lidt hjælp :)
Fra : TheKeeper

Dato : 30-03-01 20:49

davs
jeg ville bare lige spørge om hvor meget opmærksomhed en kat egentlig
kræver. jeg kunne MEGET godt tænke mig en kat, men er ikke hjemme fra. kl. 8
til 17 hver dag. Min mor er godt nok hjemme hele dagen, men hun siger hun
ikke vil have noget med den at gøre. jeg ville så lige gerne vide om jeg kan
være bekendt over for en kat at lade den være "alene" så langtid hverdag ?
( og om den så har det godt, og ikke smadre hele hjemmet af kedsomhed ;) )
og nej, det kan slet ikke lade sig gøre at få to katte, da min mor har hårdt
nok ved at sige ja til en.

Mvh Rolf

på forhånd mange tak for hjælpen.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-03-01 23:26

TheKeeper <asd@asd.com> skrev...
> [...]
> ( og om den så har det godt, og ikke smadre hele hjemmet af kedsomhed ;) )
> og nej, det kan slet ikke lade sig gøre at få to katte, da min mor har

Hej Rolf

Ja, det er faktisk synd for en kat at være alene hjemme i mange timer om
dagen - og dog, nogle katte er inkarnerede ene-katte, men det ved man jo
først, når man har prøvet at have to...
Noget helt andet er, at jeg synes det er rigtig upraktisk at anskaffe sig en
kat, hvis ens bofælle (i dette tilfælde din mor) ikke bryder sig om den -
det kunne jo tænkes, at du på et tidspunk skulle væk i en week-end eller på
ferie eller hvad ved jeg, og så var katten pludselig alene i meget lang tid!
Nu ved jeg godt, at nogle katte er sande mestre i at omvende folk, som
bestemt ikke brød sig om katte, til sande katte-elskere, men det er jo ikke
alle, der sådan liige lader sig omvende - og det er heller ikke alle katte,
der er i stand til det.

Udover de helt synlige grunde til måske at vente lidt, er der også de
"usynlige" - nemlig at det er ret dyrt at have kat samt at man skal
indstille sig på, at ændre en del ting i sit hjem... bl.a. skal man købe et
godt, stort kradsetræ, så missen ikke vænner sig til at flænse tapet og
møbler - og selvom den har et kradsetræ, så man alligevel være forberedt på
at få nogle ting ødelagt - især hvis katten keder sig i flere timer om
dagen. Foder, grus, dyrlægeregninger m.v. løber hurtigt op - hvis man køber
det billige stads, de kalder kattemad, i supermarkedet, så kommer man måske
til at bruge flere penge på dyrlægeregninger i sidste ende, så uanset hvad,
så koster det! Og så skal man regne med, at en kat lever i maaange år -
15-17 år er ikke usædvanligt for en forkælet (men ikke for forkælet!)
indekat, derfor er det vigtigt, at man tænker sig godt om, inden man kaster
sig ud den slags anskaffelser.

Jeg vil anbefale dig at låne Politikens Kattebog på biblioteket - der kan du
læse om de overvejelser man bør gøre inden man køber kat, om hvilket udstyr
man skal bruge inden man får katten hjem, om de forskellige racer og deres
karaktertræk (hvis man er interesseret i det) og meget mere! Rigtig god bog,
som burde være obligatorisk i enhver katteejers hjem, og bør læses af alle
kommende katte-ejere (I den bog kan man desuden læse, hvorfor det er
mindre besvær og meget mere morskab - både for ejer og kat - at anskaffe sig
to på engang... det kan du jo vise til din mor

Mange hilsner
Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : TheKeeper

Dato : 31-03-01 08:32

takker mange gange for hjælpen, tror lige at jeg vil smutte ned på
biblioteket en dag. :)

mvh Rolf

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 31-03-01 14:42

Hej Rolf
Som fx Camilla skriver, så kræver sådan en anskaffelse at din mor accepterer
klatremuligheder osv. til katten. Fx har vores katte fri adgang til reoler i
stuen, gulv-til-loft-klatretræ i soveværelset, klædeskaber osv - samt to
almindelige kradsetræer....og derudover så er hele lejligheden fyldt med pels
(jeg støvsuger faktisk hveranden dag, fordi pelskuglerne futter rundt på
parketgulvet ved hver en vind).
Jeg vil absolut fraråde dig en single-kat, når du er så meget hjemmefra og din
mor ikke deler din interesse. Min Laban kedede sig bravt, selvom jeg stort set
kun er væk tre timer et par gange om ugen (studerer overvejende hjemme)....og
derfor gik han og vrælede i eet væk, og han klappede kun i, når jeg legede med
ham eller han sov (i bøgerne står der at de sover ca. 16-18 timer, men det er
absolut langtfra tilfældet med vores katte). Af samme grund har det været en
vidunderlig lettelse at få Freja , som han så kan afreagere en del med. Og
alligevel kræver han leg hver dag!
Ligegyldigt om du får een eller to katte, så håber jeg din mor er i stand til at
nyde katte-fræs: Vi vækkes fx hver morgen kl. 05.30 af to katte der farer
igennem lejligheden - og tro mig de larmer. De larmer rigtig meget - og sådan
leger de så sammen nogle gange i løbet af dagen - og de tager en godnatfræs lige
når vi er ved at falde i søvn igen. Tænk grundigt over det......personligt ville
jeg mene, at det ville være synd for katten (jeg kunne jo se på Laban at det
ikke var super at være alene - sammen med mig)...og synd for din mor, hvis hun
ikke er vild med katte. Der findes andre vildt fascinerende kæledyr, som bedre
passer til en hverdag som din...fx en rotte. Min lillesøster har en, og jeg må
sige, at hvis ikke jeg havde kat (og kæresten hader rotter) så havde jeg også
fået en nu.
- Gitte

Fra : TheKeeper

Dato : 31-03-01 18:58

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg må
> sige, at hvis ikke jeg havde kat (og kæresten hader rotter) så havde jeg

Rotte ? .. naaaa, en kat eller slet ingen dyr :)
tænker stadig vildt over det ...
takker for svaret.

mvh Rolf

Fra : formely known as?