ATX-bundkort med AT-strømstik
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-03 16:56

Hej

Jeg har et bundkort fra enten IBM eller Acer, model V65XA. Det har nok
siddet i en IBM,maskine...

Kortet er et ATX-bundkort, men strømstikket på det er det gammeldags
AT-stik. Jeg har så en konverter AT <-> ATX. Men så er problemet at få
tændt for strømforsyningen..... Der er et trebenet stik som i manualen
kaldes 'Power On connector' - men jeg aner ikke hvilke ben som gør hvad
- har leget lidt med en ledning mellem disse ben, intet sker.

Sætter jeg en gammel AT-strømforsyning til, så starter maskinen godt
nok, men maskinen skulle gerne kunne tænde/slukke af sig selv (f.eks vha
Wake-on-lan) - men det kan den vel ikke med en AT-strømforsyning?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Falcon© [2635]

Dato : 21-06-03 09:45

Hej Mads.

Well - jeg tror du må have "misforstået" et eller andet,,, gamle MB har ikke
ATX, men kun AT.

Forskellen på et ATX og et AT er - bl.m.a., at maskinen kan "slukkes" via
softwaren, dvs. at du kan lukke ned for den via dit Windows. Een anden ting
er, at man kan tænde for maskinen v.hj.a. en såkaldt "Sof-On" - knap som den
der sidder foran på et kabinet, en lille "Klik" - knap. I de gode gamle dage
var det jo som bekendt en ordent "børge" hvortil der gik 4 stk. 220V
ledninger, det gør der jo ikke mere på dagen's ATX'ere.

Jeg har aldrig selv haft noget videre held med at få en AT psu til at drive
et ATX MB, ved ikke om det kan lade sig gøre med lidt magiske fingrer og en
skruetrækker, men mener det ikke!

Du må nok have fat i en "rigtig" AT psu.

Men - held og lykke med "projektet"...

--

.\!!/.
(@ @)

Mvh.,

Falcon© [2635]

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-03 14:52

On Sat, 21 Jun 2003 10:44:47 +0200, "Falcon© [2635]"
<Spooky_M_@hotmail.com> wrote:

>Well - jeg tror du må have "misforstået" et eller andet,,, gamle MB har ikke
>ATX, men kun AT.

Tro mig - der er ikke nogen misforståelse...
Bundkortet _er_ i såkaldt ATX formfactor, dvs. stik osv. er placeret som
atx. Men strømstikket er et gammeldags at-stik.

>Jeg har aldrig selv haft noget videre held med at få en AT psu til at drive
>et ATX MB, ved ikke om det kan lade sig gøre med lidt magiske fingrer og en
>skruetrækker, men mener det ikke!

Så længe jeg ikke kan finde noget info om hvad den trebenede 'Power On
Connector' gør/virker, så bliver det i hvert fald svært.

>Du må nok have fat i en "rigtig" AT psu.

Dem har jeg rigeligt af. Men der er vel ingen mulighed for at bruge
WakeOnLan hvis man bruger en AT-strømforsyning - for den kan vel ikke
tændes via motherboardet på nogen måde?

>Men - held og lykke med "projektet"...

Jotak. Selv om det nok bliver opgivet. Det er ret belastende at tro man
lige hurtigt kan bygge sig en ny maskine af de gamle dele man købte for
flere år siden - og det så ikke kan lade sig gøre alligevel

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-06-03 15:14

In article <tho8fv8t2r6cu469gr7442r2ifchqkuovp@4ax.com>, Mads Lie Jensen wrote:

> Tro mig - der er ikke nogen misforståelse...
> Bundkortet _er_ i såkaldt ATX formfactor, dvs. stik osv. er placeret som
> atx. Men strømstikket er et gammeldags at-stik.

Stop en ATX forsyning på (via en omformer og/eller lodning). Det er kun
ATX forsyninger der kan tændes via WOL osv. (Nå ja, og så den proporitære dims
IBM byggede til en del maskiner, en af dem du har: AT strømforsyning med
alm. power-on support).

Du starter en ATX forsyning ved at skabe forbindelse mellem GND og
PS-ON. Normalt gør motherboardet det for en, hvis man slutter 2 andre
pins på boardet ELLER signalet kommer ind via WOL.

Det kan du ikke her, så du skal finde ud af hvilke 2 ben der har været brugt
på boardet til at starte strømforsyningen ved

   1) Tryk på knappen på fronten
   2) WOL

Der er helt sikkert 2 pins på boardet der hedder noget med PS-ON hvor
den der lorte proporitære AT PSU også skulle tilsluttes. Har haft
en maskine næsten magen til.

Thomas, Vanløse

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-03 17:45

On Sat, 21 Jun 2003 14:14:10 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>PS-ON. Normalt gør motherboardet det for en, hvis man slutter 2 andre
>pins på boardet ELLER signalet kommer ind via WOL.

Der var noget jeg kan få brug for. Tak for det.
Du skulle vel ikke vide hvilken farve PS-ON-ledningen har? GND må næsten
være nogle af de sorte, ikke?

> [...]
>
>Der er helt sikkert 2 pins på boardet der hedder noget med PS-ON hvor
>den der lorte proporitære AT PSU også skulle tilsluttes. Har haft

Der er en 3-bens connector som hedder Power On. Jeg er ret sikker på det
er den. Så er spørgsmålet bare hvilke ben som er til hvad....

Kan du i øvrigt huske hvad din IBM-model hed?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-06-03 09:45

In article <sa09fvk1gqpg3hipaa6o0tm60rle9c4aiu@4ax.com>, Mads Lie Jensen wrote:

> Der var noget jeg kan få brug for. Tak for det.
> Du skulle vel ikke vide hvilken farve PS-ON-ledningen har? GND må næsten
> være nogle af de sorte, ikke?

http://www.pc-mod.com/articles/atx/

Ofte den grønne, men ingen garantier. Du skal bare lige forbinde sort
og grøn et split-sekund og den starter. Husk load på PSUen hvis du
prøver (stop en HDD på) ellers kan den brænde af! Hvis du har
grøn-sort sluttet for længe slukker den igen (svarer til at du holder
knappen inde når du vil slukke din normale PC)

> Kan du i øvrigt huske hvad din IBM-model hed?

2137-etellerandet. Også et acer ATX board med en AT strømforsyning og ekstra
udtag til start.

Mvn Thomas, Vanløse

Fra : Falcon© [2635]

Dato : 21-06-03 09:49

Hej igen Mads...

Oops! Sorry, der var jeg vistnok lidt for "snält" ude.

Skal du hae liv i det ATX MB, så skal du bruge en rigtig ATX psu, ikke en AT
psu. En AT er jo lavet til at drive et AT mb og det samme gør' sig gældende
den anden vej rundt, en ATX driver et ATX mb. Jeg tror ikke du "vinder"
noget ved at prøve på at få en type til at drive een anden type - hvis du
forstår mig ret. :-/

Jeg håber du finder ud af noget alligvel...

--

.\!!/.
(@ @)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-03 14:55

On Sat, 21 Jun 2003 10:48:49 +0200, "Falcon© [2635]"
<Spooky_M_@hotmail.com> wrote:

>Hej igen Mads...

Jahejdavs.

> [...]
>den anden vej rundt, en ATX driver et ATX mb. Jeg tror ikke du "vinder"
>noget ved at prøve på at få en type til at drive een anden type - hvis du

Stikkenes placering på bundkortet gør at der skal bruges et ATX-kabinet.
Men som sagt er strømstikket et AT-stik. Jeg har en omformer som kan
lave strømforsyningens ATX-stik om til AT så det kan sidde på bundkortet
- men ved den metode kan jeg ikke få tændt strømforsyningen...... og så
er jeg jo ligevidt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Leony

Dato : 21-06-03 15:14

> Stikkenes placering på bundkortet gør at der skal bruges et
> ATX-kabinet. Men som sagt er strømstikket et AT-stik.

Umiddelbart så har alle de AT psu'er jeg har set skruehullerne placeret
samme steder som en ATX psu.
Jeg har dog aldrig prøvet at montere AT psu i ATX kabinet.

Jeg har et bundkort med AT layout, men udstyret med AT og ATX strømstik.
Jeg har svært ved at se fordelen/meningen med dette hvis man ikke kan
montere en ATX psu i et ATX kabinet (bundkortet er ikke monteret i et
kabinet).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-03 17:01

On Sat, 21 Jun 2003 16:13:44 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Umiddelbart så har alle de AT psu'er jeg har set skruehullerne placeret
>samme steder som en ATX psu.
>Jeg har dog aldrig prøvet at montere AT psu i ATX kabinet.

Jeg mente nu stikkene til parallel/seriel-port osv. Jeg kan godt skrue
en AT-strømforsyning i kabinettet. Men den kan jeg jo stadig ikke
hverken tænde eller slukke via software.

http://www.gartneriet.dk

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 21-06-03 17:49

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> nok, men maskinen skulle gerne kunne tænde/slukke af sig selv (f.eks vha
> Wake-on-lan) - men det kan den vel ikke med en AT-strømforsyning?

Jeg har en adapter liggende til at sætte en ATX PSU til AT stik, der går
en ledning fa ATX siden med et trebenet stik til at sætte på bundkortet.
Er det sådan noget du leder efter?

--
Morten Dybdal

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-03 21:46

On Sat, 21 Jun 2003 18:49:21 +0200, "@(rem)dm-data.dk"
<""morten\"@(rem)dm-data.dk"> wrote:

>Jeg har en adapter liggende til at sætte en ATX PSU til AT stik, der går
>en ledning fa ATX siden med et trebenet stik til at sætte på bundkortet.
>Er det sådan noget du leder efter?

Det lyder som lige nøjagtigt sådan en... Hvor får man sådan en henne?
Den AT <-> ATX adapter jeg selv har, har ikke dette ekstra stik.

http://www.gartneriet.dk

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 21-06-03 23:26

Mads Lie Jensen wrote:

> Det lyder som lige nøjagtigt sådan en... Hvor får man sådan en henne?

Hos mig? Jeg har haft den liggende i årevis, send mig en mail så finder
vi ud af noget.