Hardware eller software problem? Min pc gå~
Fra : Lars Bohn

Dato : 23-06-03 21:06

Hej

Er der nogen der kan forklare dette problem. Efter at jeg har installeret xp
har jeg haft nogle skræmmende oplevelser med opstartsvanskeligheder og
pludselige nedbrud. Jeg kørte tidligere windows 2000, men formatterede
harddisken og installerede så fra cd.
I begyndelsen kørte det fint. Men nu, efter ca. 14 dage, kan maskinen finde
på pludselig at gå ned mens jeg arbejder . Det sker ikke særligt tit, og i
starten troede jeg det havde at gøre med meget store billedfiler jeg prøvede
at se i ACDsee.
Når maskinen går ned, giver den sig af sig selv til at starte igen. I
opstarten kan den så finde på at gå ned igen, lige før den er færdig med at
læse alt ind. Både når den er gået ned og når jeg selv starter den.
En dag prøvede den tre gange uden held. Herefter fik jeg en meddelelse om at
hal.dll var korrupt elller manglede, og at jeg skulle geninstallere den.
Det gjorde jeg så - først en forkert, som var beregnet til en maskine, der
ikke kan slukke sig selv når windows er lukket ned, men bortset fra at den
så ikke gjorde det, fungerede det fint. Den erstattede jeg så med den rette.
Og håbede.
Men problemet er der endnu. I reglen kører maskinen, men ofte må den forsøge
to gange før den kommer op, når jeg starter. Og den kan godt finde på at gå
ned uden varsel.
Jeg har tjekket temperatur efter at have slukket efter en hel dags arbejde
uden problemer. Det ser ikke alarmerende ud: CPU var sølle 35 grader, og
systemet 34. Desuden var automatisk nedlukning ved overophedning disabled.
Jeg er selvfølgelig ret nervøs for at den en dag ikke vil igen, og ikke
lader sig overtale af en ny hal fil.

Hvad pokker kan det være? Jeg har mistanke til harddisk og motherboard. Men
det kan vel også skyldees et eller andet softwareproblem i en anden
windowsfil end denneher hal.

mvh
Lars