PSU volt test - hvordan ?
Fra : CeeJay

Dato : 23-06-03 17:21

Min computer raporterer at min -12 volt ikke er indenfor acceptable
grænser .. den ligger på -13,01 volt.

Er det alvorligt ?

Jeg ville gerne selv teste efter med et multimeter for at sikre mig at
det ikke er bundkortet der giver vildledende oplysninger.

Hvordan er det nu lige man gør det.

Jeg ville høre om i kunne fortælle eller linke til oplysninger der
forklarede hvilke to ledninger der er man skal kortslutte for at få en
ATX strømforsyning til at starte udenfor computeren.

Det ville også være rart med en oversigt over hvilke stik på
strømstikket til motherboard der er hvad, samt et kort kursus i at bruge
et standard multimeter.

Mvh
CeeJay

Fra : Jens Petersen

Dato : 23-06-03 17:53

On Mon, 23 Jun 2003 18:20:51 +0200, CeeJay <news2003-3@ceejay.cjb.net>
wrote:

>Min computer raporterer at min -12 volt ikke er indenfor acceptable
>grænser .. den ligger på -13,01 volt.
>
>Er det alvorligt ?

Nej.

Jeg tror slet ikke at moderne computere bruger -12V og -5V til noget
og selv om den gør så er -13V ikke farligt.

--
Jens

Bad day: When your boss tells you not to bother to take off your coat.

Fra : SuperNova

Dato : 23-06-03 21:23

> Jeg ville høre om i kunne fortælle eller linke til oplysninger der
> forklarede hvilke to ledninger der er man skal kortslutte for at få en
> ATX strømforsyning til at starte udenfor computeren.

http://www.gideontech.com/guides/psu_powerup/
Tak til Leony for linket.

-Bo-

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 24-06-03 04:05

"SuperNova" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.gideontech.com/guides/psu_powerup/
> Tak til Leony for linket.
>
> -Bo-

Godt link, men desværre ikke specielt brugbart til at teste en PSU med.
Og hvorfor så ikke?
Fordi ATX PSU'ere (som regel) "skruer" op og ned for effekten alt efter
belastning, og derfor vil en ubelastet PSU som regel afgive andre målinger
end når den belastes. Dette gælder både Volt, Ampere og Watt. (hvis man kan
huske lidt fra 7. klasses fysik kan man huske at P = U*I)
Det man skal gøre er at starte computeren op og så måle ved at stikke
multimeterets "prøvepinde" ned i stikket ovenfra, PAS PÅ IKKE AT KORTSLUTTE
NOGET!
Dette vil give den mest præcise måling af den faktiske spænding. Men på den
linkede side er der jo også et diagram der viser hvad der bør være på de
enkelte ben. Men disse oplysninger burde også findes i bundkortets manual
hvis man har den

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : SuperNova

Dato : 24-06-03 07:45

> [...]
> belastning, og derfor vil en ubelastet PSU som regel afgive andre målinger
---Snip en masse---

> Mvh
> Thomas Nørgaard

Det lyder helt rigtigt.
Men for at være en flueknepper
Så bad CeeJay (b.la.) om at kunne starte PSU'en "udenfor computeren"
Men i testøjemed ang. spændinger/effekt er dette ikke hensigtsmæssig.
-Bo-

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-06-03 02:01

> [...]
> Så bad CeeJay (b.la.) om at kunne starte PSU'en "udenfor computeren"
> Men i testøjemed ang. spændinger/effekt er dette ikke hensigtsmæssig.

For at holde flueknepperiet ved lige...
han bad om en måde hvorpå han kunne starte sin PSU udenfor kabinettet så han
kunne teste -12V benet, da hans computer viste at der var -13 på det Men
det er vist mest flueknepperi nu *GGG*

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus