Underlige problemer med PHP... (og MySQL)
Fra : Ghashûl

Dato : 30-03-01 19:48

Hej jeg har nogen mystiske problemer... Jeg har lige uploadet min side
til en server med PHP3. Den jeg har lavet den på er en en PHP4 under
Windows. Det forklarer alligevel ikke problemerne.

Her er fejl info der kommer:

Warning: 0 is not a MySQL result index in artist.inc.php on line 12

Parse error: parse error in music.inc.php on line 12

Sådan ser music.inc.php ud (eller rettere den del der er relevant):

<?
if (!$sort && !$sub) {
echo "<br>Select a letter, the entries are sorted alphabetically by
artist<p>";
echo "See the <a href=\"/index.php/music/stats/\">statistics</a> for
the database.";
}
else {
include ("inc/music/artist.inc.php");
} //dette er linie 12
?>

Og sådan ser artist.inc.php ud:

<?
$result = mysql_query("select artist,id from Cover where artist like
'$sort%' group by artist order by artist");
echo $result;
while ($row = mysql_fetch_array($result)) { //dette er linie 12
echo "<a
href=\"/index-php/music/artist/".$row["id"]."/\">".$row["artist"]."</a><br>";
}
?>

Er der nogen der kan hjælpe og sige mig hvad der går galt? På forhånd
tak!

Forresten, fejlen om linie 12 i music.inc.php kommer ikke hvis
betingelserne bliver opfyldt...

--
Regards Sir Ghashûl ><> † Warrior in the army of Yahwe † <><
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Michael Jensen

Dato : 31-03-01 00:08

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> artist<p>";
> echo "See the <a href=\"/index.php/music/stats/\">statistics</a> for

kunne det evt. være fordi du har et mellemrum mellem include og ("

;
> }
> ?>

Hvad vil du opnår ved at køre "echo $result;" ?
Du kan jo ikke udskrive $result da den indeholder "result identifier"
(kender ikke det danske udtryk)

> Forresten, fejlen om linie 12 i music.inc.php kommer ikke hvis
> betingelserne bliver opfyldt...

Nej for så skal den jo ikke include music.inc.php og derved kommer den ikke
til fejlen.

Håber dette kunne løse dine problemer, men der er ingen garantier da jeg
lige er kommet fra 6 times arbejde

Hilsen Michael

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 31-03-01 13:08

In article <9a33jc$bl4$1@sunsite.dk>, Michael Jensen wrote:

>kunne det evt. være fordi du har et mellemrum mellem include og ("

nej, det bør ikke have noget at sige.

/tlk

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 07:50

On Sat, 31 Mar 2001 01:08:11 +0200, "Michael Jensen" <michael@ogj.dk>
wrote:

>kunne det evt. være fordi du har et mellemrum mellem include og ("

Det kunne det have været men det er det ikke. Filen bliver inkluderet
lige meget om der er mellemrum eller ej, men jeg får en fejl på linien
med }

>href=\"/index-php/music/artist/".$row["id"]."/\">".$row["artist"]."</a><br>"
>;

For at se hvorfor jeg fik en MySQL fejl.

> [...]
>til fejlen.
>
>Håber dette kunne løse dine problemer, men der er ingen garantier da jeg

Desværre ikke, jeg fatter stadig ikke en meter.... :(

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 31-03-01 13:26

In article <vdvactc3gsq9lvfl8ok7bo759hnb8qci6p@ghashul.dk>, Ghashûl wrote:
>lige meget om der er mellemrum eller ej, men jeg får en fejl på linien
>med }

Prøv at tælle hvor mange gange hhv { og } forekommer i din kode. Det kunne
tyde på de ikke stemmer overens. Måske kan det hjælpe dig at omdøbe
scriptet til .phps i din søgen efter fejlen.

/tlk

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 23:07

On 31 Mar 2001 12:25:59 GMT, tlk@tigerdyr.lyngbol.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

>Prøv at tælle hvor mange gange hhv { og } forekommer i din kode. Det kunne
>tyde på de ikke stemmer overens. Måske kan det hjælpe dig at omdøbe
>scriptet til .phps i din søgen efter fejlen.

Hej!
Ja, jeg regner med at det var sådan noget lign.
Jeg fiskede en gammel version op som jeg kunne rette til og så virkede
det.

--
Regards Ghashûl

Fra : Johan

Dato : 31-03-01 17:08

> [...]
> tak!
>
> Forresten, fejlen om linie 12 i music.inc.php kommer ikke hvis

Grunden er højest formentlig at der enten ikke er noget i Cover tabellen,
eller tabelnavnet/kolonne navnene er forkerte:

Gør følgende:
1. Fjern echo $result;
2. Husket at connecte til databasen? Det er ikke vist i dit script? Tjek
evt. om forbindelsen oprettes?
3. Er tabellen Cover stavet rigtig også store og små bogstaver
4. Kolonnerne du hentyder til (artist,id) findes disse, og er de stavet
rigtigt?
5. Skriv OR DIE ("Forkert foresprøgsel"); efter mysql_query'en!
6. Brug funktionerne mysql_errno og mysql_error findes på
http://www.php.net/mysql-errno og http://www.php.net/mysql-error

Skriv hvis der stadig er problemer

mvh

Johan

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 21:49

On Sat, 31 Mar 2001 18:08:09 +0200, "Johan" <tcr480@ofir.dk> wrote:

>Grunden er højest formentlig at der enten ikke er noget i Cover tabellen,
>eller tabelnavnet/kolonne navnene er forkerte:

Du er min helt... Jeg ved ikke hvorfor det virker her, men tabellen
hedder cover og ikke Cover. Det må være fordi Win32 MySQL ikke ser
forskel på store og små bogstaver

Jeg har også fået den ene parse error til at forsvinde med at hente en
gammel version af artist.inc.php frem, så det var deri fejlen lå.

Nu mangler jeg kun at få søgemaskinen til at virke, men det er vist
pga. det er PHP3 den ikke virker.

--
Regards Ghashûl

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-01 18:39

On Fri, 30 Mar 2001 20:47:57 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

> [...]
>artist<p>";
>echo "See the <a href=\"/index.php/music/stats/\">statistics</a> for

Jeg vil skyde på at den fejl sker fordi der ganske enkelt er en parse
error i artist.inc.php
Jeg mener at der var noget med at php3 ikke altid skrev hvilken
fil/linie når det var noget som blev include'et.
Du skal jo egentlig forestille dig at din include() bliver erstattet
med indholdet af den fil du include'er. Dvs. det kan være hvor som
helst i artist.inc.php der er en fejl.

Giver det mening?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 19:53

On Sat, 31 Mar 2001 19:38:51 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>Du skal jo egentlig forestille dig at din include() bliver erstattet
>med indholdet af den fil du include'er. Dvs. det kan være hvor som

Ja, det giver fin mening.
Men fejlene forekommer ikke på min lokale server.

--
Regards Ghashûl

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-01 20:14

On Sat, 31 Mar 2001 20:53:28 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Ja, det giver fin mening.
>Men fejlene forekommer ikke på min lokale server.

Og det var hjemme du havde php4, og så php3 på serveren?

Så skulle det vel ikke være fordi du bruger noget som først er kommet
med i php4? (eller bare php3 i en senere version end den på serveren)

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 21:57

On Sat, 31 Mar 2001 21:14:01 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Og det var hjemme du havde php4, og så php3 på serveren?
>
>Så skulle det vel ikke være fordi du bruger noget som først er kommet
>med i php4? (eller bare php3 i en senere version end den på serveren)

Nej, det må være mig der har lavet ged i noget. Hentede en tidligere
backup version af scriptet og rettede det til, så virkede det.

--
Regards Ghashûl