having og where
Fra : Nielsen

Dato : 23-06-03 15:18

Hej Derude

Findes der en pædagoisk eksempel på, hvor det er nødvændigt at bruge HAVING
efter en GROUP BY.

Eller kan det samme resultat altid fåes ved at bruge WHERE højre oppe i sql
sætningen.

/John

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-06-03 15:46

On Mon, 23 Jun 2003 16:17:35 +0200, Nielsen wrote:

> Findes der en pædagoisk eksempel på, hvor det er nødvændigt at bruge
> HAVING efter en GROUP BY.
Jeg ved ikke om dette er et pædagogisk eksempel, men hvad med
SELECT *
FROM tabel
GROUP BY Felt
HAVING Count(Felt) > 1

> Eller kan det samme resultat altid fåes ved at bruge WHERE højre oppe i
> sql sætningen.
Det tror jeg ikke, men er ikke 100% sikker. Husk på at HAVING går på
gruppen, mens WHERE går på det enkelte element.
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-06-03 20:56

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
>
> Det tror jeg ikke, men er ikke 100% sikker. Husk på at HAVING går på
> gruppen, mens WHERE går på det enkelte element.

Jeg synes, det er et glimrende eksempel, og en fin forklaring.

Jeg vil bare supplere med at sige, at HAVING er relevant netop når man
har brug for at udføre en betingelse hvori der indgår en
aggregatfunktion [1]. I Mikkels eksempel er altså COUNT.

[1] Hm. Hedder det det på dansk?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-03 13:04

Kristian Damm Jensen <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in

> aggregatfunktion [1]. I Mikkels eksempel er altså COUNT.
>
> [1] Hm. Hedder det det på dansk?

Aggregering lyder mere rigtigt.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-06-03 13:50

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> har brug for at udføre en betingelse hvori der indgår en
> aggregatfunktion [1]. I Mikkels eksempel er altså COUNT.

Hør i sproggruppen

aggregat findes i retskrivningsordbogen
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet

Evt i betydningen "blanding"