fotografier - Thisted
Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 23-06-03 11:14

Jeg har lige lånt en pose fotografier af min faster. Alle fotos stammer fra
min afdøde farmors skuffe - og enten er det portrætter af familie, eller
ungdomsveninder.

Problemet er (selvfølgelig) at der ikke er navne på ret mange af dem.

På de fleste kan man tyde fotografens/ateliets navn, samt et nummer - langt
de fleste (om ikke alle) er fra fotografer i Thisted i Thy.
Kommer jeg nogle steder med disse få oplysninger? I givet fald, hvordan
bærer jeg mig ad?

Anne Lise Kirk Jensen
Randers, Denmark.

Fra : Philip Kofoed

Dato : 23-06-03 14:33

Hej Anne,

Anne Lise Kirk Jensen wrote:

> [...]
> de fleste (om ikke alle) er fra fotografer i Thisted i Thy.
> Kommer jeg nogle steder med disse få oplysninger? I givet fald, hvordan

På dit lokale bibliotek har de sikkert Bjørn Ochsner's bog 'Fotografer i og fra
Danmark indtil 1920'. I denne bog kan du slå de pågældende fotografer op, og
bl.a. se hvornår de har været aktive på givne adresser. Det kan være en god
hjælp til at starte med.

At der er skrevet et nummer på billedet er meget interessant. Fotograferne
førte tit en protokol hvor de ud for nummeret skrev hvem der var på billedet,
eller hvem der havde bestilt det, samt anden info. Hvis du er heldig, så er
disse gamle protokoller måske bevaret på lokalarkivet. Dermed vil du direkte
kunne slå numrene op, og se hvem det er på billederne.
Hvor normalt det er at fotografprotokoller er bevaret ved jeg ikke (er det
andre der ved det? Findes der en liste for bevarede danske
fotografprotokoller?).
Hvis protokollerne for 'dine' fotografer ikke er bevarede, så kig i Ochsners
bog. Hvis f.eks en fotograf er startet efter at din farmors forældre døde, så
kan denne fotograf selvfølgelig ikke have taget billeder af dem.
Desuden kan du forsøge at kontakte andre langt ude i din familie. Måske er der
andre der har nogen af de samme billeder, og hvor der er skrevet navn på. Selv
fik jeg på denne måde kontakt med en som jeg delte tip-oldeforældre med, og som
havde nogen interessante billeder jeg ikke selv havde.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Bent Fleron

Dato : 23-06-03 22:02

Philip Kofoed wrote:

> [...]
>
> Fotograferne førte tit en protokol hvor de ud for nummeret skrev hvem
> der var på billedet, eller hvem der havde bestilt det,

Jeg er nu ikke så sikker på de førte protokol over hvem der var på
billedet. Derimod førte de protokol over hvem der bestilte billedet.
Omkring århundredeårsskiftet (1900) bad det kongelige bibliotek om at
fotografer der var i færd med at nedlægge deres forretninger ville sende
deres glasplader ind til biblioteket sammen med de tilhørende
protokoller. Langt fra alle fulge opfordringen, men det blev dog til ca.
en kvart million billeder der i dag opbevares på Det kongelige
Bibliotek. Registraturen er dog ikke lige til at gå til og kræver et
omhyggeligt studium. Det skal dog nævnes at mange jyske fotografer fandt
det for besværligt at sende de mange glasplader helt til Københavnstrup
og i stedet smadrede de glaspladerne (jeg er i besiddelse af sådan en
handlemåde fra Holstebro).
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Philip Kofoed

Dato : 24-06-03 00:22

Hej Bent,

> Jeg er nu ikke så sikker på de førte protokol over hvem der var på
> billedet. Derimod førte de protokol over hvem der bestilte billedet.

Rigtigt. Mange gange er det sikkert den samme. En rigtig god hjælp er det i
hvert fald.

> [...]
> protokoller. Langt fra alle fulge opfordringen, men det blev dog til ca.
> en kvart million billeder der i dag opbevares på Det kongelige

Det vidste jeg ikke, men det er godt at vide!

Om fotograferne nogen gange overlod deres (glasplade)negativer til dem der
havde bestilt billedet ved jeg ikke. I min farfars gemmer fandt jeg et
sådant glaspladenegativ fra 1909. Jeg tog negativet med til en
fotoforretning for at få lavet et billede ud fra det. Der fortalte
ekspedienten at mange af de gamle glaspladenegativer 'overlevede' i de
forskellige fotoforretninger helt frem til 1960'erne og 1970'erne. Mange af
dem gik derefter tabt, fordi man ville udvinde sølvet i negativbelægningen
på glasset.
Om ovenstående har noget på sig ved jeg ikke. Hvis det er rigtigt, så er det
da ærgeligt!

mvh
Philip Kofoed

Fra : Børge Askholm

Dato : 24-06-03 06:57

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> wrote in message

> Om fotograferne nogen gange overlod deres (glasplade)negativer til dem der
> havde bestilt billedet ved jeg ikke. I min farfars gemmer fandt jeg et
> sådant glaspladenegativ fra 1909.

Jeg finder der nu tvivlsomt om professionelle fotografer ville overlade
originale negativer til kunderne. Ganske vist stod der på loftet i mit
barndomshjem en støvet kasse med glasnegativer som jeg afleverede til KB da
min mor afhændede huset. Jeg mener billederne var taget af en fætter til min
far; han var glassliber, forhandler af kontorartikler og vist osse applikant
til min farfars hus "på skrænten". På den anden side så mener jeg at huske
at dansk fotografis nestor Aage Remfeldt (navnet købt og vist ikke helt
tilfældigt valgt, skønt en mand som Stieglitz engang havde sagt "Det er sgu
mere i Deres ansigt end i Deres billeder!" - Remfeldt var søn af en L.
Larsen fra Havdrup og havde sin storhedstid i Oslo før 1939. På hans væg
hang portrætter af hans 3 bedste "modeller" Sigrid Undset, Knut Hamsun og
Georg Brandes) - for mindre end 25 år siden fortalte at han gravede sine
negativer ned i haven ... "Jeg skal sgu ikke ha andre til at rode med mine
negativer". Hvorvidt den indstilling var (er) almindelig vides ikke, men
osse jeg er meget forsigtig med egne originaler og overlader dem ikke i evig
varetægt til andre, men jeg har dog planer om at overlade dem til bedre
varetagelse når jeg ikke længere er i stand til at tage vare på dem.

Børge Askholm
--

Èt bat i hånden er bedre end 10 kugler i pungen!

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 24-06-03 09:16

Tak til Bent og Philip.

mvh