kan vi ride dem?
Fra : Helene Bohn

Dato : 23-06-03 11:07

Hej Hestegruppe
Vi har fået et par ponyer på sommergræs - en welsh mountain, og en
"halv" islænder. De er sååå søde - de kommer når vi kalder - uanset om
det er hunden eller kattene vi kalder på
Vi har fået lov til at ride dem så meget vi vil imens de er hos os -
men er det forsvarligt?
Er der mon nogen der ved, hvor høje/tunge mennesker ponyer kan bære?
Jeg ved det er afhængigt at hesterace - drøjde osv.. Men måske der er
nogle retningslinier man kan følge? Ellers må vi jo nøjes med at lade
de små af vores børn ride Selvom den 14-årige sikkert vil være ked
af det..
Mvh - Helene V.

Fra : Pia J

Dato : 23-06-03 11:37

"Helene Bohn" <helene_bohn@yahoo.com> wrote in message
> Hej Hestegruppe
> Vi har fået et par ponyer på sommergræs - en welsh mountain, og en
> "halv" islænder. De er sååå søde - de kommer når vi kalder - uanset om

Du skriver ikke hvor store de er, men umiddelbart ville jeg godt lade en
normal 14-årig ride på dem. Måske ikke lige en mand på 85 kg.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 11:47

> Du skriver ikke hvor store de er, men umiddelbart ville jeg godt lade en
> normal 14-årig ride på dem. Måske ikke lige en mand på 85 kg.

(klip)

Så vidt jeg ved kan en shetlænder bære op til 100 kg. Der menes nok ikke
dagligt og hele tiden og på lange ture. Men ponyer er bomstærke og er godt
sat sammen.

Jeg ville nok få ejeren til at være der første gang og vise hvordan og
hvorledes hestene normalt sadles op osv.

Dejligt med sådan et par sommerponyer at klappe og kigge på....

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 23-06-03 15:43

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ef6dabc$0$76103$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Så vidt jeg ved kan en shetlænder bære op til 100 kg. Der menes nok ikke
> dagligt og hele tiden og på lange ture. Men ponyer er bomstærke og er godt
> sat sammen.

Uhha da, jeg gad nok se min nye (gamle) shetlænderhoppe på omkring 100 cm
med mig på ryggen - og jeg vejer ikke mere end 50 kg............ Det tror
jeg bestemt ikke, at hun ville kunne klare.....

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-06-03 11:51

Pia J wrote:
> "Helene Bohn" <helene_bohn@yahoo.com> wrote in message

> Du skriver ikke hvor store de er, men umiddelbart ville jeg godt lade en
> normal 14-årig ride på dem. Måske ikke lige en mand på 85 kg.

Der er en ret udbredt misforståelse om (ihvertfald indenfor
islandsheste-verdenen), at voksne mennesker skal have en af de største heste
for at den kan bære dem.

Islænderen har båret voksne mennesker og masser af oppakning i de sidste 1000
år, og de har altid været mindre end de avles nu om dage.

En almindelig gennemsnitsislænder har ingen problemer med at bære en
grandvoksen mand på 80-90 kg. Det begynder måske at påvirke gangarterne osv.
deromkring, men det er mere et spørgsmål om træning.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 26-06-03 22:38

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
1000
> år, og de har altid været mindre end de avles nu om dage.

Gennemsnitsstørrelsen på en hest i vikingetiden var 125 cm,
gennemsnitshøjden for en mand i vikingetiden var ca. 175

> [...]
osv.
> deromkring, men det er mere et spørgsmål om træning.

Jeg mener at have læst om islændere, der har båret oppakning på 300 kg, men
det er måske mig der husker forkert!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Rasmussen \(7000\)

Dato : 27-06-03 07:25

Jeg vejer nu 95 kg, er det så forsvarlig at ride på en islandske hest??
Men min veninde siger at islænder er stærk,, men jeg tænker på hvad med lang
tur?? og ponyer kunne jo trække tung vogn så det må også godt med en voksen
på ryggen?

Øvrig har jeg redet på shetlands hingst da jeg var ung, men jeg vejede jo
kun 58 kg engang..

Kiki

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-03 07:33

Rasmussen (7000) wrote:
> Jeg vejer nu 95 kg, er det så forsvarlig at ride på en islandske hest??

På langt de fleste: ja. Men man kunne også forestille sig en meget
lille/spinkel hest.

> Men min veninde siger at islænder er stærk,, men jeg tænker på hvad med lang
> tur??

Jeg vil mene at det afhænger af den konkrete hest: om den er stærk og i form.
Og ved de ca. 95 kg. også at det ikke er en af de *allermindste*.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Pia J

Dato : 27-06-03 07:52

"Rasmussen (7000)" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
lang
> tur?? og ponyer kunne jo trække tung vogn så det må også godt med en

Heste kan trække mange gange mere end de kan bære. Tænk bare på
Carlsberg-jyderne!

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-03 07:29

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> Jeg mener at have læst om islændere, der har båret oppakning på 300 kg, men
> det er måske mig der husker forkert!?

Det ville ikke overraske mig. Men enten har det ikke været ret længe, eller
ret tit eller også er hesten nok ikke blevet så gammel :|

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-06-03 11:48

Helene Bohn wrote:
> [...]
> nogle retningslinier man kan følge? Ellers må vi jo nøjes med at lade
> de små af vores børn ride Selvom den 14-årige sikkert vil være ked

En islænder - af normal størrelse og styrke - kan sagtens bære de første 100
kg (måske ikke i en perfekt svævende tölt, men alligevel...). Derefter skal
der nok et stærk eksemplar til.

Jeg vil tro, at kun de allermindste shetlændere og den slags kunne have
problemer med et 14-årigt barn.

Jeg vejer 70 og vores pt. bedste ridehest er en spinkel (men stærk!) isænder
på ca. 132 cm. - ingen problemer overhovedet.

Så med mindre hestene er meget små, er det nok ikke noget problem.

-dennis

Fra : Pia J

Dato : 23-06-03 12:02

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> Jeg vejer 70 og vores pt. bedste ridehest er en spinkel (men stærk!)
isænder
> på ca. 132 cm. - ingen problemer overhovedet.

Det vides jo ikke hvad der er blandet i islænderen i dette tilfælde. Men en
14-årig burde ikke være noget problem.

:Pia

Fra : Rasmussen \(7000\)

Dato : 23-06-03 12:40

Jeg tror du kan rolig ride på den..

Jeg er nu 29 år, men har selv redet på en shetlænder hingst inden jeg var 17
år.. Det forgik meget fint uden problem..jeg har også redet på den til
skovtur på en time det var gået godt.. Men nu kan jeg selvf ikke ride på en
lille pony..

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 23-06-03 19:25

"Helene Bohn" <helene_bohn@yahoo.com> skrev i melding
> Hej Hestegruppe
> Vi har fået et par ponyer på sommergræs - en welsh mountain, og en
> "halv" islænder. Vi har fået lov til at ride dem så meget vi vil imens de
er hos os -
> men er det forsvarligt?
Jeg har ridd både en welsh mountain og en islandshestblanding nå i voksen
alder - har hoppet med dem også! Ikke så høyt selvfølgelig, men av og til
fikk jeg nå den lille welshen i ridetimen. Jeg er 152 cm og med ridetøy
og hjelm veide jeg nok ca. 60 kg da.

Anne Berit