Western trense.
Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-06-03 08:48

Hej

Jeg er blevet lokket til at gå til læder arbejde her til vinter, jeg har
besluttet mig for at lave en trense. Er der nogen af jer der har noget
mønster eller bare en ide´ til hvordan sådan en kan se ud? -for jeg er
fulstændig blank for ideer.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 09:05

> [...]
> besluttet mig for at lave en trense. Er der nogen af jer der har noget
> mønster eller bare en ide´ til hvordan sådan en kan se ud? -for jeg er

Jeg så også at Birgit Noer afholdt læderkursus men det var desværre i
Jylland så øøøvvv...jeg bor lidt lang væk. Ville ellers også gerne have gået
til det og lære at sy trenser selv.
Jeg fik syet håndlavet en trense til min ene islænder og der var nogle mål
som jeg skulle tage. Fra bidring til bidring (nakkestykket), så rundt om
næsen der hvor det øverste rem til det kombinerede næsebånd skulle sidde,
pandebåndet der hvor det skulle sidde og så længden på tøjlerne.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-06-03 08:47

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg så også at Birgit Noer afholdt læderkursus men det var desværre i
> Jylland så øøøvvv...jeg bor lidt lang væk. Ville ellers også gerne have
gået
> til det og lære at sy trenser selv.

Det her er ikke et kursus, men bare lidt hygge med at lave noget i læder i
den lokale western klub i de mørke vinter aftner. Men jeg må da give dig ret
i at man burde kunne lære en ting eller to på et kursus hos en der virkelig
har forstand på det. Der er faktisk nogen der laver deres egen sadel har jeg
læst!

> [...]
> næsen der hvor det øverste rem til det kombinerede næsebånd skulle sidde,
> pandebåndet der hvor det skulle sidde og så længden på tøjlerne.

Ja, det med mål er jo en væsentlig ting, jeg regner nu ikke med at der skal
være alle mulige remme og spænder -helst så lidt som muligt. Tøjlerne må til
gængæld godt være lange.
Nå, vi får se hvad det ender med

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : john lundsgaard

Dato : 23-06-03 12:01

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse

Er der nogen af jer der har noget
> mønster eller bare en ide´ til hvordan sådan en kan se ud? -for jeg er
> fulstændig blank for ideer.

Hej Nina

Jeg har (uden at have gået på kursus) - og uden i øvrigt at vide noget som
helst om læder, men på grund af de horrible priser på trenser og den slags
:-0, - selv har fusket lidt i faget.

Og en almindelig arbejdstrense til western har jeg med succes lavet (den kan
anes på et par af billeder med Simone på hjemmesiden).

En læder rem op bag om ørerne, og målt ned til den øverste ring i biddet
(jeg bruger et "Argentinsk Snaffelbid" fra Höeks) bøjet om, og med en
hulletang lavet det nødvendige antal huller så det kan snøres sammen med
lædersnøre.

Jeg overvejede længe om jeg turde nøjes med det (altså ingen panderem eller
noget som helst, men blev enig med mig selv om, i første omgang at fosyne
det med panderem, den blev også "snøret" på.

Så alt i alt - ingen metal (nitter eller spænder), ½ times arbejde, og
materialer for ca. 15 kr.

Hvis du vil kan jeg tage et par billeder af resultatet, til inspiration.

Men det er nemt, billigt, og egentlig skægt at kunne eksperimentere, og kun
fantasien sætter grænser for udsmykning etc. men det må komme.

Hilsen John - der bare gik igang

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-06-03 08:41

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Nina

> Så alt i alt - ingen metal (nitter eller spænder), ½ times arbejde, og
> materialer for ca. 15 kr.

Så kan det vist ikke gøres meget billigere eller hurtigere for den sags
skyld.........så er det bare lige det om jeg så kan finde ud af det når
først jeg skal igang

> Hvis du vil kan jeg tage et par billeder af resultatet, til inspiration.

Det må du meget gerne, det vil gøre det noget nemmere for mig tror jeg

> Men det er nemt, billigt, og egentlig skægt at kunne eksperimentere, og
kun
> fantasien sætter grænser for udsmykning etc. men det må komme.

Ja, hende der "lokkede" mig, gik til det sidste år, hun siger også at det er
rigtig sjovt, og så er det fedt at det er noget man selv har lavet. Jeg
mangler bare et billede i mit hoved om hvordan den skal se ud, det er derfor
jeg er åben for ideer.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : john lundsgaard

Dato : 24-06-03 10:28

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Det må du meget gerne, det vil gøre det noget nemmere for mig tror jeg

Hej Nina

Giv mig lige weekenden til at arrangere en fotosession, så skal du få nogle
skillerier.

Jeg kom lige i tanke om, at jeg jo da også selv har lavet trensen til Malou.
Den er lidt mere kompliceret, da den har hagerem. Så der er også brugt to
nitter og et spænde, samt lidt mere læder, så den har vel kostet 35 kr.
Dertil kommer jo så tøjlerne, der står et sæt på ca. 220 cm/stk i omkring 50
kr, og de er jo også "snørret" på.

Nå sludder nok, jeg griber til kameraet, og du får billeder. Hvis du vil se
det in natura, så læg vejen forbi Egtved.

Hilsen John

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-06-03 09:32

> Giv mig lige weekenden til at arrangere en fotosession, så skal du få
nogle
> skillerier.

Ja ja, det er jo først til vinter så der er tid nok

> [...]
> nitter og et spænde, samt lidt mere læder, så den har vel kostet 35 kr.
> Dertil kommer jo så tøjlerne, der står et sæt på ca. 220 cm/stk i omkring

Det lyder stadig som noget der er til at finde ud af -selv for mig Jeg
er altså imponeret over at det er så billigt -specielt når man tænker på
hvad man må give for dem i forretningerne!

> Nå sludder nok, jeg griber til kameraet, og du får billeder.

Hm, jeg er ellers god til at sludre, specielt når det er blæse og regnvejr
og man venter med længsel efter sommerferien........

Hvis du vil se
> det in natura, så læg vejen forbi Egtved.

Øhm...hvor er det så lige at det ligger henne?
Nå, jeg må hellere komme ud og ride inden jeg skal på arbejde. Tak for
hjælpen indtil nu, er spændt på at se hvad jeg får nørklet sammen her til
vinter...........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 24-06-03 10:57

> [...]
> rigtig sjovt, og så er det fedt at det er noget man selv har lavet. Jeg
> mangler bare et billede i mit hoved om hvordan den skal se ud, det er

prøv at finde alle dine hestekataloger frem. Jeg har set at i f.eks Hööks da
havde de mange forskellige westerntrenser. Måske at du kan forme en ide´ ud
fra det til din helt egen personlige trense.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-06-03 15:09

> [...]
ud
> fra det til din helt egen personlige trense.

Nå ja, det var da en god ide´, det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg går
straks igang med at lede i gemmerne

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-09-03 14:54

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> (jeg bruger et "Argentinsk Snaffelbid" fra Höeks)

Øhm.........jeg sad lige og sad.........hvad er et Agentinsk snaffelbid fra
Høeks?- (kan man altså ikke skrive hjemme hos mig)

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia J

Dato : 11-09-03 15:38

> Øhm.........jeg sad lige og sad.........hvad er et Agentinsk snaffelbid
fra
> Høeks?- (kan man altså ikke skrive hjemme hos mig)
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

Du kan finde det på deres website www.hooks.dk

eller direkte

http://www.hooks.dk/Butik/docs/avdelning.asp?orderid=291020750&dept_id=DK-92

Næsten i bunden af venstre spalte

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-09-03 09:12

> fra

> [...]

Tak for hjælpen, nu er jeg da blevet det klogere

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : john lundsgaard

Dato : 12-09-03 09:33

"Pia J" skrev

> Du kan finde det på deres website www.hooks.dk

> [...]

Det er nemlig rigitgt som Pia skrev.

Butikken hedder Hoeks eller Høeks eller sådan noget, og jeg er så
priviligeret at bo i den rigtige ende af landet

Tag lige den Ole, Nina og alle I andre stakler på den Forkerte side af
vandet *GGGGG*

De har nemlig etableret (landets eneste) butik i Kolding.

Og her har de mange fine sager, bla. omtalte Argentinske Snaffelbid. -
hvorfor det lige hedder Argentisk må I ikke spørge mig om, men sådan en
fætter har jeg sat i mit minimalistiske hovedtøj.

Apropos minimalistisk hovedtøj, så har jeg en tilståelse - jeg har "bygget"
det om til et "one ear" hovedtøj.

Det ultimative minimalistiske hovedtøj som jeg har reddet med i sommer (det
der kun består af en rem op om nakken på krikken) havde en lille tendens til
at rykke bagud fra ørerne, og lægge sig ca. 10 cm tilbage.

Det var reelt ikke noget problem, med det irriterede mig alligevel lidt, så
onsdag aften flettede jeg en lille strop, som nu er sat på om det ene øre,
og vupti nu rutcher remmen ikke de 10 cm tilbage.

Hilsen John

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-09-03 09:32

> [...]
> priviligeret at bo i den rigtige ende af landet
>
> Tag lige den Ole, Nina og alle I andre stakler på den Forkerte side af

Hm, jeg er da bare slet ikke misundlig...............næsten

> [...]

> onsdag aften flettede jeg en lille strop, som nu er sat på om det ene øre,
> og vupti nu rutcher remmen ikke de 10 cm tilbage.

Du får det altid til at lyde så nemt, jeg er bange for at jeg har ti
tommelfingre Jeg har dog fået afvide at ham manden der skal lære os at
lave noget af læder nok skal hjælpe hvis det er, så jeg glæder mig til at
komme igang alligevel.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 12-09-03 11:39

> [...]

> onsdag aften flettede jeg en lille strop, som nu er sat på om det ene øre,
> og vupti nu rutcher remmen ikke de 10 cm tilbage.

Hvorfor ikke en rem og hvert øre? Det har jeg set på andre westerntrenser.

hilsen

Annette (der bare er nysgerrig over det ene øre....)

Fra : john lundsgaard

Dato : 12-09-03 14:21

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse >

> Annette (der bare er nysgerrig over det ene øre....)

Hej Annette

Det det skal du ikke være ked af, jeg er da selv nysgerrig over det
hele*GGG*.

Det med det ene øre tror jeg er ren mode. Jeg har faktisk set et bilede af
et hovedtøj med to huller til ørerne, og det så lidt noller ud.

Omvendt, så har det hovedtøj jeg har lavet til Simone et pandebånd og mix
videre, og det virker jo egentlig som et "stort hul" til begge ører - ja vi
la'r lige billedet stå lidt!!

Ja indtil en eller anden klog fætter kan komme med en bedre forklaring, så
tror jeg egentlig at "one ear" hovedtøjet er opfundet af en fyr der ligesom
jeg gik efer det utimativt nøgne look men måtte erkende, at det er lidt
smart at have en dims til at holde det fremme ved ørerne.

Jeg må indrømme, at på forsøgsmodellen flettede jeg "hullet" i grøn nylon
snor, det ser lidt spøjst ud, men på et tidspunkt laver jeg det i læder -
men jeg skulle lige se om det virkede*S*.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 06-10-03 10:54

> [...]
> snor, det ser lidt spøjst ud, men på et tidspunkt laver jeg det i læder -
> men jeg skulle lige se om det virkede*S*.

(klip)

Jeg har lige siddet og ryddet op i gamle bøger og ting og sager. Jeg faldt
så lige over den bog der er købt i boghandlen for et års tid siden til min
datter. Den hedder "lav selv ting til din hest". Der er ret mange gode
forslag til trenser, grimer, træktove, lammeunderlag og alt muligt andet
spændende i. Måske at der for de kreative er noget at hente som inspiration.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : john lundsgaard

Dato : 06-10-03 12:20

> [...]

> forslag til trenser, grimer, træktove, lammeunderlag og alt muligt andet
> spændende i. Måske at der for de kreative er noget at hente som

Hej Anette

Så nemt slipper du ikke *SS*

Ryst op med forfatteren også, så en anden en måske kan finde den.!!

Tusind tak

John

Fra : Anet

Dato : 06-10-03 17:26

> Hej Anette
>
> Så nemt slipper du ikke *SS*
>
> Ryst op med forfatteren også, så en anden en måske kan finde den.!!
>
> Tusind tak
>
> John

(klip)

Christiane Gohl og Hildegard Tollkötter fra Aschehoug Fakta.

Det kunne vist også købes i netto på et tidspunkt.

Hvis der er noget specielt vil jeg gerne scanne og sende det til dig fra
bogen af.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 06-10-03 17:27

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Lige en tilføjelse som jeg så inden i bogen. Den er på dansk ved Dinny lund.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-10-03 07:49

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lige en tilføjelse som jeg så inden i bogen. Den er på dansk ved Dinny
lund.

Hej Anette - super, tusind tak, jeg prøver lige at finde den gennem
biblioteket.

Hilsen John

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-10-03 07:56

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lige en tilføjelse som jeg så inden i bogen. Den er på dansk ved Dinny
lund.

Så er jeg her igen *SS*

Bogen er fundet og bestilt på biblioteket.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 07-10-03 08:55

> Så er jeg her igen *SS*
>
> Bogen er fundet og bestilt på biblioteket.
>
> Hilsen John

(klip)

Jeg kom bare til at tænke på denne tråd da jeg sad og bladrede lidt i bogen.
Jeg så nemlig et billede af en trense med et-øre projektet.....*SS*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-10-03 09:12

> [...]

bogen.
> Jeg så nemlig et billede af en trense med et-øre projektet.....*SS*

Nu kan jeg slet ikke forestille mig at nogen kan lave det smukkere end jeg
har gjort med den grønne nylon line *GGGG*, men derfor kan man jo godt se
hvad andre har fundet på.

Det var godt tænkt Anette - tak for det

hilsen John

Fra : Anet

Dato : 07-10-03 13:48

> Nu kan jeg slet ikke forestille mig at nogen kan lave det smukkere end jeg
> har gjort med den grønne nylon line *GGGG*, men derfor kan man jo godt se
> hvad andre har fundet på.

(klip)

Joh, da John for på side 36 i bogen da er der en etøre-dims som er strikket.
Den slå sikkert din nylonting.

*GRINER HØJT*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-10-03 13:55

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Joh, da John for på side 36 i bogen da er der en etøre-dims som er
> [...]

Grin du bare, - vent til du ser min hæklede saddel!!!!

John

Fra : Nina Svanholm

Dato : 07-10-03 14:10

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Grin du bare, - vent til du ser min hæklede saddel!!!!

Det sjoveste må da være at ride i den ) -måske er det allermest sjovt at
se andre ride i den..........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 07-10-03 15:19

> Grin du bare, - vent til du ser min hæklede saddel!!!!
>
> John

(klip)

ÅÅhhh, jeg glæder mig til at se billedet. Altid dejligt med nye ideer. *GGG*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : bandit

Dato : 09-10-03 15:33

Hej John og Annette!
Annette ved godt at jeg rider western ridning. Og sjovt nok at i snakker om
en-øre transe. Jeg har nemlig købt sådan en i læder og det fungere godt, og
det er nemt at sætte på og ingen remme som skal spændes.
Den der hæklede sadel lyder meget morsom, når du engang bliver færdig med
den så sæt lige et billede i grine grine grine.......................))))

Fra : Anet

Dato : 09-10-03 22:01

"bandit" <lissau-(spam)holberg@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> det er nemt at sætte på og ingen remme som skal spændes.

Jamen den westerntrense glæder jeg mig da til at se. Hvad farve har du valgt
den i? Ja, Moniq kan jo bruge alle farver nu hun er så mørk i sin pels.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : bandit

Dato : 10-10-03 17:28

jeg valgte et i lyst læder, dejligt blødt og alligevel tykt. Jeg gav 250 kr.
Man kan sikkert lave det billigere selv

Fra : john lundsgaard

Dato : 10-10-03 12:57

> [...]

og
> det er nemt at sætte på og ingen remme som skal spændes.

Det er nemlig rigtigt!!!!!

[Mobbe til]
Hvis man har en ordentlig hest (= en westernhest) så har man ikke brug for
mulestropper, halsremme, hanovaransk næsebånd og hvad de hedder alle de der
hjælpesnore som alle de andre bruger
[mobbe fra]

Længe leve alle heste som kan rides uden hovedtøj, eller bare med et bid i
en snor om nakken - hihihi.

John

Fra : Jon Eriksen

Dato : 10-10-03 15:41

> Længe leve alle heste som kan rides uden hovedtøj, eller bare med et bid i
> en snor om nakken - hihihi.
>
> John

Eller bare en snor uden bid i! Fra USA købte jeg et slags indiansk
"hovedtøj", hvis man kan kalde det det. Det består bare af et langt reb
lavet af et eller andet ultra stærkt. Man laver en slags løkke på rebet, som
fungerer som bid, og resten er tøjler. Ser ret sejt ud, når hesten slet ikke
har nogen remme i ansigtet, men kræver lidt tilvænning for hesten at gå med
et stykke reb i munden i stedet for et bid. Men jeg må indrømme at jeg kun
har prøvet at ride med det et par gange på en indhegnet bane, var lidt bange
for at hyppen bare ville spytte rebet ud, men det gjorde den nu ikke.

Mette

---

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-10-03 17:28

On 10 Oct 2003 13:57:06 +0200, "john lundsgaard"
<john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

> [...]
>[mobbe fra]
>
>Længe leve alle heste som kan rides uden hovedtøj, eller bare med et bid i

   *H0ste noget med at det kan en ordentlig dressurhest skam
også*

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.