For meget mad?
Fra : Zirfelt

Dato : 23-06-03 06:42

For ca. 3 uger siden fik jeg en shetlænder plag på 1 år hjem. Han går
naturligvis sammen med de 2 Islændere jeg har. De kommer alle på græs om
morgnen og tilbage på sandfold kl. ca. 17.
Da jeg er bange for at han får for meget græs, begyndte jeg, at lave en
lille fold til ham hvor der ikke er så meget græs. Men nu er der flere og
flere der siger at jeg bare skal lade ham få alt det græs han vil have. Hvad
siger i? Hvor meget græs kan sådan en bette fyr klare?

--
Fortsat god og positiv Aloe Vera dag

Irene og Karsten Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 08:05

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hvad
> siger i? Hvor meget græs kan sådan en bette fyr klare?

(klip)

Jeg syntes at det lyder meget fornuftigt med at rationere maden lidt for
ham. Pludselig meget græs kan jo godt give forfangenhed og kolik og alt
mulig andet. Jeg har selv rationeret maden til mine 3 heste indtil at de er
helt vant til græsset. Bliver de så for fede af det så tager jeg dem på
jordfold om natten.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-06-03 08:45

> [...]

Hvad
> siger i? Hvor meget græs kan sådan en bette fyr klare?

Hej

Jeg ville også give ham en fold med mindre græs på, og så se hvor meget
eller lidt han tager på, hvis du synes at han godt kunne trænge til at få
lidt mere sul på kroppen, ja så får han jo bare lidt mere græs. Du har
nemmere ved at stoppe eller helt undgå forfangenhed og /eller kolik ved at
have kontrol over mængden af mad.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-03 09:34

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
Hvad
> siger i? Hvor meget græs kan sådan en bette fyr klare?

Stort set intet. Vores shetlænder pony veksler mellem fold og banevogn for
øjeblikket pga. forfangenhed.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 10:19

> Hvad
>
> Stort set intet. Vores shetlænder pony veksler mellem fold og banevogn for
> øjeblikket pga. forfangenhed.

(klip)

Der er jo det med ponyer at de har større tendens til at blive forfangne end
store heste har det. Det kan jeg tillade mig at sige da jeg selv har to stk.
ponyer og en stor hest. Men jeg prøver altid at få rørt hestene stort set
hver eneste dag på den ene eller den anden måde så de får kroppen og benene
brugt. Det skulle forebygge forfangenhed ja.. og mange andre ting iøvrigt.
Nogen gange går jeg bare en tur med dem, longerer dem, rider en tur eller
skridter bare afsted en bette tur uden sadel på. Har en hest først en gang
været forfangen så har den meget større risiko for at blive det igen. Det
kan oftest ses på hovene hvis en hest har været forfangen uden at ejeren har
set det. Men det vil smeden med det samme bemærke når han starter med at sko
hesten.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-03 10:21

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> [...]
har
> set det. Men det vil smeden med det samme bemærke når han starter med at

I følge vores dyrlæge skyldes forfangenhed et stof i græsset. Der er mest af
det stof i forårs- og efterårsgræs. Desuden er mængden af stoffet mindst i
solskin og størst i overskyet / regnvejr.

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 10:25

> [...]
> det stof i forårs- og efterårsgræs. Desuden er mængden af stoffet mindst i
> solskin og størst i overskyet / regnvejr.

Det samme har jeg hørt og at regnvejr skulle være helt galt. Men også især
i morgenduggræs skal man passe på.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Zirfelt

Dato : 23-06-03 10:40

Tak for de mange hurtige svar.
Han er allerede lukket over på sin egen fold med meget lidt græs. Men det er
rart at høre det ikke kun er mig, der mener det.
Det er lidt svært at bedømme hans foderstand. På hofterne er han rad mager
og så kommer den kæmpe tykke mave.
Lige så snart den anden fold er klar, får de alle tre ormekur. Ind til da,
giver jeg ham Aloe Vera, så jeg kan få rettet op på pelsen, for han ligner
godt nok xxxx

--
Fortsat god og positiv dag

Irene og Karsten Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 10:56

> Det er lidt svært at bedømme hans foderstand. På hofterne er han rad mager
> og så kommer den kæmpe tykke mave.

(klip)

Den tykke mave er tegn på at fodringen og standen er forkert. Men i løbet af
små 3 måneder vil du se at han langsomt retter sig. Du må ikke af et godt
hjerte give ham for meget mad for så kan han hurtigt blive syg af det. Selv
om jeg kender godt følelsen af at man gerne vil give sådan en lidt forhutlet
hest alt det mad den kan spise så den kan blive pæn igen.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-03 10:56

> af

> Det samme har jeg hørt og at regnvejr skulle være helt galt. Men også
især
> i morgenduggræs skal man passe på.

Jeg tror ikke det hænger sammen med duggen, men mere det at solskin
reducerer det farlige stof, og derfor er der kommet en del stof i løbet af
natten.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-06-03 06:56

On Mon, 23 Jun 2003 11:20:55 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>I følge vores dyrlæge skyldes forfangenhed et stof i græsset. Der er mest af
>det stof i forårs- og efterårsgræs. Desuden er mængden af stoffet mindst i
>solskin og størst i overskyet / regnvejr.

   Det er så vidt jeg husker sukkerstoffer der gør det.
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-06-03 08:57

> Stort set intet. Vores shetlænder pony veksler mellem fold og banevogn for
> øjeblikket pga. forfangenhed.

Nu er ingen heste jo ens, heller ikke selv om det er små shetlændere og
deres mad rationer vi snakker om!
Jeg har haft to stk af de små shetlændere, den ene var lidt større end den
anden. Den "store" (1 m i stg) kunne leve på en sten, selv om vinteren fik
hun faktisk ikke mad, hvorimod den lille fik mere foder end min Fjordfjums
fik. Nu ved jeg godt at en Fjordhest måske ikke lige er den der heller
behøver så meget mad, men alligevel så var forskellen enorm!
Det er derfor at jeg også synes at det er en god ide´ at den går på en fold
med knap så meget græs indtil man har fundet ud af hvor meget eller lidt den
tager på af græsset, så kan man jo reducere det op eller ned efter behov.

Venlig hilsen Nina Svanholm.