30 dages returret ??
Fra : Doris

Dato : 23-06-03 00:39

Er der ikke en lov der siger at man har 30 dages returret. Vi købte for 14
dage siden en ll pony på en rideskole, min datter skulle bruge den til
dressur og spring. Vi prøvede den derude to gange uden problemer, men efter
den er kommet hjem er den meget nervøs og springer til siden med rytter for
den mindste lyd. Den er en hoppe på 10 år. De sagde vi ikke kunne få den på
prøve. Men er der ikke en udvej ? Den er meget nervøs og jeg tør ikke lade
min datter på 11 år ride tur på den.

Fra : skingur

Dato : 23-06-03 01:49

"Doris" skrev d. 23-06-03 00:39 dette indlæg :
> [...]
lade
> min datter på 11 år ride tur på den.
>
> Jeg er bange for, at der ikke er noget at gøre... der er jo ikke fejl
på hesten. Men smid spørgsmålet ud i en jurist-gruppe...

Jeg tror, at hestens og pigens problem er, at hun ikke har fået sat sig
i respekt som den, man trygt kan stole på, den der er leder. Og det kan
arbejdes væk med lederskabsøvelser og tillidsopbyggende øvelser. prøv at
søge på "horsemanship" på nettet, www.parelli.dk mfl. Læs evt tråden
"tror en grusvej er = en motorvej", der er mange gode råd og links at
hente.

Min hest lærte at stole på mig efter 2 dage, hvor det eneste jeg gjorde
var at gå tur med den og berøre den over det hele.

Held og lykke.

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Doris

Dato : 23-06-03 05:14

UNDSKYLD, jeg mener prøvetid.

Fra : Marlene

Dato : 23-06-03 07:23

Doris <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ef63e2a$0$24672$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]

> prøve. Men er der ikke en udvej ? Den er meget nervøs og jeg tør ikke lade

Det lyder meget som et tillidsspørgsmål - lad din datter stille og roligt
arbejde med hesten fra jorden; nusse den, gå rundt med den, snakke med den,
sætte sig ned på jorden og blive siddende et godt stykke tid og lad hesten
gå hen til hende og snuse til hende, så hesten fornemmer, at her er stille
og roligt, at her er ingen fare på færde. Hesten er jo et helt nyt sted, og
den kender ikke omgivelserne - og kender heller ikke din datter - den skal
først lære det hele at kende, før de rider......... Held og lykke.

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-06-03 08:02

Doris wrote:
> [...]
> prøve. Men er der ikke en udvej ? Den er meget nervøs og jeg tør ikke lade

Jeg mener ikke, at der er nogen decideret prøvetid elller returret i
forbindelse med f.eks en hestehandel.

Men hvis I mener, at hestens opførsel er en handelsfejl, og I ikke på forhånd
har været oplyst om det, så kan I vælge at hæve handlen.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 08:10

> [...]

> prøve. Men er der ikke en udvej ? Den er meget nervøs og jeg tør ikke lade

(klip)

Prøv at ringe til den tidligere sælger og prøv at få dem til at tage ponyen
tilbage hvis I er sikre på at den ikke er noget for Jer. Men jeg mener også,
at I skal prøve at arbejde med ponyen men det var jo ikke spørgsmålet her i
gruppen. Måske kan de hjælpe Jer lidt på vej eller vil tage den retur igen.
Mener ikke at der er en desideret returpligt med mindre at der er tale om
skjult handelsfejl så som krybbebideri, væveri el. lign.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Doris

Dato : 23-06-03 08:50

Hejsa igen.
Det med tilliden er bygget op, det har vi trænet siden vi fik hende, der er
ingen problemer følger min datter som en lille hund , men ad omveje har vi
hørt at et par piger, der hører til hvor hun kommer fra, gerne ville have
fortalt os at vi ikke skulle købe hende, men turde det ikke. Er det ikke
også sælgerens pligt at fortælle at hun har haft føl også ?

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 09:09

> [...]
> fortalt os at vi ikke skulle købe hende, men turde det ikke. Er det ikke
> også sælgerens pligt at fortælle at hun har haft føl også ?

Jeg tror ikke at det kan betegnes som en fejl eller mangel at fortælle om
hesten har fået føl før. Tit køber folk jo en hest som de intet overhovedet
kan få noget at vide om ved f.eks en hestehandler. Jeg ved at der findes
specielle hesteadvokater og jeg syntes at hvis nogen her kan oplyse om hvem
det er i nærheden af hvor du bor så skulle du prøve at ringe til ham/hende
så de korrekt kan fortælle dig hvordan I står angående tilbagelevering af
hesten. Men det skal nok gå lidt stærkt for jo længere tid der går jo mindre
er chancerne for at lade en handel gå tilbage igen.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 23-06-03 09:20

Prøv lige at kigge på denne side. Det er et link til advokater som vil kunne
give dig gode råd om dine rettigheder. Jeg ved at Jens Iversen er
islændermand de andre advokater kender jeg ikke. Jeg ved kun hvem han er
fordi de har et meget anderkendt islændertræningscenter i nærheden af hvor
jeg bor.

Lad os høre hvordan sagen udvikler sig til lærepenge for andre her i
gruppen.
http://www.heste-nettet.dk/vejviser/index.php?catID=7

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 23-06-03 09:33

"Anet" skrev d. 23-06-03 09:20 dette indlæg :
> [...]
> ~Hilsen
> Annette~
>
> Jeg ville gerne se ponyen... jeg bor i det nordjyske, hvad med jer?
Kan pigen evt. maile til mig, hvis I bor meget langt væk? Ved ikke om
jeg kan hjælpe, men jeg vil gerne gøre forsøget, hvis ponyen ikke kan
leveres tilbage.

Fik den sit eget udstyr med, eller går den med en ny sadel? Det kunne jo
måske være der "skoen trykker".

Mvh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 23-06-03 09:52

Hej.. jeg har lige en dynge uddybende spørgsmål!

Hvor har I ponyen til at gå nu? Sammen med andre heste?
Har den haft lidt sommerferie? Hvor meget kommer den ud dagligt?
Hvor meget blev den redet, før I købte den?

Nogle heste tager det med at flytte meget tungt.. den skal måske
simpelthen bare have tid til at vænne sig til alt det nye.Er den ligeså
nervøs, hvis din datter rider ud sammen med nogen?

Hvor godt rider din datter i virkeligheden? Nu må du ikke misforstå, men
det er jo muligt, at hun også er lidt nervøs, fordi det er en helt ny
hest. Hvis hun så kommer til at holde lidt for godt fast i tøjlen,
reagerer ponyen ved at sætte farten op, datteren bliver mere nervøs og
holder mere i tøjlerne osv. Den onde cirkel er en realitet.

Prøv evt. at longere hende og ponyen, så din datter føler sig tryg
sammen med hesten. Lad hende gå lange ture med den, hvor hun træner
"stop" øvelser med hesten... dvs i det øjeblik, din datter knalder
bremsen i, skal hesten standse på en brøkdel af et sekund. Gør den ikke
det, stoler den ikke på, at det er hende der har det store overblik og
den har dermed ikke tillid til hende, selvom det umiddelbart ser sådan
ud.

Skriv endelig igen.
Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-06-03 09:52

Doris wrote:
> [...]
> hørt at et par piger, der hører til hvor hun kommer fra, gerne ville have
> fortalt os at vi ikke skulle købe hende, men turde det ikke.

Hvis hesten er solgt som bundstabil og ikke bange for noget, kunne man vel
godt opfatte det som en handelsfejl?

> Er det ikke også sælgerens pligt at fortælle at hun har haft føl også ?

Det tror jeg ikke. Sælger har kun pligt til at oplyse om fejl og mangler. Det
kan man vel næppe kalde det.

-dennis

Fra : Doris

Dato : 23-06-03 16:16

Hej igen.
Her er svaret fra advokaten

Hej Doris

Desværre er der ikke nogen særbestemelser i købeloven i forbindelse med
handel med dyr, der er derfor ikke nogen returret / prøvetid , ved
hestehandel.

Såfrem du ønsker at hæve handlen må du påvise en fejl eller mangel ved
hesten.

Såfremt du ønsker yderliger hjælp, kan du evt. prøve at beskrive for mig
forfor du ønsker handlen hævet.

Med venlig hilsen

David Brodin Larsen

Fra : Doris

Dato : 23-06-03 16:35

Lige lidt mere. Det er kun når hun rider alene på bane hun er nervøs og
skæver ud til siderne med øjnene. Vi har selv 4 heste mere og egne spring og
dressurbane og min datter har altid fået at vide at hun har en meget
beroligende virkning på de forskellige heste hun har prøvet at ride de
sidste 6 år. Pigerne får undervisning herhjemme. Undskyld måske meget ;)