kalender fra engelsk til dansk
Fra : Janni

Dato : 22-06-03 17:09

jeg har fuundet et script med en kalender som jeg gerne vil bruge men alle
dage og måneder står på engelsk!

er der en måde at få det ændret til dansk????

Fra : Thomas Daugaard

Dato : 22-06-03 19:30

Det kommer vel an på hvordan scriptet er lavet ...
Hvis det er lavet med arrays til dage og måneder er det jo bare at ændre
teksten..
Er det lavet så det afhænger af server Locale kan du vel bruge:

Session.LCID = 1033 ' Mener 1033 er Danmark ellers er det 1030

Mvh Thomas D.

Fra : Janni

Dato : 22-06-03 19:54

"Thomas Daugaard" <news@overnusser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det lavet så det afhænger af server Locale kan du vel bruge:
>
> Session.LCID = 1033 ' Mener 1033 er Danmark ellers er det 1030

den står som:

Session.LCID = 2057

er det så nok at ændre den????

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-06-03 20:44

Janni skrev:
> Session.LCID = 2057
>
> er det så nok at ændre den????

Ja, hvis ellers applikationen er kodet uden datoafhængige "hacks", og
dansk er 1030, læs evt.: http://www.asp-faq.dk/article/?id=47

--
Jakob Andersen

Fra : Janni

Dato : 22-06-03 21:13

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis ellers applikationen er kodet uden datoafhængige "hacks", og
> dansk er 1030, læs evt.: http://www.asp-faq.dk/article/?id=47
>
> --
> Jakob Andersen

ok - men hvad er så syntaks for month // date // year ????

Fra : Janni

Dato : 22-06-03 21:25

"Janni" <suspefjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse

> ok - men hvad er så syntaks for month // date // year ????

nu får jeg flg. fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in date in query
expression 'dte = #10-maj-2003#'.

/sp-kalender/view_day.asp, line 121

linie 121 står der: s = my_conn.Execute (StrSql)

Fra : N9

Dato : 22-06-03 21:48

> linie 121 står der: s = my_conn.Execute (StrSql)

Vis noget mere af koden ellers kan vi ikke hjælpe.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-03 21:21

Janni skrev:

> ok - men hvad er så syntaks for month // date // year ????

Funktionsnavnene (og deres syntaks) er den samme. Det er kun de
viste værdier (eller formateringen af dem) der ændrer sig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-03 22:25

Janni skrev:

> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in date
> in query expression 'dte = #10-maj-2003#'.

Access kan ikke bruge en dansk formateret dato - og slet ikke en
dato med månedsnavnet som tekstværdi på dansk.

Når du sender datoer til databasen, er det sikrest at gøre det via
funktionskald i selve databasen.

Se hvordan det fx kan gøres i Acces her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=98>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Janni

Dato : 23-06-03 10:20

> [...]
>
> Når du sender datoer til databasen, er det sikrest at gøre det via
> funktionskald i selve databasen.
>
> Se hvordan det fx kan gøres i Acces her:

tænkte nok det var sådan noget - har kigget ude på faq'en men kan ikke lige
overskue hvor meget det er nødvendigt at ændre.
der bruges ikke en sql men en access database.

og jeg kender slet ikke nok til asp for at kunne gøre.

det drejer sig ialt om 3 mindre filer men det vil nok være alt for meget at
gengive her.

er der en der vil hjælpe mig hvis jeg sender filerne?

min email er dimsen@fjernhotmail.com

alternativt vil jeg gerne skrive koden her i gruppen hvis det er ok?

Janni

Fra : Janni

Dato : 23-06-03 18:07

har fået den til at virke nu sådan at de måneder der hedder det samme på
engelsk og dansk - virker

såsnart det er june - juni så knækker filmen

så det er ikke rækkefølgen (tror jeg) det er galt med men "oversættelsen"

nogen ideer ???

har brugt denne i alle 3 filer: Session.LCID = 1030

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 23-06-03 20:55

> [...]
> der bruges ikke en sql men en access database.

> alternativt vil jeg gerne skrive koden her i gruppen hvis det er ok?

Kan du ikke poste den del af koden der fejler sammen med den fejlmeddelelse
der kommer. Fejlmeddelelsen giver linienummeret, så lad os se den del af
koden der er omkring den linie.

Så kan vi bedre give dig hjælp.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Janni

Dato : 23-06-03 21:49

> [...]
fejlmeddelelse
> der kommer. Fejlmeddelelsen giver linienummeret, så lad os se den del af

fejlmedd:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in date in query
expression 'dte = #12-juni-2003#'.

/sp-kalender/view_day.asp, line 121

linie 115 -126 i view_day.asp filen:<%

set my_conn= Server.CreateObject("ADODB.Connection")
my_Conn.Open DBcon
StrSql= "Select * from diary where dte = #" & Request("view_Date") & "#
ORDER BY dte"

rs = my_conn.Execute (StrSql)

' If no records found then no worries just trap error
on Error Resume next

%>

Fra : Janni

Dato : 24-06-03 12:33

kan slet ingen hjælpe?

problemet er ikke at den laver denne
21/03/2003
31/12/2003

men derimod sådan
21-marts-2003
21-march-2003

og så får jeg en læsefejl og kan ikke få adgang

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 24-06-03 16:24

"Janni" <suspenderetfjern@hotmail.com> wrote in message
> kan slet ingen hjælpe?
>
> problemet er ikke at den laver denne
> 21/03/2003
> 31/12/2003
>
> men derimod sådan
> 21-marts-2003
> 21-march-2003

Dette er heller ikke det store problem, du har jo allerede værdien for
datoen. Du konverterer en dato fra databasen (der står jo ikke 21-march-2003
i datofeltet) når du udskriver det på siden.

Prøv at sende den del af koden der udskriver datoen som *** 21-march-2003
***

Fra : Janni

Dato : 24-06-03 16:43

> Prøv at sende den del af koden der udskriver datoen som *** 21-march-2003
> ***

siden ligger her

http://lisjones.com/kalender/

hvis man tager en måned der hedder det samme på dansk + engelsk f.eks august
er der ingen problemer

hvis måneden hedder forskelligt f.eks. juni - så kommer fejlen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 24-06-03 16:53

Jeg er nødt til at se din asp kode der udskriver datoen for at kunne hjælpe.
Det jeg ser der er ren html

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 24-06-03 17:01

Kan du ikke gemme koden i en .txt fil og lægge den op på serveren, så kan vi
se den der. Jeg kan godt se hvor det er det går galt, men skal bruge noget
mere kode for at finde roden til fejlen.

Fra : Janni

Dato : 24-06-03 17:21

"Christian M. Nielsen" <look_for_it@my.webpage> skrev i en meddelelse
> [...]
> se den der. Jeg kan godt se hvor det er det går galt, men skal bruge noget
> mere kode for at finde roden til fejlen.

jo da - kommer her

http://lisjones.com/kalender/default.txt

http://lisjones.com/kalender/add_date.txt

http://lisjones.com/kalender/view_day.txt

skal desværre gå om lidt men når jeg kommer hjem ved 22tiden skynder jeg mig
herud og kigger - håber du kan hjælpe!

tak fordi du gider!

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 24-06-03 18:36

> skal desværre gå om lidt men når jeg kommer hjem ved 22tiden skynder jeg
mig
> herud og kigger - håber du kan hjælpe!

Jeg er selv optaget resten af aftenen, så håber det kan vente til i morgen,
med mindre andre har en ide til problemet.

> tak fordi du gider!

Jeg har selv fået meget hjælp her i gruppen. Nu håber jeg så at du ikke
forsvinder når dit problem er løst, men at du bliver hængende og hjælper
lidt ind i mellem hvis der er noget du kan svare på

Fra : Janni

Dato : 24-06-03 22:41

> [...]
> forsvinder når dit problem er løst, men at du bliver hængende og hjælper
> lidt ind i mellem hvis der er noget du kan svare på

hej Christian

jeg er nok ikke den rette til at give råd i denne gruppe - men i andre
grupper hvor jeg er bedre hjemme - hjælper jeg hvis jeg kan - det er jo også
en glæde i sig selv at kunne hjælpe andre med at løse et problem.

men jeg "bliver hængende" for at prøve at forstå...... men jeg er totalt
blank i asp - som du nok har gættet....

Janni

Fra : Janni

Dato : 24-06-03 17:02

> Jeg er nødt til at se din asp kode der udskriver datoen for at kunne
hjælpe.
> Det jeg ser der er ren html

' Check to see if it's a new record to be added or an old one to update
StrSql= "Select * from diary where dte = #" & Request("view_Date") & "#"
set rs = my_conn.Execute (StrSql)

if rs.BOF or rs.EOF then ' No records found. i.e. New record
StrSql ="INSERT INTO diary (dte, text_field) values (#" &
request("view_date") & "#, '" & chkString(request("txt")) & "')"
else ' Record found. i.e. update record.
StrSql = "UPDATE diary SET diary.dte = #" & request("view_date") & "#,
text_field = '" & chkString(request("txt")) & "' WHERE id = " & rs("id")
End If

my_conn.Execute (strSql)

my_Conn.Close
set my_conn = nothing

Response.Redirect ("default.asp?view_date=" & request("view_date"))

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-06-03 14:29

On Mon, 23 Jun 2003 22:49:23 +0200, "Janni" <suspefjern@hotmail.com>
wrote:

>fejlmedd:
>Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
>[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in date in query
>expression 'dte = #12-juni-2003#'.
<snip>
>StrSql= "Select * from diary where dte = #" & Request("view_Date") & "#
>ORDER BY dte"

Jeg tror dit problem er, at scriptet er *for dårligt*.
Det er "for nemt" blot at indsætte dato i SQL'en i et format, som i
virkeligheden blot er en tekststreng med et par havelåger omkring.
(Og så oven i købet direkte fra en Request uden validering ... Se fx:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=95>)

Som du kan se af linken her:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=98>
så er man langt bedre sikret, hvis man overfører værdierne frem for
noget, som er afhængigt af et bestemt dato-format.

>' If no records found then no worries just trap error
>on Error Resume next

Bekræfter blot en lidt for lemfældighed omgang med god kodeskik: Her
er kode-skriveren godt klar over, at der kan ske en fejl. I stedet for
så at tage højde for dette med fx:
If Not rs.EOF Then ...
så siger han/hun blot: "Spring over en evt. fejl" ...

Jeg tror ikke der er nogen vej uden om at lære lidt mere grundlæggende
ASP. Bagefter er det en *rigtig* god træning at gå igennem et færdigt
script og rette op på de ting, der er for dårlige.

Til dit meget konkrete problem vil jeg foreslå, at du retter Sql'en
ved hjælp af ovenstående link:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=98>

Det kunne måske blive noget i retning af (ikke testet):
<%
Dim datViewDate
datViewDate = Request("view_Date")

If IsDate(datViewDate) Then
StrSql= "Select * from diary" & _
" WHERE dte = " & DateToSql(datViewDate) & _
" ORDER BY dte"

Set my_conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
my_Conn.Open DBcon

' Bemærk: Der skal "Set" foran rs =
Set rs = my_conn.Execute (StrSql)

' Træk ud
' Luk og sluk Conn og rs

Else
' En eller anden form for fejlmelding
End If

' Funktionen fra ovenstående link:
Dim DateToSql
Function DateToSql(Value)
' Dette skal være på én linie:
DateToSql = "DateSerial(" & Year(Value) & ", " & Month(Value) & ", " &
Day(Value) & ") "
End Function
%>

Sorry, ingen lette løsninger ...

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Janni

Dato : 24-06-03 16:10

> --
> Jørn Andersen,
> Brønshøj

det er ret vigtigt at kunne få det til at virke....

jeg kan se du bor i nærheden af mig - vil du hjælpe mig?

må jeg sende filerne (3stk) til dig så vil jeg gerne kvittere med en god
flaske vin eller en kasse øl!

du kan skrive til mig på suspenderet@"fjern"hotmail.com

ps - går ud fra det er Brønshøj København altså....

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-06-03 18:31

On Tue, 24 Jun 2003 17:09:31 +0200, "Janni"
<suspenderetfjern@hotmail.com> wrote:

>må jeg sende filerne (3stk) til dig så vil jeg gerne kvittere med en god
>flaske vin eller en kasse øl!
>
>du kan skrive til mig på suspenderet@"fjern"hotmail.com

Jeg har sendt nogle rettede filer til dig, som umiddelbart virker hos
mig.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 24-06-03 20:15

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Jeg har sendt nogle rettede filer til dig, som umiddelbart virker hos
> mig.

Bliv nu ikke alt for fuld

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 25-06-03 05:32

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Jeg har sendt nogle rettede filer til dig, som umiddelbart virker hos
> mig.

Hvad har du rettet ??

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-06-03 05:48

On Wed, 25 Jun 2003 06:31:33 +0200, "Christian M. Nielsen"
<look_for_it@my.webpage> wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

>Hvad har du rettet ??

default.asp:
* I bunden af scriptet er månedsnavnenes værdier rettet:
<option value="January">Januar
rettet til:
<option value="Januar">Januar

view_day.asp + add_date.asp
* Indsat en DateToSql-funktion
* Smidt dato fra formular ind i en variabel (og valideret)
* - som så sættes ind i den rettede strSql med DateToSql-funktionen

'*******************************
Dim datViewDate
datViewDate = Request("view_Date")
If IsDate(datViewDate) Then
   datViewDate = CDate(datViewDate)
Else
   datViewDate = Now
End If

Function DateToSql(Value)
   DateToSql = "DateSerial(" & Year(Value) & ", " & Month(Value) & ", "
& Day(Value) & ")"
End Function

'*******************************

SQL fra view_day.asp:
StrSql= "Select * from diary where dte = " & DateToSql(datViewDate) &
" ORDER BY dte"
- er rettet tilsvarende på add_day.asp

Desuden har jeg "genaktiveret" Option Explicit - og indføjet de
manglende Dim'er
- havde i første omgang glemt et par Dim'er i Sub'en på view_day.asp -
hvilket af en eller anden grund (?) ikke gav nogen fejlmeddelelse.

Desuden er Sub-kaldet på view_day.asp ændret, så det bruger det
ovenfor validerede input i stedet for input direkte fra Request.

Det var vist det meste.
Der er flere andre ting man kunne rette i koden - sådan er det vel
altid med kode, man ikke selv har skrevet - men nu ser det i hvert
fald ud til at køre.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Janni

Dato : 25-06-03 09:26

..> >> Jeg har sendt nogle rettede filer til dig, som umiddelbart virker hos
> Jørn Andersen,
> Brønshøj

Jeg vil lige sige 1 million tak for hjælpen til Jørn
- jeg er dybt taknemmelighed over at der er folk der gider bruge deres tid
på at hjælpe en novice som mig !!

Janni

ps nu vil jeg kigge på muligheden for at kyptere password - er det muligt
ligesom i php at bruge md5 i asp?

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 25-06-03 14:54

Måske kan http://www.asp-faq.dk/article/?id=52 have interesse?

Fra : mik Thomsen

Dato : 22-06-03 20:23

Janni wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> jeg har fuundet et script med en kalender som jeg gerne vil bruge men alle
> dage og måneder står på engelsk!
>
> er der en måde at få det ændret til dansk????

Kunne du ikke lige scriptet ud eller fortælle hvor du har fundet det

med venlig hilsen

Mik Thomsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne