Træ rod
Fra : Carsten Gravesen

Dato : 22-06-03 15:10

Hej

Jeg har fået kig på en trærod af et udgået træ, rigtig flodt 12-15 cm
stamme og med rigtig mange forgreninger, mit spørgsmål er så :
Den ligger i en ikke helt udtøret bæk, nok til den er fugtig, ikke
helt under vand. Den har lagt der i ca 2-3 måneder.
Kan jeg bruge den i mit akvarium uden at måske lige at gøre den ren,
eller skal den ligge længere i vand,koges, ect.?
Hvad vil der ske hvis jeg bare putter den i?

Mvh

Carsten

Fra : Jens

Dato : 22-06-03 16:01

Hvad jeg har hørt er at bakterier overføres fra en bæk til dit akvarie hvis
du ikke koger genstanden.

Så jeg ville nok måske bruge 50,- i en butik eller koge roden på en eller
anden måde

Men det er jo mit råd, måske er der andre der har en nemmere løsning

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-06-03 19:39

Jens wrote:

> Hvad jeg har hørt er at bakterier overføres fra en bæk til dit
> akvarie hvis du ikke koger genstanden.

Det er helt sikkert. Men har du også hør, hvad problemet ved det skulle
være?
Det er helt og aldeles overflødigt at koge for at desinficere.

> Så jeg ville nok måske bruge 50,- i en butik eller koge roden på en
> eller anden måde

Det ville jeg ikke.

> Men det er jo mit råd, måske er der andre der har en nemmere løsning

Ja, helt afgjort - i hvert fald for så vidt angår kogning.
Jeg vil derimod anbefale at roden får en periode i et kar (eller en havedam
el. lign.), hvor den kan være /helt/ under vand. Jeg går ud fra at roden
ikke er frisk, men fra et træ, der ikke lige er gået ud. I så fald
indeholder den nemlig temmeligt mange næringsstoffer, der uvægerligt
medfører kraftige svampebelægninger og forringelse af vandkvaliteten.

vh
Jan

vh
Jan

Fra : Carsten Gravesen

Dato : 22-06-03 23:04

On Sun, 22 Jun 2003 20:39:11 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>
wrote:

> [...]

Roden er rimelig stor ca 1 meter lang og 60-70 cm høj så der skal
noget af en gryde til )

> [...]
>indeholder den nemlig temmeligt mange næringsstoffer, der uvægerligt
>medfører kraftige svampebelægninger og forringelse af vandkvaliteten.

Roden er ikke frisk men fra et udgået træ, den er sågar lidt råden der
hvor den har ligget i vand.
Hvor længe skal den ligge i vand, og til hvad nytte ?
Jeg vil rense den med en højtryksspuler og fjerne resten af barken,
ellers andet udover neddykningen ?
Hvad vil der ske hvis den bare smides i kummen efter en rengøring ?

MVH

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 23-06-03 02:26

Carsten Gravesen wrote in
<1l9cfvk6qgcpabj49roh0088a941e85gam@4ax.com>:

> Roden er rimelig stor ca 1 meter lang og 60-70 cm høj så der
> skal noget af en gryde til )

Jeg tror ikke den ville bilve mør alligevel

> [...]
> barken, ellers andet udover neddykningen ?
> Hvad vil der ske hvis den bare smides i kummen efter en

Neddykningen kan trække noget farve ud af roden og det kan få den
til at kunne synke hvis den ikke kan det i forvejen. Hvis roden
har ligget stort set under vand og træet har været gået ud i
nogen tid kan jeg ikke se noget galt med bare at rense roden og
putte den direkte i akvariet. Jeg har selv fundet flere rødder,
som jeg ikke har behandlet på anden måde end at skure dem med en
børste, og det har aldrig givet anledning til problemer.

Hvis rødderne ikke synker af sig selv kan det være nødvendigt at
binde dem fast til en sten i starten, men efter nogen tid kan de
holde sig selv nede. Det er vist det største problem.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-06-03 16:17

Carsten Gravesen wrote:

> Hvor længe skal den ligge i vand, og til hvad nytte ?

Så vidt jeg husker, skrev du at den kun delvist var neddykket, hvor den
befandt sig nu. Det betyder at den måske ikke kan synke af sig selv, hvorfor
den skal have tid til at trække noget mere vand.

Hvis det er noget brunt (mose)vand, den ligger i kan den afgive temmeligt
meget farve. I det tilfælde, kan det være en fordel at vande noget af farven
ud, inden den kommer i akvariet.

> Jeg vil rense den med en højtryksspuler og fjerne resten af barken,
> ellers andet udover neddykningen ?
> Hvad vil der ske hvis den bare smides i kummen efter en rengøring ?

Med ovenstående forbehold sandsynligvis intet.

vh
Jan

Fra : Carsten Gravesen

Dato : 29-06-03 15:30

On Mon, 23 Jun 2003 17:16:53 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>
wrote:

Hej

Tak for svarene !!

Jeg har skrabt resten af barken af ( det tog 2 1/2 time ) pusset den
med sandpapir, så man ikke kan se skraberillerne, og spulet den med en
højtryksrenser, så nu er den flot !!
Jeg har tænkt mig at putte den i en stor balje og se om den afgiver
farve.
Så må vi se hvordan det går

MVH

Carsten

Fra : Michael Edvardsen

Dato : 06-07-03 21:36

> [...]
> ellers andet udover neddykningen ?
> Hvad vil der ske hvis den bare smides i kummen efter en rengøring ?

Hvis du ikke behandler roden inden tror jeg svampen vinder, men vi får se.
Og trærødder kommer da oppe fra brinken og ned i vandet, hvorfor så ned på
bunden.

Mvh/Michael

Fra : Carsten Gravesen

Dato : 18-07-03 15:33

On Sun, 6 Jul 2003 22:35:31 +0200, "Michael Edvardsen"
<edvardxxx@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hvordan udarter svamp sig ?
Den ligger i mit badekar fortiden, der kommer et gele agtig lag på
roden, det kan bare skylles af men..
Jeg har taget den op skrubbet den og hældt kogende vand over, så må vi
se hvad der sker, ellers ender den nok i haven