Hvor kraftigt et grafikkort kan man (med f~
Fra : Christian Mygind

Dato : 30-03-01 18:10

Jeg har stillet spørgmålet i denne gruppe før, men vover pelsen igen:

Jeg har en K6-2 500 i et Ali-chipset (og 256 mb RAM) - VIL det kunne betale
sig at sætte f.eks. et billigt GeForce 2 MX i maskinen. Jeg har et G400 i
nu - og Tomshardwares test siger, at allerede hér er min CPU flaskehalsen
for dette korts evne. Er (det oplagte) svar et nyt bundkort/cpu, eller kan
det uundgåelige skubbes et par måneder eller halvår ud, med et GeForce?

/Chr, Aarhus

Fra : Martin A

Dato : 30-03-01 19:06

Christian Mygind wrote:

> [...]
> flaskehalsen for dette korts evne. Er (det oplagte) svar et nyt
> bundkort/cpu, eller kan det uundgåelige skubbes et par måneder eller

Har du en link til den test ?
Jeg vil tro at 3D grafikken bliver meget hurtigere med et Geforce 2MX end et
G400 kort.

Martin

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-03-01 21:24

> Har du en link til den test ?

Sågerne: http://www6.tomshardware.com/graphic/99q2/990628/g400-09.html
nederst.

> Jeg vil tro at 3D grafikken bliver meget hurtigere med et Geforce 2MX end
et
> G400 kort.

OpenGL er G400 ikke voldsomt god til - med på Direct3D er G400 ganske pænt
med.

/Chr

Fra : Peter Pan

Dato : 30-03-01 19:57

"Christian Mygind" <chr@mygind.net> wrote in message
> [...]
> det uundgåelige skubbes et par måneder eller halvår ud, med et GeForce?

Du vil ikke få noget ud af det, hvis du ikke selv tænker over hvordan du
sætter spillene op.

Det du vil få noget ud af er hovedsagelig ting som FSAA, som ikke bruger
flere cpu kræfter, men masser af GPU krafter, så det er bare at skrue op på
4x4 FSAA, så skal du nok se at grafikkortet bliver en flaskehals.

I spil der kan bruge T&L vil du også opleve en god forbedring.

Men udover de 2 ovenstående situationer, vil du ikke opleve nogen
nævneværdig forskel.

Mvh
Anders

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-03-01 21:26

> [...]

> 4x4 FSAA, så skal du nok se at grafikkortet bliver en flaskehals.
>
> I spil der kan bruge T&L vil du også opleve en god forbedring.

Jeg betragtede mig ikke selv som en newbie, indtil dit svar!
Hvad er FSAA? Og hvad er T&L?

/Chr

Fra : Peter Pan

Dato : 31-03-01 00:05

> Hvad er FSAA? Og hvad er T&L?

FSAA: Full Scene AntiAliasing
En teknik hvor man "udglatter" kanterne, så stregerne ikke ligner trapper.
Dette kan gøres på mange måder. Den måde GeForce2 MX gør det på er at lave
en frame i dobbelt så bred og dobbelt så høj opløsning (f.eks 800x600 bliver
1600x1200), og bagefter laver den tilbage til det originale størrelse. Det
kræver 4 gange så meget regnekraft af grafikchippen, men intet ekstra
arbejde for processoren. (4 gange så meget regnekraft gælder for 4x4 FSAA,
det kan også laves i f.eks 2x2 hvor der ganges med 1,5 istedet for 2 - f.eks
800x600 bliver til 1200x900)

T&L: Transform & Lighting
Grafikkort der understøtter dette udfører mange af de udregninger, som
processoren normalt udfører i grafikchippen istedet. Dette aflaster
processoren en del, og giver derfor processoren mere tid til andre ting. Det
kræver at det program/spil man bruger gør brug af T&L, ellers giver det
ingen fordele. PT er der ikke ret mange spil der gør brug af det, men f.eks
Quake3 gør det.

(håber ikke det var alt for uforståligt)
Mvh
Anders

Fra : Christian Mygind

Dato : 31-03-01 11:26

> (håber ikke det var alt for uforståligt)
> Mvh
> Anders

Nej, slet ikke. Tak for oplysningerne!

/Chr

Fra : Thomas Steinmeier

Dato : 30-03-01 21:18

"Christian Mygind" <chr@mygind.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har en K6-2 500 i et Ali-chipset

ALI???

Jeg her meget dårlige erfaring med dette chip-set og næsten alle grafikkort
over rive tnt1!!!

Men hvis du bare sørger for at have de nyeste ali drivere og installeret
ali-patchen, så skulle du får hvad somhelst til at køre... Men det kan nok
ikke køre mere end 1xAGP...

/thomas

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-03-01 21:29

"Thomas Steinmeier" <thomas.steinmeier@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ali-patchen, så skulle du får hvad somhelst til at køre... Men det kan nok

Jeg er bange for at du har ret. På trods af alle patches og at den rent
faktisk kører 2xAGP har jeg aldrig kunne klemme mærkbart ekstra ydelse ud af
hverken et TNT2 eller TNT2Ultra, i forhold til TNT1.

/Chr

Fra : Thumb

Dato : 30-03-01 22:25

On Fri, 30 Mar 2001 19:10:10 +0200, "Christian Mygind"
<chr@mygind.net> wrote:

> [...]
>det uundgåelige skubbes et par måneder eller halvår ud, med et GeForce?

Min søn kører med et ali chipset asus p5a og et geforce mx (asus
v7100). Det kører mægtig meget bedre end et creative banshee 16 Mbyte
pci, han havde før. banshee kunne hamle op med tn1 og tn2. Men geforce
mx er meget bedre.

Jeg har læst at geforce mx netop er fint til super7, men alt bedre
betaler sig ikke.

Til gengæld kan han kun køre agp 1x.

mvh

John

Fra : MasterYeti

Dato : 03-04-01 14:58

"Thumb" <johnknuhtsen@mailme.dk> wrote in message
> [...]

Jeg kan "lidt" sammenligne det med men celeron @550, der indtil for 3-4 uger
siden var udstyret med G400 .. og det kørte sq udemærket. Det blev nu
alligevel udskiftet til et GeForce 2 MX (ASUS V7100) .. det gav en HEL del
skub i grafikken, ISÆR ved OpenGL .. den fedeste fordel var dog, at jeg nu
kunne slette win98 helt fra min HD, da GF2MX kører ligesågodt i Win2000 som
Win98.

Bare giv dig i kast med en opgradering .. det BLIVER sjovere at spille.

Lars