Birma og NFO eller Birma og MCO?
Fra : Helle

Dato : 21-06-03 22:48

Hvordan går en Hellig Birma og en Norsk skovkat sammen? her tænker jeg som
indekatte på 30 m2?
Er en norsk skovkat mere blid end en maine coon?
Vil det skade en Birma at være sammen med en naturkat som mco og nfo?

Helt ærlige svar søges.

Mvh Helle
__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-06-03 08:01

Hejsa Helle

Jeg vil som sagt mene at de 30 kvm er lige lille plads lige meget om det er
en MCO eller NFO, der er tale om.
Jeg ved ikke om man på nogen måde kan tale om at de skader birmaen , men
hvis det viste sig at Sylvester ikke vil kunne trives i en mindre lejlighed
så tror jeg heller ike du skal regne med at en NFO vil, generelt så er det
naturkatte som elsker plads omkring sig.

Jeg vil finde en mere rolig race end lige de to racer til at holde Emil ved
selskab, hvis det virkelig ikke kan gå med Sylvester, men giv ham et par
mdr. i det nye sted og se hvordan det går

MVH
Gitte
DK Sacala´s - Killinger tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Tanja Petersen

Dato : 22-06-03 14:48

Jeg har godt nok ikke birmakatte, men jeg har colourpoint-perser, sammen med
NFO, jeg syntes at det går meget godt sammen, men NFOén skal have en NFO at
lege med, da perseren ikke kan følge med, vi startede med en, men kunne godt
se at den begyndte at kede sig, og det gik ud over perseren.

Venlig Hilsen
Tanja

Fra : Helle

Dato : 22-06-03 16:37

"Tanja Petersen" <mosters@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
godt
> se at den begyndte at kede sig, og det gik ud over perseren.

Hvordan bemærker du at nfoen begynder at kede sig?
Og hvordan kan perseren ikke følge med?

Mvh Helle

Fra : Tanja Petersen

Dato : 24-06-03 21:08

Hej Helle

NFOén ville gerne lege hele tiden, men perseren sagde fra, og blev småsur.

Det jeg mener med at perseren ikke kan følge med, er at når en NFO killing
spurter rundt, og perseren gerne vil lege med, kan den ikke følge med, da
NFOén er hurtigere. Vi valgte at købe en NFO mere, så de kunne lege med
hinanden, og det hjalp. Perseren blev glad igen, fordi den ikke skulle lege
hele tiden, da den godt kan lide at ligge og hygge, og det ikke altid er
lige sagen at der kommer en spiloppe og vil lege.

Det skal lige siges at perseren er ved at være oppe i årene og ikke er til
de vilde tagfat-lege mere.

HilsenTanja

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 22-06-03 17:45

> [...]
> Er en norsk skovkat mere blid end en maine coon?
> Vil det skade en Birma at være sammen med en naturkat som mco og nfo?

Hej Helle

Jeg har netop i dag haft besøg af vores to NFO'ers tidligere ejere. De
valgte at finde nyt hjem til dem, fordi de ikke trivedes i deres lejlighed
(for mange mennesker og katte på for lidt plads gav stress-symptomer hos den
ene).
Anette fortalte mig, at hun netop baseret på deres egne oplevelser altid
fraråder NFO som lejlighedskat, i hvert fald i en lille lejlighed. Hendes
erfaring er, at der er for meget "natur" i dem.
Til gengæld anbefaler hun faktisk typisk Hellig Birma. Hverken hun eller jeg
er eksperter, men det er altså erfaringen herfra

MVH Mette

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-06-03 19:53

Vi har boet i en 44kvm lejlighed med 2 norske skovkatte og en huskat.
Det gik fint. Der var ingen stress symptomer på nogen af dem. De
trivedes rigtig godt alle 3, også selvom vores huskat er meget stille
af sig og ikke er til de vilde lege som skovkattene nogle gange finder
på. Bare kattene bliver aktiveret godt og har klatremuligheder
indendøre.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 22-06-03 22:22

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har boet i en 44kvm lejlighed med 2 norske skovkatte og en huskat.
> Det gik fint. Der var ingen stress symptomer på nogen af dem.

Hej Louise

Jamen, der er da heller ikke nogen tvivl om, at det kan lade sig gøre. At
Emse fik stress, skyldtes i høj grad, at de tidligere ejere fik
tvillingesønner. Komb. med en datter på to år, tre katte og 65 m2, blev det
simpelthen for meget. Som sagt refererer jeg Anettes personlige holdning,
som er baseret på hendes egne observationer, måske ikke mindst nu, hvor hun
har set de samme katte i et kæmpe hus med løbegård. Og for især Alberts
vedkommende kan jeg da selv se en stor forskel, nu hvor vi har bygget
løbegård; der ER meget "natur" i ham, og han er ikke til at drive ind,
faktisk er det allerbedst derude, når det blæser og regner
Han havde det næppe skidt før, men han har det nu alligevel bedre nu.

MVH Mette

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-06-03 09:21

Hej Mette!
Ej, det kan jeg godt se, at det kan blive problematisk både med børn
og katte i en lille lejlighed, men Helle er jo kun sig selv og to
katte (så vidt jeg har forstået?).
Vores katte har da også fået det bedre nu efter vi er flyttet i 120
kvm hus. Som du selv siger, så havde de det ikke skidt før, men de har
det bedre nu. Katte kan jo aldrig få for meget plads

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Helle

Dato : 22-06-03 23:29

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> [...]
> indendøre.
>
> Mvh. Louise
> Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte

Klatremuligheder, vil det sige et gulv-loft klatretræ med mulighed for at
komme over på et højt skab? ville det være fint?

Aktivere katten, hvad mener du præcist med det? lege kastelege med bolde,
mus, fjerkost osv hver dag?

Det er så svært for nogen siger at det ville være frygteligt synd at have en
norsk skovkat eller en maine coon på så lidt plads mens andre siger det ikke
er synd.

Mvh Helle

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-06-03 07:07

Helle skrev
<Det er så svært for nogen siger at det ville være frygteligt synd at have
en norsk skovkat eller en maine coon på så lidt plads mens andre siger det
ikke er synd.>

Jeg tror at udover det racerelaterede, er det også meget
afhængigt at kattens personlighed, og derfor kan det være
rigtig svært at give et enstydende svar. Katte er generelt
dyr der kan lide at klatre og befinde sig i de højere luftlag,
så jo flere af sådanne muligheder man giver dem, jo mindre betyder m2.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 23-06-03 07:24

Hejsa Helle

Jeg ved ikke om man kan sige det er desideret synd, men syntes at hvis man
på forhånd er itvivl om sin Coon vil trives på 30 kvm, så er der slet ikke
nogen grund til at tage en NFO med i sine overvejedelser i køb af næste kat,
men igen det er bare min personlige mening, derfor ikke sagt det ikke kan
gå.

Men jeg ville nu give Coonen en chance og ikke tage alle sorgerne på forskud
så skal du se det skal jo sikkert nok gå enda

MVH
Gitte
DK Sacala´s Norske Skovkatte - killinger tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Pia J

Dato : 23-06-03 07:37

> [...]
forskud
> så skal du se det skal jo sikkert nok gå enda

Nøjagtig hvad jeg ville sige. Hvorfor "arrangere" endnu en fiasko, hvis det
ikke går med coonen? Nogen gange må man sætte sine hedeste ønsker til side
og vente lidt. Jeg ønsker mig selv Maine Coon, men er så mere eller mindre
tilfældigt endt med 4 huskatte, som rent økonomisk begrænser det antal
racekatte jeg kan anskaffe. (og jeg må tilstå, den turnusordning de har
lavet omkring nusning er også rimelig tæt på, hvad jeg har tid til Da
den ældste kun er 5 og de andre 1, er der temmelig lang tid til en naturlig
udskiftning.

Jeg synes da også abyer er nogen små forunderlige nips (jeg er åbenbart til
ekstremer), men jeg ved, den ikke ville passe vores temperament, jeg ville
blive tosset i hovedet af al snakkeriet og manden ville få grå hår
efterhånden som tapetet blev tilintetgjort.

Jeg synes du skal give Sylvester minimum 3 måneder og et gulv-til-loft
klatretræ, evt. med videre adgang til en hylde hele vejen rundt under
loftet, så kan han lege jyllandsringen deroppe. Begynd at lære ham tricks
som en hund, hvis han synes om godbidder! Ikke noget som aktivering til at
gøre træt.

Hvis du så absolut er nødt til at skifte ham ud, så få ikke endnu en killing
men en rolig kat på et par år. På den måde kan du allerede inden købet vide,
om den er rolig nok til et lille værelse, måske du kan være heldig at få en
MCO eller NFO som passer på den måde. En killing vil altid dyrke fræs uanset
race - mine er da ikke færdige med det!

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-06-03 08:03

Pia skrev
< En killing vil altid dyrke fræs uanset
race - mine er da ikke færdige med det!>

Yep........min "killing" 9½ årig somali har stadig nogle
km i sig endnu *GG*

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Helle

Dato : 23-06-03 09:05

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> wrote in message
> Pia skrev
> < En killing vil altid dyrke fræs uanset
> race - mine er da ikke færdige med det!>
>
> Yep........min "killing" 9½ årig somali har stadig nogle
> km i sig endnu *GG*

I må endelig heller ikke forstå det som om jeg vil have en lille sød kat der
sidder i et hjørne og ser sød ud og slet ikke dyrker fræs! Alle katte dyrker
fræs og det har jeg slet ikke noget imod - heller ikke på 30 m2! MEN det jeg
er i tvivl om er, om 30 m2 er nok for katten at dyrke fræs på? jeg har min.
mit gulv loft klatretræ med og så et højt skab og har også mulighed for at
sætte nogle hylder op og ellers er der jo møblerne den kan drøne afsted på.
Så det er ikke fordi jeg ikke vil have den dyrker fræs (det gør en birma i
øvrigt også) men fordi jeg er bekymret for om det er nok plads at dyrke fræs
på!

Mvh Helle

Fra : Pia J

Dato : 23-06-03 09:16

> øvrigt også) men fordi jeg er bekymret for om det er nok plads at dyrke
fræs
> på!

Det kan du kun finde ud af ved at prøve. Hvad vi prøver at fortælle dig er,
at en NFO ikke er anderledes, gennemsnitligt, hvad fræsebehov angår, end en
MCO - det hjælper m.a.o. ikke at bytte. Og jeg ved godt, du helst vil
beholde den du har, så det synes jeg du skulle :)

:Pia

Fra : Kate

Dato : 23-06-03 20:04

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> MEN det jeg
> er i tvivl om er, om 30 m2 er nok for katten at dyrke fræs på? jeg
> har min. mit gulv loft klatretræ med og så et højt skab og har
> også mulighed for at

Det kan jeg godt følge dig i, men som andre har påpeget er katte højde-
elskere så med krædsetræet og evt. hylder strategisk placeret kan
det som du opfatter som 30m2 godt være det dobbelte for misserne netop
pga hylderne.

Jeg bor på ca. 44m2 med 4 katte og 1 kanin, okay indrømmet han drøner
ikke meget rundt mere, men kattene må være på alle reoler og skabe, ja,
Mowgli benytter endda til tider min højttalere som hænger helt oppe
under loftet (jeg har 2,7m til loftet), det tror jeg han nyder fordi
han er den enste der har fået den idé.

Johan har boet her siden han var 2 år og jeg har aldrig følt at det var
et problem, heller ikke for de andre misser.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-06-03 09:29

On Mon, 23 Jun 2003 00:28:40 +0200, "Helle" <krammemusen@hotmail.com>
wrote:

>Klatremuligheder, vil det sige et gulv-loft klatretræ med mulighed for at
>komme over på et højt skab? ville det være fint?

L: Ja, gulv til loft kradsetræer er det bedste man kan gøre for sin
kat Og hylder oppe under loftet er også en rigtig god ting.

>Aktivere katten, hvad mener du præcist med det? lege kastelege med bolde,
>mus, fjerkost osv hver dag?

L: Masser af legetøj, som bliver skiftet ud ind imellem, så det ikke
blvier for kedeligt. Man kan få sådan nogle runde nogen der står på
gulvet med en bold i som kan trille rundt i en rande når katten dasker
til den. Den kan vores få mange timer til at gå med :-

>Det er så svært for nogen siger at det ville være frygteligt synd at have en
>norsk skovkat eller en maine coon på så lidt plads mens andre siger det ikke
>er synd.

L: Ja, jeg kan godt se det er svært når folk siger noget forskelligt,
men vi siger jo heller ikke hvad du SKAL gøre. Vi kommer med meninger
og holdninger, og så er det op til dig at danne sig din mening ud fra
det. Hvad du synes er bedst for dine katte

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 23-06-03 14:18

> [...]
>
> Mvh Helle
> Helle
> Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Som flere af de andre skriver, vil jeg også mene, at du skal give din
Sylvester en Chance.
Jeg vil lige give dig en ide, som et ungt killingekøber par, havde.
Deres lille lejlighed, gav ikke meget plads til voldsom og udforskende
aktivitet...de havde ca. 40m2.
De ryddede endevæggen i stuen og byggede en klatrevæg med hylder og
huler...de brugte bare fantasien.

Det vil ikke skade Emil at være sammen med Sylvester, som du selv
skriver i en besvarelse, så kan Birmaen også sagtens "drøne" rundt. En
Birma er godt nok ikke aktiv som en Siam, men den ligger nu heller ikke
på den lade side som en Perser.

Gør det du hele tiden har gjort, leg med dine katte, giv dem
udfordringer og nyd dem

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 23-06-03 14:26

KLIP
> Gør det du hele tiden har gjort, leg med dine katte, giv dem
> udfordringer og nyd dem
>

> Med venlig hilsen
> Lone Gram Jensen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Hvis man nu har sit høje gulv-loft klatretræ som står ½ meter fra et højt
skab så kan de jo komme der over - så kan man jo sætte nogle hylder op rundt
i lejligheden under loftet? så kan de da fræse rundt der?
Og så har de jo møblerne og gulvet.

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-06-03 14:50

Hej Helle!
Det synes jeg lyder som en god ide .-)

Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-06-03 15:49

"Lone Gram Jensen" <lonegramKATTE@BAKKEjensen.tdcadsl.dk> skrev i > Birma er
godt nok ikke aktiv som en Siam, men den ligger nu heller ikke
> på den lade side som en Perser.

Morer mig hver gang jeg læser det, og tænker på hvilken manual min perser
har læst *GGG*

> Med venlig hilsen
> Lone Gram Jensen
MVH Katja

Fra : Kate

Dato : 23-06-03 20:07

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in

> Morer mig hver gang jeg læser det, og tænker på hvilken manual min
> perser har læst *GGG*

Kender jeg godt Mine katte har bestemt heller ikke læst bogen hvori
der står beskrevet hvad katte spiser. Mowgli (og Sofie dengang) synes
altså at kaninens pillefoder smager fortræffeligt.

Jeg tror bare katte har en special håndbog i en lomme skjult,
hovedopskriften i den er "gør altid det modsatte af hvad et mennesker
kunne forventes at forvente af dig"

Fra : Jonas

Dato : 25-06-03 12:43

> [...]
> godt nok ikke aktiv som en Siam, men den ligger nu heller ikke
> >
> Morer mig hver gang jeg læser det, og tænker på hvilken manual min perser

Tror heller ikke, at mine to exotic-drenge har læst den manual, for de kan
da virkelig fræse rundt, så huset ryster...og som regel altid, når jeg skal
sove , så Lone hvis du har opskriften på en lad perser må du gerne sende
den til mine exotic-drenge*GG*

Jonas :)