Køb af hest
Fra : Fudge

Dato : 21-06-03 22:04

Hej

Jeg skrev herinde i sidste uge om en pige der havde hest (fuldblod) ude ved
os, men som ikke gjorde noget for den her stakkels hest.

Nå men sagen er den, at hun i dag har fået den stakkels hest solgt videre.
Også vil hun gerne have en anden.

Det mit spørgsmål lyder på, er så hvilken hest der evt. kunne være god til
hende. Hun er en med meget temperament, så jeg mener jo at hun skal have en
meget rolig hest, som ikke hidser sig selv op og derved også hende.

Egentlig mener jeg ikke hun overhovedet skulle have en hest, men det vil hun
jo gerne, så jeg vil hører om der er nogle der har et forslag til hvilken
race, der kunne være god til hende.

Hilsen Susanne

Fra : Malene P

Dato : 21-06-03 22:37

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hun
> jo gerne, så jeg vil hører om der er nogle der har et forslag til hvilken

En træhest!

mvh
Malene P

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-03 23:11

Eller måske en gyngehest

Mvh.
Michael

Fra : Zirfelt

Dato : 22-06-03 10:20

> En træhest!

Lige mine tanker

--
Fortsat god og positiv Aloe Vera dag

Irene og Karsten Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Lene

Dato : 09-07-03 09:54

"Malene P" skrev:
> En træhest!

Enig!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 22-06-03 11:05

> [...]
en
> meget rolig hest, som ikke hidser sig selv op og derved også hende.

(klip)

En fjordhest har vist de rigtige nerver til hende vil jeg tro og er rimelig
robust. Prøv nu først at have hesten hjemme på prøve så er den lettere at
sende retur end at man skal sælge den igen.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Malene P

Dato : 22-06-03 11:25

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> en
> >
> (klip)
>
> En fjordhest har vist de rigtige nerver til hende vil jeg tro og er
rimelig
> robust.

Det er en træhest også -og den tager ikke skade af at komme i kløerne på den
øjensynligt uegnede temperamentsfulde tøs.

> Prøv nu først at have hesten hjemme på prøve så er den lettere at
> sende retur end at man skal sælge den igen.

Et noget kynisk råd, skulle jeg mene.

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 22-06-03 11:28

> (klip)

Det er faktisk bedre at sende en hest retur end at den skal sælges videre
igen. Får altid selv heste på prøve eller kommer hvor hesten står og rider
den i 14 dage. Da jeg solgte hest fik køberne også at vide at de måtte komme
og prøve hesten lige så meget de ville. Det syntes jeg faktisk er en god
måde at gøre det på.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Malene P

Dato : 22-06-03 11:34

> [...]
komme
> og prøve hesten lige så meget de ville. Det syntes jeg faktisk er en god

Det er nok muligt -men læser man Susannes trådstart med en lille smule
omtanke, fremgår det klart, at den omtalte tøs nok slet ikke skal hjælpes
til at få en hest igen. Jeg ville ihvertfald ALDRIG sælge eller på anden
måde overlade nogen af mine til en person, hvis egenethed selv Susanne
tydeligvis stiller sig skepsisk overfor. Så mit forslag om en træhest er
helt ærligt ment -jeg skal gerne hjælpe med at skaffe jernkuglerne, hun skal
have om anklerne!

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 22-06-03 16:18

> [...]
> tydeligvis stiller sig skepsisk overfor. Så mit forslag om en træhest er
> helt ærligt ment -jeg skal gerne hjælpe med at skaffe jernkuglerne, hun

Nu er det jo sådan at man ikke altid som sælger kan gennemskue sådanne
personer. I virkeligheden er den "tøs" som du omtaler hende jo en af de
mange piger der måske skal hjælpes lidt. En af de piger der mangler at blive
"opdraget" fra den rideskole hvor hun har gået til ridning. En af de piger
som vi andre bedrevidende burde tage os af og ride ture sammen med og lære
hende grundtingene og hvordan man opfører sig. I stedet for at dømme skulle
du hellere selv hjælpe sådanne unge piger og vise dem og deres heste
tilrette. Det tager jeg da personligt og gør når jeg møder sådanne piger for
at dem og hestene skal trives sammen. Jeg bruger da gerne min dyrebare tid
for en god sags tjeneste som jeg mener denne er. Om pigen er egnet eller ej
til at have hest det er pigen jo ligeglad med for hun køber det jo bare
alligevel.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Fudge

Dato : 26-06-03 21:41

Hej

Hun har prøvet på at få ham der solgte den til at tage den tilbage, men
unden held. Og da hun slet ikke have en købskontrakt, er der ikke meget at
stille op.

Jeg har forklaret hende, at hun ALTID bør få en hest på prøve inden man
køber den. Hesten kan jo være nok så sød, der hvor man køber den fra, men
den kan jo ændrer sig totalt når man får den hjem.

Det skal lige pointeres at hun ikke er en lille tøs, men en på 27 år, som
ikke har haft hest de sidste 11 år. Og for den sags skyld heller ikke redet
siden. Derfor mener jeg også det er helt uacceptabelt at hun kan finde på at
købe en fuldblod som "starthest".

Nå men tak for de gode svar i er kommet med.

Hilsen Susanne

Fra : Anet

Dato : 26-06-03 22:58

> [...]
redet
> siden. Derfor mener jeg også det er helt uacceptabelt at hun kan finde på

(klip)¨

En fuldblod kan jo godt være rimelig tændt og vågen så det har du så evig
ret i at det kan være en dårlig ide at investere i sådan en hest. 27 og ikke
redet i 11 år det lyder som en pige der ikke helt alligevel har fattet
hvordan man behandler en hest. Men de allerfleste mennesker behandler jo
ikke deres dyr af ond vilje men derimod fordi de tit ikke ved bedre og har
lært anderledes.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-03 07:28

Anet wrote:
[snip]
> 27 og ikke
> redet i 11 år det lyder som en pige der ikke helt alligevel har fattet
> hvordan man behandler en hest.
[snip]

Det var alligevel meget at læse ud af de to tal :)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-03 07:27

Fudge wrote:
> [...]
> unden held. Og da hun slet ikke have en købskontrakt, er der ikke meget at

En købskontrakt ændrer vel ikke noget? Det tager købeloven sig vel af?

> Jeg har forklaret hende, at hun ALTID bør få en hest på prøve inden man
> køber den. Hesten kan jo være nok så sød, der hvor man køber den fra, men
> den kan jo ændrer sig totalt når man får den hjem.

Det er til dels rigtigt. Men det er langt fra alle der er villige til at sende
heste på prøve hos potentielle købere. Det er simpelt hen for stor en risiko.

Vi siger i stedet at folk kan komme og prøve hesten alle de gange de vil, på
bane, i natur osv. hos os.

Er fuldblod da mere "besværlige"?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-06-03 08:55

In article <3efbe39b$0$24712$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> En købskontrakt ændrer vel ikke noget? Det tager købeloven sig vel af?

Nu bliver det snart lidt meget Jura i det her. (dk.videnskab.jura?)
Anyway, du kan som køber sagtens aftale dig bedre end købeloven, men
aldrig dårligere. Bemærk dog at hvis du har et stutteri, er berider, ...
så kan du næppe betragtes som forbruger, hvilket ændrer tingene.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-03 09:28

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> aldrig dårligere. Bemærk dog at hvis du har et stutteri, er berider, ...
> så kan du næppe betragtes som forbruger, hvilket ændrer tingene.

Jeps, men i dette tilfælde handlede det om evt. at kunne hæve en handel pga.
hvad man betragter som fejl/mangler ved hesten. Der kunne en kontrakt vel ikke
hjælpe køber særligt meget?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-06-03 10:24

In article <3efc0012$0$24682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Jeps, men i dette tilfælde handlede det om evt. at kunne hæve en handel pga.
> hvad man betragter som fejl/mangler ved hesten. Der kunne en kontrakt vel ikke
> hjælpe køber særligt meget?

Det kommer da an på om de har aftalt hvad fejl og mangler er, eller
hvordan det skal konstateres, eller andet...

JonB

Fra : Fudge

Dato : 29-06-03 18:42

Ja men manden, som solgte hende hesten, sagde da hun ringede til ham, at han
ikke havde plads til hesten længere. Da det vidst var et lejet sted han
havde haft den.

Jeg mener, at man er dårligt stillet, hvis man ingen købekontrakt har
skrevet.

Personligt mener jeg at det må være det bedste at gøre, også skal man huske
at få alt med i købekontrakten. Bla. det med at de skal tage den tilbage,
hvis den viser sig at have fejl ud over det de har sagt. Og hvis den ved
dyrlægecheck viser sig at have fejl, som man ikke kunne se, da man købte
den.

Hilsen Susanne

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-06-03 07:26

Fudge wrote:
> Ja men manden, som solgte hende hesten, sagde da hun ringede til ham, at han
> ikke havde plads til hesten længere. Da det vidst var et lejet sted han
> havde haft den.

Det kommer sådan set ikke sagen ved. Hvis handelen går tilbage, er det sælgers
problem.

> Jeg mener, at man er dårligt stillet, hvis man ingen købekontrakt har
> skrevet.

Det eneste jeg mener man kan bruge en købekontrakt til, er at dokumentere hvad
der har været oplyst om hesten. Så kan begge parter skrive under på hvad der
er oplyst om hesten (og, at der ikke er yderligere at oplyse).

> Personligt mener jeg at det må være det bedste at gøre, også skal man huske
> at få alt med i købekontrakten. Bla. det med at de skal tage den tilbage,
> hvis den viser sig at have fejl ud over det de har sagt.

Det klarer købeloven. Problemet er nærmere at blive enige om (bevise) at der
er en fejl, og at der ikke har været oplyst om den.

> Og hvis den ved
> dyrlægecheck viser sig at have fejl, som man ikke kunne se, da man købte
> den.

Så går handelen tilbage. (Ihvertfald inden for de første 6 måneder så vidt jeg
husker - ellers kommer det an på fejlens art).

Men det er til gengæld en god idé at få dyrlægeundersøgelsen lavet inden
handlen indgås (eller betinge handelen af en dyrlægeundersøgelse uden
væsentlige anmærkninger).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk