Størrelsen på en Access database
Fra : Martin Egede

Dato : 21-06-03 17:43

Hej!

Er der nogen der kan sige mig, hvor stor en Access database kan
blive? Hvis den altså har en begrænsning....????....!!!

Jeg skal lave en database med ca. 80.000 poster !!! (måske op til
100.000 poster)...

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-06-03 17:52

Martin Egede wrote :

> [...]
> blive? Hvis den altså har en begrænsning....????....!!!
>
> Jeg skal lave en database med ca. 80.000 poster !!! (måske op til

Der er vist en guds givet [1] øvre begrænsning af størrelsen på mdb-filen,
men det skulle ikke være noget problem i dit tilfælde.

[1] Af Microsoft, naturligvis :)

--
Jesper Stocholm
* asp-faq.dk er den officielle OSS for nyhedsgruppen for ASP-udviklere. *

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 20:52

Jesper Stocholm skrev:

> [...]

Access 97-filer kan max være 1GB. Access 2000+ har en maxgrænse på
2GB pr. mdb-fil. Det er muligt at have større databaser end 2GB ved
at benytte sammenkædede mdb-filer.

Postantallet er ikke noget problem - forudsat at det ikke er nogle
meget store poster (med mange og store felter).

> Der er vist en guds givet [1] øvre begrænsning af størrelsen
> på mdb-filen, men det skulle ikke være noget problem i dit
> tilfælde.

Nej - det der snarere kan blive et problem er performance. Med så
store postantal er korrekt indeksering og fornuftige felttypevalg
særdeles vigtigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Egede

Dato : 23-06-03 07:34

> Postantallet er ikke noget problem - forudsat at det ikke er nogle
> meget store poster (med mange og store felter).

OK. tak. Det er bare enkelte ord eller små sætninger i hver felt...

> Nej - det der snarere kan blive et problem er performance. Med så
> store postantal er korrekt indeksering og fornuftige felttypevalg
> særdeles vigtigt.

Er det bedre at lave den i et andet program? Bliver søgningen for
langsom i Access? Der kommer kun 3-4 kolonner med hver små 100.000
poster.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-06-03 09:00

> Er det bedre at lave den i et andet program? Bliver søgningen for
> langsom i Access? Der kommer kun 3-4 kolonner med hver små 100.000
> poster.

Hvis du har mulighed for det, bør du bruge MySQL, MS SQL eller PostgreSQL.
Jeg ved ikke, om det er muligt med PgSQL, men du kan bruge Access som
frontend til både MySQL og MS SQL.

--
Mvh. Jesper

Fra : Martin Egede

Dato : 25-06-03 07:24

> Hvis du har mulighed for det, bør du bruge MySQL, MS SQL eller PostgreSQL.
> Jeg ved ikke, om det er muligt med PgSQL, men du kan bruge Access som
> frontend til både MySQL og MS SQL.

Hvad vil det sige at bruge Access som frontend til M*SQL????

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-06-03 08:12

Martin Egede skrev:

> Er det bedre at lave den i et andet program? Bliver søgningen
> for langsom i Access? Der kommer kun 3-4 kolonner med hver små
> 100.000 poster.

Der er givetvis andre programmer der er bedre gearet til det
postantal du skal bruge. Men - Access skulle også sagtens kunne
klare det. Du skal indeksere det eller de felter du har brug for at
søge eller sortere på - hverken mere eller mindre. Og så skal du -
hvis det er muligt - undgå søgninger med wildcard forrest (WHERE
felt LIKE '%sen') - her hjælper et indeks nemlig intet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Egede

Dato : 25-06-03 07:44

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Der er givetvis andre programmer der er bedre gearet til det
> postantal du skal bruge. Men - Access skulle også sagtens kunne
> klare det.

Ok. det er det program jeg kender...

> Du skal indeksere det eller de felter du har brug for at
> søge eller sortere på - hverken mere eller mindre.

Indeksering??? Hvad vil det sige???

> Og så skal du -
> hvis det er muligt - undgå søgninger med wildcard forrest (WHERE
> felt LIKE '%sen') - her hjælper et indeks nemlig intet.

Jeg skal kun søge på hele ord (lagt ind i felterne).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-07-03 23:03

Martin Egede skrev 25. juni:

> Hvad vil det sige at bruge Access som frontend til M*SQL????

Man kan dele en database op i to dele - en backend som indeholder
datadelen (primært tabeller), og en frontend som indeholder
brugerinterface til disse data - fx formularer og rapporter.

Access indeholder begge dele, men man kan sagtens nøjes med at
benytte den ene af dem. Det er det man gør når man fx bruger Access
som frontend til MSSQL.

NB: Det sene svar skyldes at jeg har været ude at rejse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-07-03 23:00

Martin Egede skrev, 25. juni:

> Indeksering??? Hvad vil det sige???

Det er en fundamental ting ved databaser. Man kan lægge indeks på
et eller flere felter - og man kan udmærket lægge flere indekser på
en enkelt tabel. Et indeks er hurtigt at slå op i og hurtigt at
sortere efter. Til gengæld skal et indeks vedligeholdes når man
sletter, tiløjer eller ændrer poster i tabellen. Jo flere poster
man har i en tabel, desto vigtigere bliver det at indeksere
fornuftigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen