HJÆLP- Nu sætter ikke data ind i min datab~
Fra : mik Thomsen

Dato : 21-06-03 16:30

Hjælp, jeg har lavet en markedsplads, hvor folk kan sætte ing til
salg. De kan selv indsætte de ting de vil sælge.

ved at udfylde formaleren : Se den på siden www.hundiegaard.dk og
klik på markedspladsen. og indsæt ting.

<form action="indsaetmarked.asp" method="POST"
enctype="multipart/form-data">
<fieldset style="padding: 2">
<legend>Emnevalg</legend>
<input type="radio" value="købes" checked name="emne">
Købes&nbsp;&nbsp;
<input type="radio" name="emne" value="sælges">
Sælges&nbsp;&nbsp;
<input type="radio" name="emne" value="udlånes">Udlånes&nbsp;
<input type="radio" name="emne"
Overskriften : </b><input type="text" name="overskrift"
size="40">&nbsp; (Brænde,
Barnevogn) </p>
<input type="text" name="navn" size="22"> <br>
<b>Tlf.nr. :&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<input type="text" name="telefon" size="14"><br>
E-mail:&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<input type="text" name="email"
size="22">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </b></p>
<input type="text" name="kodeord" size="20">
<input type="submit" value="Gem"> <button name="Slet"
type="reset">Slet Alt
</button> </p>
</form>

indsaetdata.asp er det script der sætter dataerne ind fra
formularen.

den kommer også og siger database opdateret. men går man ind i
databasen og ser, så har den fået en id mere men resten af
felterne er tomme. Det var virket.

dette script:

' SQL sætning opbygges
strSQL = "Insert into marked ("

strSQL = strSQL & "emne, "
strSQL = strSQL & "overskrift, "
strSQL = strSQL & "indhold, "
strSQL = strSQL & "pris, "
strSQL = strSQL & "navn, "
strSQL = strSQL & "telefon, "
strSQL = strSQL & "email, "
strSQL = strSQL & "kodeord) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("emne") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("overskrift") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("indhold") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("pris") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("navn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("telefon") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("email") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("kodeord") & "') "

' SQL sætning eksekveres
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

På forhånd tak

Mik Thomsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 21-06-03 16:43

"mik Thomsen" <mwt@image.dk> wrote in message
> Hjælp, jeg har lavet en markedsplads, hvor folk kan sætte ing til
> salg. De kan selv indsætte de ting de vil sælge.

<--! snip en masse kode -->

> [...]
> strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("email") & "', "
> strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("kodeord") & "') "

Prøv at skrive

response.write strSQL
response.end

lige før denne linie *** ' SQL sætning eksekveres ***

Så kan du se om der er værdier med eller ej. Det vil nok hjælpe dig til at
se efter fejl.
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 16:55

Christian M. Nielsen skrev:

> Prøv at skrive
>
> response.write strSQL
> response.end

Glimrende ide.

> Så kan du se om der er værdier med eller ej. Det vil nok
> hjælpe dig til at se efter fejl.

[Til mik]
Hvis du ikke selv kan se fejlen, kan du også sende den udskrevne
værdi af strSQL hertil.

Vær i øvrigt opmærksom på at du risikerer både fejl og misbrug når
du sender formdata til en database uden at validere det først. Læs
evt. hvordan man kan sikre sig her (og hvorfor det er en god ide):
<http://asp-faq.dk/article/?id=95>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mik Thomsen

Dato : 21-06-03 17:41

Mik

Hej claus og jens

Jeg har prøver Clauss forslag og den kommer ud med tomme værdier selv
om jeg har tastet noget i felterne

Hvorfor ???

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 18:20

mik Thomsen skrev:

> Hej claus og jens

Claus?

> Jeg har prøver Clauss forslag og den kommer ud med tomme
> værdier selv om jeg har tastet noget i felterne

Hvordan ser din sqlstreng ud?

Prøv at læse <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

Læs også gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mik Thomsen

Dato : 21-06-03 20:19

Undskyld jeg mente christian

Mit script er som følger:

<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/log/database.mdb")
Conn.Open DSN

[...]

<h1>Databasen er opdateret!</h1>

Formularen scriptet i min første henvendelse, Jeg kan umildbart i
se nogen fejl.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 20:34

mik Thomsen skrev:

> Mit script er som følger:

Det var ikke dit script jeg (eller Christian for den sags skyld)
bad om at se.

Jeg gentager lige et par linjer fra mit sidste indlæg:

   Hvordan ser din sqlstreng ud?

   Prøv at læse <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

   Læs også gerne min signatur.

Hvis du vil have hjælp herfra, vil jeg anbefale dig at læse dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mik Thomsen

Dato : 21-06-03 20:47

Når jeg køre min sql
efter jeg har indsat det chistian forslog siger der følgende

Insert into marked (emne, overskrift, indhold, pris, navn,
telefon, email, kodeord) values( '', '', '', '', '', '', '', '')

Var det den nu ville se ??

Mik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 21:32

Mik Thomsen skrev:

> [...]
>
> Insert into marked (emne, overskrift, indhold, pris, navn,
> telefon, email, kodeord) values( '', '', '', '', '', '', '', '')

O.k. - der kommer åbenbart ingen værdier når du laver Request.Form.
Det er måske fordi du bruger enctype="multipart/form-data" i
formen. Den type skal bruges hvis der skal oploades filer fra
formen - men det ser ikke ud til at du har nogen <input
type="file"> i din form.

Prøv at slette enctype="multipart/form-data" og se om det hjælper.
Hvis du har brug for filupload, er det normalt at benytte en
uploadkomponent til at håndtere såvel filer som andre
formelementer.

> Var det den nu ville se ??

Ja! - netop. Det ville dog være rart hvis du citerede lidt af det
du kommenterede. Det er lettere at følge tråden på den måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mik Thomsen

Dato : 21-06-03 22:42

> [...]
> Hvis du har brug for filupload, er det normalt at benytte en
> uploadkomponent til at håndtere såvel filer som andre

DET VIRKER HURRA, nu ved jeg også hvad problemmet er opstået. Det er
fordi jeg prøvede på, at lave det sådan, at folk finde et billed af
det de giver ville sælge og så upload det til serveren. samtidig med
at man trykker på "submit". Men gik ikke, de kan så vidt jeg kan se,
ikke ligge i samme formular.

Derfor vil jeg lave et link, der åbne et nyt vindue, hvor de så kan
upload billedet.

Eller jeg helt galt på den.

1000 tak Jens

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 22:59

mik Thomsen skrev:

> DET VIRKER HURRA,

Herligt - tillykke.

> [...]
> serveren. samtidig med at man trykker på "submit". Men gik
> ikke, de kan så vidt jeg kan se, ikke ligge i samme formular.

Jo, det kan de nu godt - og så skal formtypen også være
multipart/form-data. Men som du har opdaget, skal de data der
submittes håndteres lidt anderledes. Med en filuploadkomponent kan
det fx se sådan ud:

set objForm = Server.CreateObject("aspsmartupload")

objForm.Upload

navn = objForm.Form("navn")

(frit efter hukommelsen)

> Derfor vil jeg lave et link, der åbne et nyt vindue, hvor de
> så kan upload billedet.

Det kan du godt gøre - men det er altså ikke strengt nødvendigt.
Filupload kan klares både med og uden komponenter, men så vidt jeg
ved er det noget lettere at håndtere med en komponent. Tjek om din
server allerede har en filuploadkomponent installeret hvis du kan.
--
Jens Gyldenkærne Clausen