Ang. indkald med hundefløjte
Fra : Louise Viborg

Dato : 21-06-03 15:53

Hej igen!
Baluka og jeg har trænet med hundefløjte i et stykke tid nu, og det
går rigtig godt. Han kender nu signalet for indkald og sit. Han kommer
når jeg fløjter når han er ude i haven eller hvis vi går tur og han er
i flexline, men når han render løs når vi går tur, så er det ikke nær
så tit han kommer ved fløjt. Tit så vil han hellere gå og snuse til
det han var igang med eller også skal han lige tisse eller noget. Det
er faktisk tit når jeg kalder på ham, så stiller han sig og ser ud som
om han tisser. Det er garanteret bare en undskyldning for ikke at
komme *G*
Nå, men hvordan kommer jeg videre så han lærer at komme når jeg
fløjter selvom han er løs, uden at jeg absolut skal lægge mig ned og
sprælle og sige mærkelige lyde for at gøre mig selv mere interessant
*G*
Det skal lige siges, at Baluka gider ikke spise godbidder eller lege
med sit yndlingslegetøj når vi går tur

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
http://www.shunozahra.dk/dansk/baluka.htm
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Jernladyen

Dato : 21-06-03 21:42

"Louise Viborg" skrev d. 21-06-03 15:53 dette indlæg :
> [...]
> fløjter selvom han er løs, uden at jeg absolut skal lægge mig ned og
> sprælle og sige mærkelige lyde for at gøre mig selv mere interessant

Løb den anden vej, og når Baluka er løs, så gem dig for ham med jævne
mellemrum. Det første burde få ham til at rende hen til dig, det andet
at holde øje med, hvor du er, og hvad du laver.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-06-03 09:55

Hej Jette!
Det gør vi også tit, der da er skov og kornmarker der hvor vi går tur,
er der gode muligheder for at gemme sig. Men han holder øje med mig,
for der ikke mange sekunder før han kommer drøndende tilbage og leder
og leder indtil han finder mig, og så får han selvfølgelig stor
ros...lige før vi danser sejrsdans *G*

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
http://www.shunozahra.dk/dansk/baluka.htm
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-03 06:53

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> [...]
> for der ikke mange sekunder før han kommer drøndende tilbage og leder
> og leder indtil han finder mig, og så får han selvfølgelig stor

Lige i det øjeblik du gemmer dig fløjter du hjemkald.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Per Madsen

Dato : 22-06-03 05:54

Hej Lousie

Jeg ville gerne vide hvordan du har indlært fløjten, så at han kan forstå at
fløjt betyder kom, og er det når at han er optaget af andre ting at han ikke
kommer ved indkald, for hvis det er det kan det være at du er gået for
hurtigt frem, øvelsen er jo ny når du flytter træningssted, der skal du gå
et par skridt tilbage og starte derfra så kommer indkaldet også rimeligt
hurtigt.

Med vuflig hilsen
Per

--
Med vuflig hilsen
Per

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-06-03 12:25

Hej Per!
Jeg har lært ham det i haven først ved at jeg kaldte på ham og gav
fløjtesignalet bagefter, og når han så kom fik han en godbid og
"Dygtig". Sådan gjorde vi indtil jeg kun behøvede at give
fløjtesignalet og så godbid og "Dygtig" når han kom.
Men han kan sagtens komme ved at jeg fløjter når vi går tur når han er
i flexline. Ligeså snart han er helt løs, så har han for det meste
travlt med en masse andet.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 22-06-03 18:15

Hej Louise

er det rækkefølgen først godbid og derefter dygtig du bruger for så vil jeg
mene at det ikke er rigtigt, dygtig eller click ,hvis man træner efter
clickermetoden, skal komme først fordi det er det der fortæller hunden at
det den gør i det samme sekund som dygtig/click lyder er det rigtigte
bagefter kommer godbidden som en ekstra forstærkning.
husker du fri kommandoen når du slipper ham løs ellers så ved han jo ikke
hvornår han må løbe fri.
I starten når han løber fri kalder du kun med fløjten når du ved med
sikkerhed at han vil komme altså ikke når han er på vej ned til
kineserne(han kan godt lide at grave), men når han alligevel har
opmærksomheden rettet imod dig, derefter øger du kravene ligeså stille.

--
Med vuflig hilsen
Per

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-06-03 20:00

On Sun, 22 Jun 2003 19:14:47 +0200, "Per Madsen"
> [...]

>det den gør i det samme sekund som dygtig/click lyder er det rigtigte
>bagefter kommer godbidden som en ekstra forstærkning.

L: Jeg siger dygtig, ligeså snart han vænner om og løber henimod mig,
og siger dygtig når jeg giver ham godbiden når han er kommet.

>husker du fri kommandoen når du slipper ham løs ellers så ved han jo ikke
>hvornår han må løbe fri.

L: Ja, det gør jeg hver gang.

> [...]
>kineserne(han kan godt lide at grave), men når han alligevel har
>opmærksomheden rettet imod dig, derefter øger du kravene ligeså stille.

L: Ja, han er fantastisk glad for at grave *G*
Jeg forsøger at fløjte når jeg kan se at han ikke er optaget af noget
andet, eller står tisser eller sådan noget.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 22-06-03 20:32

> L: Jeg siger dygtig, ligeså snart han vænner om og løber henimod mig,
> og siger dygtig når jeg giver ham godbiden når han er kommet.

Prøv med glad og opkvikkende stemme sige "Jajajajaja" når han løber hen imod
dig og så først rose ham når han _er_ kommet! Det du gør nu er at rose ham
for at komme hen imod dig, men ikke for at komme hen til dig!

--
Rinnie

Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-06-03 22:24

Hej Rinnie!
Det gør jeg skam også Så han nærmest bliver motiveret og glad af
at løbe hen til mig. Men nu har jeg jo læst diverse steder at man skal
rose hunden når den begynder at gøre det ønskede så den ved det er det
rigtige den gør.
Og han har da også forstået hvad det betyder, nemlig at han skal komme
hen til mig

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 22-06-03 21:15

Hej

Jeg har lige en kommentar - dels synes jeg da det er fint at man lærer
hunden at komme på et fløjtesignal, men jeg forstår ikke at man ikke
bare vil kalde på den normalt, en fløjte er jo bare et middel til at
opnå resultat, dette skulle man jo også kunne opnå blot ved
stemmeføring, eller er det bare mig der har det sådan? - jeg har altid
"kun" brugt stemmeføring, kropssprog og positiv forstærkning, det har
da lykkedes mig at få to super lydige border collier ud af det, selv
uden klikker, fløjter og andre remedier

Og så hvis du ikke kan kalde ham til dig når han er løs er det netop
fordi du dels ikke er interessant nok endnu og så er du gået for
hurtigt frem i indlæring, for ellers skulle han jo med dem metode du
bruger jo netop ignorere alt andet end dit signal - der er noget han
ikke helt har forstået, set fra hvor jeg ser...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-03 06:59

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> "kun" brugt stemmeføring, kropssprog og positiv forstærkning, det har
> da lykkedes mig at få to super lydige border collier ud af det, selv

Fordelen med fløjten er bl.a. at hunden kan ikke høre hvis man er sur eller
lign. Desuden er det ikke så pinligt at skulle fløjte flere gange som at
skulle råbe flere gange efter hunden.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 24-06-03 12:32

Hej

hvis man er sur eller irriteret, bør man ikke beskæftige sig med
hunde..men vente til man har overstået sit "anfald" og hvis man ikke
kan sætte sig ud over måske at måtte opføre sig pinligt ved blot at
kalde på sin hund, bør man heller ikke efter min mening have anskaffet
sig en hund.

Og jeg mener nu at det er ligeså pinligt at høre en ejer fløjte
sindsygt højt efter sin hund gentagne gange med en hundefløjte...som
at måtte kalde på den flere gange, og har man indlært indkald på en
positiv måde, ved måske at hoppe sjovt eller andet der gør at hunden
flyver retur efter første indkald, så tager jeg da gerne det med at
nogle mener det er pinligt...jeg har en glad hund der lystrer 1. gang
jeg kalder og det er vel det der er målet?

Hvis man alligevel skal fløjte mange gange hvad er en fløjte så værd,
og har man så forstået princippet i at lære sin hund at komme første
gang man kalder?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-06-03 12:38

> [...]
> kan sætte sig ud over måske at måtte opføre sig pinligt ved blot at
> kalde på sin hund, bør man heller ikke efter min mening have anskaffet

Man kan da godt blive irriteret over noget ens hund laver ude på marken, og
så er det da bedre at man får kaldt på hunde på en måde der sikrer at den
kommer ikke ?

> [...]
> nogle mener det er pinligt...jeg har en glad hund der lystrer 1. gang
> jeg kalder og det er vel det der er målet?

Selvfølgelig. Lystrer han/hun altid 1. gang ?

> Hvis man alligevel skal fløjte mange gange hvad er en fløjte så værd,
> og har man så forstået princippet i at lære sin hund at komme første
> gang man kalder?

Det er rigtigt, det var jo heller ikke det jeg mente.

Desuden bruges fløjten jo til mange andre signaler, som kan være svære /
umulige at lave med stemmen:
- stopfløjt
- områdefløjt (der er vildt lige her i området, slå næsen til)
- dirigering

Fra : Louise Viborg

Dato : 24-06-03 13:35

Mange jagthunde blirver opdraget med fløjte, og det er vores hund også
blevet. Så hvorfor ikke lave noget sjovt ud af det istedet for.
Jeg kan ikke se at det skal være så forkert at lære sin hund at komme
ved fløjte. Sådan er vi jo så forskellige.

Mvh. Louise & Blauka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 25-06-03 09:53

Hej Christian

Som jeg nævnte tidligere, så er det en dårlig ide at arbejde med
hunden hvis man er sur, hvis den laver noget du bliver irriteret over,
kunne det så ikke være fordi den havde misforstået dit signal? - er
det så ikke en selv man skal være irriteret på?
Jeg vil hellere have en hund der kommer glad ind, end en hund der
kryber ind fordi min stemme lyder som en sur citron, tænk på hvordan
vi selv havde det hvis vore forældre kaldte på en sur måde - så havde
vi heller ikke lyst til at komme ind til dem, vel?
-det samme gælder jo hundene, derfor vil jeg også hellere til enhver
tid have en glad hund og så glemme at man er sur og du får netop en
hund der lystrer 1. gang ved at du altid er glad når du kalder på den.

Jeg har nu arbejdet med positiv forstærkning i en del år og har lært
at ignorere hvis hunden fejler, men være total overglad når den gør
det rette...resultatet er at mine hunde er glade og lystrer ved
mindste kommando og ja, altid 1. gang det er skønt, og jeg hører
ofte på mine ture at mine hunde ser så glade ud og er så lydige at
mange stopper og må fortælle mig at de synes om det de ser...det
glæder mig jo rigtig meget
-jeg kan nemlig også godt li' det jeg ser når jeg er ude med min
hund..(jeg har hanner og har nu kun en tilbage, men begge er opdraget
med samme positive indlæring)

Det at fløjten bruges til mange forskellige kommandoer/varianter, kan
du også gøre ved stemme og hvordan du kalder på din hund...jeg har
selv forskellige måder at sige mine hundes navne på alt efter om de
skal stoppe, komme omkring eller bare være opmærksom på mig...og jeg
behøver ikke brøle af fuld hals, det er sjældent jeg behøver hæve
stemmen...

Jeg ser bare meget tit at ejere totalt har misforstået brug af fløjte,
for hunden kommer ikke, den har valgt at slå "selektiv hørelse" til
og ejeren er helt blå i hovedet af at bruge fløjten, min
opfattelse er så at der er mange der misforstår brug af div.
hjælpemidler fordi de tror at det er en genvej til en nemmere
opdragelse, men de skal jo stadig forstå principperne bag de
forskellige metoder, og det er der de så fejler ved at bruge
hjælpemidlerne..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-06-03 09:59

> [...]
> kunne det så ikke være fordi den havde misforstået dit signal? - er
> det så ikke en selv man skal være irriteret på?

Det er en hund, ikke en maskine. Den fejler jo engang imellem.

> [...]
> vi selv havde det hvis vore forældre kaldte på en sur måde - så havde
> vi heller ikke lyst til at komme ind til dem, vel?

Tror du min hund er sådan ?
Så skal du vist med til træning en dag

> [...]
> -jeg kan nemlig også godt li' det jeg ser når jeg er ude med min
> hund..(jeg har hanner og har nu kun en tilbage, men begge er opdraget

Vil det sige at din hanhund altid vil ignorere en løbsk tæve ?

> [...]
> skal stoppe, komme omkring eller bare være opmærksom på mig...og jeg
> behøver ikke brøle af fuld hals, det er sjældent jeg behøver hæve

Ikke ude på på 100m.

> [...]
> opdragelse, men de skal jo stadig forstå principperne bag de
> forskellige metoder, og det er der de så fejler ved at bruge

Jeg ved godt det ikke er en genvej til lydighed. Det er en anden metode til
at fortælle hunden det man vil have den til. Der er situationer hvor stemmen
er bedst, der er situationer hvor fløjten er bedst og der er situationer
hvor tegn er bedst.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 27-06-03 09:53

Hej igen Christian

Det er netop det jeg mente som du konstaterede - det er en hund ikke
en maskine og når den fejler er det ikke den man skal blive sur på,
men en selv..

Jeg ved ikke hvordan din hund er, jeg skrev som jeg gjorde for at give
et klart billede af hvordan JEG helst ville have min hund var; glad
for at arbejde og med glæde i alle situationer...

Du ? om min hund altid vil igorere en løbsk tæve - ja, hvis den
arbejder med mig, jeg har gået til konkurrencer hvor løbske tæver kan
forekomme, og derfor er det noget jeg har trænet hen imod og med
succes...da det er en arbejdshund jeg har, skal den helst kunne
ignorere netop lækre tæve, da den jo heller ikke burde efterlade en
fåreflok på en mark fordi den lugtede noget godt

Til det med afstande så har jeg altid kunne dirigere min hund både med
et enkelt fløjt, kald eller en lyd som en klikker, f.eks. og derved
fået den til at vende sig og se på mig, så kunne den dækkes af med
håndtegn alene, også på 100m - den dækkede faktisk ofte selv af hvis
der kom cykler, knallerter eller andet bagfra når jeg var ude og gå og
havde ladet ham løbe så langt væk fra mig, så det er en træningssag og
et ? om lederskab også...

Det er faktisk ret imponerende hvor meget en hund hører, hvis man
altså ikke har trænet den til at lukke ørerne fordi man har kaldt for
ofte og konstant, jeg må tilstå at jeg faktisk mest hvisker når jeg
går tur og de skal komme til mig, og de hører det sør´me, for de
kommer! Mange har stoppet mig og ? hvordan det kan være at jeg kan
dirigere og få mine hunde til at komme, når jeg ikke kalder på dem -
de har ikke kunne høre jeg blot har sagt en enkelt lille lyd...
Så er det ikke blot et ? om hvad man gerne vil træne sig frem til med
sin hund?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-03 10:17

> Hej igen Christian

Snip en masse godt om lederskab / træning

> [...]
> de har ikke kunne høre jeg blot har sagt en enkelt lille lyd...
> Så er det ikke blot et ? om hvad man gerne vil træne sig frem til med

Har du så nogle gode råd ang. træning af stop på afstand ?
Jeg starter en ny tråd med emne "Træning af stop på afstand"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-06-03 06:02

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man alligevel skal fløjte mange gange hvad er en fløjte så værd,
> og har man så forstået princippet i at lære sin hund at komme første

Hej Jeannette

Fløjten gør ikke hunden mere lydig. Kan man ikke kalde hunden til sig uden
fløjte, så kan man heller ikke med. Man kan kalde sin hund hjem, enten ved
at kalde, fløjte, eller tegngivning. Tegngivning fungerer fint på åben mark,
eller andre steder, hvor du har visuel kontakt med hunden. Fløjten er til
gengæld fin, både hvor afstanden er stor mellem dig og hund, samt steder
hvor visuel kontakt er vanskeliggjort af terrænet. Verbale kommandoer når
hunden er inden for rækkevidde. De bruges hver for sig, man kalder ikke på
hunden, giver tegn og fløjter, man gør en af delene. Det eneste tidspunkt
hvor man bruger to af dem sammen, er under indlæringen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 16:07

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hunden, giver tegn og fløjter, man gør en af delene. Det eneste tidspunkt
> hvor man bruger to af dem sammen, er under indlæringen.

Hej
Ja, det er rigtigt. Tænk også på en fårehyrde, han ville da nok blive hæs af
at stå og råbe af sine hunde.
Vi bruger også fløjten fordi den forstyrrer vildtet mindre end stemmer i en
jagtsituation.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-06-03 13:51

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> at stå og råbe af sine hunde.
> Vi bruger også fløjten fordi den forstyrrer vildtet mindre end stemmer i

Hej Vibeke

Ja det kan jeg jo dårligt undgå at tænke på sådan en, eftersom min ene hund
er en Aussie. Det er jo en hundetype der har det med, enten at være så tæt
på dig, at den kan høre dine tanker, eller er så langt væk, at du ikke kan
råbe den op, så derfor er fløjte og tegngivning næsten nødvendige. Når vi
er i skoven, kommer den sommetider og siger, nu skal i altså ikke køre hjem
uden mig, i har mig godt nok med .. Det er ikke meget vi ser til hende
medens vi er der, men ingen tvivl om, at hun er den der får mest ud af
turen, og går vi 2 kilometer, så løber hun 10, så vi må nøjes med at kigge
på den gamle Hovawart, den kommer lidt mere adstadigt afsted, men det er
bare total nydelse, at få lov til at jagte alle de bortfløjne fasaner, eller
opspore agerhøns på marken.

M.V.H.....Benny..

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-06-03 14:30

> [...]
> på den gamle Hovawart, den kommer lidt mere adstadigt afsted, men det er
> bare total nydelse, at få lov til at jagte alle de bortfløjne fasaner,

Hej
haha.. ja, det kan jeg tænke mig. Jeg så hyrdehundeopvisning på Dyrskuet for
et par week-ender siden. Det var imponerende hvad små fløjt kunne få hundene
til at gøre. Hundeejeren skulle også med til Europamesterskabet (tror jeg at
det var), så det var altså også dygtige hunde.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-06-03 14:47

> [...]
at
> det var), så det var altså også dygtige hunde.

Hej Vibeke

Ja man kan ikke andet end blive imponeret, når man ser hvad de kan få de kræ
til. Vi håber også på et tidspunkt, at kunne finde et sted, hvor vi kan
holde lidt får, så vi kan dyrke det seriøst. Men indtil da, skal hun helst
holdes væk fra det. Hun har kun prøvet det en gang, for at finde frem til,
om hun havde instinktet, og det havde hun. Hvis ikke det skal bruges, er
det synd at vække det, det er hverken hund eller ejer tjent med.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 27-06-03 09:58

Hej Benny

Vi er rørende enige...og det var også det jeg ville frem til med mit
indlæg - at få andre til at tænke over mit sidste ? i indlægget

Smil og hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-03 06:52

> [...]
> fløjter selvom han er løs, uden at jeg absolut skal lægge mig ned og
> sprælle og sige mærkelige lyde for at gøre mig selv mere interessant

Det er meget vigtigt at man i starten ikke træner hjemkald med fløjte i
situationer hvor man næsten kan forvente at hunden ikke vil komme hjem. Så
træner man faktisk Ulydighed i stedet for.
Vi brugte metode med at enten at "skabe os tossede (det lå lige for)" eller
gemmeleg.