Ny cpu.
Fra : /Ole

Dato : 21-06-03 14:17

½øjs@

Jeg har en efterhånden lidt forældet 1.1Ghz AMD athlon, jeg gerne vil ha'
skiftet til noget større. Jeg kan ikke lige finde lidt rundt i de nye AMD'er
med barton, palomino og thoroghbred med og uden box.
Maskinen er:

Gigabyte Via KM 133A GA-7zmmh bundkort
512Mb pc133 ram
MSI GeForce 4 ti4200 128mb
Creative Audigy 5.1 lydkort
et par HD, brænder, DVD og tv-tunerkort
300W PSU
Forslag modtages med tak, rigtig gode med mange tak

/Ole

Fra : /Ole

Dato : 21-06-03 14:20

Det skal lige siges, jeg helst ikke vil skifte bundkort, da pengene ikke
lige er til både bundkort, processor og ny ram

/Ole

Fra : Michael Kristensen

Dato : 21-06-03 15:06

> Det skal lige siges, jeg helst ikke vil skifte bundkort, da pengene ikke
> lige er til både bundkort, processor og ny ram

En computer er aldrig hurtigere end den langsomste del. I dit tilfælde er
det ikke din cpu.

At købe en ny cpu vil være spild af penge. Du skal have et nyt bundkort og
noget DDR ram.

Har lige selv skiftet bundkort og ram (har købt en Shuttle XPC) og gik fra
1788 til 2293 i 3dmark (3d ydelse) test.
(ECS bundkort, 256 mb pc133 ram) => (VIA bundkort, 256 mb pc2100 ram)

Jeg har en athlon 900 mhz + geforce2 64 mb grafik.

Fra : Gismo

Dato : 21-06-03 16:41

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En computer er aldrig hurtigere end den langsomste del. I dit tilfælde er
> det ikke din cpu.

Sikke da en omgang blå lort

> At købe en ny cpu vil være spild af penge. Du skal have et nyt bundkort og
> noget DDR ram.

Ikke nødvendigvis

> [...]
> (ECS bundkort, 256 mb pc133 ram) => (VIA bundkort, 256 mb pc2100 ram)
>
> Jeg har en athlon 900 mhz + geforce2 64 mb grafik.

er det 3dmark2001se ? Så er det en sølle score

Hvor mange penge har du at lege med til opgradering af din computer?

Gismo

Fra : Bach|DK|

Dato : 21-06-03 16:55

Gismo wrote:

> Ikke nødvendigvis

Et nyt bundkort og DDR ville være det rigtige at gøre. At købe en ny CPU
hjælper ikke meget nu til dags når hans bundkort kun kan køre 200MHz FSB
(DoubleDataRate).

> er det 3dmark2001se ? Så er det en sølle score
>
> Hvor mange penge har du at lege med til opgradering af din computer?

Hvor meningsløs og idéforladt har man lov til at være?
--
Michael Bach

OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 21-06-03 16:59

Gismo wrote:
> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sikke da en omgang blå lort

kan vi få en begrundelse?

> Ikke nødvendigvis

Igen kan du ikke lige uddybe dine udtalelser?

og så til /Ole:
først kom palomino, så kom thoroughbred og den nyeste er barton
Barton (B) har 512HB L2 cache, i modsætning til Thoroughbred (T) som har
256KB L" cache. Det kan mærkes (siger de kloge og div test)

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Bach|DK|

Dato : 21-06-03 16:57

Soeren Nielsen wrote:

> [...]
> Barton (B) har 512HB L2 cache, i modsætning til Thoroughbred (T) som
> har 256KB L" cache. Det kan mærkes (siger de kloge og div test)

Det kan også mærkes på pengepungen :)

Fra : Gismo

Dato : 21-06-03 17:12

"Bach|DK|" <m_bach_fFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan også mærkes på pengepungen :)

Prisen Barton 2500+ er da ikke så slem sammenlignet med de helt nye og deres
tb

Gismo

Fra : Gismo

Dato : 21-06-03 16:59

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> kan vi få en begrundelse?

Michael skriver at han ikke få nogen glæde af at få en hurtigere cpu. Passer
ikke. Er rigtigt at det giver mere at skifte mobo + ram.
Hvis han smed et godt grafik kort i sin maskine ville den blive bedre til 3d
ydelse selvom hans cpu, mobo og ram ikke er det beste !

> Igen kan du ikke lige uddybe dine udtalelser?

Kommer da an på hvor meget han at gøre godt med ... Har han 250 kr er der
ikke til mobo + ram, har han 2500 kr er der til ram, cpu og mobo !

Gismo

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 21-06-03 17:20

Den Sat, 21 Jun 2003 17:59:03 +0200, "Gismo" <Gismo@[XXXX]hotmail.com>
skrev:

klip

>Michael skriver at han ikke få nogen glæde af at få en hurtigere cpu. Passer
>ikke. Er rigtigt at det giver mere at skifte mobo + ram.

Hvorfor kalder du det _blå lort_, og giver ham ret bagefter?

>Hvis han smed et godt grafik kort i sin maskine ville den blive bedre til 3d
>ydelse selvom hans cpu, mobo og ram ikke er det beste !

Er GF 4200 ikke et godt kort i forhold til hans CPU, MB og ram?
Han vil IKKE få særlig meget ud af at investere i et hurtigere
grafikkort.

>Kommer da an på hvor meget han at gøre godt med ... Har han 250 kr er der
>ikke til mobo + ram, har han 2500 kr er der til ram, cpu og mobo !

Ja, og hvis har har 5000,- kan han få en hel masse. Det var ikke det der
var spørgsmålet.

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard.

Fra : Gismo

Dato : 21-06-03 17:26

"Michael Pilgaard" <mipi@image99.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> klip

Passer

> Hvorfor kalder du det _blå lort_, og giver ham ret bagefter?

giver ham ret i at det er en god ide, men ikke ret i at ingen com er
hurtigere end svageste led !

> Er GF 4200 ikke et godt kort i forhold til hans CPU, MB og ram?
> Han vil IKKE få særlig meget ud af at investere i et hurtigere
> grafikkort.

Var en eksempel !

> Ja, og hvis har har 5000,- kan han få en hel masse. Det var ikke det der
> var spørgsmålet.

Han skrev ikke hvor mange penge han ville bruge - Hvordan kan du sige han
skal købe det og det hvis du ikke ved hvor mange penge /Ole vil bruge ?

Gismo

Fra : SuperNova

Dato : 21-06-03 17:07

> [...]
> Barton (B) har 512HB L2 cache, i modsætning til Thoroughbred (T) som har
> 256KB L" cache. Det kan mærkes (siger de kloge og div test)

Hust at chekke om Wintendo har "opdaget" at der er 512KB L2 cache.
Tag backup af din registreringsdatabase.
I regedit, søger man efter SecondLevelDataCache (i hvert fald under Win2k)
Undersøger eller retter om nødvendigt til 512 (Decimal værdi) (Eller hvad
man nu har af L2 Cache
Har man 256 MB RAM eller derover kan man med fordel også
ændre: IOPageLockLimit til 65536 (Decimal)
Samt sætte DisablePagingExecutive til "1" (Decimal)
Nok om performace tips.

-Bo-

Fra : Leony

Dato : 22-06-03 07:49

"/Ole" <ole_ryoFJERN@DETTEstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en efterhånden lidt forældet 1.1Ghz AMD athlon, jeg gerne vil
> ha' skiftet til noget større.

Allerførst skal undersøge hvilke processorer dit bundkort understøtter.
Listen findes på Gigabyte's hjemmeside:
http://tw.giga-byte.com/Motherboard/Support/CPUSupportList/CPUSupportList_List.htm
Dit bundkort står under "others".

Læg mærke til at PCB versionen af det board som kommer frem er 2.x.
Som regel kan PCB versionen ses på selve boardet. Enten i et hjørne
eller mellem 2-3 pci slot.
Det er vigtigt at PCB versionen er den samme, da du ellers ikke vil
kunne regne med processorunderstøttelsen er korrekt.

> Jeg kan ikke lige finde lidt rundt i de
> nye AMD'er med barton, palomino og thoroghbred med og uden box.

med og uden box:
I box versionen følger der en køler og en vejledning med, garantien er
vist lidt længere end en uden box.

Køb den processor som passer til din pengepung.
Helst T-Bred hvis der er råd til det.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/