venligst hjælp med tydning
Fra : erik

Dato : 21-06-03 07:41

Hej
Det drejer sig om folketælling 1818 Aalborg
Kan du hjælpe mig med tydning af fødested for nr. 407 "Kayrød Apotheker"
Se venligst her:
http://www.sitecenter.dk/erikrn/nss-folder/mappe/Billeder/aa101.jpg
--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 21-06-03 08:42

"erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Det drejer sig om folketælling 1818 Aalborg
> Kan du hjælpe mig med tydning af fødested for nr. 407 "Kayrød Apotheker"

Hej Erik,
Det er vist ham her:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgaden, , No 407, 407 F1, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Georg Jeronin Kayerød, 50, Enkemand, , Assessor Apotheker,
Bolette Christiørn, 35, Ugift, , Huusjomfru,
Carl Frederich Metting, 28, Ugift, , Candidat: Pharmacia,
Anthonius Ellermann, 21, Ugift, , Studiosus Pharmacia,
Frederich Adolph Ledlez, 18, Ugift, , Discipel,
Jens Eliat Nygaard, 15, Ugift, , Discipel,
Christen Rasmussen, 37, Ugift, , Staldkarl,
Dorthea Børup, 26, Ugift, , Tienestepige,

Han er jo også noteret i FT-1845, men desværre uden fødestedsangivelse.
Men hvis du ikke har hans fornavn, er dette måske alligevel en lille hjælp?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 21-06-03 08:53

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Han er jo også noteret i FT-1845, men desværre uden fødestedsangivelse.

Hej igen,

Fandt ham også lige her:

http://www.aalborg.dk/serviceomraader/by+og+trafik/veje/historien+bag3.pdf

Her er han noteret som født i 1782 og død i 1845.
Navnet er Georg Severin Kayerød

Et opslag i FT-1787 kunne måske frembringe fødestedet?
(Ikke i Aalborg amt, -det har jeg prøvet)

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : erik

Dato : 21-06-03 09:04

Det er Georg Severin Kajerød's fødested jeg søger

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-06-03 10:07

On Sat, 21 Jun 2003 08:41:29 +0200, "erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk>
wrote:

>Hej
>Det drejer sig om folketælling 1818 Aalborg
>Kan du hjælpe mig med tydning af fødested for nr. 407 "Kayrød Apotheker"

Mit bud

No 753
Kajrød Apotheker - Karlebo - 32 - hvor længe her opholdt sig 4 år

Konen født Lassen - do - 24 - hvor længe her opholdt sig 4 år

Med venlig hilsen
K. Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-06-03 10:12

On Sat, 21 Jun 2003 11:06:54 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Mit bud
>
>No 753
>Kajrød Apotheker - Karlebo - 32 - hvor længe her opholdt sig 4 år
>
>Konen født Lassen - do - 24 - hvor længe her opholdt sig 4 år

Lige en vigtig ting

3 dregne 2 piger - Familiens størelse 7

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 21-06-03 10:46

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:2q78fv4gv3rhfoe4sdipmg3kp8okn3335b@4ax.com...

> Mit bud
>
> No 753
> Kajrød Apotheker - Karlebo - 32 - hvor længe her opholdt sig 4 år

Var selv inde på samme idé, men i Frederiksborg Amt FT-1787-1801 findes han
ikke hos DDA (Karlebo ligger jo i dette amt).
MEN- nabosognet Hillerød Præstevang er ikke afleveret endnu, så det er måske
en mulighed.
Der findes faktisk flere Kayrød, Kayerød, Kajrød, Kajerød i amtet.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-06-03 13:05

I Richters " 100 års Dødsfald" 1791 - 1890, nævnes Apotheker, assessor
pharm. Georg Severin Kayerød død 31.8.45, 63 år. Samme sted nævnes Chr.
Kayerød, kgl. køkkenskriver, død 22.10.09, 63 år. Hvis man antager at
sidstnævnte er far til førstnævnte, kunne man godt forestille sig området
omkring Frederiksborg Slot. Den 3. Kayerød i bogen er Bolette, f. Ørstrøm,
død 26.11.78. Hun nævnes som gift med Georg Severin.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-06-03 15:11

On Sat, 21 Jun 2003 14:05:05 +0200, "Bodil Madsen"
<annabodil@nyraad.net> wrote:

> [...]
>omkring Frederiksborg Slot. Den 3. Kayerød i bogen er Bolette, f. Ørstrøm,
>død 26.11.78. Hun nævnes som gift med Georg Severin.

Andersen, Denmark
Father: Andreas Peder , Mother: Anne Catrine Gronbech
Exact Spelling: Off - Batch Number: C201054

Select records to download - (50 maximum)
1. GEORG SEVERIN ANDERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 18 APR 1782 Trinitatis, Kobenhavn,
Kobenhavn, Denmark

2. ANNIKE BOLETTE ANDERSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 28 MAY 1779 Trinitatis, Kobenhavn,
Kobenhavn, Denmark

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-06-03 14:45

wrote:

>Hej
>Det drejer sig om folketælling 1818 Aalborg
>Kan du hjælpe mig med tydning af fødested for nr. 407 "Kayrød Apotheker"
>Se venligst her:

Jeg tror han er her

Det er IKKE Karlebo men forældrene passer jo.

Hvis ellers http://www.noks.dk/ fungerede, ved jeg der står noget om
grundlæggeren af Løveapoteket i Aalborg, Georg Severin Kajerød her.

GEORG SEVERIN ANDERSEN

Birth:
Christening: 18 APR 1782 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Parents:
Father: ANDREAS PETER KLEYEROD Family
Mother: ANNE CATHRINE GRONBECH

Fra : Hans Engmark

Dato : 21-06-03 15:23

wrote:

>Hej
>Det drejer sig om folketælling 1818 Aalborg
>Kan du hjælpe mig med tydning af fødested for nr. 407 "Kayrød Apotheker"

København

Men det allernemmeste ville jo være at slå op i De Danske Apotekers
Historie ved E. Dam og A. Schæffer, bind II, og læse på side 605

Under Løveapoteket i Aalborg
Georg Severin Kayerød, født i København 1782, døbt 18 april, søn af
lærer i Herrested ved Nyborg, senere kopist Andreas Peter Kayerød og
Anna Catrhine Grønbech, død i Aalborg 31 august 1845.

Gift 1, i København 26 april 1814, med Cecilie Catharine Lassen, født
i København 1791, døbt 10 juli, datter af Isenkræmmer Major Andreas
Lassen og Louise Westengaard, død i Aalborg 9 August 1829.

Gift i Aalborg 20 August 1845 med Bolette Ørstrøm, død i København 26
November 1878.

GSK var discipel i Nyborg Apotek 1796-1801,
Konditionerede paa Helms Apotek i Horsens, 1801-november 1803, og
paa Svaneapoteket i København november 1803-1813.
19 februar 1813 fik han bevilling til at anlægge et nyt apotek i
Aalborg.

osv. osv. de næste 2 sider må du selv slå op

mvh
Hans Engmark

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-06-03 15:38

On Sat, 21 Jun 2003 16:23:09 +0200, Hans Engmark
<hengmark@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>19 februar 1813 fik han bevilling til at anlægge et nyt apotek i
>Aalborg.
>
>osv. osv. de næste 2 sider må du selv slå op

Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Søndre Kvarter, Adelgade, , 141,
192, FT-1801

Johan Petter Riffelsthal, 41, Enke(mand), husbond, apoteker,
Karen Gertrudine Riffelsthal, 3, Ugift, hans datter, ,
Christian A?? Fischer, 22, Ugift, tjenestefolk, apotekersvend,
Georg Kuyre (Kayre), 19, Ugift, tjenestefolk, apotekersvend,
Jens Søltoft, 18, Ugift, tjenestefolk, læredreng,
Carl Friderich Hassel, 15, Ugift, tjenestefolk, læredreng,
Martinus Gregersen, 25, Ugift, tjenestefolk, landdragon,
Knud Jørgensen, 26, Ugift, tjenestefolk, gaardskarl,
Else Kirstine Olsen, 27, Ugift, tjenestefolk, ,
Lovise Pedersdatter, 28, Ugift, tjenestefolk, ,
Mette Sophie Christiansdatter, 21, Ugift, tjenestefolk, ,

Fra : erik

Dato : 21-06-03 16:14

Erik Reinert Nielsen