Søgning på Google Groups med æ, ø og å
Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 15:49

Hej,

Er det bare hos mig eller er det normalt at man ingen hits får hvis
man søger på navne eller ord indeholdende æ, ø eller å på Google
Groups?

Jeg får den danske Google Groups når jeg går ind på den, men bruger
jeg æ, ø eller å i søgeordet så får jeg bare dette:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/soeg/google_groups.png>

Det samme sker hvis jeg søger på en forfatter med æ, ø eller å i
navnet. Så får jeg ingen hits.

Jeg bruger IE 6 SP1 og tegnsætsindstillingerne står på UTF-8 og
Autoselect. Skal det mon stå anderledes? Jeg har prøvet forskellige
indstilliger, men lige lidt hjælper det tilsyneladende.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-03 15:56

In dk.edb.internet.software.browser, Madsen wrote:

> Hej,

Davs.

> Er det bare hos mig

Nok engang er det bare dig. :)

<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/rodgrod.png>.

> Jeg bruger IE 6 SP1 og tegnsætsindstillingerne står på UTF-8 og
> Autoselect. Skal det mon stå anderledes?

Jeg har samme indstillinger i hvert fald. Samme browser og samme
styresystem også (så vidt jeg ved).

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all (KT)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-03 16:11

In dk.edb.internet.software.browser, Lars Stokholm wrote:

> Nok engang er det bare dig.

Eller "hos" dig. I sidste ende er det sikkert det samme ;)

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 17:02

Lars Stokholm skrev:

> Nok engang er det bare dig. :)

Typisk.

> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/rodgrod.png>.

Mystisk.

> Jeg har samme indstillinger i hvert fald. Samme browser og samme
> styresystem også (så vidt jeg ved).

Det er WinXP Pro SP1 US (hvor jeg kører med dansk tastaturlayout).

Så vidt jeg husker har jeg altid haft problemet, men troede at det
var helt normalt. Det er det ikke kan jeg så regne ud.

Kan det have noget at gøre med hvilken font man kører med?
Jeg ændrer altid 'web page font' til Arial, men nu kan jeg ikke
huske hvad den står til som standard.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/ie/arial.png>

Det gør ingen forskel at jeg slår Auto Select fra inde under View >
Encoding i IE og stiller jeg tegnsættet til f.eks. Western European
(ISO) så springer det automatisk tilbage til UTF-8 når jeg går ind
på Google Groups.

På Google har jeg ingen problemer med at søge på æ, ø eller å:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/soeg/google.png>. Det sker kun
på Google Groups.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-03 17:06

In dk.edb.internet.software.browser, Madsen wrote:

> Det er WinXP Pro SP1 US (hvor jeg kører med dansk tastaturlayout).

Ditto.

> Kan det have noget at gøre med hvilken font man kører med?

Jeg ved det ikke, det ville være underligt, men måske, hvem ved? :)

> Jeg ændrer altid 'web page font' til Arial, men nu kan jeg ikke
> huske hvad den står til som standard.

Times New Roman. Latin Based, som hos dig.

> På Google har jeg ingen problemer med at søge på æ, ø eller å:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/soeg/google.png>. Det sker kun
> på Google Groups.

Hmm...

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-03 17:08

In dk.edb.internet.software.browser, Lars Stokholm wrote:

> Times New Roman. Latin Based, som hos dig.

Ups, og ingen problemer med Arial her.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-03 17:13

> [...]

> Encoding i IE og stiller jeg tegnsættet til f.eks. Western European
> (ISO) så springer det automatisk tilbage til UTF-8 når jeg går ind

Det er godt nok en uhyggelig tanke, men har du prøvet "Restore
Defaults" under Advanced?

Du har ikke problemet i andre browsere, vel?

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 17:33

Lars Stokholm skrev:

> Det er godt nok en uhyggelig tanke, men har du prøvet "Restore
> Defaults" under Advanced?

Jeg har lige prøvet og det gør ingen forskel.

> Du har ikke problemet i andre browsere, vel?

Har ikke andre browsere installeret, så det ved jeg ikke.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 19:31

Lars Stokholm skrev:

> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/rodgrod.png>

Hov. Det er jo heller ikke 'Avanceret gruppesøgning' som jeg snakker
om. Det burde jeg have skrevet.

Hvis jeg blot søger på:
<http://www.google.com/grphp?tab=wg&q=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=1>
- så kan jeg godt søge på æ, ø og å.

Bruger jeg derimod:
<http://www.google.com/advanced_group_search?hl=da> - så kan jeg ikke.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-03 20:09

In dk.edb.internet.software.browser, Madsen wrote:

> Hov. Det er jo heller ikke 'Avanceret gruppesøgning' som jeg
> snakker om. Det burde jeg have skrevet.

Det havde jo nok hjulpet en smule. :) Dér har jeg samme problem.

> Bruger jeg derimod:
> <http://www.google.com/advanced_group_search?hl=da> - så kan jeg
> ikke.

Jeg skulle til at spørge hvorfor der stod "groups?as_q=" og ikke
"groups?q=", men så gad jeg ikke alligevel. "as" står selvfølgeligt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 19:50

Madsen skrev:

> Hov. Det er jo heller ikke 'Avanceret gruppesøgning' som jeg
> snakker om. Det burde jeg have skrevet.

Ja ;)

> Bruger jeg derimod:
> <http://www.google.com/advanced_group_search?hl=da> - så kan
> jeg ikke.

Samme her (Windows 2000 / IE6SP1 - begge dele DK)

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Velkommen hen til Paris International!

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 20:02

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Samme her (Windows 2000 / IE6SP1 - begge dele DK)

Så er jeg da trods alt mere rolig for så er jeg ikke helt alene. :)
Måske det er et specifikt problem med 'Avanceret gruppesøgning' så.
Det kunne tyde på det.

Madsen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 15:26

Knud Winckelmann skrev:

> Sagtens, jeg har stadig min 5.12 og min 6.06 installeret.

Jeg har - som nævnt før - også både 6.01 og 7.11 lagt ind, så det
er ikke fordi jeg er i tvivl om at man kan have dem lagt ind
samtidig. Det er mere spørgsmålet om indstallationen af en ældre
version påvirker den nye. Den slags er set før - men det er muligt
at det kun er MS-programmer der opfører sig sådan.

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 20:48

Lars Stokholm skrev:

> Det havde jo nok hjulpet en smule. :)

Jeg beklager.

> Dér har jeg samme problem.

Ok. Så er jeg helt rolig igen.

> Jeg skulle til at spørge hvorfor der stod "groups?as_q=" og ikke
> "groups?q=", men så gad jeg ikke alligevel.

Det var faktisk også dit adressefelt på:
<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/rodgrod.png> - som fik mig til
at sige "Hov". :)

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-03 21:07

In dk.edb.internet.software.browser, Madsen wrote:

> Det var faktisk også dit adressefelt på:
> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/rodgrod.png> - som fik mig til
> at sige "Hov". :)

Nåhh, ok. :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 21:14

Madsen skrev:

> Så er jeg da trods alt mere rolig for så er jeg ikke helt
> alene. :) Måske det er et specifikt problem med 'Avanceret
> gruppesøgning' så. Det kunne tyde på det.

Jeg prøvede lige i mine andre browsere.

Mozilla 1.4RC2 - ingen problemer.
Opera 7.11 - ingen problemer.
Netscape 4.7 - ingen problemer.
Netscape 6 - ikke afprøvet (dovenskab)
Opera 6.01 - ikke afprøvet (frøs ved opstart, droppet igen)

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 20-06-03 21:38

Madsen, du skrev:

> Hmm. Måske man snart skulle prøve nogle andre browsere end IE.

Jeg har samme problem som dig, så der er da enkelte tilfælde hvor
mozilla er bedre.

http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/moz.png

--
Henrik

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 21:47

On Fri, 20 Jun 2003 22:37:45 +0200, Henrik K Hansen
<henrik-k-hansen@adresse.invalid> wrote:

> [...]

Det er vi somme der i langt tid har prøvet at fortælle Madsen, den
stædige rad. Og tro ikke på Jens' anti-opera-propaganda!

>der er da enkelte tilfælde hvor mozilla er bedre.

"enkelte"?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-06-03 22:06

Henrik K Hansen wrote:

> Jeg har samme problem som dig, så der er da enkelte tilfælde hvor
> mozilla er bedre.

Ja ja, underdrivelse fremmer forståelsen.

Hvis man absolut ikke vil udskifte sin IE, man man få nogle af de nye
smarte funktioner fra Opera og Mozilla ved hjælp af MyIE2
(http://www.ruihehang.com/myie2/html_en/home.htm).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 20-06-03 23:25

Kim Ludvigsen, du skrev:

> Ja ja, underdrivelse fremmer forståelsen.

Jeg bruger Mozilla og IE og foretrækker helt klart at bruge IE, den
kan det jeg har brug for.

> Hvis man absolut ikke vil udskifte sin IE, man man få nogle af de nye
> smarte funktioner fra Opera og Mozilla ved hjælp af MyIE2
> (http://www.ruihehang.com/myie2/html_en/home.htm).

Afprøvet for længe siden og smidt ud igen.

--
Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-03 01:55

Henrik K Hansen wrote:

> Afprøvet for længe siden og smidt ud igen.

Hvorfor smidt ud?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 21-06-03 10:19

Kim Ludvigsen, du skrev:

> Hvorfor smidt ud?

Der er da sikkert mange der vil påskønne de ekstra muligheder.

Jeg har en 20-30 sider jeg besøger, og jeg har endnu ikke manglet de
muligheder.

Samme begrundelse testet http://www.avantbrowser.com/ og smidt ud.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 21:25

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 22:20

Peter Loumann skrev:

> Og tro ikke på Jens' anti-opera-propaganda!

Er det mig du hentyder til? Hvilken (anti)propaganda er det?

Jeg er større fan af Mozilla end af Opera - men jeg vil nødig
opfattes som antioperatist (eller måske antioperator).

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 23:43

On Fri, 20 Jun 2003 23:20:27 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Er det mig du hentyder til?

Ja.

>Hvilken (anti)propaganda er det?

i denne tråd tidligere her til aften:

"Opera 6.01 - ikke afprøvet (frøs ved opstart, droppet igen)"

Det er ikke typisk for opera, men måske et lokalt problem hos dig. Min
crasher aldrig. Din version er forældet, i samme generation er 6.05
den kurante. Den bruger jeg.

>Jeg er større fan af Mozilla end af Opera

Ja, det ved jeg. Det er du i din gode ret til. Jeg kan også godt lide
mozilla, men foretrækker opera på marginale ting, især 'vis kilde' til
redaktion hvor jeg finder mozilla kantet.

Nu vi er ved det: Er der en fornuftig forklaring på at ie bruger \ i
url, hvor andre og svjv. standarden har / ? Det er et af mange
irritationsmomenter ved ie.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-06-03 00:04

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev :

>Nu vi er ved det: Er der en fornuftig forklaring på at ie bruger \ i
>url, hvor andre og svjv. standarden har / ? Det er et af mange
>irritationsmomenter ved ie.

IE bruger ikke \ i urls, men den retter dem, hvis folk bruger
det, og læser dem som /.

En ret irriterende ting.
--
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-06-03 00:18

On Sat, 21 Jun 2003 01:03:41 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>IE bruger ikke \ i urls,

O.k., jeg burde have skrevet i i adresserlinjer lokalt.

> men den retter dem, hvis folk bruger det, og læser dem som /.
>
>En ret irriterende ting.

Ja. Men hvorfor gør den det? Solidaritet med Stifinder?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-06-03 00:07

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> posting:

---klip Opera---
>crasher aldrig. Din version er forældet, i samme generation er 6.05
>den kurante. Den bruger jeg.

6.05 er også ret forældet. Nyeste er 7.11.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-06-03 00:20

On Sat, 21 Jun 2003 01:06:32 +0200, Christian Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> wrote:

>---klip Opera---

>6.05 er også ret forældet. Nyeste er 7.11.

Ja, men jeg læser jævnligt om problemer med 7.x og er tilfreds med
6.05 ... Måske er jeg også en smule nærig.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-06-03 04:15

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> posting:

>Ja, men jeg læser jævnligt om problemer med 7.x og er tilfreds med

Personligt synes jeg ikke, det er det store.

>6.05 ... Måske er jeg også en smule nærig.

Hvis jeg ikke husker meget galt, så koster det ikke nær så meget at
opg. til version 7, hvis du har betalt for version 6.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-06-03 05:02

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev :

>Hvis jeg ikke husker meget galt, så koster det ikke nær så meget at
>opg. til version 7, hvis du har betalt for version 6.

- og i visse tilfælde er det gratis, afhængig af hvornår og
hvordan man har købt ver. 6.

https://secure.bmtmicro.com/opera/upgrade-opera.html
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 12:34

Peter Loumann skrev:

> i denne tråd tidligere her til aften:
>
> "Opera 6.01 - ikke afprøvet (frøs ved opstart, droppet igen)"

O.k. - den kunne måske misforstås. Jeg har ikke droppet Opera
totalt - det var bare den enkelte afprøvning jeg droppede.

> Det er ikke typisk for opera, men måske et lokalt problem hos
> dig.

Sandsynligvis. Jeg har heller ikke påstået andet.

> Min crasher aldrig.

Der var ikke tale om et crash - den var bare usædvanlig lang tid om
at starte. Jeg har netop haft den oppe igen - det tager 3-4 gange
så lang tid at starte Opera 6 end det tager med Opera 7.

> Din version er forældet, i samme
> generation er 6.05 den kurante.

Jeg ved det godt. Jeg bruger kun Opera til at teste websider, men
det ville selvfølgelig være mere logisk at teste med 6.05 end 6.01
(foruden 7.11 som jeg skam også tester med). Er der nogen forskelle
mht. sidevisninger i de to udgaver af 6-eren? (jeg er ligeglad med
ændringer af funktioner, lukning af sikkerhedshuller mv.)

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-06-03 12:44

On Sat, 21 Jun 2003 13:34:11 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>det tager 3-4 gange
>så lang tid at starte Opera 6 end det tager med Opera 7.

Utroligt! Jeg klikkede lige på linket i din signatur. Opera 6.05
åbnede og var i gang med at hente på mindre end to sekunder, siden
fremme efter yderligere et sekund. Netop dens hurtighed er et af dens
fortrin. Mozilla 1.2 er meget langsommere her.

>det ville selvfølgelig være mere logisk at teste med 6.05 end 6.01

I princippet ja.

>Er der nogen forskelle mht. sidevisninger i de to udgaver af 6-eren?

Det ved jeg ikke, har ikke bemærket noget. Men da opgraderingen er
gratis og hurtig at hente og installere ville jeg ikke betænke mig.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-03 14:06

Peter Loumann skrev:

> Din version er forældet, i samme generation er 6.05 den kurante.
> Den bruger jeg.

Kiggede lige i arkiverne hos Opera. Hvorfor bruger du ikke 6.06 -
den findes også på dansk.

NB: Kan jeg installere en Opera6 uden at det påvirker min Opera7-
installation?

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 21-06-03 14:51

Således skrev "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> i
dk.edb.internet.software.browser Sat, 21 Jun 2003 15:05:43 +0200:

>NB: Kan jeg installere en Opera6 uden at det påvirker min Opera7-
>installation?

Sagtens, jeg har stadig min 5.12 og min 6.06 installeret.

Bare smid den i et andet bibliotek og sørg for at den ikke blive sat
til at være standardbrowser, så vil du aldrig lægge mærke til den.

Knud
--
All that glitters has a high refractive index.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-06-03 16:04

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev :

>Jeg bruger IE 6 SP1 og tegnsætsindstillingerne står på UTF-8 og
>Autoselect. Skal det mon stå anderledes? Jeg har prøvet forskellige
>indstilliger, men lige lidt hjælper det tilsyneladende.

Hmm.....
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/google.png>
--
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 16:31

On Fri, 20 Jun 2003 16:48:33 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Er det bare hos mig eller er det normalt at man ingen hits får hvis
>man søger på navne eller ord indeholdende æ, ø eller å på Google
>Groups?

Ikke noget problem her, hverken i opera som jeg normalt bruger, eller
i ie6. Og modsat Knud _har_ jeg søgt på _Groups_.

>Jeg bruger IE 6 SP1 og tegnsætsindstillingerne står på UTF-8 og
>Autoselect. Skal det mon stå anderledes?

Det ved jeg ikke, min står også på UTF-8, men jeg har ikke hak i
'Automatisk valg'. Som du ser er min ie dansk modsat din, det samme
gælder windåzen.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-06-03 16:37

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev :

>Ikke noget problem her, hverken i opera som jeg normalt bruger, eller
>i ie6. Og modsat Knud _har_ jeg søgt på _Groups_.

Overså groups, men det gør ingen forskel, virker fint med æøå
også i grupper.
--
Knud