kaliber til vildsvin
Fra : Karsten soelberg

Dato : 20-06-03 14:30

hvilken kaliber vil i anbefale til vildsvin??

jeg har tænkt på 6,5x55 eller den for lille??

har lige nu en .243 win men den er for lille eller?

--
Karsten

Fra : sailor99

Dato : 20-06-03 14:51

..243 er både for lille og ikke tilladt.
6,5x55 kan benyttes, men har en anslagsenergi, der er lige i underkanten.

Jeg vil anbefale fra minimum 7x57 og opefter. - Vildsvin er meget
skudstærke.

mvh
Georg

Fra : Odense

Dato : 20-06-03 16:24

"sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> 6,5x55 kan benyttes, men har en anslagsenergi, der er lige i underkanten.
>
> Jeg vil anbefale fra minimum 7x57 og opefter. - Vildsvin er meget
> [...]

Hej
Der er nu ikke meget forskel.
Prøv evt. at kigge på Normas hjemmeside, ballistik.

Anslagsenergi ved 50 meter:

6.5 x 55, 10,1 gr. Vulcan: 2940 joule

Jeg har selv brugt denne kugle i cal. 7x64 med godt resultat.

7 x 64, 11 gr Vulcan: 3483 joule

7 x 57, 10,1 gr Oryx: 2997 joule

Som det ses er der ikke meget forskel på 6,5 x 55 og 7 x 57.

Fra : Odense

Dato : 20-06-03 16:29

"Odense" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld, glemte underskriften

MVH Per Herholdt, Odense

Fra : sailor99

Dato : 20-06-03 21:50

Når jeg skriver, at jeg vil anbefale fra 7x57 som minimum, er det ud fra
egne erfaringer kombineret med jagtkammeraters. Sammenlagt taler vi om
adskillige hundrede vildsvin gennem 15-20 år.

Der hersker ingen tvivl om, at et kaliber som 6,5x55 i hånden på en god
skytte kan være meget effektivt, hvis skytten er i stand til at bevare roen,
når han har et måske stort "lokomotiv" på kornet. Dette er desværre ofte
ikke tilfældet.

Derfor kan jeg slet ikke tilslutte mig bemærkningen om, at 6,5x55 er et
udmærket kaliber til svin (generelt), men stadig anbefale, at man kravler
opad i kalibervalget.
..308 eller 30-06 er "udmærkede", men et af magnumkalibrene er heller ikke
ved siden af.

Og jo, krudtvalg, ladning, kuglevalg osv. har også betydning, men så bliver
snakken mig et nummer for akademisk. - Stort, skudstærkt vildt har brug for
et kraftigt kaliber.

Mvh
Georg

Fra : Odense

Dato : 20-06-03 23:32

> [...]
> egne erfaringer kombineret med jagtkammeraters. Sammenlagt taler vi om
> adskillige hundrede vildsvin gennem 15-20 år.

Det jeg tillader mig at påpege, er bare at du anbefaler en anslagsenergi som
i 7 x 57, og der kan 6,5 x 55 godt følge med, med en almindelig
fabrikspatron. (Efter min mening med en god kugle til formålet)

Jeg har ikke erfaring med 6,5 x 55, og kan derfor hverken anbefale eller
fraråde den til svin.

Min polske jagtkammerat med over 2000 svin i journalen, foruden dem han har
ført folk til som förster på et stort statsrevir, anbefaler 270win., som er
så tæt på 7 x 64 at vi skal passe på at holde vores patroner adskilt.

MVH Per, Odense

Fra : Allan Skovbølling

Dato : 20-06-03 18:59

Hejsa

Din 243win er for lille, men en 6,5x55 er en udmærket kaliber.

mvh. heisselvej@adslhome.dk

Fra : Erik Prestmo

Dato : 21-06-03 20:04

Allan Skovbølling <asssw@ds.dk> skrev i
> Hejsa
>
> Din 243win er for lille, men en 6,5x55 er en udmærket kaliber.
>
> mvh. heisselvej@adslhome.dk
>

> "Karsten soelberg" <supervisor@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Kjøp deg en Marlin 1894 i kaliber 44 magnum.

Uansett hva andre sier, nothing beats a large caliber, slow bullet.........

En skikkelig, tung kule (350 grain - 375 grain) burde gjøre underverker og
knuse bogfjøla på den største galte....

Mere kraft? Marlin 444 samme argument for øvrig....

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Peter Frost Hørlyck

Dato : 20-06-03 22:12

Hej Karsten

..243 win er jo ikke den kraftigste kaliber til vildsvin men det går nu meget
fint med kaliber 222 eller 223 til vildsvin. En af mine Polske jagt venner
skyder kun med 222 og har skudt endog meget pæne vildvin med denne kaliber
så selvom der ikke er det store kraftoverskud så kan det sagtens lade sig
gøre.

Jeg selv bruger 7x65R med S&B 9 grams kugle, og har skudt keiler på 129.5
kilo med denne. Det er også den jeg bruger på drivjagt om efteråret og her
er der ingen problemer med for kraftig kødødelæggelse eller manglende
gennemskud. Jeg har vel skudt godt 80 vilsvin med min Merkel 211 og det er
en rigtig god kombination.

Skal jeg anbefale en riffel eller kaliber så må det vel blive .308 eller
30-06 der er det bedste allround valg til jagt på alt fra råvildt i danmark
til Greater kudu i afrika.

Min erfaring med vildsvin er at de kan gå meget langt med en dårligt
placeret kugle uanset kaliber så den bedste løsning er altså en velplaceret
kugle frem for en grov kaliber. Her er 6,5*55 eller 243 Win et rigtigt godt
valg fordi de giver en rolig skudafggivelse.
Da vildsvin om efteråret ofter er endog meget fede og kun afgiver lidt
sveiss hvis der ikke er tale om gennemskud så er det vigtigt at vælge en
kugle der sikre dette. S&B 11 grams kugle i 7*65R giver godt nok gennemskud
men udgangs hullet er ofte på størrelse med indgangshullet på en lille gris
på 35 kilo og her kan sveiss afgivelsen selv på nysne være problematisk ved
en perfekst placeret kugle.
Et andet element er at vælge een kugle som bruges til hele spektret så der
ikke er tvivl om indskydningen og man er helt sikker på reaktionen i
vildtkroppen. Hvis man kun har den samme patron og kugletype så er det også
altid den der ligger og roder i bukselommen når man febrilsk roder efter en
patron

Knæk & Bræk, Peter Hørlyck

Fra : Karsten soelberg

Dato : 21-06-03 00:56

jeg har snakket med en om en 8x57 kan den bruges ??

skal siges at jeg har et handikap det gør at jeg ikke kan klarer rekylen så
det er en halv-auto med
rekyldæmper i kolpen og mundingsbremse

--
Karsten

Fra : wisent

Dato : 21-06-03 07:57

re: jeg vil tilslutte mig sailor99
-vælg det kraftigste kal. i kal.30 gruppen som du kan magte .
Derved for du et fremragende kugleudvalg og et godt udvalg i forskellige
kuglevægte at vælge imellem.
Væld den tungeste kugle som du magter "sparket " fra.
Vælg en kugle i god konstruktion .Nosler- Mega -Swift A -Hornady.
Ingen tvivl om at 30.06 ER det mest allrounde kal til jagt på mellemstort
vildt i udlandet også set ud fra at de kan skaffes overalt på denne jord.
6,5 er et fremragende kal til vildt op til og med dåvildtstørelse og
træningsskydning i Danmark .
Til Kronvildet og svin - tja!! på pyrs OK hvis man kan sætte sine kugler
hvor de skal være hver gang! - på tryk og drivjagt for klein efter mine
polske oplevelser og udtalelser fra Jagtværte dernede.
Men igen det er ikke et spørgsmål om hvad kuglens størelse er og hvad den
hedder der tæller, men hvor den sidder.
Personligt synes 6,5 lidt klein til alt over dåvildtstørelse og så er det
et Nordisk kal der ikke er hyllevare overalt på jorden hvis man går "out off
ammo" på rejsen.

hunt safe
Wisent

Fra : Mogens Christensen

Dato : 21-06-03 09:27

Cal. 8x57IS er nok en af de bedste partroner til netop vildsvin, den kan
føre en tung kugle som altid giver gennemskud og samtidig ikke er så følsom
overfor smågrene og græstotter som tit er i vejen på især drivjagter.

På anstandsjagt efter råbuk (Tyskland) virker min 223R også udmærket på
svin, her er skydningen også mere præcis da de står stille. På drivjagt
derimod går det fint med .416 Rigbyen, her er det næsten ligemeget hvad der
kommer imellem.

MVH
Mogens

Fra : wisent

Dato : 21-06-03 10:00

re: sikkert men hvad med "sparket"
Det er en handicabet jæger der spørger,- så glem lige alt om jumbo/mag
kalibere
..416Rig er et storvildt kaliber, beregnet til bla tykhuder og "buf" -
sikkert også velegnet til drivjagt osv .
Om kuglen fra hhv 8x57 eller 416 og går igennem så og så meget vegitation
før målet er alt andet lige uvedkommende, da man ikke skyder på mål der ikke
er fri jvf alm jagtetik.

hunt safe
wisent

Fra : Mogens Christensen

Dato : 21-06-03 16:23

OK, men nu gik spørgsmålet også på om 8x57 kunne bruges til vilsvinejagt, og
det mener jeg i høj grad den kan, den matcher til hver en tid en 30-06 til
den type jagt, og de drivjagter jeg har været på har foregået i skovterræn
hvor der ikke er store frie strækninger at skyde på, selvfølgelig prøver man
altid at skyde hvor der er frit skudfelt, men det kan ikke altid lade sig
gøre, så det hænder at der kommer lidt skrub imellem.
Angående sparket fra 416eren så mærker man det ikke i kampens hede, det er
kun på skydebanen det mærkes. Man mærker heller ikke rekylen fra et
haglgevær når fasanerne/ænderne drøner rundt i luften, og det er kun
undtagelsen at Rigbyen kommer med, normalt bruger jeg min 7mm Rem. med en
tung kugle til den type jagt. Som almindelig dansk fattigrøv har jeg ikke
råd til den slags jagt som den er lavet til.

MVH
Mogens

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 21-06-03 18:18

jeg vil selv personligt vælge 30.06. Har selv skudt vildsvin med denne
kaliber og er yderst tilfreds. Better safe then sorry.

Et andet valg kunne være .308

Thomas

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 21-06-03 21:18

Hej Karsten.
8x57js er et fremragende kal. til næsten alt. Også til vildsvin. Rekylen er
moderat og så kan man købe en god riffel i sådant et kal. for ca. 2000,-
dertil kommer så en kikkert i god kvalitet.Husk! Det er bedre at ha' en
billig riffel og en dyr kikkert end omvendt. Læs på denne gruppe indlæg om
8x57js af 6-10-2003

K. E. Jørgensen

Fra : wisent

Dato : 22-06-03 15:01

re: enig med kal. og især kikkert betragtningen men det kniber med at finde
så stort et udvalg af gode kugler til 8mm - udvalget af gode kugler er
betydligt større i kal 30.
hunt safe
wisent

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 22-06-03 16:28

Mht. til kugleudvalget så er jeg delvis enig. Hvis man lader selv er der nok
at ta' af. Fra 125 grain (8,1 gram) til 250 grain (16,2 gram) og i gode
fabrikater: Norma, Nosler, Sierra, Hornady, Speer m.m.
Fabriksfremstillet kniber det med her i landet i forhold til kal. 30 - enig!
Syd for grænsen er det noget bedre.
Thorup Genladning http://www.explosive.dk/ laver fremragende ammo. på
bestilling, også 8x57js

Knud Erik Jørgensen