Forslag til udbyder
Fra : AS

Dato : 20-06-03 12:16

Jeg vil have forbindelse 512/512. Så vidt jeg har kikket rund, det
findes i router version. Det er godt. Jeg vil også have fast IP adresse,
men vil ikke betale ekstra for "Bussiness", det er privat sag, så
pengene er også vigtigt. Fast IP skal være til egen web/ftp server. Der
skal ikke være begrænsninger til at bruge smtp/pop server fra andre ISP
(som TDC gøre). Kan være en god forslag til fornuftig pris?

TIA

Fra : jens

Dato : 20-06-03 12:27

"AS" <senis@saltis.com> skrev i en meddelelse

> skal ikke være begrænsninger til at bruge smtp/pop server fra andre ISP
> (som TDC gøre). Kan være en god forslag til fornuftig pris?

Hvor i landet ?

mvh Jens

Fra : AS

Dato : 20-06-03 12:40

Sønderborg

Fra : jens

Dato : 20-06-03 12:46

> Sønderborg

Trist.

Der er nok ikke noget der kan følge dem der..... telenogen 2.
Lige deromkring.
Men om tele2 så holder den pris er jo et godt spørgsmål.

Mvh jens

Fra : Tim Christensen

Dato : 20-06-03 14:07

jens wrote:

> Der er nok ikke noget der kan følge dem der..... telenogen 2.
> Lige deromkring.
> Men om tele2 så holder den pris er jo et godt spørgsmål.

Tele2 opfylder ikke de krav som AS stillede.

Mvh

Tim

Fra : jens

Dato : 20-06-03 14:09

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse

> Tele2 opfylder ikke de krav som AS stillede.

Jaså ?

Mvh jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 20-06-03 14:28

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> "Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse

> Jaså ?

der bliver ikke leveret router med, iens.

/j

Fra : AS

Dato : 20-06-03 14:33

Routeren kan man købe. Hvad ellers?

Fra : Tim Christensen

Dato : 20-06-03 14:42

AS wrote:

> Routeren kan man købe. Hvad ellers?

Derudover er der nøjagtigt de samme begrænsninger med hensyn til
email-servere som hos TDC.

Mvh

Tim

Fra : jens

Dato : 20-06-03 15:06

> Derudover er der nøjagtigt de samme begrænsninger med hensyn til
> email-servere som hos TDC.

Efter som jeg under alle omstændighedder ville køve den router selv, ser jeg
da kun det som enn fordel....

Mvh Jens

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-06-03 20:00

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in news:bcv4b3$f6k$1@news.net.uni-c.dk:

> Efter som jeg under alle omstændighedder ville køve den router selv,
> ser jeg da kun det som enn fordel....

Øhh?
svarer du på noget andet her, eller mener du virkelig at fordi du selv vil
købe dig en router så mener du det er en fordel at TDC kræver at man bruger
backup-mx?

Jeg ser ikke helt logikken i sammenhængen, men det er muligt jeg misforstår
dig.

Flemming

Fra : jens

Dato : 20-06-03 20:16

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svarer du på noget andet her, eller mener du virkelig at fordi du selv vil
> købe dig en router så mener du det er en fordel at TDC kræver at man

Njae,både og, i det indlæg jeg svarer på står der at man kan købe routeren,
efterfulgt af en kommentar om at det iøvrigt er samme betingelser og
begrænsninger som tdc.

> Jeg ser ikke helt logikken i sammenhængen, men det er muligt jeg
>misforstår
> dig.

Jeg ser det som en fordel, at udbydderen ikke vil bestemme hvad der skal stå
på routeren, (eller i den) så længe der er mindst samme mulighedder som tdc
kan byde på.

At tdc kræver backup mx var jeg ikke klar over.
Men det er ikke en ubetinget dårlig ting (synes jeg.)

Det kan afhænge af hvad det indebærer af begrænsninger selvfølgelig.
Men en backup mx kan have sine fordele.

Mvh Jens som ikke er sikker på det blev mere klart.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-06-03 23:29

jens skrev:

> Det kan afhænge af hvad det indebærer af begrænsninger selvfølgelig.

Hvad med manglende mulighed for spamfiltrering på din mailserver?
(i alt fald hvis det indebærer opslag hos ordb.org og lignende, hvor du
slår op om SMTP-serveren i den anden ende er i nogle blokerings-lister).

> Men en backup mx kan have sine fordele.

Ja, du kan slukke din maskine et øjeblik, uden at miste emails.

Fra : jens

Dato : 22-06-03 00:16

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med manglende mulighed for spamfiltrering på din mailserver?

Jeg har fået sådan fat i det at en backup mx, sender mails videre til ens
egen mx.
Den kan vel stadig filtrere. ?

> Ja, du kan slukke din maskine et øjeblik, uden at miste emails.

Kan man ikke altid det ?
Mailservere gensender vel, op til et par døgn, med en 3 timers mellemrum.

Mvh Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-06-03 10:25

jens wrote:

> [...]
>
> Jeg har fået sådan fat i det at en backup mx, sender mails videre til ens

Nu klippede du den relevante part:
-cut-
(i alt fald hvis det indebærer opslag hos ordb.org og lignende, hvor du
slår op om SMTP-serveren i den anden ende er i nogle blokerings-lister).
-cut-

ordb (og de fleste andre rbl'er), virker ved at ens mailserver som det
første tjekker om den IP der vil aflevere mail'en er listet. Men med
backup-mx-løsninger, kommer mail'en jo altid fra backup-mx.

En anden ting, er at spam'ere (efter min erfaring) har en forkærlighed
for at aflevere til ikke primære MX'er. Så slipper de jo for at få "no
such user", "user quota exceeded" o.lign; sekundære mx'er tager jo
ukritisk imod, så længe modtagerdomænet håndteres.

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 22-06-03 15:49

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> such user", "user quota exceeded" o.lign; sekundære mx'er tager jo
> ukritisk imod, så længe modtagerdomænet håndteres.

Aee, se så langt havde jeg ikke tænkt.
Jeg har haft min mx i ordb, og fået den derfra igen, så jeg vidste godt der
kunne være et problem, og din forklaring giver jo også glimrende svar på
både mit spørgsmål, og hvorfor det er sådan.

Tak for det.

Mvh jens.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-06-03 07:27

jens skrev Søndag den 22. juni 2003 01:16 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

Hvis du vil chekke om den SMTP der har sendt til dig er i ordb.ord osv.
så kan du ikke gøre det, da det altid er backup-mx'en der har sendt
til dig. Hvis du har mulighed for at chekke om en af de SMTP'er der
har haft mailen, så er det ikke noget problem.

> Jeg har fået sådan fat i det at en backup mx, sender mails videre til
> ens egen mx.
> Den kan vel stadig filtrere. ?

Jov, men de fleste der chekker op mod ordb.org gør det kun på sidste
SMTP.

Ivar Madsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-06-03 00:47

jens skrev:

> Den kan vel stadig filtrere. ?

Ja, men ikke afvise emails, da SMTP-sessionen forlængst er forbi.

> Kan man ikke altid det ?

Jo, det er backup-mxens formål (at håndtere email når den primære SMTP-
server har kaffepause).

> Mailservere gensender vel, op til et par døgn, med en 3 timers
> mellemrum.

Afhængig af opsætning, og aftale med admin af backup-mx.

Fra : jens

Dato : 24-06-03 09:36

> [...]

> server har kaffepause).

> Afhængig af opsætning, og aftale med admin af backup-mx.

Nu er det jo afsender mxèn der skal gensende hvis modtageren er uden for
rækkevidde.
Det må betyde at ikke alle mxèr gensender, og at man ikke kan regne med at
få mails hvis en lille mailserver er slukket om natten feks....

Det er ikke nemt at lave en aftale med afsender mxèns Admin.
Derfor formodede jeg egentligt at det bare var "normalt" at der gensendes.

Mvh Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-06-03 10:08

jens wrote:

> Nu er det jo afsender mxèn der skal gensende hvis modtageren er uden for
> rækkevidde.
> Det må betyde at ikke alle mxèr gensender,

Som Peder skriver, det afhænger af opsætning af MTA'en. Et andet
scenarie kunne være at den sekundære MX aldrig forsøger at gensende
mail, med mindre man kaster en ETRN efter den.

> og at man ikke kan regne med at
> få mails hvis en lille mailserver er slukket om natten feks....

Det afhænger af hvad du aftaler med admin af de ikke primære-mx'er.

> Det er ikke nemt at lave en aftale med afsender mxèns Admin.

Du skal da have en aftale for at få lov at relay'e igennem en andens MX,
at det så er automagisk for nogle kunder m.h.t. TDC's backup-mx er så en
anden historie.

> Derfor formodede jeg egentligt at det bare var "normalt" at der gensendes.

Det er det også, der er bare ikke noget normalt m.h.t. frekvensen
hvormed mail forsøges afleveret.

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 24-06-03 11:59

> Det afhænger af hvad du aftaler med admin af de ikke primære-mx'er.

Jeg tror vi snakker om 2 forskellige ting her.
Jeg mener at afsender mxèn gensender...., i de tilfælde hvor der ikke er en
backup mx, og den primære er uden for rækkevidde.
Hvis en baclup fanger mailen er det selvfølgelig den man skal have fat i.

> Du skal da have en aftale for at få lov at relay'e igennem en andens
MX,......]

Ja, det er klart, ellers burde den stå i ordb.org jo, men med afsender mx
mener jeg den oprindelige afsender, ikke backupèn

> Det er det også, der er bare ikke noget normalt m.h.t. frekvensen
> hvormed mail forsøges afleveret.

Nej, der er sikkert ingen "standard" på det felt.
En Mailenable står pr default på hver 3 time i 2 døgn, hvorefter mailen
ryger i `badmail`lommen, der havde jeg det fra.

Mvh Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-06-03 12:13

jens wrote:

> Jeg tror vi snakker om 2 forskellige ting her.
> Jeg mener at afsender mxèn gensender...., i de tilfælde hvor der ikke er en
> backup mx, og den primære er uden for rækkevidde.

Jeg besvarede dit inlæg <news:bd92g4$mi9$1@news.net.uni-c.dk>, hvor der
bl.a. stod:

-cut-
"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en
> Afhængig af opsætning, og aftale med admin af backup-mx.
-cut-

Hvor tror du at du skriver ?

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 24-06-03 14:06

> Jeg besvarede dit inlæg <news:bd92g4$mi9$1@news.net.uni-c.dk>, hvor der
> bl.a. stod:

Ja.

> -cut-
> "Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en
> -cut-

Ja.

> Hvor tror du at du skriver ?

Jeg forsøger at sikre mig, at vi mener det samme med "afsender" mx.
Et par gange i tråden er "afsender"mx = Backup-mx, og der skal selvfølgeligt
være en aftale hvis den er indsat i DNS for modtagerdomænet..

Afsender mx kan også være mxèn for afsender domænet, feks.
mail.jellingnet.dk for min mailadresse, jeg formodede at alle mailservere
gensender, hvortil svaret var :

"""Afhængig af opsætning, og aftale med admin af backup-mx."""

Du skriver kun om backupMXér sv. jeg kan se, men jeg forsøger at få be.
eller afkræftet, om man kan slukke sin mailserver om natten, og stadig
forvente at få sin mail, uden en backupmx er indblandet..........

Der er nogle domæner, som har en mx, men ingen backup-mx, i de tilfælde er
det vel i princippet afsenderdomænets mx, der fungerer som backup for en
hvilkensomhelst modtager, uden aftale.

Du har i et svar skrevet , at det afhænger af hvad der er aftalt med de ikke
primære mxèr, og senere i samme svar, at det er normalt at der gensendes

Hvor du iøvrigt svarer midt i en sammenhængende sætning, som derved får en
lidt mangelfuld mening.

Jeg har fanget, at det betrages som en væsentlig ulempe, at der er `krav` om
en backup-mx for at få sin mailserver til at fungere, og at der er stor
forskel på hvad du forstår ved en "mailserver" og hvad jeg forstår ved samme
ord.

Her er en mailserver også en pc med 1 domæne, og måske 3 mailadresser, som
håndterer helt ned til 2 mails i døgnet, afsendt fra en hjemmenetrouter som
logmail.
(og hvor serveren kun fungerer som indgående mailserver, pga relay
problemet.)
Så er en backup-mx i huset måske en smule overdrevet.

Alle udbyddere er vel relay for egne kunder, uanset hvilken mailadresse de
så måtte vælge at bruge,(udfra afsenderipèn) er de ikke ?

Kan man ikke forvente at få sin mail, (uden backup-mx), hvis denne pc
slukkes.?

Mvh Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-06-03 14:31

jens wrote:

> Jeg forsøger at sikre mig, at vi mener det samme med "afsender" mx.

"afsender mx" giver ingen mening. Det nærmeste man kan komme er
"afsender mta".

> Afsender mx kan også være mxèn for afsender domænet, feks.
> mail.jellingnet.dk for min mailadresse, jeg formodede at alle mailservere
> gensender, hvortil svaret var :

MX på afsender adressen er uden betydning i denne diskusion.

> Du skriver kun om backupMXér sv. jeg kan se, men jeg forsøger at få be.
> eller afkræftet, om man kan slukke sin mailserver om natten, og stadig
> forvente at få sin mail, uden en backupmx er indblandet..........

Det kan man ikke svare entydigt på. Eneste måde man kan sikre det er at
have en MX på sit domæne der altid er tilgængelig og så sikre hvor længe
den opbevarer mail.

> Der er nogle domæner, som har en mx, men ingen backup-mx, i de tilfælde er
> det vel i princippet afsenderdomænets mx, der fungerer som backup for en
> hvilkensomhelst modtager, uden aftale.

MX = MailExchanger for et givent domæne. Man kan ikke tale om afsender
MX (tror det er det der forvirrer dig).

> [...]
>
> Hvor du iøvrigt svarer midt i en sammenhængende sætning, som derved får en

Nu skrev jeg en del i det indlæg, hvilken del forstod du ikke ?

> Jeg har fanget, at det betrages som en væsentlig ulempe, at der er `krav` om
> en backup-mx for at få sin mailserver til at fungere,

Det afhænger så sandelig af omstændighederne. Som (de fleste)
TDC-kunder, vil det ikke virke uden en sekundær MX, derfor er det jo en
fordel at have en sådan defineret i sin DNS.

> og at der er stor
> forskel på hvad du forstår ved en "mailserver" og hvad jeg forstår ved samme
> ord.

En mailserver modtager mail (hvis de opfylder nogle lokalt defineret
betingelser), og enten sender dem videre eller afleverer dem lokalt til
lokale brugere/mailbox'e.

> Alle udbyddere er vel relay for egne kunder, uanset hvilken mailadresse de
> så måtte vælge at bruge,(udfra afsenderipèn) er de ikke ?

Yep, den simple måde at definere en mailserver er:

- relay alt fra egne IP'er
og
- accepter mail til de domæner der står i konfigurationen

De domæner kan så enten være relay-domæner (sekundær MX), eller local-domains
(typisk primær MX).

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 24-06-03 16:54

indblandet..........]

> Nu skrev jeg en del i det indlæg, hvilken del forstod du ikke ?

De 2 umiddelbart modsatrettede svar, men de er faldet på plads i dette
indlæg.
Det skyldtes jo nok at jeg benævner en udgående mailserver som "afsendermx".

> Yep, den simple måde at definere en mailserver er:
>
> - relay alt fra egne IP'er
> og
> - accepter mail til de domæner der står i konfigurationen

Ja, men det er ikke så ligetil at få mailenable til at forstå har jeg
opdaget, (det skyldes nu nok en fejl 40 et sted.)

Mvh Jens

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-06-03 23:03

jens skrev:

> "Thomas Corell" skrev

> Ja, men det er ikke så ligetil at få mailenable til at forstå har jeg
> opdaget, (det skyldes nu nok en fejl 40 et sted.)

Øhe, du har læst dokumentationen og Knowledge Base artiklerne om emnet?

Det er faktisk den allerførste artikel i Knowledge Basen.

Fra : jens

Dato : 25-06-03 00:59

> jens skrev:
>
> Øhe, du har læst dokumentationen og Knowledge Base artiklerne om emnet?

> Det er faktisk den allerførste artikel i Knowledge Basen.

Ja, men det er vist ikke specielt der det går galt.
Hvis jeg enabler relay for lokale sender adresser, kan enhver jo angive det
lokale sender domæne og sende mails, mit problem er til dels at den skal
relaye for ikke lokale IPèr, da der er et par udlåns mailadresser, til
blandt andet en jordomstrejfende bekendt.

I mit tilfælde er et reverse opslag lidt belastende for båndbredden.
8 af 10 afviste mails er kinesiske, og resten engelske, efter sender ip at
dømme, og der er nok tale om 2 - 4 stykker dagligt.

Jeg har en formodning om at den i xp indbyggede virtuelle smtp og IIS har en
finger med i spillet, men præcist hvorfor er jeg ikke kommet
frem til endnu.
(eller "catch all" adressen som snyder mig.)

Foreløbigt er problemet løst ved at have mailenable som indgående server
kun, og IIS på en anden pc. altså "no relay", og det er effektivt.

(Ifølge loggen kommer der mails ind, som ikke skal sendes, og det bliver de
heller ikke, hvilket ordb.org også kom frem til sidst.)

Der skal efter planen testes noget sambar på en w2k pro hen over sommeren,
hvorfor den nuværende mailserver får lov at køre som den er, indtil videre.

Især ham her er ihærdig :
218.7.157.198 MAIL Mail from speedyscanner(A)hotmailcom
De sidste 2 uger har den nok fået en fejl 503 2 gange om dagen.
Og jeg antager det er en smtp som står og gensender ved en fejl.

Ham her ligeså :
218.70.115.90 EHLO EHLO www.xyz34.uk.co.sg 250-overhvejsel.dk

Helt hvordan de 250 skal tolkes ved jeg ikke, men jeg formoder det er et
forsøg på at bruge det lokal domæne som afsender.
(overhvejsel.dk er et af de lokale domæner)

Problemet er nok mest at jeg har brug for at relaye for nogle ofte ukendte
ipèr, men ikke vil relaye for alle, det kan jeg ikke umiddelbart få
mailenable standard til.
(Samtidigt skal det være nogenlunde selvkørende efter indkøring.)

Mvh Jens

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 25-06-03 08:07

jens skrev:

> [...]
> dels at den skal relaye for ikke lokale IPèr, da der er et par udlåns
> mailadresser, til blandt andet en jordomstrejfende bekendt.

Hvad med at bruge brugernavn og kodeord?

Eventuelt ved at opsætte en webmail som Uebimiau (du skal oprette dig
som bruger for at kunne hente programmet, brugergrænsefladen minder
om Outlook og findes på et væld af sprog):

> Jeg har en formodning om at den i xp indbyggede virtuelle smtp og IIS
> har en finger med i spillet, men præcist hvorfor er jeg ikke kommet
> frem til endnu.

Hvis den er opsat til port 25, har du klart et problem.

> (eller "catch all" adressen som snyder mig.)

Slå den fra, og afvis alt der ikke er til lokale mailkontoer.

> [...]
> De sidste 2 uger har den nok fået en fejl 503 2 gange om dagen.
> Og jeg antager det er en smtp som står og gensender ved en fejl.

Fejl i kommando:

"503 Bad sequence of commands"

> [...]

> et forsøg på at bruge det lokal domæne som afsender.
> (overhvejsel.dk er et af de lokale domæner)

"250 Requested mail action okay, completed"

> (Samtidigt skal det være nogenlunde selvkørende efter indkøring.)

Så skal du nok få lukket for den catch-all-konto og få sat quota på
hver brugerkonto.

Fra : jens

Dato : 25-06-03 10:49

> jens skrev:
>
> Hvad med at bruge brugernavn og kodeord?

Det vil jeg helst undgå, det er et meget lille net, og hvis der skal navne
og pass på alle konti kommer man hurtigt ud i et behov for at gemme en masse
oplysninger.
Jeg ved godt man burde, men som nævnt tidligere skal det være "nemt" at
vedligeholde til daglig.

http://www.cyber.nu/forum/index.php?s=50cae4448213bae2ead102429e896e68&act=D
ownloads&CODE=01&cat=24 >

Den vil jeg kigge på.

>[.....IIS og indbygget smtp....]

> Hvis den er opsat til port 25, har du klart et problem.

men jeg kan ikke få lov at flytte den, uden at få en masse andre fejl.
Det er så løst ved at fjerne IIS fra den pc som har mailenable kørende.

> Slå den fra, og afvis alt der ikke er til lokale mailkontoer.

Den vil jeg læse igennem.

> "250 Requested mail action okay, completed"

Ok, den er så efterfulgt af en "503 This mail server requires
authentication."
En lidt misvisende fejlmelding når den er på "no relay"

> Så skal du nok få lukket for den catch-all-konto og få sat quota på
> hver brugerkonto.

Catchall adressen kan jeg ikke umiddelbart undvære, på ihvertfald 2 af de 5
domæner.
og quota er ikke et problem, med det antal mailadresser da der er en
naturlig begrænsning i min netforbindelses hastighed jo.

(det vil immervæk tage et stykke tid at fylde 50-60gb med en 1024 / 512
linie, og hvis pladsen bliver brugt op ved jeg hvad det skyldes.)

Der er vel 5 forskellige brugere, som har en quota på 1gb hver.

Tak for et par gode links.

Mvh Jens

Fra : AS

Dato : 20-06-03 14:25

Hvad er der præcis?

Fra : Claus O

Dato : 20-06-03 15:31

"AS" <senis@saltis.com> wrote

> Hvad er der præcis?

Har du 'overvejet' at læse denne?
http://www.tele2adsl.dk/produktinfo.asp
http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp
På sidst nævnt er en 'lille' fejl, som Tele2 IKKE GIDER/
VIL RETTE:
du kan godt bruge din egen smtp server til udgående post.
Hvis du ikke kan tage mine ord for gode varer, kan du søge
tilbage i gruppen her, søg på http://groups.google.com efter Claus O,
smtp tele2 og du burde finde en tele2 medarbejder som bekræfter
dette og samtidig ikke gider at svare på hvorfor det ikke bliver rettet
på faq´en.

Fra : Claus O

Dato : 20-06-03 15:38

"AS" <senis@saltis.com> wrote

> Hvad er der præcis?

Husk lige at bestille inden 30/6

Fra : Claus O

Dato : 20-06-03 12:41

"AS" <senis@saltis.com> wrote

> Jeg vil have forbindelse 512/512.

Gu vil du ej!
Du vil have 2048/512 til 530 kr./mdr.
Hvorfor betale mere for 512/512 når man kan få 2048/512?
http://www.tele2adsl.dk/produktinfo_priser.asp

>Så vidt jeg har kikket rund, det
> findes i router version. Det er godt.
Routeren køber du selv, pris fra 400-500 kr.>

Fra : Tim Christensen

Dato : 20-06-03 12:46

AS wrote:
> [...]
> skal ikke være begrænsninger til at bruge smtp/pop server fra andre ISP
> (som TDC gøre). Kan være en god forslag til fornuftig pris?

CyberCity har 512/512 Kbit/s til 595 kr/måned inklusiv router og fast
IP, jeg mener ikke der er nogen lukkede porte. TDC prof. ADSL produkt
koster 650 kr/måned med router og fast IP og der ved jeg at der ikke er
nogen lukkede porte, tilgængæld har man ikke lov til at selv konfigurere
routeren.

Mvh

Tim

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 20-06-03 13:02

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> wrote in message

> [...]
> koster 650 kr/måned med router og fast IP og der ved jeg at der ikke er
> nogen lukkede porte, tilgængæld har man ikke lov til at selv konfigurere

til gengæld kan du køre uden router med tdc's, noget som du ikke kan med
cybercity's løsninger.

/j

Fra : jens

Dato : 20-06-03 13:28

"Jakob Wolffhechel" <themuss@removethis.it.dk> skrev i en meddelelse

> til gengæld kan du køre uden router med tdc's,

Jeps.....,man kan også køre med bind for øjnene og uden sele i en bil.

Mvh Jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 20-06-03 13:57

> Jeps.....,man kan også køre med bind for øjnene og uden sele i en bil.

man kan osse bare lukke røven. det er et frit land.

/j

Fra : jens

Dato : 20-06-03 14:11

> man kan osse bare lukke røven. det er et frit land.

Ja, men man behøver ikke overhøre råd, som er enten dårlige, eller direkte
tåbelige.

Mvh jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 20-06-03 14:23

> "Jakob Wolffhechel" <themuss@removethis.it.dk> skrev i en meddelelse

vi gentager:

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 20-06-03 14:25

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Ja, men man behøver ikke overhøre råd, som er enten dårlige, eller direkte
> tåbelige.

nej man behøver ikke, men det er nok smartest i længden. forresten er du nu
holdt HELT op med at give mening.

/J

Fra : jens

Dato : 20-06-03 15:09

> nej man behøver ikke, men det er nok smartest i længden. forresten er du
nu
> holdt HELT op med at give mening.

Jeg fik jo ret så.

Det siger mere om din viden om netværk end om min om biler.
Tænk nu ikke for meget over det, for så bliver vi aldrig færdige.

Mvh Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 20-06-03 15:13

jens wrote:

> [...]
>
> Det siger mere om din viden om netværk end om min om biler.
> Tænk nu ikke for meget over det, for så bliver vi aldrig færdige.

Kniber det med at holde styr på, hvis indlæg du besvarer ?

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 20-06-03 15:16

> Kniber det med at holde styr på, hvis indlæg du besvarer ?

Næe, det mener jeg da ikke ?

Mvh jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-03 14:01

In article <bcuula$d20$2@news.net.uni-c.dk>, jens wrote:

> Jeps.....,man kan også køre med bind for øjnene og uden sele i en bil.

Jeg tror den tog prisen som dårligste analogi. Ikke alene var det en
bil-analogi, den gav heller ingen mening.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Such a fine first dream!

Fra : jens

Dato : 20-06-03 14:10

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> In article <bcuula$d20$2@news.net.uni-c.dk>, jens wrote:
..

> Jeg tror den tog prisen som dårligste analogi. Ikke alene var det en
> bil-analogi, den gav heller ingen mening.

Hmmm...

Det siger muligvis mere om din viden om netværk, end min om biler.

Mvh Jens

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-06-03 14:18

jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> Det siger muligvis mere om din viden om netværk, end min om biler.

Jeg NÆGTER at tro at der er nogen der er så dum at de vil begynde at
diskutere Plesners viden om netværk.

--
Allan Joergensen

"I was not informed of this device." Lovok

Fra : jens

Dato : 20-06-03 14:20

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg NÆGTER at tro at der er nogen der er så dum at de vil begynde at
> diskutere Plesners viden om netværk.

Jae, lad os nu se.....

Jeg har god tid da.

Mvh jens

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-06-03 14:22

> Jae, lad os nu se.....
> Jeg har god tid da.

Det handler ikke om tid, men om at have tabt på forhånd.

--
Allan Joergensen

"Pass me an issue of Captain Napalm, will you?" -- Hobbes

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 20-06-03 20:58

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> wrote in message

> Det handler ikke om tid, men om at have tabt på forhånd.

Hvem sutter du pik på, når du kommer hjem?

> --
> Allan Joergensen
>
> "Pass me an issue of Captain Napalm, will you?" -- Hobbes

Nicolai

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-06-03 21:21

Nicolai Larsen <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

> Hvem sutter du pik på, når du kommer hjem?

Min kone.

(Nej, det er løgn, det er først når ungerne er lagt i seng).

Nåeh, du regnede med jeg havde lige så lidt liv som dig?

Hint: Jeg har arbejdet sammen med Plesner i over et år hos en større
danske ISP og har kendt ham endnu længere så jeg tror nok jeg kan
tillade mig at udtale mig om hans evner.

--
Allan Joergensen

"Five-card stud, nothing wild...and the sky's the limit." -Picard

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 20-06-03 21:38

> (Nej, det er løgn, det er først når ungerne er lagt i seng).

> Nåeh, du regnede med jeg havde lige så lidt liv som dig?

Liv? Hvad er det?

> Hint: Jeg har arbejdet sammen med Plesner i over et år hos en større
> danske ISP og har kendt ham endnu længere så jeg tror nok jeg kan
> tillade mig at udtale mig om hans evner.

Og åbenbart også udtale dig om andres evner, da du mener "de" har tabt på
forhånd?

Hint: Det kan tænkes at der er nogen som ved mere end Plesner, også omkring
netværk.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-03 21:59

On Fri, 20 Jun 2003 22:37:53 +0200, Nicolai Larsen wrote:

> Hint: Det kan tænkes at der er nogen som ved mere end Plesner, også omkring
> netværk.

Det er jeg sikker paa at der er - engang troede jeg ogsaa at jeg engang
ville vaere den som vidste mest - men efterhaanden som jeg er blevet
aeldre, har gaaet paa universitetet, arbejdet med naetvaerk i 8+ aar -
saa har jeg laert at der altid vil vaere nogen som ved mere end en selv.

Men min objektive vurdering i denne diskussion er at Andreas ved
noget mere om naetvaerk end dig.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 20-06-03 23:29

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> [...]
> saa har jeg laert at der altid vil vaere nogen som ved mere end en selv.
>
> Men min objektive vurdering i denne diskussion er at Andreas ved

Well. Alle dine kvalifikationer til trods, har du ikke formået at læse
indlæggene korrekt. Der har på ingen måde været tale om, at det var mig som
vidste mere end Andreas omkring netværk. Du forveksler mig nok med jens.

Jeg var bare den, som skrev lidt af det samme som du gjorde, "at der altid
er en der er klogere".

Men du kan jo lige selv læse indlæggene tilbage for den fulde forståelse.

Nicolai

Fra : jens

Dato : 20-06-03 23:43

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

> omkring

[.... med fare for at blive misfortolket igen.....]

> [...]
>
> Jeg var bare den, som skrev lidt af det samme som du gjorde, "at der altid

Mig bekendt har jeg aldrig påstået at vide mere end nogen.

> Men du kan jo lige selv læse indlæggene tilbage for den fulde forståelse.

Ja prøv lige det.
Iøvrigt kan en diskussion ikke tabes, det er kun slagsmål der har den
egenskab.

Mvh Jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 21-06-03 08:22

> Ja prøv lige det.
> Iøvrigt kan en diskussion ikke tabes, det er kun slagsmål der har den
> egenskab.

http://mega.bruteforce.dk/arguing.jpg

/j

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 21-06-03 10:33

> [...]

> Ja prøv lige det.
> Iøvrigt kan en diskussion ikke tabes, det er kun slagsmål der har den

Av, hvor sidder du henne når du svarer indlæg? Du blander jo indlæggene
sammen.

> Mvh Jens

Nicolai

Fra : jens

Dato : 21-06-03 11:06

> Av, hvor sidder du henne når du svarer indlæg? Du blander jo indlæggene
> sammen.

Gør jeg det ?

Hvor ?

Mvh Jens

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 21-06-03 11:16

> Gør jeg det ?
>
> Hvor ?

Et eksempel:

Jeg skriver til _Jesper Skriver_, "Men du kan jo lige selv læse indlæggene
tilbage for den fulde forståelse."

Denne sætning er _ikke_ skrevet til dig.

Og du skriver til mig, "Ja prøv lige det.".

Hvorfor skal jeg så prøve det, hvis ikke det er fordi du har læst det som om
jeg har skrevet det til dig, ergo har du blandet tingene sammen.

> Mvh Jens

Nicolai

Fra : jens

Dato : 21-06-03 11:40

> Jeg skriver til _Jesper Skriver_, "Men du kan jo lige selv læse indlæggene
> tilbage for den fulde forståelse."

Ja

> Denne sætning er _ikke_ skrevet til dig.

Nej

> [...]

om
> jeg har skrevet det til dig, ergo har du blandet tingene sammen.

Nej, for du skrev det på en måde, så det var mig der hævdede at vide mere om
noget end andre.
Jeg mener ikke at have fremført den påstand.

Derfor mener jeg at du også lige skulle læse lidt op.
Du må gerne henvise til hvor du mener jeg hævder at vide mere end nogen.

Det var ikke mig der startede debatten om hvem der er klogest, hvis du læser
på samme måde som jeg gør.

Mvh jens

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 21-06-03 14:08

> Nej, for du skrev det på en måde, så det var mig der hævdede at vide mere
om
> noget end andre.
> Jeg mener ikke at have fremført den påstand.

Nej, det var jesper. Jeg har bare hele tiden sagt, at der altid er nogen der
er klogere og at det kunne tænkes at nogen var klogere end Andreas. Har ikke
sagt noget som helst om dig.

EOD

Nicolai

Fra : jens

Dato : 21-06-03 14:32

>...... Har ikke
> sagt noget som helst om dig.

Iøvrigt er jeg enig med dig, der er altid nogen der ved mere, eller noget
andet, end selv den største ekspert.

Mvh jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-06-03 14:38

jens wrote:

> "Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

Connected to news010.worldonline.dk.
Escape character is '^]'.
200 news.tiscali.dk (Typhoon v1.2.3)
article <ULIa.27542$Jp3.1133635@news010.worldonline.dk>
430 No Such Article

Joe deeet...

og der er heller ikke sendt cancel efter den.

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 21-06-03 14:59

> Connected to news010.worldonline.dk.
> Escape character is '^]'.
> 200 news.tiscali.dk (Typhoon v1.2.3)
> article <ULIa.27542$Jp3.1133635@news010.worldonline.dk>
> 430 No Such Article

Jeg kan heller ikke hente den, men det er Nicolai Larsen`s indlæg :

Date: Sat, 21 Jun 2003 00:28:39 +0200

I denne gren af denne tråd.

Der manglede så et j kan jeg se nu.

Mvh jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 16:28

jens skrev Lørdag den 21. juni 2003 15:59 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jeg kan heller ikke hente den, men det er Nicolai Larsen`s indlæg :

Det er fordi der mangler et j først i linket,,,

Ivar Madsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-06-03 23:55

jens skrev:

> Iøvrigt kan en diskussion ikke tabes, det er kun slagsmål der har den
> egenskab.

Det er du uenig med Godwin om (i alt fald hvis man tror på citatet fra
The Jargon File):

Fra : jens

Dato : 22-06-03 00:28

> Det er du uenig med Godwin om (i alt fald hvis man tror på citatet fra
> The Jargon File):

Hmm.
Åbenbart.

Mvh Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-03 23:43

On Sat, 21 Jun 2003 00:28:39 +0200, Nicolai Larsen wrote:

> [...]
> indlæggene korrekt. Der har på ingen måde været tale om, at det var
> mig som vidste mere end Andreas omkring netværk. Du forveksler mig nok

Ja - du har ret det var "jens" jeg mente.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 08:17

Jesper Skriver skrev Fredag den 20. juni 2003 22:59 i
> [...]

> blevet aeldre, har gaaet paa universitetet, arbejdet med naetvaerk i
> 8+ aar - saa har jeg laert at der altid vil vaere nogen som ved mere

Og så er der lige det, at jo mere man lære om sådan noget teknisk noget
som netværk, jo mere mangler man at lære om det,,,

Ivar Madsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-03 22:08

In article <tgKIa.27503$Jp3.1126387@news010.worldonline.dk>, Nicolai Larsen wrote:

> Hint: Det kan tænkes at der er nogen som ved mere end Plesner, også
> omkring netværk.

Det er der.

--
Andreas Plesner Jacobsen | We must die because we have known them.

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 20-06-03 23:33

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Det er der.

Ja, men det overgår jo heldigvis os alle sammen, ellers var der jo ikke
noget at stræbe efter.

> --
> Andreas Plesner Jacobsen | We must die because we have known them.

Nicolai

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 08:14

Nicolai Larsen skrev Fredag den 20. juni 2003 22:37 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hint: Det kan tænkes at der er nogen som ved mere end Plesner, også
> omkring netværk.

Generalt:
Er det noget hvor nogen ved ALT hvad der er at vide, og ingen ved noget
mere end denne ene person?

Ivar Madsen

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 24-06-03 17:59

Lars Kyndi Laursen, du skrev:

> Jeg er sikker på, at Alex Holst, som vedligeholder FAQ'en, vil tage imod et
> hvert konstruktivt forslag til at gøre FAQ'en bedre med kyshånd

| Yderligere spørgsmål om OE/Outlook vil det formodentlig være smartest at stille i gruppen dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

Outlook spørgsmål hører til i dk.edb.internet.software.mail+news
eller i dk.edb.programpakker.ms-office

--
Henrik

Fra : Thomas Corell

Dato : 20-06-03 14:23

jens wrote:

> "Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm...
>
> Det siger muligvis mere om din viden om netværk, end min om biler.

Du bør afholde dig fra at udtale dig om kompetancen, hos folk du
(åbenbart) ikke kender.

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 20-06-03 15:17

> Du bør afholde dig fra at udtale dig om kompetancen, hos folk du
> (åbenbart) ikke kender.

Jae, det kan man mene, det gælder vel begge veje, og udtalelsen havde været
sand fra starten hvis man havde ulejliget sig med at inddrage konsekvensen,
og eventuelle mulige løsninger på de konsekvenser.

Men det gad man ikke, enten fordi man er meget klog, og ikke har behov for
at forklare hvad man mener, eller fordi man antager at modtageren ikke
forstår hvad man skriver alligevel.

Begge dele finder jeg uhøfligt og unødvendigt, man kan jo undlade at svare
hvis man ikke gider forklare hvad en løsning indebærer.

Mulighedden for at nævne ipx og andre ting var tilstede, som svar på mit
bilhalløj, men det var mere påkrævet at hævde det var et frit land.
Og det er det, også i jelling kommune har vi den regel.

Udtalelsen im det frie land, bærer iøvrigt præg af at det kun er frit i
Jakob`s område, resten skal bare holde kæft nå de kloge taler.

Men det hører efter hånden ikke til i denne gruppe mere........

Mvh jens

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-06-03 23:33

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Jeg tror den tog prisen som dårligste analogi. Ikke alene var det en
> bil-analogi, den gav heller ingen mening.

Til gengæld handlede den ikke om fri pizza og røde Ferrarier, som der
ellers er tradition for når snakken falder på internetforbindelser.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-03 15:42

On Fri, 20 Jun 2003 14:28:00 +0200, jens wrote:

> Jeps.....,man kan også køre med bind for øjnene og uden sele i en bil.

Hvad mener du med det ? Det er alsaa til tider en fordel ikke at
vaere paaduttet en router som laver NAT etc.

Fra : jens

Dato : 20-06-03 15:46

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med det ? Det er alsaa til tider en fordel ikke at
> vaere paaduttet en router som laver NAT etc.

Ja.
Når routeren er for dårlig.

Hvornår ellers ?

Mvh jens

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-06-03 15:54

> Når routeren er for dårlig.
> Hvornår ellers ?

Den lader vi lige stå.

--
Allan Joergensen

"Ion release confirmed." Kim

Fra : jens

Dato : 20-06-03 16:30

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Den lader vi lige stå.

Jeg kunne nu godt lide at vide hvornår ellers ?

For en privat bruger, som har fuld kontrol over den natrouter, og råd til at
købe noget lidt bedre end den allerbilligste model, hvad er så fordelen ved
at undvære routeren ?

Mvh Jens

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-06-03 16:43

jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:

[Du er satme ringe til at citere]

> [...]
> købe noget lidt bedre end den allerbilligste model, hvad er så fordelen ved

Simplicity?

--
Allan Joergensen

"I remember doing the time-warp" - Riff Raff

Fra : jens

Dato : 20-06-03 17:44

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> [Du er satme ringe til at citere]

Tjae, jeg forsøger at forklare hvad jeg mener.
Og har tid til at skrive det.
Du klipper uhæmmet, og uden hensyntagen til sammenhænge, men det er ikke et
problem jo.

> Simplicity?

Hvad skal jeg helt præcist forstå det som, udover en arrogant persons trolle
tur i en ellers fredelig gruppe. ?

Jeg har intet imod en rask dialog.
Men dialoger består af sætninger, som er en efter hinanden følgende række af
ofte sammenhængende ord.

Mvh Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-03 17:17

On Fri, 20 Jun 2003 16:45:44 +0200, jens wrote:

> Ja.
> Når routeren er for dårlig.
>
> Hvornår ellers ?

Listen er meget laengere end nedenstaaende (som er i "tilfaeldig"
raekkefoelge).

- Et billigere produkt ved at ISP'en ikke skal stille med en router
- Hvis man alligevel har en (hw) firewall paa
- Applikationer som ikke virker med NAT
- Begraensning af NAT tabel i router
- Ekstra latency fra router
- Faerre points of failure

Fra : jens

Dato : 20-06-03 17:39

> Listen er meget laengere end nedenstaaende (som er i "tilfaeldig"
> raekkefoelge).
>
> - Et billigere produkt ved at ISP'en ikke skal stille med en router

Nu tager jeg lige den første den bedste ud.

Det du her beskriver er jo ikke det som tdc eller mange andre leverer.
Det er forenings net, hvor en ip dækker hele foreningen.

Og der giver jeg dig ret, men det skyldes mest at man ikke selv har styr på
den natrouter, og ikke kan opsætte den som man selv vil.

Tilfælde hvor en HW firewall er på linien i forvejen............, sker det
ret ofte hos private adsl kunder mon ?

På forbindelser med en public ip på indersiden af modemèt, eller hvad der
nu bruges.
Hvornår er det så en fordel at undværre en router. ?

En udbydder som ikke kan levere en public ip kan jeg heller ikke bruge til
noget, og det er ganske rigtigt den natrouters skyld.

Mvh Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-03 20:24

On Fri, 20 Jun 2003 18:38:47 +0200, jens wrote:

> [...]
>
> Det du her beskriver er jo ikke det som tdc eller mange andre leverer.
> Det er forenings net, hvor en ip dækker hele foreningen.

Hvornaar er nogen (udover dig) begyndt at tale om forenings netvaerk ?

Da jeg tidligere arbejdede hos TDC kender jeg en smule til deres ADSL
produkter, og her bliver de fleste leveret uden router - hvor graense
fladen er bridged ethernet hvor der leveres en ikke-NAT'et adresse via
DHCP eller manuel konfiguration.

> [...]
> den natrouter, og ikke kan opsætte den som man selv vil.
>
> Tilfælde hvor en HW firewall er på linien i forvejen............, sker det

Har jeg ingen ide om, men det er nok ikke 2 cifrede % antal.

> På forbindelser med en public ip på indersiden af modemèt, eller hvad der
> nu bruges.

Det er der sjaeldent naar det er en router som leveres - da det kraever
flere adresser.

Fra : jens

Dato : 20-06-03 20:41

> On Fri, 20 Jun 2003 18:38:47 +0200, jens wrote:
>

> Hvornaar er nogen (udover dig) begyndt at tale om forenings netvaerk ?

Det mente jeg du gjorde med din udlægning af begrænsninger i NAT.

> [...]
> produkter, og her bliver de fleste leveret uden router - hvor graense
> fladen er bridged ethernet hvor der leveres en ikke-NAT'et adresse via

Ja, nogle udbydere bruger så en NATtet 10serie, så der kun er en public ip
på et antennenet feks.
Og der er jeg enig med dig i at en nat router er en ulempe.
Fordi man ikke lige får lov at pille ret meget i den for at få msn til at
virke.
(Hvilket ikke er helt ulogisk jo

> Det er der sjaeldent naar det er en router som leveres - da det kraever
> flere adresser.

Der kan jeg ikke følge dig.
De routere som benyttes har da kun en wan IP ?

Mvh Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-03 22:02

On Fri, 20 Jun 2003 21:41:25 +0200, jens wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Det mente jeg du gjorde med din udlægning af begrænsninger i NAT.

Saa har du godt og grundigt misforstaaet hvad jeg skrev - hvad jeg
mener siger mere om dig end mig.

> [...]
> public ip på et antennenet feks. Og der er jeg enig med dig i at en
> nat router er en ulempe. Fordi man ikke lige får lov at pille ret

Vi talte om kunde placerede routere - ikke om central NAT - noget
som alle stoerre udbydere gik vaek fra for aar siden.

> Der kan jeg ikke følge dig. De routere som benyttes har da kun en wan
> IP ?

Ja - det laver NAT, og har derfor ikke "public ip" paa indersiden.

EOD

Fra : jens

Dato : 20-06-03 22:22

> On Fri, 20 Jun 2003 21:41:25 +0200, jens wrote:
>

> Saa har du godt og grundigt misforstaaet hvad jeg skrev - hvad jeg
> mener siger mere om dig end mig.

Ok, jeg spurgte eller specifikt hvor nat var en ulempe.

> Vi talte om kunde placerede routere - ikke om central NAT - noget
> som alle stoerre udbydere gik vaek fra for aar siden.

Ja, det mente jeg også, men du skrev om flere ipèr bag routeren.

> det laver NAT, og har derfor ikke "public ip" paa indersiden.

Nej og netop derfor krev jeg på inersiden af "modemet", der er jo mulighed
for både en nat router , og ofte hos tdc kunder flere pcèr med flere public
ipèr.

Hvilket det så ud som om du mente var en fordel frem for en hjemmerouter med
nat, i nogle tilfælde.

Mvh Jens

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 20-06-03 21:59

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> writes:
> Hint: Det kan tænkes at der er nogen som ved mere end Plesner, også omkring
> netværk.

Ja, men de kan formulere sig bedre end "jens".
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : jens

Dato : 20-06-03 22:15

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg ved ikke meget om noget, men jeg lærer gerne.
Man lærer bare ikke så meget af de ofte meget korte sætninger som de "kloge"
har tid til at komme med.

> Ja, men de kan formulere sig bedre end "jens".

Sikkert, men det hjælper ikke hvis modtageren ikke forstår de forkromede
ord.

Mvh Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-03 22:21

In article <bcvtfk$lvt$1@news.net.uni-c.dk>, jens wrote:

> Sikkert, men det hjælper ikke hvis modtageren ikke forstår de forkromede
> ord.

Jeg (igennem net-faq.dk) og mange andre (på net-faq og adskillige mange
andre sites verden over) har brugt tid på at fremstille nem tilgængelig
krydsrefereret information, som folk har en enorm evne til at overse, og
at INSISTERE på at overse selvom de får påpeget at den er til stede.

Vær din egen lykkes smed, og start med at læse
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html - det handler om at
diskutere på samme niveau, og dårlige analogier forplumrer blot og
trækker niveauet ned.

Brug tiden på at sætte dig ind i et emne, hvis du vil diskutere det;
ellers skal du hellere lade være.
Brug tiden på at sætte dig ind i din problemstilling, hvis du vil have
andre til at hjælpe dig med at få den løst - det er sgu det mindste man
kan forlange så længe man ikke betaler folks løn.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Yo baby yo baby yo."

Fra : jens

Dato : 20-06-03 22:50

> http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html -

Jeg har faktisk besægt den side

>det handler om at
> diskutere på samme niveau, og dårlige analogier forplumrer blot og
> trækker niveauet ned.

Ja, men de sider en eller 2 gange vil aldrig brigen mig på det niveau som
jeg forstår du er på.

En kog mand kan også forplumre forståelsen ved at afgive korte og for den
kloge indlysende svar.
Jeg har blot en tendens til at blive irriteret over den slags, da det ikke
tager mange minutter at præcisere hvad de menes.
Men det bruges nok ikke i de kredse.

> Brug tiden på at sætte dig ind i et emne, hvis du vil diskutere det;
> ellers skal du hellere lade være.

En ekspert kommer meden smart bemærkning, set oppefra, som du tilsyneladende
forstå, eg kan komme med tilsvvarende bemærkning set nedefra, men den
forstod du tilsyneladende ikke.

Men du kunne dog beslutte at min "analogi" var en dårlig sammenligning.

Hvorfor er det det ?

> Brug tiden på at sætte dig ind i din problemstilling, hvis du vil have
> andre til at hjælpe dig med at få den løst - det er sgu det mindste man
> kan forlange så længe man ikke betaler folks løn.

Hvis det er løn man er på jagt efter er news grupper nok et dårligt sted at
søge.
Her hører man om andres erfaringer, og kan dele ens egne.

hvis du vil diskutere med mig må du enten finde dig i jeg ikke kender alle
fagudtryk og hvad du ellers har i ærmet og bruge et jævnt sprog, og jeg må
måske slå et ord op i ny og næ, hvilket jeg ikke har problemer med.

Det kaldes at tilpasse sig

Der er ikke tale om at en part kan sætte niveauet, og forlange at alle andre
skal læse i 7 år for at være med.

Det er det der med at være på samme niveau, man kan også sætte sig ned til
de andre, men det er der selvfølgelig imgen løn i.

Det var dig, der kommenterede mit svar..... ikke omvendt.

Mvh Jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 09:44

jens skrev Fredag den 20. juni 2003 23:50 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hvis det er løn man er på jagt efter er news grupper nok et dårligt
> sted at søge.

Kan, eller vil, du ikke forstå hvad Andreas skrev?

Ivar Madsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-06-03 09:47

In article <bcvvhi$me8$1@news.net.uni-c.dk>, jens wrote:

> [...]
> forstod du tilsyneladende ikke.
>
> Men du kunne dog beslutte at min "analogi" var en dårlig sammenligning.

Du kom med en kategorisk sammenligning af at køre uden router og at køre
uden sikkerhedssele uden argumentation, jeg kom med en kategorisk
afvisning af denne uden argumentation.

> Hvis det er løn man er på jagt efter er news grupper nok et dårligt
> sted at søge.
> Her hører man om andres erfaringer, og kan dele ens egne.

Men almindelig pli *burde* få folk til at sætte sig blot minimalt ind i
det de diskuterer, det er desværre meget sjældent tilfældet, men det
betyder ikke at jeg vil begynde at finde mig i at folk er så arrogante
at de forventer at andre graver svar frem til dem uden at de selv gør
noget for det.

> Det var dig, der kommenterede mit svar..... ikke omvendt.

Jeg kommenterede en vildfaren analogi der var nogenlunde så langt fra
virkeligheden som det kan lade sig gøre.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Down with categorical imperative!

Fra : jens

Dato : 21-06-03 10:52

> [...]
>
> Du kom med en kategorisk sammenligning af at køre uden router og at køre
> uden sikkerhedssele uden argumentation, jeg kom med en kategorisk

Ja, da der blev skrevet at man kan køre uden router uden beskrivelse af
konsekvensen.

Alt for ofte ser jeg en adsl ledning proppet i en pc, uden hverken virus
eller wall af nogen art, i de tilfælde vil en lille natrouter vel løse
mindst det ene problem, med bare nogenlunde sikkerhed.

> [...]
> betyder ikke at jeg vil begynde at finde mig i at folk er så arrogante
> at de forventer at andre graver svar frem til dem uden at de selv gør

Så langt er vi enige, det betyder så også for mig at det burde få folk til
at spørge om meningen,
med noget de ikke forstår på trods af de måske ved alt om emnet.

> Jeg kommenterede en vildfaren analogi der var nogenlunde så langt fra
> virkeligheden som det kan lade sig gøre.

Det er den sikkert set fra din side, ikke fra min.
Du har sikkert også nogle sammenligninger som jeg ikke forstår.
I de tilfælde må jeg så læse lidt på sagen, og jeg kunne ikke drømme om at
dømme en sådan sammenligning tvivlsom, før jeg havde spurgt hvad meningen
var.

At du ikke forstår min sammenligning gør den vel ikke ugyldig i sig selv ?

Helt konkret var den udløsende melding, at "tdc giver mulighed for at køre
uden router".

Og det gør de, men jeg mener ikke det er den bedste løsning for en privat
bruger med 2 - 3 maskiner i huset.

Jeg mener heller ikke det er den bedste løsning at køre bil uden sele,
selvom det er muligt, også i en Volvo.

Mvh Jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 21-06-03 11:14

> "Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, da der blev skrevet at man kan køre uden router uden beskrivelse af
> konsekvensen.

nu var det et svar på din meget lange og uddybende forklaring af, at man
ikke kan konfigurere sin router hos TDC... hvor lam er du egentlig... du
sidder her og taber for hvert eneste indlæg du smider... kaster om dig med
foreningsnetværk, offentlige ip-adresser på indersiden af routere osv.

dernæst skriver du at problemet ofte er at folk med en public ip på deres
maskine derhjemme ikke har en firewall eller lignende installeret.. helt
korrekt...

nu er det bare, at vi ikke diskuterer sikkerhed... vi diskuterer
mulighederne på de forskellige adsl-løsninger... du sagde at tdc's router
kan man ikke pille ved.. jeg sagde at det ikke gør noget, for man kan sætte
en maskine direkte på og derved opnå sammen funktionalitet med et ordentlig
OS. "undskyld mange gange" jeg ikke skrev noget om din kæphest... men ja,
det er smartest med en sikret maskine, når man sætter den direkte på sin
isp's netværk. hep hey, du har tabt.

amaot.

/j

Fra : jens

Dato : 21-06-03 12:06

> [...]
> sidder her og taber for hvert eneste indlæg du smider... kaster om dig med
> foreningsnetværk, offentlige ip-adresser på indersiden af routere osv.

Jeg mener da at tdc har nogle kunder med routere det koster et symbolsk
beløb at få ændret i, men det er vist ikke tidligere inddraget i denne
debat.
Jeg skrev netop ikke på indersiden af routere, men _modemèr_, som tidligere
nævnt.
Et forenings netværk resulterer ofte i en 10adresse, og en natrouter man
ikke har adgang til, og der er nat en ulempe.

> dernæst skriver du at problemet ofte er at folk med en public ip på deres
> maskine derhjemme ikke har en firewall eller lignende installeret.. helt
> korrekt...

Ok

> [...]
> det er smartest med en sikret maskine, når man sætter den direkte på sin

Næe, det har jeg ikke, dels forklarer du nu, at man skal sikre sin maskine
selv, uanset om man bruger router eller ej, dels at der er flere måder at
gøre det på.

Hvis du kendte mig lidt bedre ville du måske forstå hvorfor det er en
kæphest som du kalder det.

Mvh Jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 21-06-03 21:11

> Jeg skrev netop ikke på indersiden af routere, men _modemèr_, som
tidligere
> nævnt.

nej, jeg snakkede om routere, det gjorde tim osse...

se evt her: "Tim Christensen" wrote in message
> [...]

eller her: "Jakob Wolffhechel" wrote
in message news:bcut4t$hdg$1@news.cybercity.dk...

jeg gentager:

[SNIP]

> Hvis du kendte mig lidt bedre ville du måske forstå hvorfor det er en
> kæphest som du kalder det.

umiddelbart vil jeg tro, det er det eneste, du kan tale om. og det gør du
endda ikke særlig overbevisende. mange af de ting du skriver giver ingen
mening sprogligt og det er ikke for at være uhøflig. jeg forstår simpelthen
ikke, hvor du vil hen med meget af de,t du siger.

/j

Fra : jens

Dato : 21-06-03 21:50

> nej, jeg snakkede om routere, det gjorde tim osse...

Nu er det ret længe siden Tim var blandet ind i det.
Jeg har siden præciseret både "på indersiden af routere" og indenfor egne
vægge"

> jeg gentager:

Den har nu taget en drejning siden, men det an vi godt holde os til.

> [...]
simpelthen
> ikke, hvor du vil hen med meget af de,t du siger.

Jeg har kigget lidt i de indlæg jeg har sendt, og jeg medgiver dig at de kan
være svære at finde en god mening med, især på grund af stavningen.
Om det er mine fingre der er for hurtige, eller maskinen der er for langsom
ved jeg ikke.(en af delene skal der gøres noget ved.)

Meningen synes jeg nu ikke fejler noget, hvis man kender de manglende
bogstaver.

Mvh Jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 22-06-03 00:35

> Nu er det ret længe siden Tim var blandet ind i det.
> Jeg har siden præciseret både "på indersiden af routere" og indenfor egne
> vægge"

ja, det må du undskylde, jeg var lige i en anden tråd... måske skulle man
kigge efter en anden news-reader... nå, men ok.. jeg synes bare, din analogi
var rigtig dårligt... jeg vil mene at enhver, der har brug for at smide en
TDC Prof løsning på uden router ved, hvad de laver... der blev efterspurgt
ADSL løsninger. Jeg synes, du har gjort diskussionen unødigt lang med din
analogi.

/j

Fra : jens

Dato : 22-06-03 00:59

> ja, det må du undskylde, jeg var lige i en anden tråd...

Det sker jo....

> jeg synes bare, din analogi
> var rigtig dårligt... jeg vil mene at enhver, der har brug for at smide en
> TDC Prof løsning på uden router ved, hvad de laver...

Det må man jo håbe, spørgeren i dette tilfælde skrev dog det var en privat
sag....

>der blev efterspurgt
> ADSL løsninger. Jeg synes, du har gjort diskussionen unødigt lang med din
> analogi.

Det er vist ikke så meget den, men mere at jeg står fast på min ret til at
fremføre den, da den i min verden er ret logisk.
Enhver har også ret til en forklaring på hvorfor jeg mener den er logisk, og
det skal de gerne få.

Men ingen har ret til a bestemme at jeg ikke må sammenligne biler og
computere, hvad enten de kommer til at forstå det eller ej.

Desuden kan man jo vist også påstå, at de fleste adsl løsninger er blevet
vendt i denne tråd..........

Længden er vel egentlig mest et udslag af at jeg ikke kender de navne som
nogen tilsyneladende mener man skal kende,...........

Du har iøvrigt en træls tendens til at mene at kunne afgøre hvor "lam" eller
hvad du nu finder på, andre er, er det nødvendigt.

Mvh jens som har sat et punktum der, med vilje.

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 22-06-03 00:47

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Nu er det ret længe siden Tim var blandet ind i det.
> Jeg har siden præciseret både "på indersiden af routere" og indenfor egne
> vægge"

ja, det må du undskylde, jeg var lige i nogle forskellige tråde... måske
[...]
ADSL løsninger. Jeg synes, du har gjort diskussionen unødigt lang med bl.a
din
analogi.

/j

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 10:41

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Men du kunne dog beslutte at min "analogi" var en dårlig
sammenligning.
> Hvorfor er det det ?

Fordi den ikke giver nogen forståelig mening. Kan du ikke forklare hvori
du mener sammenligningen ligger?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : jens

Dato : 21-06-03 11:05

> Fordi den ikke giver nogen forståelig mening. Kan du ikke forklare hvori
> du mener sammenligningen ligger?

Jo.

At man kan køre uden router, betyder også at der enten ingen firewall er
eller der skal installes en softwall.

Det blev ikke nævnt at den famøse tdcløsning uden router, betyder en masse
bøvl med at få et ip lan til at køre bare nogenlunde forsvarligt.

Udtalelsen om, at muligheden for at køre uden router, var en kvalitet i sig
selv er jeg ret uenig i.
(at nogle udbyddere vil bestemme hvilken router der skal bruges, er en helt
anden diskusion.)

Men at der er et krav om en router, gør også de fleste af dem jeg møder,
opmærsomme på, at der er ulemper ved ikke at have en firewall.

Det er ikke en uge siden jeg var ved den sidste tdc kunde, som sad med en pc
plugget direkte på en public ip, tændt 24/7 og hverken virus eller wall
installeret.

De fleste, vil nok være enige i at det ikke er hensigtsmæssigt at køre med
bind for øjnene i en bil ....eller uden sele hvis man gør det.

(Jeg har oplevet folk køre "med hovedet under armen", og uden sele).

Mvh Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 11:18

> Udtalelsen om, at muligheden for at køre uden router, var en kvalitet
i sig
> selv er jeg ret uenig i.

Der er da en stor fordel at man selv bestemmer om man vil eller ej

Fra : jens

Dato : 21-06-03 11:45

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> i sig
>
> Der er da en stor fordel at man selv bestemmer om man vil eller ej

Enten forstår jeg ikke den sætning, eller også har du skærpet saksen lige
rigeligt.

Hvis det er de udbydere som leverer en router med indbygget modem, du
hentyder til, så er problemet jo ikke ret stort.

Mvh jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-06-03 11:49

jens wrote:

> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse

> Enten forstår jeg ikke den sætning, eller også har du skærpet saksen lige
> rigeligt.

Jeg har ikke problemer med at forstå det, men jeg skal da gerne
omformulere det for dig:

"det er da en stor fordel at man selv bestemmer om man vil køre med
router eller ej"

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 21-06-03 12:15

> Jeg har ikke problemer med at forstå det, men jeg skal da gerne
> omformulere det for dig:
>
> "det er da en stor fordel at man selv bestemmer om man vil køre med
> router eller ej"

Ja, sådan mente jeg også det skulle forstås.

Jeg mener også at have besvaret det, det er bare ikke undsluppet saksen.

[...]

Så vidt jeg ved, kan enhver med en public ip inden for egne vægge, køre uden
router, hvis de vil

Det er måske ikke tilfældet ?

Mvh Jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 14:00

jens skrev Lørdag den 21. juni 2003 13:15 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Men at der er et krav om en router, gør også de fleste af dem jeg
> møder, opmærsomme på, at der er ulemper ved ikke at have en
> firewall.""

Og den ulæmpe består i at man selv skal sørge for ikke at have, (og
ikke at få uden at vide det) et program der lytter på en port.
En softfirewall har så den fordel framfor routeren's NAT (eller
ligende) at den også kan lukke for udgående forbindelser, således at
hvis man får instaleret en hest/orm/virus så kan dette ondsindet
program ikke oprette en forbindelse ud på internettet.

> Så vidt jeg ved, kan enhver med en public ip inden for egne vægge,
> køre uden router, hvis de vil
> Det er måske ikke tilfældet ?

Nej, CC og Tiscali kunder har ikke fuld mulighed for at droppe
routeren. Der er vist noget med at de kan vælge et USB-ADSLmodem, men
så skal deres ADSL abonnement ændres hvis de vil skifte mellem det og
router.

Ivar Madsen

Fra : jens

Dato : 21-06-03 14:59

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man får instaleret en hest/orm/virus så kan dette ondsindet
> program ikke oprette en forbindelse ud på internettet.

Der er routere som har mulighedden, for at lukke for udgående trafik.
Enhver der ved at en firewall er nødvendig i en eller anden form, skal også
nok få den på.

Orm og virus er ikke et firewall problem, men en korrekt opsat firewall kan
ganske rigtigt være en god ting i den forbindelse også.

Det er derimod ikke sikkert, hvis brugeren ikke har den ringeste interesse
eller kendskab til netværk overhovedet.
(det er netop dem, jeg møder flest af, det skal bare virke fra minut 1,
stikket i og kør......)

> [...]
> routeren. Der er vist noget med at de kan vælge et USB-ADSLmodem, men
> så skal deres ADSL abonnement ændres hvis de vil skifte mellem det og

Så er vi i den kattegori hvor udbydderen vil diktere routermodellen, og
måske begrænse adgangen til opsætningen af den.

Ellers kan man vel bare sætte sin pc på som DMZ ?

CC, benytter sv jeg ved en router med indbygget modem.

Mvh jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 16:20

jens skrev Lørdag den 21. juni 2003 15:59 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Der er routere som har mulighedden, for at lukke for udgående trafik.

Hvilken softfirewall har ikke mulighed for det? Eller retter, hvilken
lukker ikke for alt udgående trafik, indtil programmet har fået lov
til at føre udgående trafik? Alle de win. softfirewall jeg har set på
har det sådan.
D-link 604 kan godt sættes til at lukke for udgående trafik på en
konkret port, men som standart så er der åbent, og den kan ikke sættes
til at have åbent for et program, og lukket for andre programmer på
samme port.

> Enhver der ved at en firewall er nødvendig i en eller anden form,
> skal også nok få den på.

En firewall er kun nødvendig, hvis man ikke har fuld chek på hvad man
har kørende på ens computer.

> Orm og virus er ikke et firewall problem,

Big suprise, det troede jeg ellers,,,
Seriøst, hvor har jeg skrevet, eller bare skrevet noget der med
rimelighed kunne misforståes således?

> men en korrekt opsat
> firewall kan ganske rigtigt være en god ting i den forbindelse også.

Det er der den store forskæld på en soft, og en HW i en router. Eller
måske retter en af de væsentlige forskælle.

> [...]
> interesse eller kendskab til netværk overhovedet.
> (det er netop dem, jeg møder flest af, det skal bare virke fra minut

Vi er enig i at de fleste ikke har meget mere forstand på netværk end
at det er noget der forbinder flere computer så man kan overføre
filer, og man kan spille flere sammen. Og at det bare skal være noget
ligende plug and play.

> Så er vi i den kattegori hvor udbydderen vil diktere routermodellen,
> og måske begrænse adgangen til opsætningen af den.

CC har to forskellige router som kunden vist selv kan vælge imellem.
Det er ikke muligt at sætte en tilfældig router på som grænsesnit, da
den skal kunne snarke med centraludstyret på dens WAN side. Hvis du
kan finde en god router, som har fordele som dem de har nu ikke har,
og har en fornuftig pris, og som kan bruges, så kan CC sikkert godt
overtales til at suplere deres router sortiment med den,,,

> CC, benytter sv jeg ved en router med indbygget modem.

Det er næmlig det de gør, og derfor kan der kun bruges router med egnet
ADSLmodem,,,

Ivar Madsen

Fra : jens

Dato : 21-06-03 17:30

> [...]

> lukker ikke for alt udgående trafik, indtil programmet har fået lov
> til at føre udgående trafik? Alle de win. softfirewall jeg har set på

Den i Xp indbyggede stopper kun indgående trafik.
Mange ZA brugerer sætter deres routers, eller deres public ip som "lan ip"
for at få et lan til at virke.
I mine øjne er det stot set det samme som at slukke for ZA.

> D-link 604 kan godt sættes til at lukke for udgående trafik på en
> konkret port, men som standart så er der åbent,

Lige den model er jeg ikke vild med, men det er rigtigt at mulighedden ser
ud til at være i den.
(og den er åbne som standard ja, det er den inbound såvidt jeg husker også.)

>og den kan ikke sættes
> til at have åbent for et program, og lukket for andre programmer på
> samme port.

Nej.

> En firewall er kun nødvendig, hvis man ikke har fuld chek på hvad man
> har kørende på ens computer.

Ja.

> Seriøst, hvor har jeg skrevet, eller bare skrevet noget der med
> rimelighed kunne misforståes således?

Citat fra øverst :
citat slut.

Den slags bør virus scanneren tage sig af, og dermed gøre wallen overflødig.
(de værste virusser er dem som trykker på mus og tastatur, men de er sværre
at få norton og ZA til at reagere på, det kan routeren derimod.)

> Det er der den store forskæld på en soft, og en HW i en router. Eller
> måske retter en af de væsentlige forskælle.

Det er rigtigt at en softwall ser ud til at være nemmere at sætte op ved
første øjekast, og være mere "fleksipel", det er dog ikke altid tilfældet.

> Vi er enig i at de fleste ikke har meget mere forstand på .............]

Helt enig.

[.............., og som kan bruges, så kan CC sikkert godt
> overtales til at suplere deres router sortiment med den,,,

Se det er jo en medgørlig udbydder, så er det vel også muligt at overtale
dem til at man kan nøjes med et modem

Men den router med modem, siger mig ummidelbart at man ikke kan få mere end
èn ip fra CC.

> Det er næmlig det de gør, og derfor kan der kun bruges router med egnet
> ADSLmodem,,,

Det er jo klart nok, at udstyret skal kunne snakke sammen.
TDC har vist stadig kunder som sidder med et ATMnetkort.
(Hvad det så end er

Mvh jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 20:11

jens skrev Lørdag den 21. juni 2003 18:30 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Den i Xp indbyggede stopper kun indgående trafik.

Det er vist regtigtnok, men kald det lige en firewall en gang mere (nå,
det er min personlige holdning)

> Mange ZA brugerer sætter deres routers, eller deres public ip som
> "lan ip" for at få et lan til at virke.
> I mine øjne er det stot set det samme som at slukke for ZA.

Nu er det længe siden jeg har haft en ZA så undskyld mig min uvidenhed,
vil det få den til at åbne for trafik ind/ud eller hvad?

> Lige den model er jeg ikke vild med,

Det er så din personlige holdning, den skal du have lov til at have.
Personligt er jeg ikke utilfres med den. Omend jeg har nogle ønsker
til ændringer,,,

> men det er rigtigt at
> mulighedden ser ud til at være i den.

Den har disideres firewall indbygget, kan sættes til at åbne/lukke
trafik ind/ud efter tidspunkt, og IP samt port. (version 1.8)

> (og den er åbne som standard ja, det er den inbound såvidt jeg husker
> også.)

Alle IP er åbne ind, men alle porte er lukkede, indtil det ændres.

> Citat fra øverst :
> citat slut.

Og hvad i det får dig til at tro at jeg tror at det er firewall
programmer? (du kan få lov til at tro i kirken Søndag formidag)

> [...]
> overflødig. (de værste virusser er dem som trykker på mus og
> tastatur, men de er sværre at få norton og ZA til at reagere på, det

En Firewall som ZA lukker trafik fra en virus/orm/hest indtil brugeren
tillader at det kan åbne trafik ud. Dermed kan ZA gøre virusscanneren
overflødig

Ivar Madsen

Fra : jens

Dato : 21-06-03 21:01

> Det er vist regtigtnok, men kald det lige en firewall en gang mere (nå,
> det er min personlige holdning)

En ikke udelt holdning, men der står desværre firewall på fanen i xp.

> Nu er det længe siden jeg har haft en ZA så undskyld mig min uvidenhed,
> vil det få den til at åbne for trafik ind/ud eller hvad?

De ZAèr jeg har haft fat i, har man kunnet angive lan og internet ipèr, for
at fortælle hvilke ipèr man anså for venlige......

Hvis man så sætter sin natrouters wan ip på som "lan type", så er der jo fri
adgang til pc`en fra de orme og andet som benytter routerens ip.
(dvs alle dem som skjuler deres egne ipèr.)

Enkelte stedder har jeg set udbydderens mailserver ip indsat som lan, for at
den frustrerede bondemand kunne få fred til at sende sin mail..........
(Jamen ZA poppede op hver halve time før...............)(se dèt er en virus)

> Den har disideres firewall indbygget, kan sættes til at åbne/lukke
> trafik ind/ud efter tidspunkt, og IP samt port. (version 1.8)

Jeg er heller ikke "utilfreds" med den, forudsat man bruger den til noget
den kan klare, den er billig, og den kan det meste, men den bliver nemt
ustabil ved belastning.
(jeg havde mine før 1.8 kom, men har opsat enkelte siden)

Det med tidspunkt har jeg ikke set i den, men jeg har hørt om 1.8ere som er
gået i sort. jeg sværger for tiden til Level One..... hvor Upnp virker, og
kan slås fra.

Slå Upnp til en time, og tillad opsætning via upnp, efter den time lukkes
for opsætning via upnp, og så kan man i menuerne se hvilke porte og
programmer der er åbnet for af hvilke lan ipèr, og fjerne "v" i boksen for
dem man ikke vil give adgang, og til slut lukke for Upnp i routeren......
Se det kan jeg finde ud af.....

> Og hvad i det får dig til at tro at jeg tror at det er firewall
> programmer? (du kan få lov til at tro i kirken Søndag formidag)

Jeg mener ikke du tror det er firewall programmer, jeg forstod det sådan at
du mente der skulle et firewall program toil at stoppe orm og virusser....
Hvilket de billige HWwals jo som du siger ikke kan eller gør

> En Firewall som ZA lukker trafik fra en virus/orm/hest indtil brugeren
> tillader at det kan åbne trafik ud. Dermed kan ZA gøre virusscanneren
> overflødig

Det kan man mene, men jeg er ikke enig, da en virus kan ligge i den mail som
godt må komme igennem firewallen

De kan en virusscanner derimod stoppe, allerede på vejen ind....

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-06-03 17:02

Hej jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Så er vi i den kattegori hvor udbydderen vil diktere
> routermodellen, og måske begrænse adgangen til opsætningen af den.

De dikterer routerudvalget (Tiscali til 3, iflg. Ivar CC til 2) mht.,
hvad der skal sættes i vægstikket. Men hos begge må man rode med
opsætningen, som man lyster.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-03 17:17

Rudi Stegen skrev Lørdag den 21. juni 2003 18:01 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> De dikterer routerudvalget (Tiscali til 3, iflg. Ivar CC til 2) mht.,

Og jeg kan meget vel tage fejl,,,

> hvad der skal sættes i vægstikket. Men hos begge må man rode med
> opsætningen, som man lyster.

Det er vist kun TDC's erhvervs ADSL der er låst, så kun TDC kan ændre i
routeren. Eller har CC og Tiscali også låst deres erhvervsrouter?

Ivar Madsen

Fra : jens

Dato : 21-06-03 17:33

> Det er vist kun TDC's erhvervs ADSL der er låst, så kun TDC kan >ændre i
routeren.

Men den tdc router kan ret nemt udskiftes med enhver anden router.
(undtagen de få som stadig kører atm selvfølgeligt)

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-06-03 20:39

Hej Ivar Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det er vist kun TDC's erhvervs ADSL der er låst, så kun TDC kan
> ændre i routeren. Eller har CC og Tiscali også låst deres
> erhvervsrouter?

Tiscali har ikke. Jeg tror heller ikke, at CC har, men jeg véd det
ikke.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 21-06-03 21:03

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ivar Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:
>

> Tiscali har ikke. Jeg tror heller ikke, at CC har, men jeg véd det
> ikke.

Men CC har dels valgt at der absolut skal være modem i routeren, og dernæst
valgt en router som er vanskelig at sætte op, for udenforstående såvidt jeg
har ladet mig orientere.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-06-03 23:38

Hej jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Men CC har dels valgt at der absolut skal være modem i routeren

Det har Tiscali også. Begge bruger Cisco 677 som standardrouter [1], og
for en merpris kan man vælge en anden.

Pt. har CC en Zyxel som alternativ, Tiscali har Cisco SOHO 77 og Cisco
827. (Begge sidstnævnte indeholder Ciscos eget IOS, mens 677'eren
bruger noget væsentlig mindre avanceret CBOS fra en underleverandør).

> og dernæst valgt en router som er vanskelig at sætte op, for
> udenforstående såvidt jeg har ladet mig orientere.

Nja... Hvad angår IOS, skal man blot tjære Ciscos sider om det igennem.
Det fylder næppe mere, end hvad der svarer til 100.000 normalsider.

Men dels kan man da klare sig med væsentlig mindre. Dels kan man jo
bruge dem, som default er opsat. (Jeg forudsætter her, at også CC's
leveres opsat på en måde, som de fleste umiddelbart blot anvender).

[1] Ang. Cisco 677 gætter jeg kun på, at CC stadig bruger den som
standardrouter. Det var iøvrigt denne, som World Online anvendte helt
fra starten, hvor CC brugte deres Mbit-noget (eller hvad dåsen nu hed)
og TDC deres ATM-kort-noget.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 21-06-03 23:53

> (Jeg forudsætter her, at også CC's
> leveres opsat på en måde, som de fleste umiddelbart blot anvender).

Det er netop det jeg gerne vil undgå.
Altså at stole på en default opsætning.

Man kan sagtens få routere som er nemme, også for menigmand, men det er
usandsynligt at en default opsætning dækker alle`s behov.

Så er det jo rart at kunne rode lidt i den selv.

Mvh Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 14:28

> Så vidt jeg ved, kan enhver med en public ip inden for egne vægge,
køre uden
> router, hvis de vil

Nej, ikke hvis den public IP kun kan leveres i NATtet form

Fra : jens

Dato : 21-06-03 14:35

> Nej, ikke hvis den public IP kun kan leveres i NATtet form

Der er selvfølgelig en pointe der, det har jeg bare aldrig være ude for.

Mvh Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 14:37

> Der er selvfølgelig en pointe der, det har jeg bare aldrig være ude
for.

Der har ihvertfald tidligere været flere udbydere som ikke gav anden
mulighed, medmindre man ville forsøge sig med noget USB til en pc

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 21-06-03 14:54

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Der er selvfølgelig en pointe der, det har jeg bare aldrig være ude for.

HURRAH..

men det er nu sådan virkeligheden er.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 12:16

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse
> "det er da en stor fordel at man selv bestemmer om man vil køre med
> router eller ej"

Netop

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 12:16

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse
> "det er da en stor fordel at man selv bestemmer om man vil køre med
> router eller ej"

Netop

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-06-03 08:42

In article <bd1aik$86m$1@news.net.uni-c.dk>, jens wrote:

> Det er ikke en uge siden jeg var ved den sidste tdc kunde, som sad med en pc
> plugget direkte på en public ip, tændt 24/7 og hverken virus eller wall
> installeret.

Dem har jeg flere af. Også Windows-maskiner.

> De fleste, vil nok være enige i at det ikke er hensigtsmæssigt at køre med
> bind for øjnene i en bil ....eller uden sele hvis man gør det.

Ja, men det har intet med Internet at gøre.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Good day to let down old friends who need help.

Fra : jens

Dato : 23-06-03 10:29

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Dem har jeg flere af. Også Windows-maskiner.

Som jeg forstår det af andre indlæg i denne tråd har du evnen til at fungere
som virus og wall selv, andre bruger programmer og hardware til den slags

Det er ikke de fleste der kan det.

Det har jeg heller aldrig påstået.
Det kaldes vist billedsprog.

Mvh Jens

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-06-03 00:54

jens skrev:

> [...]

> Som jeg forstår det af andre indlæg i denne tråd har du evnen til at
> fungere som virus og wall selv, andre bruger programmer og hardware

Nej, desværre.

Men, måske nogen lærer det, hvis nok folk giver tale imod den udbredte
holdning om at ens maskine helt sikkert bliver brudt ind i, hvis man
ikke anvender en firewall.

Måske nogen endda gider læser OSS for .sikkerhed:

De spørgsmål der ikke er besvaret i OSSen, er besvaret i gruppen (f.eks.
med links til websider som specifikt omhandler hvilke services man har
behov for at have kørende på maskinen).

Fra : jens

Dato : 24-06-03 12:33

> [...]

> Men, måske nogen lærer det, hvis nok folk giver tale imod den udbredte
> holdning om at ens maskine helt sikkert bliver brudt ind i, hvis man

Hvis jeg forstår det rigtigt mener jeg det er at sætte tingene på hovedet.

For nu at tage den med selen igen, er der vel ingen der påstår at man helt
sikkert kører galt i bilen, hvis man har selen på, men at det er praktisk at
have selen på _hvis_ man kører galt.

> Måske nogen endda gider læser OSS for .sikkerhed:

Den er jeg så ikke imponeret af.
Men det er en anden snak.

Vi er dog, (tilsyneladende) enige om at det ikke er en firewall der er
vigtigst, den er kun et redskab i tilfælde af mangelfuld virus scanner
og/eller forkert bruger adfærd.

Mvh Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-06-03 12:36

jens wrote:

> Den er jeg så ikke imponeret af.

Hvad mener du der er galt, eller kunne gøres bedre ?

XFUT dk.edb.sikkerhed

--
Don't waste space

Fra : jens

Dato : 24-06-03 16:23

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse >> jens
wrote:

> Hvad mener du der er galt, eller kunne gøres bedre ?
>
> XFUT dk.edb.sikkerhed

Hvordan det gøres bedre på et skrevet medie, skal jeg ikke gøre mig for klog
på.

Men en bemærkning som den om `chokolade` på denne side :

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#fwinstall

Forstås ikke af de brugere som jeg beskæftiger mig mest med.
(Min nabo har faktisk spurgt om den var der for at bekræfte at han var
fuldkommen idiot på området.)

Problemet er jo at de færreste gider bruge timer på at læse den slags, det
skal bare virke fra minut 1, men edb kræver på mange områder enten en god
bekendt der ved "lidt", eller et større arbejde for at sætte sig ind i
tingene.

De sider jeg har set, på det domæne...(de fleste links er røde), har alle
den ummidelbare egenskab, at de er lange, med en masse forkortelser, som
ofte er skrevet med deres betydning på deres eget sprog.

Hvis man drister sig til at følge et link til en uddybende forklaring, ender
man ret hurtigt på enten et meget teknisk niveau, eller på en udenlandsk
sproget side.

Ingen af delene bliver læst af Hr Svendsen, som ikke interesserer sig for
det, han har jo bare givet junior et `window` til verden.
(og enhver softwall på dennes pc er off på under en uge, hvis ikke CS
virker, uanset om Svendsen deler sin printer, ADMIN$ og C$ med resten af
nettet )

Om det bare er mig der mener at en nat router er mere "pilfingerfri" end ZA
skal jeg ikke kunne sige.

Men det meste krudt er jo brugt på softwalls, som var eneste form for bare
2 - 3 år siden, i privat regi, der er sket en del på de par år.

Nutildags er en adslforbindelse heller ikke reserveret for de som
interesserer sig bare en smule for edb og computere, men nærmest på vej frem
som en naturlig del af et børneværelse, på linie med tellefonen i stuen.
Hvad enten det interesserer faderen eller ej.

Mvh Jens

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 24-06-03 16:58

"jens" <mkg@jellingnet.dk> enriched usenet with:

> [...]

Jeg er sikker på, at Alex Holst, som vedligeholder FAQ'en, vil tage imod et
hvert konstruktivt forslag til at gøre FAQ'en bedre med kyshånd

Og chokolade, især mørk chokolade, er sundt for sjælen

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

3F645C1NR21DTH3S
645V2B22NPL163NGT44M5CH21RTH1NDB264ND.

Fra : Alex Holst

Dato : 25-06-03 09:21

jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> Hvordan det gøres bedre på et skrevet medie, skal jeg ikke gøre mig for klog
> på.

Har du helt konkrete forslag til forbedringer? De fleste ting du giver
udtryk for (manglende interesse / viden) kan OSS'en ikke direkte goere
noget ved, som jeg ser det.

Hvis du kan udpege nogle kryptiske formuleringer vil jeg gerne forsoege
at aendre dem, men materialet der skal daekkes i forklaringen vil vaere
det samme. Der skal et vist niveau af forstaaelse til foer man kan loese
sikkerhedsproblemer.

> Men en bemærkning som den om `chokolade` på denne side :
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#fwinstall
>
> Forstås ikke af de brugere som jeg beskæftiger mig mest med.

Det kaldes humor. Det kan vaere svaert at genkende naar man ikke er
bekendt med min maade at skrive paa.

> De sider jeg har set, på det domæne...(de fleste links er røde), har alle
> den ummidelbare egenskab, at de er lange, med en masse forkortelser, som
> ofte er skrevet med deres betydning på deres eget sprog.

F.eks?

Fra : jens

Dato : 25-06-03 12:46

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Har du helt konkrete forslag til forbedringer?

Måske, men det kræver en omfattende revidering af siden.

>De fleste ting du giver
> udtryk for (manglende interesse / viden) kan OSS'en ikke direkte goere
> noget ved, som jeg ser det.

Nej, og dog kan man levere de informationer som søges, på en mere
overskuelig måde.

> [...]
> at aendre dem, men materialet der skal daekkes i forklaringen vil vaere
> det samme. Der skal et vist niveau af forstaaelse til foer man kan loese

Det skal der, men rådet om at være ligeglad hvis man ikke har den indstigt
er måske at drive den lige vidt nok.

> Det kaldes humor. Det kan vaere svaert at genkende naar man ikke er
> bekendt med min maade at skrive paa.

Det er jeg klar over, men det er en til dels indforstået joke, som de
færreste udenforstående forstår.
Det er vel netop de udenforstående der er målgruppen på den side.

> F.eks?

"TCP (Transmission Control Protocol) og UDP (User Datagram Protocol)" er et
par hurtigt udvalgte.
De er jo strøet omkring på stort set alle sider, i forskelligt omfang på
siderne.
(ikke de bedste eksempler, men det er eksempler.)

Men det største problem er længden på siderne, de bliver hurtigt
uoverskuelige, og droppes helt.
De færreste interesserer sig jo for om det er 10 eller 16amp sikringer, når
de skal koge et æg.

Der står rigtig mange gode ting, de er bare ikke nemme at finde rundt i.
Den egenskab opstår til dels af menusystemet, og af at hvert punkt ikke har
sin egen side, som man kan gå "tilbage" fra.

Der står et sted at man skal lade sikkerhedsforanstaltningerne stå mål med
det beskyttede.
Men jeg har ikke fundet en beskrivelse af, hvad en uvidende bondemand kan
gøre på kort tid, som dækker netop det behov.

Mange af beskrivelserne dækker en pc, tilsluttet en netforbindelse.
Idag er der en del husstande som har flere maskiner, og derfor et lidt
anderledes delingsbehov mellem dem.

Rigtig mange spørgsmål i netværksgruppen handler om "Hvordan får jeg 2
makiner til at snakke sammen og komme på nettet."
Endnu flere går på "hvorfor kører mit lan med Inet speed ? ,...... jeg har
en switch og 3 maskiner på nettet" man kan ofte udlede det er en tdc kunde

Ingen af dem så meget som overvejer at det kan give sikkerheds problemer, og
det er der nok ikke det vilde at gøre ved

Men de som får interessen kan finde meget og godt info på siderne.
Et konkret forslag ville være at lade hoved linket gå til en kort
beskrivelse af det aktuelle emne.
Derfra og fra underlinkene linke til andre selvstændige dokumenter, så man
undgår det lidt "forældede layout".

Det vil korte siderne gevaldigt op, og give de informationer som forventes,
på hver side.

Såvidt jeg kan se er der ikke behov for at omskrive det der står, kun
omstrukturere det.
Og tilføje de moderne "flerpc" husstandes særlige problematikker.

(Men det er sandsynligvis stadig et stort arbejde)

Mvh Jens

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-06-03 14:30

jens wrote:

> [...]
> siderne.
> (ikke de bedste eksempler, men det er eksempler.)

Det er da glimrende, at nogen vil gøre sig umage for at bruge de rigtige
betegnelser. Det er da langt værre med alle de stedder, hvor folk siger
eller skriver TCPIP uden at overhovedet vide, hvad de snakker om. Og
nogen gange ender det så med at vise sig, at det er UDP snakken går om.
Og hvem kunne lige have regnet det ud?

Så brug endeligt de rigtige betegnelser, men hvis der ikke allerede er
det, så lav endeligt et link til et sted, hvor der er en god forklaring
af, hvad IP, ICMP, UDP og TCP er. Gerne med en figur, der viser
sammenhængen mellem protokollerne.

It is NOT portable (Linus Benedict Torvalds 1991)

Fra : jens

Dato : 25-06-03 16:28

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da glimrende, at nogen vil gøre sig umage for at bruge de rigtige
> betegnelser.

Ja, hvis man kender dem er det også en mulighed.
At man kender forkortelsen og oversættelsen betyder ikke man ved hvad
meningen er.

Et udsagn som :
"bilen har ABS (anti blokking system), så en SB (seat belt) er unødvendig,
da den også har LOAB (lots of air bags), kan korrekt bruger opførsel
erstatte både sele og serviceeftersyn."

Ikke ret mange vil stole på det udsagn i en instuktionsbog, uden at forvente
at blive reinstalleret i en kørestol, og i værste fald blive afkrævet
beløbet til en kiste med tilhørende LÅG (enhed til afdækning af beholder)

(Jeg ved godt jeg ikke må sammenligne biler og EDB, men det er så kedeligt
med cykler.)

Forståelsen bliver ikke nødvendigvis fremmet af de korekte forkortelser.
Det er selvfølgeligt afgørende hvem målgruppen er, men siderne stikkes ofte
ud til de som siger "jeg ved intet", og de tabes inden de når gennem første
side.

Ingen mekanikker vil begynde at forlange at bilisten skal vide hvad
R165H/8ply betyder, for at få det rigtige antal tændrør.
(jeg kører iøvrigt på R245/40W, med 1.7PSI, det er meget afslappende nok
mest fordi det hveken er en BMW eller en BSA

Dette afsnit er ikke et oplæg til debat om hvad biler har med edb at gøre,
men kun for at illustrere at det ikke altid er på EDB`sk tingene skal
forklares, for de ret store antal som har fået adsl, alene af den grund at
det hører tiden til og er muligt at give poderne i julegave.

Formodentligt vil et stort antal sagkyndige være faldet fra længe før de når
hertil.

> [...]
> eller skriver TCPIP uden at overhovedet vide, hvad de snakker om. Og
> nogen gange ender det så med at vise sig, at det er UDP snakken går om.

Det burde ikke være afgørende for at få en forståelse af om en firewall er
nødvendig eller ej.
Hvilken rellevans har min viden om UDP, for at forstå hvad 3 pcèr på en
switch betyder for mit lans sikkerhed ved deling af drev og mapper ?

Standard installatiom af xp, Hklik på mappe og del, andre må ændre mine
filer er valgt.

Kan uvedkommende med overvejende sandsynlighed læse mine filer, eller kan de
ikke ?

Og hvilken løsning kan jeg benytte, når det skal være billigt,
vedligeholdsfrit, og børne/pilfinger sikkert med 4 af den slags pcèr i
huset. ?

Det kan jo gøres ret nemt, og opfylde alle 3 ønsker.
Men det er svært at finde på de omtalte sider, selvom det jo står der.....

> [...]
> det, så lav endeligt et link til et sted, hvor der er en god forklaring
> af, hvad IP, ICMP, UDP og TCP er. Gerne med en figur, der viser

Den er der, dog på udenlandsk, og linket fra en anden side end hvor jeg
fandt "eksemplerne".

Mvh Jens

Fra : Michael Foged

Dato : 25-06-03 18:49

On Wed, 25 Jun 2003 17:27:44 +0200, jens wrote:

<snip>

> Et udsagn som :
> "bilen har ABS (anti blokking system), så en SB (seat belt) er unødvendig,
> da den også har LOAB (lots of air bags)

<snap>

Det er efter min mening et absolut _must_ at en tekst med forkortelser,
akronymer, forklarer hvor forkortelsen/akronymet kommer fra. Det gør det
til at huske. Er man så i tvivl, kan man jo altid forsøge at spørge, eller
undersøge det nærmere.

Hvis man omskrev din bil del til:
"bilen har ABS (blokeringsfri bremser), så en SB (sikkerhedssele) er unødvendig,
da den også har LOAB (masser af luftpuder)", tager det mig mange flere
forsøg for at finde ud af hvad pokker de forkortelser egentligt står for.
Ved man først hvad de reelt står for, har man da trods alt en chance for
at komme videre.

mvh
Michael

--
The advantage of the lack of backup policy and often system crashes is
that you get your address book and bookmarks updated regularly.

Fra : jens

Dato : 25-06-03 20:08

"Michael Foged" <momberg@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at huske. Er man så i tvivl, kan man jo altid forsøge at spørge, eller

Ja, hvis det har interesse.

> [...]
> Ved man først hvad de reelt står for, har man da trods alt en chance for

Ganske rigtigt, stadigt forudsat læseren interesserer sig for det.
Mange har ikke den lyst.

Mvh Jens

Fra : Michael Foged

Dato : 26-06-03 16:52

On Wed, 25 Jun 2003 21:07:54 +0200, jens wrote:

> Ganske rigtigt, stadigt forudsat læseren interesserer sig for det.
> Mange har ikke den lyst.
>
> Mvh Jens

Så gider de heller ikke læse en OSS / FAQ.

mvh
Michael

Fra : jens

Dato : 30-06-03 00:36

> Så gider de heller ikke læse en OSS / FAQ.

Ikke som den er nej.

Mvh jens

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-06-03 18:46

jens skrev:

> "Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev

> Hvis jeg forstår det rigtigt mener jeg det er at sætte tingene på
> hovedet.

Det synes jeg overhovedet ikke det er, en firewall kan ikke beskytte
brugeren imod brugerens handlinger. En fornuftig opsætning og et for-
nuftigt brugermønster er det eneste som kan beskytte brugeren.

Hvis man f.eks. anvender W2K eller senere, kan man opsætte en sikker-
heds-politik på maskinen, med en hvidliste over programmer der må af-
vikles:

Start | kør | secpol.msc | Software Restriction Policies | tryk på F1
hvis du har behov for hjælp.

Læs eventuelt NSAs anbefalinger:

Alternativt kan man anvende MSs egne anbefalinger:

Der findes dog desværre ikke ret meget på dansk endnu.

> Den er jeg så ikke imponeret af. Men det er en anden snak.

Du kunne i det mindste fortælle, hvad der gør at du ikke er imponeret
af OSSen. Er det på grund af at der mangler trin for trin vejledninger
i opsætningen af operativsystemer og diverse applikationer?

Hvis det er manglen på vejledninger, løses problemet ikke førend nogle
brugere af applikationerne sætter sig til at skrive dem. Det er lidt
meget forlangt, at Alex skulle kende alle programmer og alle operativ-
systemer til bunds.

> Vi er dog, (tilsyneladende) enige om at det ikke er en firewall der
> er vigtigst, den er kun et redskab i tilfælde af mangelfuld virus
> scanner og/eller forkert bruger adfærd.

Programmerne kan ikke kompensere for forkert brugeradfærd, der findes
jo diverse viruser som kan deaktivere både firewall og antiviruspro-
gram, hvis brugeren selv aktivere virusen og lukker øjnene for de ad-
varsler som måtte komme.

Fra : jens

Dato : 24-06-03 20:52

> [...]
> brugeren imod brugerens handlinger. En fornuftig opsætning og et for-
> nuftigt brugermønster er det eneste som kan beskytte brugeren.

Korrekt, men en firewall er ikke en garanti for at man bliver udsat for et
indbruds forsøg.
At den hives frem i tide og utide er vel mere et spørgsmål om at gøre
opmærksom på at der er ting at tage stilling til.

> Hvis man f.eks. anvender W2K ....................................]

Dem vil jeg løbe igennem, men secpol er ikke noget ret mange beskæftiger sig
med.
Og man skal være en smule varsom med de dele af w2k, og xp, hvis man selv
vil kunne logge på næste gang pcèn genstartes

> Du kunne i det mindste fortælle, hvad der gør at du ikke er imponeret
> af OSSen. Er det på grund af at der mangler trin for trin vejledninger
> i opsætningen af operativsystemer og diverse applikationer?

Nej, mere for mange forkortelser, og for mange informationer som ikke
interesserer læseren.
Men Hr. T. Corell har futtet den diskusion til sikkerheds gruppen, hvor jeg
vil følge den, så må vi se om det bliver til mere end en gang sniksnak om
chokolade.
Hvilket ikke var meningen.

> Det er lidt meget forlangt, at Alex skulle kende alle programmer og alle
operativ-
> systemer til bunds.

Helt klart ja.
Omvendt er det vel også lidt meget forlangt at alle skal få det samme ud af
at læse siderne.

> [...]
> jo diverse viruser som kan deaktivere både firewall og antiviruspro-
> gram, hvis brugeren selv aktivere virusen og lukker øjnene for de ad-

Ja, og med de nye Upnproutere er ikke engang de til at stole på mere.
Det afhænger dog stadig mest af de 10 pølser som banker i tasterne på
bordet.....

Mvh Jens