Ridehjelm til barn.
Fra : Iben Holst

Dato : 30-03-01 16:07

Hej !

Inden jeg begynder at søge som besat med et evt. dårligt resultat, vil jeg
lige rådføre mig hos jer først.

Jeg er igang med at gen-tilride en pony ....
Det går indtil videre ikke helt så godt når en ung pige eller en voksen
sætter sig op, men til gengæld har han det rigtig fint, med at min søn på
godt 2 år sidder på ryggen af ham. Og da det er ham som gerne skulle få
glæde af ham betyder det jo at alt er i orden.

Vi er altid 2 om det - en til ponyen og en til barnet - og det er hidtil
forløbet eminent. MEN ...... det kan jo ligeså godt gå galt i morgen som
senere og derfor skal jeg have fundet noget hovedbeskyttelse til min søn,
selvom vi selvfølgelig vil gøre alt for at han ikke falder af.

Jeg har kigget på nogle små cykelhjelme indimellem uden at finde en som
kunne spændes helt ind til hans størrelse. Kan man slet ikke få dem til
sådan en størrelse ??
Måske er jeg nødsaget til at finde en rigtig ridehjelm. Men hvor små kan man
egentlig få dém ??
Og er der evt. et bestemt mærke er bedst, når vi taler om denne lille
størrelse ??

Mvh
Iben

Fra : Jan Nielsen

Dato : 30-03-01 21:53

Hej Iben

Vi købte en JOFA sikkerheds-ridehjelm str. 51-52. Pris i 1996 var ca. 250
kr. Den var i øvrigt ca. 100 kr. billigere p.g.a. at den var uden fløjl. Kan
varmt anbefales.

Hilsen fra Lisbeth

Iben Holst <albert.peter@mail.tele.dk> skrev i en

Fra : Lotte de Richelieu

Dato : 03-04-01 13:46

Hej Iben

Jeg vil kraftigt fraråde dig at lade din 2-årige søn ride allerede, da hans
ryg ikke er færdigvokset, det kan derfor give rygproblemer senere.

Dette ved jeg fra diverse rideskoler der altid fraråder at børn ride i så
tidlig en alder. En enkelt skridttur i ny og næ skader dog ikke, og så bør
han have en godkendt ridehjelm.

Så for at svare på dit oprindelige spørgsmål vil jeg råde dig til at tage
knægten med til en rideudstyrforretning og finde en rigtig og ordentlig og
ikke mindst GODKENDT ridehjelm. Hvis den er lidt for stor kan du altid putte
en hue under eller fore den med engangsvaskeklude eller andet blødt
materiale.

Husk hvis du køber en Jofa- eller anden hjelm med hagebeskyttelse, at fjerne
den, da den ofte giver flækkede læber hvis børn lander uheldigt, og det
ville jo være synd!

Jeg håber du kan bruge mit råd til noget.

Med venlig hilsen
Lotte

Fra : Malene Lynge

Dato : 04-05-01 21:55

Hejsa
Det er absolut ikke en god ide at lade børn ride før de er min.6år. Jeg har
stort set siddet på ryggen af en hest siden jeg var tre år ( er 20år nu)
med det resultat at jeg har fået en dårlig hofte som tit går i krampe låser
osv. ved den mindste belastning. Desuden har jeg en ekstra ryghvirvel som
gør at jeg har et ret stort svaj i lænden, og da min læge hørte at jeg var
rytter rynkede han noget på næsen, og sagde at jeg skulle kombinerer
ridningen med svømning el. styrketræning for ellers ville jeg få alvorlige
problemer med ryggen senere i livet.

Mvh.
Malene

Fra : Anet

Dato : 18-06-01 16:37

Hej Iben

Jeg har så ladet min datter ride siden hun var 3 mdr. gammel. Vi har løftet
hende op på ponyen og så har hun siddet der og snakket og da hun blev lidt
ældre fik hun en skridttur med 2 voksne som hjælpere ca. 1 gang om ugen. Hun
har så skridtet indtil hun blev 8 år og først da fik hun lov at ride sådan
rigtigt. Jeg har undervist på rideskole i en del år og så hvordan forældrene
syntes at børnene kunne og skulle det hele. Børnene var tit for små og blev
bange for heste. Derfor fik min datter først rigtig lov at lære at ride da
hun blev 8 år gammel men nu er hun næsten år gammel og helt fortrolig med
heste. Hun har en ox-araber og de to går gennem ild og vand for hinanden og
rider hvorsomhelst og nårsomhelst.

hilsen

Anet