P4C 2,4 GHz boxed montering
Fra : Jesper

Dato : 19-06-03 20:07

Jeg har lige fået et par P4C 2,4 GHz CPU'er og ASUS P4P800 bundkort som skal
monteres. Jeg er dog lidt i tvivl om monteringen af CPU køleren. Der sidder
under køleren en metal film af en slags der hvor CPU'en skal røre køleren.
Jeg har lagt et billede på: http://www.j-f.dk/dsc00416.jpg
Som man kan se er den lidt krøllet i siden, det er den på den anden køler
ikke.
Skal man bare lade det sidde i stedet for noget thermal paste, som der ikke
følger noget med af. Man kan vel antage at når de ikke siger noget er det
beregnet til at blive brugt sådanne.

Der står intet om det i monteringsvejledningen. Der er blot 8 billeder der
viser man sætter CPU'en i og køleren ovenpå. Der er ikke noget om
undersiden af køleren eller noget pasta.

--
Jesper
Nær Århus

Fra : Leony

Dato : 20-06-03 09:11

"Jesper" <news@skydiver.dk> skrev i en meddelelse

> Som man kan se er den lidt krøllet i siden, det er den på den anden
> køler ikke.

Hvis du vil være på den sikre side, så renser du profilen og kommer lidt
pasta på (det behøver ikke være AS3).
Jeg tror dog sagtens at du kan montere køleren. Når pastaen bliver varm,
så "smelter" den, det burde ikke betyde noget om den er lidt "krøllet".
Det ser ud til at den termiske pad ligger i et jævnt lag, selvom den er
½defekt, hvilket er det vigtigste.

Hvis det ikke går, så kan du altid investere i pasta.

Husk at pasta lige skal "køres til" før det leder varmen optimalt,
derfor kan du opleve nogle høje temperaturer i starten. Efter 1-2 uger
falder de med 10-15 grader (alt afhængigt).

> Skal man bare lade det sidde i stedet for noget thermal paste, som
> der ikke følger noget med af. Man kan vel antage at når de ikke siger
> noget er det beregnet til at blive brugt sådanne.

Du kan sagtens bruge pasta.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Tomasz

Dato : 20-06-03 21:34

> Husk at pasta lige skal "køres til" før det leder varmen optimalt,
> derfor kan du opleve nogle høje temperaturer i starten. Efter 1-2 uger
> falder de med 10-15 grader (alt afhængigt).

Hej

Jeg er bare nysgerrig. Er det altid sådan ? Eller afhænger det af pastaen,
hvor meget pc arbejder, temperaturen eller hvad afhænger det af ?

MVH
Tomasz

Fra : Leony

Dato : 21-06-03 15:06

"Tomasz" <tomasz_no_spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er bare nysgerrig. Er det altid sådan ? Eller afhænger det af
> pastaen, hvor meget pc arbejder, temperaturen eller hvad afhænger det
> af ?

Ved de processorer jeg har installeret har det været sådan.
Det har både været med pasta og med termiske pads.

Det står også i installationsvejledningen til Acrtic Silver at der går
lidt tid før effekten er optimal.

Hvor lang tid det tager afhænger af hvor meget pc'en arbejder - sådan
som jeg forstår det.

Fra : Tomasz

Dato : 21-06-03 22:38

> [...]
> lidt tid før effekten er optimal.
>
> Hvor lang tid det tager afhænger af hvor meget pc'en arbejder - sådan

Tak for din svar, i onsdag skiftede jeg køler på CPU (p4 2266) til Zalman
CNPS7000-Cu og jeg synes allerede nu temperaturen er kommet ret meget ned
(til 33 grader).
Jeg tror nu ikke den vil falde endu mere, men måske vil den være mere stabil
når man belaster CPU. Lige nu ved spil kommer temperaturen op på 50 grader.
HVad siger din erfaring ?

MVH
Tomasz

Fra : Leony

Dato : 23-06-03 14:10

> Tak for din svar, i onsdag skiftede jeg køler på CPU (p4 2266) til
> Zalman CNPS7000-Cu og jeg synes allerede nu temperaturen er kommet
> ret meget ned (til 33 grader).

Det lyder som en udemærket temperatur. Jeg tror heller ikke den falder
yderligere.

> Jeg tror nu ikke den vil falde endu mere, men måske vil den være mere
> stabil når man belaster CPU. Lige nu ved spil kommer temperaturen op
> på 50 grader. HVad siger din erfaring ?

Umiddelbart lyder en temp på 50 ved fuld belastning rimelig (hvis jeg
sammenligner med mit eget system).
Tror ikke den bliver mindre, men til gengæld heller ikke højere.

Fra : Jesper FA

Dato : 20-06-03 20:48

Jeg monterede køleren som den er, dvs. med det er tape.
Jeg har lavet et par temperaturmålinger med kabinettet åbent. Jeg kører med
HT aktiveret. Hvis jeg går ind i biosen og lader den stå siger den ca. 36
grader. Biosen har vel ikke noget at regne på, så det er vel idle.
Hvis jeg booter i linux siger lm-sensors ved idle ca. 30 grader. Hvis jeg
kører en enkelt setiathome siger den ca. 44 grader. Ved setiathome +
compile af X der giver et load på ca. 2,5 bliver den omkring 47 grader.
Det med en rumtemperatur på ca. 24 grader.
Hvorfor biosen og lm-sensors ved idle ikke er enig skal jeg ikke kunne sige.
Jeg kan forestille mig det enten er fordi biosen laver noget, ikke laver
nogle idle kald eller lignende. Eller også tolker de simpelthen målingerne
forskelligt.

Ellers må jeg sige at rent fysisk virker det mere stabilt/solidt end de AMD
processorer jeg har haft i hånden før og bortset fra jeg var i tvivl med
det der tape går monteringen ganske let. Der skal ikke bruges vold af nogen
slags for at montere køleren.

Det skulle så vist svare på de svar jeg har fået pr. mail.

--
Jesper