Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Netto løn !
Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 19-06-03 19:53

Hejsa,

Jeg er igang med at søge et nyt job og sidder for sjov og spekulerer i hvad
min netto løn vil blive ved forskellige lønninger ! Da jeg indimellem finder
skattereglerne indviklede funderer jeg over hvordan man beregner sin
nettoløn ud fra bruttolønnen.
Hvis jeg fx tjener 20.000 brutto om måneden og ikke har nogle fradrag
overhovedet, hvad vil min netto-løn så være? Hvis jeg tjener 25.000 - og
stadig ingen fradrag - har jeg så samme trækprocent? Hvad med 30.000?
Hvornår betaler man mellem-skat og top-skat? Og endelig - hvor stort et
fradrag giver renter, altså gerne specificeret ift netto betydningen?

Det er godt nok mange spørgsmål, men jeg håber der er nogle der kan være
behjælpelig med at besvare dem, og evt. illustrere hvad der trækkes fra ens
brutto-løn (atp, pension osv.) så jeg selv kan hitte ud af at beregne min
netto-løn.

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus

Dato : 19-06-03 21:50

"Jimmy Klitgaard" <jimmy@NOSPAMmi.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brutto-løn (atp, pension osv.) så jeg selv kan hitte ud af at beregne min

Du har spurgt i andre grupper om netop samme emne, fik du ikke tilstrækkelige mange svar
nok ?

Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 19-06-03 22:19

> Du har spurgt i andre grupper om netop samme emne, fik du ikke
tilstrækkelige mange svar
> nok ?

Ehhh ...... hvor ? Jeg har kun spurgt i denne gruppe, så jeg fatter minus af
din kommentar. Måske der er andre der hedder Jimmy?

Fra : Rasmus

Dato : 19-06-03 21:54

> [...]
> brutto-løn (atp, pension osv.) så jeg selv kan hitte ud af at beregne min

Her kan du selv lege din egen skattefar:
http://www.tastselv.toldskat.dk/fskbrgn/sk2003profil.asp

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-06-03 23:00

> Her kan du selv lege din egen skattefar:
> http://www.tastselv.toldskat.dk/fskbrgn/sk2003profil.asp

Jeg legede med det den anden dag, godt nok ikke som månedsløn men som
årslån men det er jo nemt at dele med 12 igen.

Følgende viser det vi alle ved - jo mere man tjener jo mere bidrager men
til "husholdningskassen" men skattetrykket i procent er måske lidt
overraskendne for nogen ...

2002 Københavns kommune, kun lønindtægt og ingen fradrag. Hvis man
medtog diverse fradrag ville det yderligere favorisere de lavere lønnede
da de ikke er fradrag i topskatten for ret meget.

Lønindtægt
1) 1000000
2) 500000
3) 250000
4) 125000
5) 75000

Skat og AM-bidrag og SP
1) 564829
2) 248650
3) 99214
4) 41879
5) 19816

og i procent.
1) 56,5%
2) 49,7%
3) 39,7%
4) 33,5%
6) 26,4%

Og "sjovt nok" så beskattes dagpenge ikke så hårdt som arbejde. Med
125000 i dagpenge (er det ikke tæt på?) er skattetykket "kun" 28%
istedet for de 33,5%. Så en løn skal være noget over dagpenge for at det
"kan betale sig" - Specielt da arbejde jo også oftest giver større
udgifter til transport mm.

(Hvorfor beskattes dagpenge, su og andre overførselsindkomster
overhovedet - Ville de tikke være nemmere at køre dem skattefri og så
sætte beløbene derefter ?)

Beskatning af sidst tjente krone for dem der betaler topskat illustreres
af springet fra 1/2 til 1million. Den er på 63%.

Når vi desuden har et ret højt niveau af moms og afgiter giver den
ekstra krone ikke meget købekraft.

Statistikbanken.dk er også sjov at kigge i. F.eks antallet af
skattepligtige personer efter indkomstinterval. Tager man mænd og
kvinder under et har vi en ret jævn fordling fra 100000kr til 250000kr.
Der er desuden omkring 400000 "rige" danskere der betaler topskat.

/A

Fra : Rasmus

Dato : 20-06-03 15:21

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse news:bctbu5$6ol$2@sunsite.dk...

> [...]
>
> Følgende viser det vi alle ved - jo mere man tjener jo mere bidrager men
> til "husholdningskassen" men skattetrykket i procent er måske lidt

Og hvis du melder dig ud af den skide pamperdiktatoriske Folkekirke så sparer du mange
penge !

Af en der ikke tror på Gud ;-!

PS! Jeg kommer i jorden alligevel på skatteborgernes regning for 8.500 kr som kommunen
betaler.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 17:39

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> (Hvorfor beskattes dagpenge, su og andre overførselsindkomster
> overhovedet - Ville de tikke være nemmere at køre dem skattefri og så
> sætte beløbene derefter ?)

Det har tidligere, delvist været sådan, men da udbetaling af disse
indkomster ofte forkom sammen med andre indkomster i samme skatteår,
hvar det "for synligt", hvor store de var,
derfor blev de "bruttofiseret" ved overgang til sambeskatning.

> Når vi desuden har et ret højt niveau af moms og afgiter giver den
> ekstra krone ikke meget købekraft.

Næ, marginal fortjenesten ved at få merløn i dette interval er usynlig,
indenfor det område, der gives i løntillæg.
Derfor findes der frynsegoder, der ikke er statistik over.

> [...]
> kvinder under et har vi en ret jævn fordling fra 100000kr til 250000kr.
> Der er desuden omkring 400000 "rige" danskere der betaler topskat.

Hm, der er både selskaber og VS-ordning, så tallet er langt højere på dem,
der tjener mere.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.