"Forsvunden" sømand fra Skaar
Fra : Charlotte Truelsen

Dato : 19-06-03 19:44

Hej. Jeg har (forgæves) forsøgt at finde dødsdata for Sømand Lars
Pedersen og hans kone Anne Kirstine Poulsen fra Skaarup Sogn.

Han er født i Jungshoved sogn, Præstø Amt i 1848. Hun er født d. 26.
august 1848 i Brudager sogn. De blev viet d. 31. august 1872 i
Brudager sogn, Svendborg amt.

Han er død mellem d. 9. april 1893 og 6. oktober 1895 (det kan jeg se
af hans børns konfirmationer hvor der den 6. oktober 1895 står AFDØDE
sømand Lars Pedersen).

Jeg har ledt efter begge i kirkebøgerne for Skaarup sogn og
"Registrerings- og dødsanmeldelsesprotokol 1892-97" for Sunds-Gudme
Herredsfoged.

Er der nogen som tilfældigvis har stødt på ham? Eller er der nogen som
har gode ideer til at komme videre?

Fra : Bodil Madsen

Dato : 19-06-03 21:12

Hej Charlotte!

Jeg har et lignende problem blot omkring 20 år før. Jeg har ikke løsningen,
da jeg heller ikke har løst mit eget, men jeg har den formodning at de måske
kan være omkommet til søs og at dødsfaldet derfor er registreret i et andet
sogn. Måske der hvor de drev i land.
Jeg ved ikke om der kan findes noget i præstearkiver eller kommunearkiver,
hvis de da er bevaret. Hjemsognet må jo på en eller anden måde have fået
besked.

Måske kan en gennemgang af gamle aviser hjælpe dig.
Jeg har ikke selv prøvet det, da min ane boede på Als og jeg selv bor i
Sydsjælland.Så jeg har ikke lige adgang til de gamle aviser.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 19-06-03 21:51

Fandt forresten nedennævnte på www.middelfart-vuc.dk/opgavefiler:

"Tatovering

Når så mange søfolk lod sig tatovere var det skik og brug fra gamle dage. De
blev brugt som kendetegn. Hvis et skib forliste, og der drev druknede søfolk
i land, kunne man kende dem på tatoveringerne."

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 19-06-03 21:59

Der manglede lidt i adressen: winzipopg1-2doc.
skal også med. Håber det lykkes at finde opgaven om sømandsliv.
mvh

Fra : Børge Askholm

Dato : 20-06-03 07:39

"Charlotte Truelsen" <chp@image.dk> wrote in message

> Han er død mellem d. 9. april 1893 og 6. oktober 1895 (det kan jeg se
> af hans børns konfirmationer hvor der den 6. oktober 1895 står AFDØDE
> sømand Lars Pedersen).

Et skud i tågen: Hvad med at finde skiftet efter ham - om der overhovedet
findes et sådant.

Børge Askholm
--

Èt bat i hånden er bedre end 10 kugler i pungen!