Font-border?
Fra : Frederik Østeraa

Dato : 19-06-03 15:01

Er det muligt i CSS at lave en border på f.eks. overskrifte.
Det jeg gerne vil have er en hvid tekst med sort streg omkring.

Skriv også gerne selv om det er en ting der kun virker i en enkelt browser,
vil godt kigge lidt på det alligevel :)

Mvh
Frederik Lietzau Østeraa

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-06-03 15:43

"Frederik Østeraa" <frederik@oesteraa.dk> skrev :

>Er det muligt i CSS at lave en border på f.eks. overskrifte.
>Det jeg gerne vil have er en hvid tekst med sort streg omkring.

h1 {border: 3px solid black}

Det vil så i visse tilfælde fejle i nogle browsere og lave
borderen i hele bredden.

Det kan så undgås ved at sætte display: inline eller en bredde
på.

h1 {border: 3px solid black; display: inline}
eller
h1 {border: 3px solid black; width: 200px}
eller du kan bruge span
<h1><span style="border: 3px solid black">Texten</span></h1>

Css spørgsmål hører hjemme i news:dk.edb.internet.webdesign.html,
så der er sat fut dertil og svar herpå vil blive bragt i
htmlgruppen.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 19-06-03 17:44

Hej Knud

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Det vil så i visse tilfælde fejle i nogle browsere og lave
> borderen i hele bredden.

Det er faktisk dét der er den korrekte opførsel for block-elementer.
Visse IE-versioner gør det forkert når de ikke viser boksen i hele den
tilgængelig bredde.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 22:43

Stig Nygaard skrev:

> Det er faktisk dét der er den korrekte opførsel for
> block-elementer. Visse IE-versioner gør det forkert når de
> ikke viser boksen i hele den tilgængelig bredde.

Hvilke? Jeg kan kun teste med IE6, men uanset om den er i standard
eller quirk-mode vises kanten korrekt (dvs. i fuld bredde). Af de
browsere jeg tester i (Netscape 4 + 6, Mozilla 1.4, Opera 6 + 7 og
IE 6 standard + quirk), var det alene Netscape 4 der viste rammen
forkert.

Det er svært at sætte en bredde på et stykke tekst præcist.
Inlinemetoden er bedre, men betyder omvendt at man ikke kan
definere margenindstillinger og andre ting der kan være "rare" at
have på overskrifter.

Jeg ville bruge float: left;, kombineret med en clear: left; på det
efterfølgende element (forudsat at man gerne vil have overskriften
på en linje for sig).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 15:52

Frederik Østeraa skrev i .clientside:

> Er det muligt i CSS at lave en border på f.eks. overskrifte.

Ja, fx sådan:

h1{
   border: 1px solid black;
}

> Det jeg gerne vil have er en hvid tekst med sort streg
> omkring.

Hvis du skal se den hvide tekst, skal baggrunden nok også være sort
(eller en anden mørk farve). Men du mener måske at det er selve
skriften der skal være "hul" (altså hvor omridset af en skrift er
farvet, mens resten er hvidt)?

Det sidste kan ikke sættes ved hjælp af css. Du kan få effekten ved
at bruge en font der ser ud som du vil have den - men hvis den skal
kunne ses på andre maskiner, skal disse maskiner også have fonten
installeret.

> Skriv også gerne selv om det er en ting der kun virker i en
> enkelt browser, vil godt kigge lidt på det alligevel :)

Så skidt da . Prøv at google på WEFT - så får du en mulighed for
at levere fonte til IE-brugere. Det virker ikke andre steder.

NB: Spørgsmålet har ikke noget med clientsideprogrammering at gøre,
jeg sætter opfølgning til den relevante gruppe (om html/css):

FUT: <news:dk.edb.internet.webdesign.html> (svar på dette indlæg
havner i nævnte gruppe medmindre det aktivt forhindres).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frederik Østeraa

Dato : 19-06-03 19:30

> [...]

> (eller en anden mørk farve). Men du mener måske at det er selve
> skriften der skal være "hul" (altså hvor omridset af en skrift er

Det er lige netop sådan jeg gerne vil have det, da overskriften skal bruges
oven på et billede, så det optimale vil være en border på selve bogstaverne,
men en helt hvid font duer også

> [...]
> at bruge en font der ser ud som du vil have den - men hvis den skal
> kunne ses på andre maskiner, skal disse maskiner også have fonten

Jepsen, og det gider jeg ikke til at begynde at ligge og rode med.

> Så skidt da . Prøv at google på WEFT - så får du en mulighed for
> at levere fonte til IE-brugere. Det virker ikke andre steder.

Det prøver jeg lige og så hvad jeg får ud af det.

> NB: Spørgsmålet har ikke noget med clientsideprogrammering at gøre,
> jeg sætter opfølgning til den relevante gruppe (om html/css):

Det kan du da have helt ret i.

> FUT: <news:dk.edb.internet.webdesign.html> (svar på dette indlæg
> havner i nævnte gruppe medmindre det aktivt forhindres).
>
> --
> Jens Gyldenkærne Clausen

Frederik Lietzau Østeraa

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 21:43

Frederik Østeraa skrev:

> Det er lige netop sådan jeg gerne vil have det, da
> overskriften skal bruges oven på et billede, så det optimale
> vil være en border på selve bogstaverne, men en helt hvid font
> duer også

En hvid font kan nemt fås - blot sæt color: white; på din
overskrift. Men jeg ville ikke benytte en hvid skrift (som tekst)
ovenpå et billede.

Der er flere ting der kan gå galt - billeder kan være slået fra i
browseren, eller dit billede bliver måske bare ikke vist på grund
af en fejl - og endelig kan positioneringen af teksten oven på
billedet også slå fejl.

I alle disse tilfælde kan man ende med at få hvid tekst på hvid
baggrund - ikke særligt læsbart.
Hvis det er en kort tekst, så kan du gemme den som en del af
billedet. Så har du også fuld kontrol over hvordan fonten skal se
ud.
--
Jens Gyldenkærne Clausen