hvor meget(hurtigt) må en hvalp vokse ?!?!
Fra : Martin Larsen

Dato : 19-06-03 14:36

Hejsa

Kemba er nu lige godt 15 uger og vejer lige godt 23 kg. Han tager mellem 2
og 2½ kg på om ugen er det for meget eller ????? Han er på ingen måde tyk.
Han er en Broholmer/Malamut/schæfer blanding.

Mvh Martin & Dea

-- Og Kemba der lige er faldet om efter at ha' jagtet mig og græsslåmaskinen
i en ½ times tid--

Fra : motleyman

Dato : 19-06-03 15:33

"Martin Larsen" skrev d. 19-06-03 14:36 dette indlæg :
> [...]
græsslåmaskinen
> i en ½ times tid--
>
> Hej Martin, det lyder som en sund og tilpas stor hvaps du har der.
Som udgangspunkt er 2 kilos vægtforøgelse om ugen godt, og da du har en
"stor" hund svarer hans vægt i øjeblikket til hans alder. Du skal dog
være meget opmærksom på at det ikke går for hurtigt. Hvilket foder giver
du ham? Hvor mange gange fodrer du ham om dagen? En hund af hans
blanding skal veje ca. 22-25 kg når han er 16 uger. 28-33 kg når han er
24 uger. Når han er et år må han meget gerne ligge mellem 38-44 kg. Men
en så stor "race" bliver ved med at vokse til den er ca. 2 1/2 år
gammel, og hvis jeg får ret, kommer han til at veje ca.50-55 kg.
(idealvægt) Men det er faktisk nemt at se om en hund er over eller
undervægtig. Man skal kunne føle ribbenene men ikke se dem. Det
vigtigste er altså: Et rigtig godt hvalpe-foder.- Rigtig dosering.- Og
så må han gerne fodres 3-4 gange om dagen. (af flere årsager s.s
mavedrejning) Det er vigtig at han ikke vokser hurtigere end at
knoglerne kan "følge med". Og det kan man faktisk kun kontrollere ved at
give ham det rigtige foder. Altså hvalpe-foder til store racer. Må jeg
foreslå mærker som "Nutro" "Specific" "Eukanuba" "Pro-plan" "Acana"
eller evt. "Hills"
Håber du må få en sund, rask og dejlg stor hund!

HIlsen motleyman

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-06-03 16:11

> [...]
> eller evt. "Hills"
> Håber du må få en sund, rask og dejlg stor hund!

Hejsa Motleyman

Han får Eukanuba puppy/young dog large breed, og han får lidt mere end der
står bag på posen. Man kan fint mærke hans ribben, men man kan ikke se dem.

Med hensyn til hans ideal vægt vil jeg tro at den kommer til at ligge højere
end det du foreslår der. Hans mor var 68 til ryggen og vejede over 60 kg, og
hun var bestemt heller ikke tyk. men det kan jo kun fremtiden vise.

Martin & Dea

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-06-03 09:26

"motleyman" <motleyman.news@kandu.dk> escribió

> En hund af hans
> blanding skal veje ca. 22-25 kg når han er 16 uger. 28-33 kg når
han er
> 24 uger.

Hvor kender du en hunds idealvægt fra? Jeg spørger fordi jeg kunne
godt tænke mig at høre hvor meget en 6 månede gammel spriner spaniel
hvalp bør veje.
Mvh
Lars Hoffmann

Fra : motleyman

Dato : 20-06-03 16:50

"Lars Hoffmann" skrev d. 20-06-03 09:26 dette indlæg :
> [...]
> Mvh
> Lars Hoffmann
>
> Hej Lars! En Springers vægt som 6 mdr. bør ligge imellem 13-16 kg. Men
der vil jo altid være hunde der er over eller under standarden (betyder
jo ikke at ens hund ikke er den dejligste i verden) Min viden har
jeg, dels fordi jeg er autodidakt hundeekspert, dels er min søster
dyrlæge m.speciale i ernæring og adfærd.

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine A.

Dato : 20-06-03 17:02

"motleyman" <motleyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg, dels fordi jeg er autodidakt hundeekspert, dels er min søster
> dyrlæge m.speciale i ernæring og adfærd.

Hej Motley

Oz mig oz mig *gg* Hvad mener du en Dogue de Bordeaux skal veje som 10 uger
gammel?? Min lille dreng vejer 11,8 kg og har de sidste 2 uger taget 2 kg på
om ugen....

Mvh.

Trine & Bosse (der snorker højtlydt lige nu)

Fra : motleyman

Dato : 20-06-03 20:35

"Trine A." skrev d. 20-06-03 17:02 dette indlæg :

> [...]
>
> Mvh.
>
> Trine & Bosse (der snorker højtlydt lige nu)
>
> Deejlig de Bordeaux!! Mellem 10 og 14 kilo. Men pas på, jeg er
sikker på at han er meeget madglad?? Får han brændt noget krudt af? Ok
han er kun 10 uger, bare vent.. Snorker? Ja de kan snakke sådan
nogle kan de! Har du ikke et billede af ham? Om 8 uger skulle han
ligge på den gode side af 20 kilo!

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine A.

Dato : 20-06-03 21:18

"motleyman" <motleyman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef3626f$0$48903> >
Deejlig de Bordeaux!!

Ja SUPER dejlige

>Mellem 10 og 14 kilo. Men pas på, jeg er
> sikker på at han er meeget madglad??

Næ det er faktisk ike så slemt??

>Får han brændt noget krudt af?

Ja ind imellem....meeen han sover stadig meget *ss*

Ok
> han er kun 10 uger, bare vent..

Hhhmm synes ellers de har ry for at være sådan ½-lade i det??

>Snorker? Ja de kan snakke sådan
> nogle kan de!

Årh jo...men hva, når kæresten er på natarbejde lægger jeg ikke mærke til
det...så har jeg Bosse til at snorke mig i søvn i stedet

>Har du ikke et billede af ham?

Ork jo *gg* pt er han nok DK's mest fotograferede hund lægger et par
stykker i binaer om lidt...

>Om 8 uger skulle han ligge på den gode side af 20 kilo!

Nuuj, så kan det være at jeg skal se at få forklaret herren at han altså
IKKE er skødehund *lol*

Mange hilsener
Trine & Bosse (som sover igen igen

Fra : motleyman

Dato : 20-06-03 21:32

"Trine A." skrev d. 20-06-03 21:18 dette indlæg :

> [...]
>
> Mange hilsener
> Trine & Bosse (som sover igen igen
>
> Ja det er ikke den mest aktive hund som voksen, men de hvalpe jeg har
kendt (bordeaux`er) har været ekstremt frække!
Det der "binaer" hvad er det???? jeg er ikke pc-nørd endnu Og jeg
vil jo gerne ha et billede af ham på mit skrivebord...sammen med alle de
andre *g* Ja, jeg er hunde-freak!!

Min egen lille prinsesse tror osse at hun er skødehund, det blir bare
lidt anstrengene når hun engang vejer 50-60 kilo! Men hva` vi har jo
selv givet dem lov, og så er det svært at lave det om bare fordi de
bliver store ik?

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine A.

Dato : 20-06-03 21:46

> kendt (bordeaux`er) har været ekstremt frække!
> Det der "binaer" hvad er det???? jeg er ikke pc-nørd endnu

Det er en gruppe lissom denne Du går ind på nyhedsgrupper og i stedet
for at søge på dk.fritid.dyr.hund...søger du på dk.binaer ....det er en
gruppe til vedhæftede filer

>Og jeg vil jo gerne ha et billede af ham på mit skrivebord...sammen med
alle de
> andre *g* Ja, jeg er hunde-freak!!

Hvis det andet ikke lykkedes, så sig frem....så sender jeg fluks et par
stykker du kan vælge i mellem

> [...]
> lidt anstrengene når hun engang vejer 50-60 kilo! Men hva` vi har jo
> selv givet dem lov, og så er det svært at lave det om bare fordi de

Ja det er jo lige det....lige nu med hans 11,8 kg er det nemt nok...men hvis
han skal ende på et sted mellem 50-70 rækker mine små overarme sgutte *gg*
Hvad for en hund har du??

Hilsen
Trine & Bosse (som er i gang med at hive en stooor torsk i land *gg*)

Fra : motleyman

Dato : 20-06-03 22:53

"Trine A." skrev d. 20-06-03 21:46 dette indlæg :

> [...]
en
> gruppe til vedhæftede filer
> OK det fatter jeg ikke et klap af!!! Undskyld mig, men står det nogen
steder på forsiden? Det er derfra jeg går ind på hunde, eller når jeg
får en mail. Bær nu over med mig ikke :-/

Fra : Trine A.

Dato : 21-06-03 10:01

"motleyman" <motleyman.news@kandu.dk> skrev i en

> steder på forsiden? Det er derfra jeg går ind på hunde, eller når jeg
> får en mail. Bær nu over med mig ikke :-/

Jamen selvfølgelig bærer jeg over med dig *gg* Skal jeg sende dem på mail??

Og så mangler du liiige at svare mig på hvad for en hund du har??

Hilsen
Trine & Bosse

Fra : motleyman

Dato : 27-06-03 22:21

"Trine A." skrev d. 21-06-03 10:01 dette indlæg :

> [...]
>
> Hilsen
> Trine & Bosse
>
> hej igen, lige hjemvendt fra ferie. Jeg har en skøn Grand/schæfer på 5
mdr.
Jeg kunne godt tænke mig at se alle jeres hunde på dk.binaer, men
hvordan???????

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-06-03 18:24

"motleyman" <motleyman.news@kandu.dk> wrote in message

hjemvendt fra ferie. Jeg har en skøn Grand/schæfer på 5
> mdr.

He he, bor du i nærheden af Århus? Har nemlig hørt en hel masse om en sådan
blanding på samme alder, der skulle være super dejlig

-Trine

Fra : motleyman

Dato : 28-06-03 18:41

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 29-06-03 03:34

nærheden af Århus? Har nemlig hørt en hel masse om en
> sådan

I hvert fald hvis hun af og til går tur i hundeskoven i Skejby

-Trine

Fra : motleyman

Dato : 29-06-03 11:23

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 30-06-03 10:25

Kender en, der har mødt jer, som er fuldstændig fjollet med din hvalp, så
jeg har hørt en del om hende.

Jeg bor i Kantorvænget, så det er jo tæt på

-Trine

Fra : Ann K

Dato : 21-06-03 16:08

Hejsa.
Motleyman skrev:
> OK det fatter jeg ikke et klap af!!! Undskyld mig, men står det nogen
steder på forsiden? Det er derfra jeg går ind på hunde, eller når jeg
får en mail. Bær nu over med mig ikke :-/

<> Jamen jeg vil da gerne bære over med _dig_!
Men du bruger "Kan-ikk-du" som server til nyhedsgruppen... og dem vil jeg
ikke bære over med
Kandu "snylter" på usenet (hvor nyhedsgrupperne er) og leverer efter, hvad
jeg kan forstå en elendig vare til sine brugere
Der er tale om manglende opdateringer osv osv... og selvfølgelig giver Kandu
heller ikke adgang til _hele_ usenet, men kun en meget begrænset del :-/

Må man anbefale dig at skifte til en anden nyhedsserver???
Din internetudbyder har sikkert sin egen server... ellers kan du bruge
www.sunsite.dk, som er rimeligt stabil... eller TDC's server, der i hvert
fald understøtter binære grupper (= grupper, hvor man må vedhæfte filer)...
Begge er desuden gratis :)

Nå, for ikke at blive helt OT... hvilken skøøøøn vaps du dog har! Og
hvor præsenterer du racen flot på din HP!

Mvh Ann

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-06-03 21:43

Hej trine

sød lille vovse du har dig der

Martin

Fra : Trine A.

Dato : 20-06-03 21:47

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej trine
>
> sød lille vovse du har dig der
>
> Martin

Hej Martin

Takkker ..men kan du se ham på binaer?? for jeg får fejl når jeg sender

Hilsen
Trine

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-06-03 21:54

"

> Hej Martin
>
> Takkker ..men kan du se ham på binaer?? for jeg får fejl når jeg sender
>

> Hilsen
> Trine

Jeps kan fint se han ligger og snupper en lur

Martin

Fra : Trine A.

Dato : 20-06-03 21:54

> "

> Jeps kan fint se han ligger og snupper en lur
>
> Martin

Hhhmm det var dog mystisk....

Jeg har lige lagt et andet ind, og det kan jeg godt selv se??

/Trine

Fra : Pia J

Dato : 21-06-03 09:00

> Jeg har lige lagt et andet ind, og det kan jeg godt selv se??
>
> /Trine

Han er for vildt sød. Sådan en må jeg bare have en dag.

:Pia

Fra : Trine A.

Dato : 21-06-03 09:59

> Han er for vildt sød. Sådan en må jeg bare have en dag.
>
> :Pia

Hej Pia

Tusind tak Ja, han ER meget sød...og jeg må indrømme at det er noget af
en omvæltning når man er vant til labder *gg* Han er meget anderledes af
sind. Han er meget mere rolig end labberne var da de var hvalpe...

Hilsen
Trine & Bosse (der ligger og tygger hudben)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-03 12:21

motleyman escribió / skrev

> Hej Lars! En Springers v‘gt som 6 mdr. b›r ligge imellem 13-16 kg.
> Men der vil jo altid v‘re hunde der er over eller under standarden
> (betyder jo ikke at ens hund ikke er den dejligste i verden)
> Min viden har jeg, dels fordi jeg er autodidakt hundeekspert, dels
> er min s›ster dyrl‘ge m.speciale i ern‘ring og adf‘rd.

Ok, Alfa vejer 12 Kg og de sidste 3 uger har hun ikke rigtigt taget på.
Nu var jeg tilfældigvis ved dyrlægen igår og hun sagde at med ven varme
som vi for tiden har herenede i Madrid er det normalt at hundene ikke
spiser så meget og derfor ikke tager så hurtigt på. Man kan heller ikke
se Alfas ribben, så den ser ikke specielt tynd ud.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
www.intercambiodvd.com

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-03 12:24

motleyman escribió / skrev

> Hej Lars! En Springers v‘gt som 6 mdr. b›r ligge imellem 13-16 kg

Hov, jeg glemte helt at sige tak!

--
www.intercambiodvd.com

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-06-03 17:49

> [...]
> Han er en Broholmer/Malamut/schæfer blanding.
>
> Mvh Martin & Dea
>
> -- Og Kemba der lige er faldet om efter at ha' jagtet mig og

Hej Martin

Jo længere tid du kan få ham til at bruge på at vokse op, jo bedre. Dertil
sørge for at han får masser af kalk, så han har noget at bygge sig op af.
Jo længere tid han får til at vokse op i, jo længere tid har du chancen for
at have hund i.

M.V.H.....Benny..

Fra : motleyman

Dato : 19-06-03 19:05

"Benny Mortensen" skrev d. 19-06-03 17:49 dette indlæg :

> [...]
> at have hund i.
>
> M.V.H.....Benny..
>
> Pas endelig på med at give ham "masser" af kalk! Kalk er den største
synder mht.bl.a HD! Du kan roligt fortsætte med at give ham dit
Eukanuba, men INTET TILSKUD AF NOGEN ART! Og da slet ikke kalk, der er
alt hvad din hund har brug for i foderet. Netop kalk får din hunds
knogler til at vokse for hurtigt. Det er rigtigt at man bruger
forskellige tilsætninger bl.a kalk, men det gælder KUN små hunde. Og så
vil jeg foreslå dig ikke at give ham mere end der står på posen, hellere
lidt den anden vej. Det er min erfaring, at fabrikanterne lægger lidt
til hvad angår dosering, de skal jo trods alt sælge det. Din hund bliver
ligeså stor i den sidste ende, uanset hvordan du fodrer den, men som
Benny skrev, gerne en langsom vækst!
mvh.motleyman

http://www.kandu.dk/

Fra : Line

Dato : 20-06-03 13:31

"Martin Larsen" wrote:

> Kemba er nu lige godt 15 uger og vejer lige godt 23 kg. Han tager mellem 2
> og 2½ kg på om ugen er det for meget eller ????? Han er på ingen måde tyk.
> Han er en Broholmer/Malamut/schæfer blanding.
[snip]

Hejsa Martin.

Umiddelbart synes jeg, at det lyder som lidt vel rigeligt.........
Nu kender jeg ikke rigtigt noget til væksthastighederne til de pågældende
racer, men med rottweilere (som jo også er nogle halvstore bæster) i
vækstperioden er der en tommelfingerregel, der hedder 1kg./uge.
Og med de store racer kan det (IMHO) næsten ikke gå for langsomt af hensyn
til knogler, led, vokseværk etc, og vapsen skal nok nå sin "idealvægt"
efterhånden.
I øvrigt kan jeg fortælle, at vores hunde (både mens de vokser, og når de er
udvoksede) kun får ca. 1/2 - 2/3 af de fodermængder, der står angivet bag på
posen - og de får endda temmelig meget motion.
Så jeg ville nok overveje at sætte foderrationen lidt ned, hvis jeg var
dig.............men det er ikke sikkert, at Kemba er helt enig med mig i den
betragtning?

Mvh. Line

Fra : motleyman

Dato : 20-06-03 21:37

> [...]
græsslåmaskinen
> i en ½ times tid--
>
> En rigtig spændene blanding iøvrigt! Har du nogle billeder af ham? Min
egen tøs bliver osse fuldstændig sindsyg når jeg slår græs! *gg*
Hvad var hhv. mor og far for nogle??

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-06-03 21:58

> [...]
> tyk.

> græsslåmaskinen

> egen tøs bliver osse fuldstændig sindsyg når jeg slår græs! *gg*

Hejsa motleyman

Der ligger nogle billeder af ham i gruppen der hedder dk.binaer du skal
makerer alle meddelserne og der efter højre klikke på dem og vælge
"kombinere og afkod så skulle de gerne komme frem på skærmen. MEn ellers kan
jeg da maile dem til dig

Martin

--Og en storsovende Kemba--