Lære at opdrætte
Fra : Helle Nielsen

Dato : 19-06-03 09:56

Hejsa.
Jeg har altid haft lyst til at prøve at opdrætte katte på et tidspunkt (bare
engang). Men jeg aner INTET om sygdomme, farver, gener og alt det der
"tekniske" som jo er bedst at sætte sig ind i for at få de rette killinger.
Hvordan kommer jeg igang? hvad skal jeg sætte mig ind i? jeg siger ikke det
skal være her og nu for jeg har kun to kastrerede hankatte så det bliver nok
en aaaaaanelse svært at få lavet killinger ud af dem *g*.
Jeg kan naturligvis godt regne ud, at jeg skal starte med at skaffe mig en
hunkat
Men ellers? hvordan kommer man igang helt fra bunden af? det skal siges at
det jeg skal læse skal stå på dansk da jeg ikke er ret god til engelsk.
I øvrigt vil jeg lige pointerere at jeg jo selvfølgelig vil opdrætte katte
profesionelt, med stamtavle og alt det der. Bare så ingen er i tvivl.

Mange venlige hilsner fra Helle
__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Christina Kausmally

Dato : 19-06-03 11:08

"Helle Nielsen" skrev i en meddelelse
> hvordan kommer man igang helt fra bunden af?

Hej Helle,
for mit vedkommende, kan jeg takke opdrætteren af mine første katte, for at
jeg kom godt igang, for snart 10 år siden.
Jeg fik mulighed for at overvære flere fødsler i hendes hjem, inden jeg selv
skulle sidde i situationen.(Meget god ide, da der altså er ting, der ikke
forklares ret godt over telefonen)
Hun var/er desuden en opdrætter af den slags, der var/er utrættelig, når det
kom til mine uanede mængder af spørgsmål. (og tro mig, der har været rigtig
mange..)
Stil rigtig mange spørgsmål, men også gerne gennemtænkte spørgsmål.
Opdrættere og andre erfarne mennesker er meget villige til at besvare, men
det gør ikke noget, at det ikke er spørgsmål du stiller bare for at stille
et. Ikke dermed sagt, at der er dumme spørgsmål der kan stilles, bare tænk
dig godt om inden.(Håber du forstår)
Jeg har et rigtig godt samarbejde den dag idag, med den selvsamme opdrætter,
som hjalp mig igang. Det er blevet til et fint venskab, og jeg stoler 100 %
på hende. Og det er faktisk rigtigt rart.
75 % af hvad jeg ved, kommer fra opdrætteren, og resten fra bøger, artikler
og diverse lister.
Efter 10 år, har jeg efterhånden fået samlet mig en god kuffert-fuld af egne
erfaringer, men jeg lærer stadig nye ting, hvilket gør opdræt utroligt
spændende.

Og det bedste råd jeg kan give dig, inden du starter:
Vær økonomisk parat, da der er udgifter og der er mange af dem. Det er ikke
sagt for at vende det hele til en penge-sag, men det er realiteter. Spørg
enhver seriøs opdrætter, og jeg er sikker på at de vil sige det samme. Det
er dyrt at opdrætte killinger, hvis du vil gøre det på en ordentlig måde.

Håber du kan bruge det til noget.
Held og lykke med dit opdræt, når du engang vil starte det op.

--
MVH

Christina Kausmally: thamis@mail.tele.dk
Thami's Hellige Birmaer: http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Birgitte

Dato : 19-06-03 13:01

"Christina Kausmally" <thamis@NEJTAKmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Håber du kan bruge det til noget.
> Held og lykke med dit opdræt, når du engang vil starte det op.

Hej Christina
Jeg har valgt ikke at klippe i dit forrygende gode svar,- du kommer godt
rundt om alting.
Jeg har slet ingen kommentare derudover.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 19-06-03 13:15

Hej Helle

Christina har givet et meget godt og uddybende svar . Eneste
tilføjelse jeg har er at jeg har foruden alt det Christina nævner
valgt at tilmelde mig NFO opdrætteruddannelsen da den har stort set
alle relevante ting som man bør vide når man starter opdræt. Den er
faktisk udmærket at gennemfører uanset race.

--
Camilla Sabroe