FAQ'en er klar!
Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-06-03 08:58

Hej!!

Så er jeg blevet færdig med et FAQ system til gruppen... indtil videre kan
den ses på:

http://www.sepstrupnet.dk/phpfaq/

Men jeg har en aftale i hus med et sposoreret web hotel, den vil snart blive
flyttet over på sit eget webhotel og få eget domæne navn.

Men jeg håber i vil hjælpe til med at skrive i den, det eneste i skal gøre
er at tilmelde jer her:

http://www.sepstrupnet.dk/phpfaq/tilmeld.php

Med brugernavn/password/navn/e-mail og evt. hjemmeside, så kan i logge ind
og skrive, og i kommer automatisk på "credtis" listen.

Så nu håber jeg at folk vil bruge den

og kom endelig med forslag til forbedringer i designet.

--
Mvh. Peter
____________________________

Fra : Ulrik NIelsen

Dato : 19-06-03 09:10

Peter Sepstrup wrote:
> Hej!!
>
> Så er jeg blevet færdig med et FAQ system til gruppen... indtil videre kan
> den ses på:
>
> http://www.sepstrupnet.dk/phpfaq/

Godt arbejde, skal nok hjælpe med at få noget indhold i.

--
excuse of the day : Mouse chewed through power cable
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Ulrik NIelsen

Dato : 19-06-03 09:23

Peter Sepstrup wrote:
> Hej!!
>
> Så er jeg blevet færdig med et FAQ system til gruppen... indtil videre kan
> den ses på:

Lige en ting til faqen emailadresserne i credits listen bør scrambles:

# --------------------------------------------------------------- #
# stjålet fra b2 (cafelog.com)
# --------------------------------------------------------------- #
function antispambot($emailaddy, $mailto=0) {
$emailNOSPAMaddy = '';
srand ((float) microtime() * 1000000);
for ($i = 0; $i < strlen($emailaddy); $i = $i + 1){
$j = floor(rand(0, 1+$mailto));
if ($j==0) {
$emailNOSPAMaddy .= '&#'.ord(substr($emailaddy,$i,1)).';';
} elseif ($j==1) {
$emailNOSPAMaddy .= substr($emailaddy,$i,1);
} elseif ($j==2) {
$emailNOSPAMaddy .= '%'.zeroise(dechex(ord(substr($emailaddy, $i, 1))), 2);
}
}
return str_replace('@','&#64;',$emailNOSPAMaddy);
}
# --------------------------------------------------------------- #
function zeroise($number,$threshold)
{
$l=strlen($number);
if ($l<$threshold)
for ($i=0; $i<($threshold-$l); $i=$i+1) { $number='0'.$number;   }
return($number);
}
# --------------------------------------------------------------- #

bruges således:

echo antispambot('email@adresse.xx',0|1|2);

0 = let scrambling
1 = mellem scrambling
2 = hård scrambling

dette hack skulle gøre det en del vanskeligere for spambotter at fange
emailadresser på hejmmesider. ;)

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-06-03 10:51

"Ulrik NIelsen" <ulrik@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> en farlig fin funktion
>
> dette hack skulle gøre det en del vanskeligere for spambotter at fange
> emailadresser på hejmmesider. ;)

Det vil jeg da lige se på om jeg ikke kan implementere...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-03 09:24

On Thu, 19 Jun 2003 09:57:41 +0200, Peter Sepstrup wrote:

> og kom endelig med forslag til forbedringer i designet.

Godt initiativ.
Jeg har dog lige et par kommentarer - man er aldrig tilfreds, hvis man
ikke har lavet det selv

1) Gruppering under emner ville øge fleksibiliteten - se f.eks. mit indlæg
hvor jeg også ville have det placeret under guide/tutorial. En hurtig måde
at implementere gruppering, er at lave en ordningsrelation i databasen.
Alle indlæg har en relation til en forældre eller også sættes den til null
(rodnode). Sortering foretages så i henhold til forældrerelationen med en
dybde først søgning.

2) Det ville være rart, om man kunne rette sine stamoplysninger og
eventuelt få genfremsendt sit password.

3) En avanceret feature kunne være, hvis man havde mulighed for, at
afvikle kode i et popup vindue - sørg for at køre php i safemode!

4) En mulighed for at stille spørgsmål uden at have et svar. Jeg ved godt,
at det kan gøres i newsgruppen, men når man nu alligevel er på besøg, kan
det lige så godt gøres her.

5) En mulighed for at graduere indlæg. Jeg tænker her på, at faq'en kunne
deles op i en begynder, let øvet og øvet zone.

Blot mine 0.05$

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-06-03 10:57

> [...]
> (rodnode). Sortering foretages så i henhold til forældrerelationen med en

En god ide... måske man kunne vente med det til at der kommer lidt flere
indlæg.
Jeg overvejde faktisk at lave en side kun med links til guider, tutorial og
færdige scripts og den slags ting hvor man så blot skrev links ind... kunn
det ikke være en meget god ide ?

> 2) Det ville være rart, om man kunne rette sine stamoplysninger og
> eventuelt få genfremsendt sit password.

Den kommer helt sikkert snart på!

> 3) En avanceret feature kunne være, hvis man havde mulighed for, at
> afvikle kode i et popup vindue - sørg for at køre php i safemode!

Ikke nogen dårlig ide... forslag til hvordan det evt. kan laves modtages
gerne

> 4) En mulighed for at stille spørgsmål uden at have et svar. Jeg ved godt,
> at det kan gøres i newsgruppen, men når man nu alligevel er på besøg, kan
> det lige så godt gøres her.

doh... hvad kan jeg sige.... hvordan er det lige lykkedes mig at glemme det
det var fra starten af meningen den skulle med...

> 5) En mulighed for at graduere indlæg. Jeg tænker her på, at faq'en kunne
> deles op i en begynder, let øvet og øvet zone.

Også en fin ide... det vil jeg lige overveje om det ikke kan implementeres
sammen med "kategorier" til indlæg (dit punkt 1).

--
Mvh. Peter
____________________________

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-03 12:11

On Thu, 19 Jun 2003 11:57:27 +0200, Peter Sepstrup wrote:

> Jeg overvejde faktisk at lave en side kun med links til guider, tutorial og
> færdige scripts og den slags ting hvor man så blot skrev links ind... kunn
> det ikke være en meget god ide ?
Jo, men for ikke at det skal blive totalt kaos, bør det gruppes under
logiske emner.

> Ikke nogen dårlig ide... forslag til hvordan det evt. kan laves modtages
> gerne

Man kunne eventuelt lave det på følgende måde:
1) Scripts man ønsker afviklet, oploades til en mappe udenfor webspace.
2) Mappen skal selvfølgeligt ikke tillade afvikling af eksekverbare filer.
3) Scripts der ønskes afviklet, generes dynamisk, og efter afvikling
slettes filen igen.
4) Links vises ikke url, så scripts bliver indkapslet i en loader (et
php-script forstås). Noget i stil med header("Location: url")

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-06-03 09:50

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> writes:

> Så er jeg blevet færdig med et FAQ system til gruppen... indtil videre kan
> den ses på:

Tjuhej!

> Men jeg har en aftale i hus med et sposoreret web hotel, den vil snart blive
> flyttet over på sit eget webhotel og få eget domæne navn.

Overvej php-faq.dk for at holde stilen der er startet med net-faq.dk,
som er FAQ for news:dk.edb.netvaerk. Check i øvrigt også hele deres
system. Det er ret velfungerende.

På samme måde kunne det måske være interessant at vise links til de 10
mest læste spørgsmål/svar på forsiden, da det jo oftest vil være det
folk vil lede efter.

På net-faq.dk er der desuden lavet således at man let kan lave
henvisninger til andre spørgsmål/svar. Er det også muligt her?

> Med brugernavn/password/navn/e-mail og evt. hjemmeside, så kan i logge ind
> og skrive, og i kommer automatisk på "credtis" listen.

Skal man så skrive i sådan en webdims? Øv

Det skal man også på net-faq.dk, og det er helt sikkert grunden til at
jeg ikke har fået skrevet noget til den i laaaaang tid.

Da vi snakkede om en FAQ ovre i Unix-gruppen var der gode forslag
fremme om at bruge CVS, da det er rart at arbejde med. Er det evt. en
mulighed?

> og kom endelig med forslag til forbedringer i designet.

Design er ikke lige min stærke side, så det vil jeg afholde mig fra

--
Jacob - www.bunk.cc
Is there life before breakfast?

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-06-03 11:03

> Overvej php-faq.dk for at holde stilen der er startet med net-faq.dk,
> som er FAQ for news:dk.edb.netvaerk. Check i øvrigt også hele deres
> system. Det er ret velfungerende.

det er lige nøjagtig den der er valgt

> På samme måde kunne det måske være interessant at vise links til de 10
> mest læste spørgsmål/svar på forsiden, da det jo oftest vil være det
> folk vil lede efter.

Jeps... en god ide.... så længe der ikke er så mange indlæg vil jeg lade dem
alle stå på forsiden, men senere vil en form for sortering med nogen
"kategorier" eller noget lign. blive indført.

> På net-faq.dk er der desuden lavet således at man let kan lave
> henvisninger til andre spørgsmål/svar. Er det også muligt her?

Man kan lave et link uden problemer, et link til et svar vil være et link
til f.eks. "index.php?faq=3"

> [...]
>
> Da vi snakkede om en FAQ ovre i Unix-gruppen var der gode forslag
> fremme om at bruge CVS, da det er rart at arbejde med. Er det evt. en

Jeg ved så godt som ingen ting om CVS, så det kan jeg ikke rigtig sige om
det er mulgt
Men jeg er åben for at man kan skrive det ind på den måde også, hvis det kan
passes sammen med resten af systemet. Så jeg modtager gerne forslag til
hvordan det kan implementeres

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-06-03 11:24

> Man kan lave et link uden problemer, et link til et svar vil være et link
> til f.eks. "index.php?faq=3"

Det lyder lidt besværligt. På net-faq.dk gøres det så vidt jeg lige
husker ved at man skriver:

&foo bar

Hvor 'bar' så bliver et link til det FAQ der har stikordet 'foo'. Hvis
det skal være flere ord der er links, så skal man skrive

&foo (bar baz)

Det er vældig let at finde ud af, og så kan man samtidig sikre sig mod
at ondsindede personer putter sjove ting ind i systemet.

> Jeg ved så godt som ingen ting om CVS, så det kan jeg ikke rigtig sige om
> det er mulgt

OK - det vil være urimeligt at forlange at du så lige skal sætte det
op på en fornuftig og sikker måde.

Jeg er blot ude efter en metode hvormed jeg kan skrive mine svar i min
foretrukne teksteditor, som jeg fx gør her på usenet, og derefter let
uploade dem med et enkelt eller to tastetryk, som jeg fx ville kunne
med CVS. Hvis du har andre idéer til hvordan det kan gøres er det også
OK med mig. Jeg er bare ikke så god til de der webdimser.

--
Jacob - www.bunk.cc
Time sure flies when you don't know what you're doing.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 19-06-03 11:48

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> writes:

> Så er jeg blevet færdig med et FAQ system til gruppen...

[snip]
> og kom endelig med forslag til forbedringer i designet.

Jeg er ikke klar over, om det allerede er muligt. En mulighed for at
kunne tilføje til det andre har skrevet (a'la Wiki) - og gerne med
noget versionsstyring på, så man kan gå tilbage til en tidligere
version, hvis en eller anden skulle komme til at lave rod i systemet.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-06-03 16:36

> [...]
> noget versionsstyring på, så man kan gå tilbage til en tidligere
> version, hvis en eller anden skulle komme til at lave rod i systemet.

Det med at andre skribenter kan komme med kommentare / tilføjelser vil
snarligt blive indført, sammen med et "super admin" system hvor der bliver
valgt et par stykker mere ud over mig som får adgang til at redigere alle
indlæg.

Fra : Ulrik NIelsen

Dato : 19-06-03 12:13

Peter Sepstrup wrote:
> og kom endelig med forslag til forbedringer i designet.

Det ville være en cool feature hvis man kunne sende faq'en en
plaintext-mail som så blev lagt ind som indlæg

subject = titel osv.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-06-03 15:12

<peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote:

>Så er jeg blevet færdig med et FAQ system til gruppen... indtil videre kan
>den ses på:
>
>http://www.sepstrupnet.dk/phpfaq/

Jeg har tilføjet et par stykker, primært ud fra
Jeg har dog et par kommentarer:

1.
"Guide/tutorial" optræder flere gange, i kraft af at forskellige
brugere har oprettet den. Man kan overveje at tilføje et par
überredaktører til at kunne koge evt. dubletter sammen. Personligt
ville jeg allerede nu gerne rette diverse sprogfejl hist og her.

2.
"Warning: supplied argument..."-svaret ville jeg gerne have til at
give lidt mere info, bl.a. en opfordring til at outputte sin query,
mens man sidder og udvikler. Det oplagte eksempel er, at man bruger
variable undervejs, der ikke indeholder noget (i modsætning til hvad
man forventer)

3.
Søgningen virker ikke så godt. Søger man efter "Notice", får man
rigtigt nok en resultatside med én mulighed. Men den linker dog til
"soeg.php?faq=10" (der bare laver en søgning med blankt søgefelt) i
stedet for "index.php?faq=10".

4.
"Variable fra URL / formularer..." - de nye superglobale arrays blev
rigtigt nok introduceret med PHP 4.1.0, men var det ikke først i PHP
4.2.0, at register_globals tilsvarende var disabled som udgangspunkt?

Derudover vil jeg anbefale, at man skærer resten ned til blot at nævne
$_REQUEST["..."] i første omgang. Den fungerer præcis som man var vant
til, både for GET, POST og COOKIE.

Changeloggen vil jeg heller ikke anbefale at henvise til for mere info
omkring de superglobale variable - så hellere
http://dk.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php

--
- Peter Brodersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-06-03 16:27

Peter Brodersen wrote:

> Jeg har tilføjet et par stykker, primært ud fra
> Jeg har dog et par kommentarer:

[klip en masse som jeg er enig i]

Jeg læste lige "Hvorfor får jeg pludselig en række Notice-fejl?" og fik
den tanke, at det måske kunne være smart at linke de forskellige
funktioner til manualen som f.eks. isset() ?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-06-03 16:34

> [...]
> überredaktører til at kunne koge evt. dubletter sammen. Personligt
> ville jeg allerede nu gerne rette diverse sprogfejl hist og her.

Jeps... den ide har jeg tænkt meget på p.t. er det kun mig der kan ændre i
andre folks indlæg, men planen er at lave en mulighed for at kunne ophøje
andre folk til "super admin" også, så vi kana være nogle stykker der sørger
for lige at kigge de nye indlæg igennem osv.

> [...]
> rigtigt nok en resultatside med én mulighed. Men den linker dog til
> "soeg.php?faq=10" (der bare laver en søgning med blankt søgefelt) i

Det er fixet...

> [...]
>
> Changeloggen vil jeg heller ikke anbefale at henvise til for mere info
> omkring de superglobale variable - så hellere

Det kan være mig der lige har kigget lidt forkert så... det vil jeg lige
undersøge...

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-06-03 23:49

Så er det nye domæne klar til brug!!

Så for fremtiden kan PHP-FAQ'en tilgås på www.php-faq.dk

Nye tilmeldinger er nu på http://www.php-faq.dk/tilmeld.php

Nu håber jeg ikke det skaber for meget forviring

--
Mvh. Peter