Udsætning af jagtænder
Fra : PEHnews

Dato : 19-06-03 07:36

Jeg vil godt opfordre til at man holder et vågent øje med udsætning af
jagtænder i småsøer og damme. I nogle tilfælde er antallet inden for lovens
grænser, i mange ikke. - Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at
den naturlige fauna og flora i småsøer i private skove og det åbne land
ødelægges som følge af disse udsætninger og den medfølgende eutrofiering som
følge af opfodringen.
Hvor udsætningen holder sig inden for lovens rammer kan man ikke gøre så
meget. Udover at det er vigtigt at samle dokumentation for at rammerne er
for vide, og reglerne bør strammes.
Hvor reglerne er overtrådt skal der selvfølgelig gribes ind. Noget anmeldes
og retsforfølges, men det er mit klare indtryk at alt for meget får lov at
passere. Måske fordi folk ikke orker at gøre noget ved det, ikke ved
hvordan, eller vælger at antage, at det er inden for bagatelgrænsen.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Torben F@rum

Dato : 19-06-03 16:27

"PEHnews" <pevh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil godt opfordre til at man holder et vågent øje med udsætning af
> jagtænder i småsøer og damme. I nogle tilfælde er antallet inden for
> [...]

Og hvad siger reglerne ?
Hvor mange må der sættes ud i forhold til vandarealet?
Spiller den naturlige bestand af ænder ind ?

Torben Farum

Fra : lars bo

Dato : 20-06-03 00:29

"PEHnews" <pevh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil godt opfordre til at man holder et vågent øje med udsætning af
> jagtænder i småsøer og damme.

Og hvordan gør man så det. Det er jo langt fra altid at der går enten en vej
eller en sti ned til disse søer eller damme, og så er der jo ikke adgang for
offentligheden.
hilsen
lars bo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 17:13

lars bo wrote:

> Og hvordan gør man så det. Det er jo langt fra altid at der går enten en vej
> eller en sti ned til disse søer eller damme, og så er der jo ikke adgang for
> offentligheden.

Jow, du har fri færdsel i skove over 4 Ha, når den ikke er lukket pga
af bl.a. jagt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Torben F@rum

Dato : 21-06-03 17:50

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Det skal stadigt foregå ad stier og veje...........

Torben Farum

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 18:35

"Torben F@rum" wrote:

> Det skal stadigt foregå ad stier og veje...........

Hm, når du er sikker, så har du også en kilde ?

Fra : Torben F@rum

Dato : 21-06-03 22:22

http://www.sns.dk/Adgangsudvalg/information/vejeogstier.htm
http://www.sns.dk/Adgangsudvalg/information/skove2.htm
Der står forøvrigt også at ejeren kan lukke skove under 5 ha.

Torben Farum

Fra : lars bo

Dato : 22-06-03 01:08

> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Jeg har jo også fri adgang på markveje, og hvis det du skriver er rigtigt
kan jeg så antage at jeg også har fri adgang til marker over 4 HA når der
ikke er jagt eller disse ikke dyrkes ?
Desuden hvormeget er 4 HA i menneskesprog?
hilsen
lars bo

Fra : Torben F@rum

Dato : 22-06-03 16:48

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke er jagt eller disse ikke dyrkes ?
> Desuden hvormeget er 4 HA i menneskesprog?

For det første er grænsen 5 ha, desuden gælder reglen kun for skove. De 5 ha
skal være sammenhængende og kan sagtens være ejet af flere ejere, således
kan 3 ejere med hver 2 ha sammenhængende skov ikke umidddelbart lukke
skoven, da det er den sammenhængende skov der sætter grænsen.
Nej du har kun adgang på markveje, uanset om marken er dyrket eller ej.
1 ha er 10.000 m2

Og nu vi er ved markveje, hvordan definerers disse, er et hyppigt brugt
plejespor (et mere positivt ord for sprøjtespor) en markvej ?

Torben Farum

Fra : lars bo

Dato : 22-06-03 17:50

"Torben F@rum" <farum@city.dk> skrev i en meddelelse

> Nej du har kun adgang på markveje, uanset om marken er dyrket eller ej.
> 1 ha er 10.000 m2

Fandt følgende på Danmarks Naturfredningsforening's site:
"Udyrkede arealer er f.eks. heder, enge, klitter inde i land, moser og
overdrev. Her må man gerne opholde sig og færdes til fods, hvis ikke der er
opsat hegn, som forhindrer adgang. Man må også anvende kørestole (gerne
eldrevne), trække cykler, barnevogne og lign."
Det er jo ikke helt i tråd med dine oplysninger ovenfor, hvem har så ret?

> Og nu vi er ved markveje, hvordan definerers disse, er et hyppigt brugt
> plejespor (et mere positivt ord for sprøjtespor) en markvej ?

En vej er vel defineret ved at være anlagt, og det er et sprøjtespor trods
alt ikke.
hilsen
lars bo

Fra : Torben F@rum

Dato : 24-06-03 12:47

> [...]
> eldrevne), trække cykler, barnevogne og lign."
> Det er jo ikke helt i tråd med dine oplysninger ovenfor, hvem har så ret?

Da DN har interesser i sagen og derfor nok skal få formuleret deres
hjemmeside således at det fremmer deres egen sag, mener jeg ikke det er det
rigtige sted at henvise til, så jeg har fundet lidt fra Skov &
Naturstyrelsen.
Snip>
Om adgang til udyrkede arealer
Udyrkede arealer (dog ikke dyrkningsfri bræmmer langs vandløb og rundt om
søer) er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang
dertil.

Til privatejede udyrkede arealer er der kun adgang fra kl. 7 til solnedgang.
Ophold må ikke finde sted inden for 150 meter fra beboelses- og
driftsbygninger.

Der er ikke adgang til private udyrkede arealer, der i deres helhed er
forsvarligt hegnede.
Snipend>

Det er ikke fordi jeg vil påstå at DN lyver, de undlader blot en del af
teksten, således det får lidt en anden mening.

min pointe er at jeg tvivler på den almindelige dansker kan kende forskel på
dyrket og udyrket.
Selvfølgeligt kan de fleste se forskel på en 10 tons hvedemark og en
brakmark, men hvad med en eng hvor der årligt tages et slet hø, kan folk se
at den er dyrket ?

> En vej er vel defineret ved at være anlagt, og det er et sprøjtespor trods
> alt ikke.

Enig men kan folk som ønsker at gå i naturen se forskel ? nu er det jo sådan
med sprøjtespor at med mindre landmanden investerer i større udstyr, vi
sporene være de samme steder år efter år, og nogle af disse vil blive brugt
så meget at de ikke kan skelnes fra en almindelig markvej.

Torben Farum

Fra : lars bo

Dato : 26-06-03 00:02

> jeg har fundet lidt fra Skov &
> Naturstyrelsen.

Nu kunne jeg jo også have downloaded hele DN's site, men valgte kun det
vigtigste for diskusionen. Faktisk mener jeg at de også har resten med hvis
man ser efter på deres site.

> Om adgang til udyrkede arealer
> Udyrkede arealer (dog ikke dyrkningsfri bræmmer langs vandløb og rundt om
> søer) er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang
> dertil.

Og hvor finder man så hvad der er lovlig adgang, det har indtil nu været
umuligt for mig?

> [...]

> Selvfølgeligt kan de fleste se forskel på en 10 tons hvedemark og en
> brakmark, men hvad med en eng hvor der årligt tages et slet hø, kan folk

Men er det også det der menes? Er en mark dyrket kun fordi man en gang
årligt slår den for hø. Jeg udlægger teksten således at hvis den ikke er
indhegnet er den tilgængelig for offentligheden, såfremt den ikke viser
klare tegn på dyrkning, altså pløjning -såning og høstning. Her må vi tale
om lovens ånd.

> [...]
brugt
> så meget at de ikke kan skelnes fra en almindelig markvej.

Men hvis de er blevet så faste at der køres år efter år i samme spor, dyrkes
der trods alt ikke i sporerne, og så er det vel blevet til en markvej? og
hvis du ikke bryder dig om definitionen, kan det vel ikke ødelægge noget
dyrkning at der går mennesker i sporet?
Blot de bliver i sporet - det er vel det vigtigste.

Fra : Torben F@rum

Dato : 26-06-03 07:50

> [...]
> hvis du ikke bryder dig om definitionen, kan det vel ikke ødelægge noget

Nej det ødelægger intet, men det handler for mig mere om retten til at
færdes på anden mands ejendom.

> Blot de bliver i sporet - det er vel det vigtigste.

Må jeg bruge samme påstand når jeg søndag morgen går en tur i din have ?

Med venlig hilsen

Torben Farum

Fra : lars bo

Dato : 26-06-03 09:39

> "lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse
> >

> Må jeg bruge samme påstand når jeg søndag morgen går en tur i din have ?

Nu er min have både hegnet ind og dyrket, og begge dele fremgård tydeligt,
så nej!!!
hilsen
lars bo

Fra : Torben F@rum

Dato : 26-06-03 14:38

> "Torben F@rum" <farum@city.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er min have både hegnet ind og dyrket, og begge dele fremgård tydeligt,
> [...]
Jammen hvis nu jeg holder mig på fliserne ?

Torben Farum

Fra : lars bo

Dato : 26-06-03 09:43

"> Nej det ødelægger intet, men det handler for mig mere om retten til at
> færdes på anden mands ejendom.

Retten kan vi vel ikke diskuterer, den er trods alt lovbestemt, det der kan
diskuteres er hvordan man ser om noget er en markvej, og i skove en sti. For
her er der med ganske få undtagelser adgang for offentligheden, om du kan
lide det eller ej.
hilsen
lars bo

Fra : Torben F@rum

Dato : 26-06-03 14:40

> [...]
For
> her er der med ganske få undtagelser adgang for offentligheden, om du kan

Enig, og jeg har intet mod adgang for offentligtheden, så længe den foregår
efter loven.

Torben Farum

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 15:43

lars bo wrote:

> [...]
> her er der med ganske få undtagelser adgang for offentligheden, om du kan

Hm, jeg plejer at glatte ud, men det klarer I selv, men hvordan med den
den "ubegavede" byboer ?

(da de fleste lodsejere ikke gider bøvlet med anmeldelse

Men alligevel er irriteret over (ulovlig adgang)

Fra : Henning Sørensen

Dato : 26-06-03 23:28

> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666
Det er da helt forståeligt at man er irriteret over ulovlig adgang. Det
ville jeg da også være hvis nogen rendte rundt i min have. Det er dog min
erfaring at lang de fleste landmænd er meget velvillige med hensyn til
adgang på deres marker, hvis blot man spørger om lov. Jeg har eksempelvis
talt fugle ved noget som hedder Sønderlem vig, Vinderup kommune, og fik her
uden problemer lov til at færdes. Og samtidig var de meget interesseret i
hvilke fugle der opholdt sig der.
Så alfa og omega er. SPØRG OM LOV
Mvh Henning R. Sørensen

Fra : lars bo

Dato : 26-06-03 23:59

"Henning Sørensen" <hrs@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
her
> uden problemer lov til at færdes. Og samtidig var de meget interesseret i

Desværre er det ikke sådan alle steder i landet. Her hvor jeg bor ejer tre
godser næsten al jord og skov, og de holder sig strengt til regnlerne, også
når du spørger om specifik tilladeldelse om at gå til et bestemp punkt på en
enkelt dag. Og så er det at det bliver lidt besværligt og man gerne vil
kende reglerne til deres yderste grænse. Naturligvis vil jeg ikke vade ind
over de enge hvor jeg ved at hjortene har kid, men jeg kan ikke se noget
galt i, at jeg senere på sæsonen går op til en gravhøj og fotograferer den,
når blot vi har aftalt dagen. Jeg forlanger langt fra fri adgang i naturen,
den har jeg trods alt i statsskovene, men efterhånden ligner de lokale skove
mest af alt russiske stalag lejre.
hilsen
lars bo

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-06-03 09:39

> [...]
naturen,
> den har jeg trods alt i statsskovene, men efterhånden ligner de lokale
Okay, måske har vi det nemmere her i det Midt-Vestjyske. Jeg har dog aldrig
endnu fået nej til at færdes nogle steder, dog havde jeg lidt problemer ved
en større (Herregård) gård med at få adgang til parken, men jeg fik dog lov.
Så måske er der noget om snakken, at jo større (Godser) stedet er, jo
sværere er det med at få adgang. Jeg forstår dog ikke denne tilbageholdenhed
med at give folk med reelle hensigter adgang. De kan jo selv udstikke
retningslinierne.
Jeg forstår dog godt at de ikke vil have alle og enhver til at rende rundt,
men det er der jo heller ikke tale om.
Er der ikke nogen som kan fortælle hvad problemet er med at give nogle
enkeltpersoner adgang ???
Mvh Henning R. Sørensen

Fra : Henrik Torp

Dato : 17-07-03 21:42

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jow, du har fri færdsel i skove over 4 Ha, når den ikke er lukket pga
> af bl.a. jagt.

Gælder kun for offentligt ejede skove. For private er der begrænsninger.
--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.

Fra : Henrik Torp

Dato : 17-07-03 21:52

> [...]
vej
> eller en sti ned til disse søer eller damme, og så er der jo ikke adgang

Det kommer an på naturtypen. Reglerne findes i kapitel 4 i
naturbeskyttelsesloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020008529-regl

--
Venlig hilsen