Territorial Berner-Senne hvalp
Fra : Vibeke J

Dato : 18-06-03 21:42

Hejsa,

Mine forældre har jo fået denne her vidunderlige Berner-Sennen han-hvalp og
den er nu tæt på 10 uger. De har altså haft den i to uger.
Jeg er tit oppe og passe den i dagtimerne da mine forældre nogen gange ikke
har mulighed for at være hjemme tit.
Nåmen til sagen. Hvalpen er utrolig glad for både mine forældre og jeg, og
hus og have. Den føler sig hel tryg og hjemmevant.
Men når vi tager snoren på og går ud på vejen (villavej) vil den kun gå
meget kort. Og helst kun ud ad indkørslen og på det græs som hører til
forældrenes grund. Den kan dog godt lokkes til at gå lidt længere, men når
den så opdager at den er kommet lidt for langt hjemmefra sætter den i fuld
firspring og spæner hjem (med mig i hælene). Den stopper først når vi når
til indkørslen og så vil den ellers gerne tudse rundt der. (Så det har altså
ikke noget med træthed at gøre)
Er det normalt at den ikke vil gå længere?
Generelt er den også lidt usikker på fremmede. Den er ikke typen som er
frembrusende og bare styrter hen til fremmede. Den trækker sig lidt tilbage.
Er det også normal adfærd for en Berner-hvalp?
Nu har "vi" jo tidligere haft andre racer, og de har da opført sig en del
anderledes, så man ved jo aldrig om det er hunden eller racen.

Mvh
Vibeke

Fra : Ladycatwoman

Dato : 18-06-03 22:52

"Vibeke J" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu har "vi" jo tidligere haft andre racer, og de har da opført sig en del
> anderledes, så man ved jo aldrig om det er hunden eller racen.

Hej Vibeke.

Jeg tror ikke det har noget med racen at gøre. Hvalpe bryder sig generelt
ikke om at trænge ind på andre hundes område, og det gør det jo, når de går
udenfor deres egen have.
Accepter, at hunden ikke vil gå så langt, det skal nok komme, når den føler
sig klar.
Du skal også regne med, at der kan gå rigtig lang tid, før den lille vil
andet end tisse udenfor haven. Ved at gøre det, markerer den jo sig
virkeligt, og en hvalp kunne aldrig drømme om at gøre sig upopulær blandt de
voksne hunde.
Tag det helt roligt. Dine forældre har en helt normal hvalp, og pris dig så
lykkelig over, at den er tryg ved jer og huset. Alt det andet skal nok komme
med tiden. Den er trods alt ikke så gammel.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Dharma

Dato : 18-06-03 22:59

Hej Vibeke!

Der er mange hvalpe, der helst ikke vil ud og gå "på vejen". I de fleste
tilfælde er det fordi, at hvalpen kan lugte alle de andre hunde, der har
gået og markeret på vejen. Og de lugte kan fortælle nogle truende ting.
Og så har man bare ikke lyst til at gå der. Der er også mange hvalpe,
der ikke vil tisse når de er ude og gå, men lige så snart de kommer
tilbage til haven, sætter de sig og tisser. Igen man tisser nemlig ikke
der hvor en overrangeret har været. Det er ikke specielt for nogle
racer, men individuelt. Så giv det tid, og det vil komme helt af sig
selv!

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Christensen

Dato : 19-06-03 08:06

hej,
vores lille bernerhvalp (nu 9 måneder) havde det nøjagtigt ligesådan,
du vil med tid kunne gå længere og længere ture,
gå eventuelt den samme tur hver gang, så vænner hvalpen sig lidt til turen,
det var noget trælst i vinters da vi fik hende, 5 minutter til at tage
vintertøj på,
½ minuts tur, og tøj af igen, og så var bamse mega-beskidt...

held og lykke med længere ture
/bo