USB memory pen - hastigheder?
Fra : Morton Christiansen

Dato : 18-06-03 16:39

Nogen der ved om der er stor forskel mht. overføringshastighed på de USB
memory pens man kan købe?

Erfaringer, links m.v. modtages meget gerne.

Tak, Morton.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-06-03 16:51

Morton Christiansen wrote:
> Nogen der ved om der er stor forskel mht. overføringshastighed på de USB
> memory pens man kan købe?

Hvis memory pen'en er USB 2.0-kompatibel vil du se en forskel, ellers ikke.
USB 1.1 har en max. overførselshastighed på ca. 1,1 MegaByte/sek i
praksis pga. overhead.

(for perfektionisterne: USB 1.1 kører 12 MHz og overfører derfor med en
teoretisk hastighed af 12 Megabits/sek.)

Fra : Morton Christiansen

Dato : 18-06-03 17:01

> Hvis memory pen'en er USB 2.0-kompatibel vil du se en forskel, ellers
ikke.
> USB 1.1 har en max. overførselshastighed på ca. 1,1 MegaByte/sek i
> praksis pga. overhead.

Har selv en 128 MB pen, men den er meget langsommere end dette. Tager vel
ihvert fald 10 min. at fylde de 128 MB. Vil det ikke sige at den reelle
begrænsning ligger i harddiskene m.v.? Og vil jeg stadig kunne forvente en
bedre performance (af betydning) med USB 2.0 på trods af dette?

Tak, Morton

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-06-03 19:10

Morton Christiansen wrote:

> Har selv en 128 MB pen, men den er meget langsommere end dette. Tager vel
> ihvert fald 10 min. at fylde de 128 MB.

Ok, det kommer som en overraskelse for mig.
Jeg har ikke selv en, men regnede med at når det var RAM-kredse(Flash),
så ville flaskehalsen ligge i interfacet for USB 1.1's vedkommende.
Det lyder det dog ikke til at gøre, når det tager så lang tid.

> Vil det ikke sige at den reelle
> begrænsning ligger i harddiskene m.v.?

Nej.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 19-06-03 08:04

On Wed, 18 Jun 2003 20:10:18 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

> [...]
>så ville flaskehalsen ligge i interfacet for USB 1.1's vedkommende.
>Det lyder det dog ikke til at gøre, når det tager så lang tid.

Det kan evt. være producenten der har anvendt nogle usædvanligt
langsomme (og derfor måske billige) flashkredse, men jeg tror mere på
at det kan være operativsystemet.
Jeg kører WinXP og Linux derhjemme og Win98 (og lidt Linux) på mit
arbejde. Og min Win98 er væsentligt langsommere til at skrive på min
128Mb nøglering end både WinXP og Linux.

Men flashram kan sagtens være væsentligt hurtigere end USB 1.1 kan
følge med til. Det kan jeg se på mit CF kort fra mit digitale kamera,
når jeg anvender det i min USB 2.0 kortlæser.

M.v.h. Mikael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-03 17:02

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Hvis memory pen'en er USB 2.0-kompatibel vil du se en forskel, ellers
ikke.
> USB 1.1 har en max. overførselshastighed på ca. 1,1 MegaByte/sek i
> praksis pga. overhead.

Manden spurtge om memory pennens praktiske hastighed.... Efter sigende
skulle der være stor forskel på hvor hurtig de kan levere data. uafhændig om
de er usb 1.1 eller 2... Det er jo bare interfaset... om hvem gider også
stole på USB standarter? det er kun kvalitet som Firewire osv, hvor det sku
er ordenligt