37 timersuge i skolen?
Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 12:41

Jeg hørte i morges i Radioavisen at KL vil tvinge lærerne til at blive
37 timer om ugen på selve skolerne. Hvor de altså også skal forberede
sig.

Hidtil er dette som bekendt sket derhjemme. På det kontor lærerne selv
stiller gratis til rådighed for arbejdsgiveren.

Men nu skal skolerne altså bygge en blok med op til 50 kontorer med
skrivebord, datamat med internetadgang og reoler - ét kontor per lærer

Men så må lærerne jo heller ikke tage arbejde med hjem. Ej heller
kontakt til forældre. Og forældremøder om aftenen må afspadseres med et
tillæg på 50%, som på andre dele af arbejdsmarkedet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 28-06-03 18:46

Ja, det er jo en lidt underlig retning, udviklingen har taget.

I andre brancher gør man alt for at de ansatte involverer sig langt ud over
arbejdstidens og firmaets grænser. Giver dem internetopkobling hjemme, gør
firmaet attraktivt at opholde sig i ud over arbejdstiden, osv. Men i
folkeskolen går man i øjeblikket den modsatte vej. hvor lærerne før i tiden,
i hvert for mange, så arbejdet som et kald og som en del at identiteten, så
vil man nu gøre lærerne til 'kontorarbejdere', der passer kontoret 37 timer
om ugen.

Hvad er egentlig meningen ??

Hilsen

Carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-06-03 19:10

Carsten Jørgensen wrote:
> [...]
> arbejdet som et kald og som en del at identiteten, så vil man nu gøre
> lærerne til 'kontorarbejdere', der passer kontoret 37 timer om ugen.

Meningen er at lærerjobbet er gået fra at være et kald (læs: gratis arbejde
for staten) til et lønarbejderjob, hvor man vil sælge sig så dyrt som
muligt. Det er det, sagen drejer sig om. Vi kan ikke længere være tjent med
at betragte vort arbejde som et kald, eftersom der er så mange krav til
lærerne i dag, at det er vanskeligere at være lærer end for godt 50 år
siden.

Dengang var det oven i købet forbudt lærerne(læs: lærerinderne) at gifte
sig. Skolearbejdet måtte være dem nok.
Vi er heldigvis kommet videre end dengang. I dag må vi sige at lærerjobbet
er et arbejde som alle andre hvad angår løn-og arbejdsvilkår, men dog et
job, som de fleste foretrækker fremfor alle andre jobs på trods af den hetz
mod lærerne som vi oplever gang på gang. Her i agurketiderne vil vi se -
f.eks. i Politiken - at den sædvanlige føljeton om at lærerne ikke laver
nok, at eleverne ikke lærer nok etc. etc. etc. - som altid sker i slutningen
af sommerperioden og også i begyndelsen af skolernes sommerferie. Og vi vil
se tiltag som dem Bertel Haarder indfører om at vurdere elever fra 6.
skoleår for at se om de kan blive danske statsborgere.

--
ahw

Fra : Carlsen

Dato : 30-06-03 08:10

> Hvad er egentlig meningen ??

....ja bliver det sådan er jeg den som er skredet!! Jeg blev ikke lærer fordi
jeg har lyst til at bruge 37 timer om ugen som "kontotarbejder" - jeg blev
lærer fordi jeg elsker at undervise og have med børn/unge at gøre - og fordi
lærerjobbet er så dejligt frit.

-LC