4 pc i LAN.og mail aflevering
Fra : Henry

Dato : 18-06-03 09:31

Jeg har en trådløs linksys adsl router med 4 ports switch
hertil er tilkoblet 4 stk. pc i LAN

Når der så kommer mail vil jeg gerne have så at de kun havner på en computer
på netværket

altså foreksempel at alt indgående mail kun havner hos computeren med ip
192.168.1.7
kan man mon det og hvordan?

På forhånd tak

Mvh
Henry

Fra : jens

Dato : 18-06-03 11:55

Henry wrote:

> altså foreksempel at alt indgående mail kun havner hos computeren med
> ip 192.168.1.7
> kan man mon det og hvordan?

Njae, men det er ikke praktisk, og slet ikke pålideligt hvis der er unge
mennesker med i planlægningen. (alt efter hvilket OS der benyttes)

Man kan i OE, vælge at sende mail med en anden "svar til" adresse, og så
hente podt til den adresse fra pc 1.7
Men så får den enkelte pc jo aldrig svar......

Man kan med Outlook 2000, eller O..xp lave en "intern mailserver", som
videre sender for øvrige maskiner, og de interne maskiner henter post fra
den som er valgt til server i det lokale netværk.
Ikke nogen hensigtsmæssig løsning heller......

Man kan også have et domæne på nettet, og få mails sendt direkte til egen
mailserver, og lade interne maskiner hente og sende gennem den, det er en
bedre løsning, men kræver en del opsætning og kendskab til farlige sorte
huller som mailrelay og et par andre småting.

Deuden er der jo den forkromede løsning med en domæneserver........

Hvad er formålet, og i hvilken sammenhæng ?

Mvh Jens

Fra : Henry

Dato : 18-06-03 12:08

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Deuden er der jo den forkromede løsning med en domæneserver........
>
> Hvad er formålet, og i hvilken sammenhæng ?

Det er at vi har 4 pc i husstanden og pt kun en mail adresse men som det er
nu havner mail jo hos den der først henter dem.
da vi kun har en statisk ip
men min tanke var at få 4 mailadresser og så at de rigtige mail havnede hos
de rigtige computer internt på LAN. Men det kan måske ikke lade sig gøre.

mvh
Henry

Fra : jens

Dato : 18-06-03 12:14

Henry wrote:
> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> men min tanke var at få 4 mailadresser og så at de rigtige mail
> havnede hos de rigtige computer internt på LAN. Men det kan måske
> ikke lade sig gøre.

Joda, ved at have 4 mailadresser, en til hver pc (mindst)
Den pc som henter fra en mailkonto først får selvfølgelig mailen.

Det kan enten løses som først omtalt med en "svar til", eller med en
mailadresse til hver bruger på hver pc.
Man kan have ret mange pr bruger jo.

Mvh Jens