Retningslinier, regelsæt, netetikette og a~
Fra : KatjaStrofen

Dato : 17-06-03 19:32

Jf. et debatteret indlæg - nemlig "test-bare ignorer" eller lign *GG*

Hvor snakken faldt på at man lige skulle stikke fingeren i jorden for at
mærke fornemmelserne eller vibrationerne i ... erhm gruppen..

kommer her et lille nødråb...

Når man svarer på et indlæg, så skær det overflødige bort, svar UNDER
"spørgsmålet" som måske ikke engang er et spørgsmål. - Det gør det hele
meget lettere at læse, forstå og måske sågar erkende.
Er man i tvivl , så kig på usenet.dk under citatteknik

KatjaStrofen - som håber en lige vil illustrere det ved at citere korrekt :)

--

Never argue with an idiot, he will drag you down to his level and beat you
with experience

Fra : Michael Nielsen

Dato : 17-06-03 19:45

Fra : KatjaStrofen

Dato : 17-06-03 21:58

"Michael Nielsen" <michael.gn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Næsten :) - dvs du må godt være lidt kritisk og simplethen skære alt væk i
mit indlæg som er uden relevans *GGG*

Katja

Fra : Lene Heier

Dato : 17-06-03 19:49

On Tue, 17 Jun 2003 20:31:34 +0200, "KatjaStrofen"
<katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

>KatjaStrofen - som håber en lige vil illustrere det ved at citere korrekt :)

Enig. Det ville gøre alting nemmere. :)

Lene

Fra : Leyna

Dato : 17-06-03 20:08

On Tue, 17 Jun 2003 20:31:34 +0200, "KatjaStrofen"
<katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

>KatjaStrofen - som håber en lige vil illustrere det ved at citere korrekt :)

Jo da. Gør det gerne.

Med hensyn til tests, så er der jo test gruppen, men... Hvis man nu
_kun_ skriver i en enkelt gruppe og lige præcis ikke kan få _den_
gruppe til at fungere, så forstår jeg altså godt at det er dér man
vælger at teste. Det kan jeg sagtens bære over med.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-06-03 20:08

> KatjaStrofen - som håber en lige vil illustrere det ved at citere korrekt
:)

Ja, egentlig er jeg enig. Det gør det nemmere.

Modsat er jeg total kold overfor det. Vi er alle forskellige og ikke alle er
født med taster under neglene og alle skal have lov til at deltage.
Som newbee tror jeg ikke, at der skal meget påmindelse om netetikette til,
før man ikke har lyst til at bidrage længere.

Den dag i dag kan jeg godt huske min første post.
Det var her i gruppen, tør slet ikke huske tilbage til hvornår det var.
Efter lang tid bevægede jeg mig over i en anden gruppe, mener det var
forbruger, da der var noget interessant.
Så vidt jeg huske har jeg ikke været der før .... tråden blev simpelthen
banket total til jorden i netetikette, politi og irettesættelser. Da jeg
kommenterede at jeg faktisk havde deltaget i NG længe uden nogensinde at
have hørt kommentarer for min "optræden", var der flere der ikke troede på
det.... før de søgte lidt i gamle poster.

....jeg havde deltaget i katte-gruppen længe, ikke en irettesættelse kunne de
finde....

Så mit forslag til dem der gerne vil lege politi. Søg om at få en
dk.net.politi gruppe Eller lev med at nogle klør sig i bagdelen inden de
gir' hånd (Tak Jette, det var dagens griner) )))))

Citat fra tidligere post af Jette fra usenet.dk
"Net-etiketten er en "Emma Gad's Takt og Tone for Internet-brugere", og
ikke - som mange fejlagtigt tror - et regelsæt man kan overholde eller ej..
At overtræde den er ikke som at køre 130 på motorvejen, men som at klø sig
bagi lige før man giver hånd. "

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-06-03 20:41

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> writes:

> Den dag i dag kan jeg godt huske min første post.
> Det var her i gruppen, tør slet ikke huske tilbage til hvornår det var.

Så vidt jeg lige kan se er det nu slet ikke så længe siden. Sådan
omkring den 17. januar 2001. :)

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Charlotte

Dato : 17-06-03 23:13

On 17/06/03 21:41, in article u4r2owkz7.fsf@trinekc.dk, "Trine Kornum
Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote:

> Så vidt jeg lige kan se er det nu slet ikke så længe siden. Sådan
> omkring den 17. januar 2001. :)

Jeg er nysgerrig: Hvordan kan du se det ??

Mvh.
Charlotte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-06-03 05:21

> Så vidt jeg lige kan se er det nu slet ikke så længe siden. Sådan
> omkring den 17. januar 2001. :)

Jamen før det stod der bare Nina

Men hvor tiden dog går !!

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-06-03 23:28

Charlotte <Tulle@FJERNheaven.dk> writes:

> Jeg er nysgerrig: Hvordan kan du se det ??

Ved at søge på navnet på Google Groups. Hvis der er mange resultater,
så kan man prøve at ændre på det tidsrum man søger i. Jeg har i min
søgning ikke taget højde for evt. navneskift eller før Tender
Tribes-navnet opstod.

Ved at vide at jeg har giftet mig til et nyt navn kan man se, at jeg
skrev mit første indlæg omkring den 6. maj 1999. Og at jeg i alt har
postet omkring 1900 indlæg på offentlige nyhedsgrupper. Faktisk kunne
det være at jeg skulle overveje at få mig et liv?

Fra : Charlotte

Dato : 17-06-03 23:50

On 18/06/03 0:27, in article uel1suyol.fsf@trinekc.dk, "Trine Kornum
> [...]

> så kan man prøve at ændre på det tidsrum man søger i. Jeg har i min
> søgning ikke taget højde for evt. navneskift eller før Tender

Iiih hvor smart

> [...]
> postet omkring 1900 indlæg på offentlige nyhedsgrupper. Faktisk kunne
> det være at jeg skulle overveje at få mig et liv?

*GG* det sagde du...

Mvh.
Charlotte

--
Kattepasning: http://miver-service.siamis.com

Fra : Kate

Dato : 20-06-03 21:34

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Faktisk kunne
> det være at jeg skulle overveje at få mig et liv?

Puha, jeg så engang hvor mange jeg havde potet under mine forskellige
"oliwer"-emails i tidens løb..... Jeg må vidst også heller se at få mig
et liv. Har heldigvis glemt _hvor_ mange det drejede sig om, men det
var _mange_

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Jette Nielsen

Dato : 18-06-03 16:37

> [...]
> Som newbee tror jeg ikke, at der skal meget påmindelse om netetikette til,
> før man ikke har lyst til at bidrage længere.

Naturligvis skal alle have lov at deltage... omvendt ender alt i anarki
hvis man aldrig irettesætter og forsøger at få folk til at følge de
vigtigste retningslinier.

> [...]
> have hørt kommentarer for min 'optræden', var der flere der ikke troede på
> det.... før de søgte lidt i gamle poster.

Man skal naturligvis tænke over hvordan man irettesætter.... hvis én har
nævnt det, er der jo ingen grund til, at der er 3 andre der også gør
det. Du har haft en uheldig oplevelse, men derfor kan det jo godt være,
at vi kan gøre det anderledes i denne gruppe.

> Så mit forslag til dem der gerne vil lege politi. Søg om at få en
> dk.net.politi gruppe Eller lev med at nogle klør sig i bagdelen inden de
> gir' hånd (Tak Jette, det var dagens griner) )))))

Velbekomme

Netop beskyldningen om at lege netpoliti, når man irettesætter, er ofte
årsag til at folk undlader irettesættelser. Det har igen den negative
effekt, at der kommer flere og flere newbies, der ikke overholder de
simpleste netiketter, og det betyder i sidste ende, at gruppen bliver
rodet og besværlig at følge med i.

Man skal naturligvis ikke være penibben ... og der er mange ting jeg
sagtens kan tolerere... men hvis vi skal følge dit koncept og være helt
kolde overfor brud på netikketten, bliver gruppen uudholdelig. Prøv bare
at læse retningslinierne på usenet.dk og forestil dig tonen og
læsevenligheden i gruppen, hvis _intet_ af det blev overholdt

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 17:19

Jette Nielsen wrote:

> Naturligvis skal alle have lov at deltage... omvendt ender alt i
> anarki
> hvis man aldrig irettesætter

Jeg håber sandelig aldrig, der er nogen, der forsøger at "irettesætte"
mig i en ng. Det ord forbinder jeg primært med min regnelærer i
folkeskolen ....
Men i visse ng'er (retfærdigvis mest de mandligt dominerede) kan man
godt se folk blive irettesat, så man næsten hører linealen svirpe over
deres stakkels fingre.
Så som sprogligt pernittengryn med visse traumatiske erindringer vil jeg
foreslå, at vi nøjes med at "vejlede" og "forklare".

Niels Peter

Fra : Jette

Dato : 21-06-03 07:33

"Niels Peter" skrev:
> Så som sprogligt pernittengryn med visse traumatiske erindringer vil jeg
> foreslå, at vi nøjes med at "vejlede" og "forklare".

Naturligvis... det var bare dårligt ordvalg fra min side

Mvh. Jette

Fra : Niels Peter

Dato : 17-06-03 21:09

KatjaStrofen wrote:

> Når man svarer på et indlæg, så skær det overflødige bort

Jeg er ret enig. Der er ikke noget værre, end når folk citerer hele
debatten for så blot at skrive forneden "Det synes jeg også"
(overdrivelse fremmer forståelsen).

Niels Peter

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 24-06-03 18:39

> Niels Peter <mail@bluewhite.dk> wrote:
> Jeg er ret enig. Der er ikke noget værre, end når folk citerer hele
> debatten for så blot at skrive forneden "Det synes jeg også"
> (overdrivelse fremmer forståelsen).

Hej Niels Peter

Kunne du så ikke ved lejlighed forklare Camilla hvordan man gør det
rigtigt?

--
M.v.h
Niels =/\ . . /\=

Fra : Niels Peter

Dato : 24-06-03 19:55

Niels Jacobsen wrote:

> Hej Niels Peter
>
> Kunne du så ikke ved lejlighed forklare Camilla hvordan man gør det
> rigtigt?

Jeg har ikke bemærket, at Camilla har større problemer med
citatteknikken end så mange andre?
Og det ville ligne hende dårligt blot at skrive "Det synes jeg også".

Niels Peter

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 17-06-03 21:38

> [...]
> "spørgsmålet" som måske ikke engang er et spørgsmål. - Det gør det hele
> meget lettere at læse, forstå og måske sågar erkende.

Nope! Jeg svarer hhv. over eller under, alt efter hvad der er mest
hensigtsmæssigt. Hvis det er et regulært spørgsmål, passer det fint at svare
under. Men har man fx en parallel beretning man vil af med, er det bedre at
skrive den i toppen, men lade den oprindelige stå nedenunder, så folk der
evt. har glemt, hvad tråden handler om / startede med, kan læse op på det.

Og så er det i øvrigt komplet ÅNDSSVAGT at skulle bladre sig igennem et
laaangt citat, for så i bunden at finde et "OK" eller "Jeg er helt enig"!
Den slags kan med fordel skrives i toppen, og er der så nogen med
korttidshukommelse, der har glemt sagen, kan de jo bare læse den derunder.

Jeg vil derfor hjertens gerne opfordre alle til bevidst at overveje, hvordan
der skal klippes og citeres i hvert enkelt tilfælde, i stedet for at følge
firkantede regler, der tit er til mere skade end gavn.

Mvh. Else.
PS: Apropos netikette, så har det her ikke meget med katte at gøre

Fra : KatjaStrofen

Dato : 17-06-03 22:05

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> evt. har glemt, hvad tråden handler om / startede med, kan læse op på det.

Sludder og vrøvl :) - det handler om at det citerede giver en kontekst.. -
ved man hvad det er du citerer læser du jo ligegyldigt henover, for at komme
ned til vedkommende svar/beretning.

Jeg kan selvfølgelig ikke svare hvad virker mest hensigsmæssigt for DIG :) -
men kan svare på hvordan de generelle retningslinier er opstillet, netop for
at øge kommunikationen og forståelsen af denne.

> Og så er det i øvrigt komplet ÅNDSSVAGT at skulle bladre sig igennem et
> laaangt citat, for så i bunden at finde et "OK" eller "Jeg er helt enig"!

Korrekt, derfor man skærer overflødigt snak væk

> Den slags kan med fordel skrives i toppen, og er der så nogen med
> korttidshukommelse, der har glemt sagen, kan de jo bare læse den derunder.

Nej

> [...]
> der skal klippes og citeres i hvert enkelt tilfælde, i stedet for at følge
> firkantede regler, der tit er til mere skade end gavn.

Hvilket jeg så helst vil fraråde... der er mere logik i det andet, det er
som en del af en samtale/debat. - og lige i dette tilfælde er det netop mere
skade end gavn at indordne egne regler.. [fristes til at sige bare for at
være på tværs *GG* - men tror nu ikke det er derfor du gør det] de fælles
retningslinier.. giver en optimal læsevenlighed.. - man skal ikke til at
side og scrolle op og ned og gætte sig frem til hvad vedkommende taler om..
fordi det netop kommer i den kronologiske orden.

> Mvh. Else.
> PS: Apropos netikette, så har det her ikke meget med katte at gøre

Katja
Som da er enig.. men stadig en vigtig ting for at gruppen fungerer bedre ...
og hvorfor ikke stræbe mod det :)..
Som da godt lige kan smide en hilsen ind fra min kat.. hvis det hjælper på
det *GG*

*Tigermissen vinker til Else* ..oO(Du skulle vel ikke lige have noget mad?)
*GG*

Fra : Charlotte

Dato : 17-06-03 23:20

On 17/06/03 23:05, in article bcnvqb$1fkh$1@news.cybercity.dk,
"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

> de fælles
> retningslinier...

Netop...retningslinier - ikke autoritære regler

Charlotte

Fra : Frederiksen

Dato : 17-06-03 23:29

> Sludder og vrøvl :) - det handler om at det citerede giver en kontekst.. -
> ved man hvad det er du citerer læser du jo ligegyldigt henover, for at
komme
> ned til vedkommende svar/beretning.

Vi læser jo tråde, og det er en komplet tåbelig regel, at man svarer
nedenunder. Det giver kun mening, hvis man deler indlægget op i "bidder",
hvor der så svares efter hver "bid". Prøv du at læse bare 15 svar på et
indlæg. Det er SÅ træls.
Men læse man kun nogle af svarene og ikke den oprindelige post, så giver det
fin mening - men hvem gør det?

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-06-03 23:39

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> [...]
> nedenunder. Det giver kun mening, hvis man deler indlægget op i "bidder",
> hvor der så svares efter hver "bid". Prøv du at læse bare 15 svar på et

For nu at komme med et eksempel:

En bi, der flyver baglæns.

\ /

\ /

\ /

Hvad er det der flyver rundt og siger mus, mus?

Og hvis man sørger for at klippe fornuftigt, så er det den eneste
lette måde at læse indlæg på, og da specielt i lange tråde.

Men det er nu lige meget, for netiketten er nu engang som den er, hvis
den skal ændres, må man i første omgang forsøge at gøre det igennem
enten dk.admin eller evt. dk.admin.netikette, hvor denne debat i
øvrigt også burde foregå, derfor er der et FUT dertil.

Måske skulle man også læse sine betingelser en gang mere. Mange
udbydere kræver at man overholder den gældende netikette, altså den af
styregruppen vedtagne, som kan læses på usenet.dk.

> Men læse man kun nogle af svarene og ikke den oprindelige post, så giver det
> fin mening - men hvem gør det?

Det gør jeg tit, når jeg har været væk fra computeren et par dage.

Mvh Trine

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Charlotte

Dato : 17-06-03 23:06

On 17/06/03 20:31, in article bcnmq7$10so$1@news.cybercity.dk,
"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

Hej Katja.

> [...]
> Er man i tvivl , så kig på usenet.dk under citatteknik
>
> KatjaStrofen - som håber en lige vil illustrere det ved at citere korrekt :)

Jeg vil da godt lige have checket, om jeg gør det korrekt...?

Mvh.
Charlotte

Fra : KatjaStrofen

Dato : 18-06-03 07:22

"Charlotte" <Tulle@FJERNheaven.dk> skrev i en meddelelse news:BB155D5B.4139%

> Hej Katja.

Hej Charlotte

> Jeg vil da godt lige have checket, om jeg gør det korrekt...?

Det ser ganske fint ud :)

> Mvh.
> Charlotte

Katja

Fra : Jette Nielsen

Dato : 18-06-03 16:24

> [...]
> meget lettere at læse, forstå og måske sågar erkende.
> Er man i tvivl , så kig på usenet.dk under citatteknik

Fint initiativ du tager her... jeg er helt enig. Desværre har jeg dog
set før, at en velment opsang som denne, ikke hjælper ret længe. Måske
er vi trods alt lidt for tolerante...

Fra : KatjaStrofen

Dato : 18-06-03 17:17

"Jette Nielsen" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> skrev > Fint initiativ du tager
her... jeg er helt enig. Desværre har jeg dog
> set før, at en velment opsang som denne, ikke hjælper ret længe.

Tak - og tjaeh, jeg er lidt af den overbevisning det er lidt bedre at gøre
lidt, oplyse lidt, frem for at lade det helt gå i stå, fordi så vil der
nemlig opstå et voldsomt rod. Og jeg kan da se enkelte har stillet sig
nysgerrig og gerne vil lære det.

Problemet er jo ofte, at når man finder frem til nyhedsgrupperne [hvis man
ser bort fra det der kandu.dk stedet] - anyhow problemet er, at man altså
ikke er klar over at der findes nogle fælles retningslinier. Mange løser
dette ved at iagttage en del inden de begynder.. og andre kaster sig bare ud
i det, og vil først blive opmærksom på deres uhensigtsmæssige opførsel *G*
når nogle gør dem opmærksom på det.. - og hertil kan man jo så tilføje at
ikke alle tager kritik lige godt *G*

> Med venlig hilsen
> Jette Nielsen

Også herfra
Katja

Fra : Jette

Dato : 21-06-03 07:37

"KatjaStrofen" skrev:
> Problemet er jo ofte, at når man finder frem til nyhedsgrupperne [hvis man
> ser bort fra det der kandu.dk stedet]

kandu.dk har fanden skabt! Så er det sagt, hi! ... de nævner ikke en dyt om
www.usenet.dk og netikette i deres "kom godt i gang".

> - og hertil kan man jo så tilføje at
> ikke alle tager kritik lige godt *G*

Så sandt, så sandt