Fri jord ?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-06-03 19:28

Vedrørende min renskrivning af "Døde mandkjøn fra 13. Jan. 1828 til 2.
Dec. 1831" St. Olai sogn i søstaden Helsingør på

http://home6.inet.tele.dk/flemclar/doedolai1.html#døde

møder jeg ustandselig begrebet "fri jord".

Jeg forstår at dersom man er "uægteskablig født" - slave, selvmorder eller
på anden måde har gjort sig ud til bens, at man bliver begravet uden for
muren, men almindelige dødelige der tilsyneladende har gjort borgerpligten
.. . . hvorfor skal de i "fri jord" ??

Hvad har de mon gjort?? Eller har de valgt selv??

Flemming.

Fra : jensaxel

Dato : 17-06-03 19:53

Ole Salmaker
Brannen 1702 begynte i Ole Salmakers hus som lå tett ved Manufakturhuset. En
Ole Salmaker, vi må tro det er den samme, er registrert begravet 30. juli
1716 på St. Jakob kirkegård, hvor han for sin fattigdom nøt fri jord.

(Kilder: Bergen byleksikon, Sollieds arkiv og Digitalarkivet)

mvh
jensaxel

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 17-06-03 20:59

"Fri jord" er vel ikke uden for muren.
Det betyder bare, at der ikke er betalt til kirken for begravelsen, hvilket
oftest var situationen for ubemidlede folk.
Med venlig hilsen
Ole Bech Knudsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-06-03 08:07

"Ole Bech Knudsen" <obk.aarhus@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvilket
> oftest var situationen for ubemidlede folk.
Tak for det!
Nu var der "en klokke der ringede" - jeg mener nok at have læst om dette et
eller andet sted, og ved en fejl blandede jeg begreberne sammen.
Jeg vil prøve at se efter hvor jeg har læst om om det.
Flemming.