Strand i Nordsjælland
Fra : Kathrine

Dato : 17-06-03 18:04

Hvor i Nordsjælland (Frederiksværk +/- 20 km) findes der en rar strand
som er småbørnsvenlig.
Og hvor der ikke ligger 120.000 mennesker ovenpå hinanden
--
Kathrine
---

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 17-06-03 21:28

En rar børnevenlig strand er især DronningeMølle strand. Der plejer at være
lavt vand ret langt ud. Vi var selv der ret meget sidste år med vores nu 2½
årig. Der er selvfølgelig andre på stranden men det er ikke et fluepapir som
Bellevue ved Klampenborg.
Ellers kan Tisvildeleje Strand også anbefales der er dog lidt flere
mennesker (tit) og ikke nær så lavt vand, men dejlig alligevel.
Held og lykke
Venligst Cecilie

Fra : KL \(3000\)

Dato : 18-06-03 07:36

Hej.

Kan kun nikke ja til det med Dronningmølle strand.

Den er rigtig god og der er meget plads så man ikke ligger oven i hinanden.

Jeg har selv kommet der siden jeg var lille.

Mvh
Janne

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-06-03 07:53

Peder Mads Strand i Humlebæk (Sletten) er også god.

Henriette Døssing

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-06-03 08:28

Fischer & Døssing (tmp@REMOVETHISfischer.as) skrev:

> Peder Mads Strand i Humlebæk (Sletten) er også god.
>
> Henriette Døssing

Men næppe indenfor +/- 20 km

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : ED

Dato : 18-06-03 21:36

Der findes ikke deciderede børnevenlige strande mellem Hundested og
Gilleleje. Men man kan godt finde steder alligevel, som opfylder
betingelserne:

1. Få mennesker
2. Lavt vand.

Ad. 1:
Mellem Liseleje og Tisvildeleje har vi f.eks. Stængehus. Der kommer ikke så
mange mennesker, fordi der ikke er nogen badeby i nærheden. Til gengæld skal
man køre nogle kilometer ud gennem plantagen for at komme derud. Hvis du kan
finde ad grusvejene ud i området mellem Stængehus og Tisvildeleje, er der
strand hvor det skal være rigtigt varmt før der overhovedet er mennesker.

Ad. 2:
For at få lavt vand, er du nødt til at holde øje med hvordan vejret påvirker
stranden. Til tider arter stranden sig således - som regel efter en gang
blæst - at der dannes strandsøer, som holder i nogen tid efter at havet har
trukket sig tilbage. Her bliver vandet dejligt varmt, er stille og typisk
max. 30 cm. dybt. Dette er ideelt for de helt små, men man skal selvfølgelig
holde øje med dem alligevel - de kan jo drukne i en underkop, hvis de
falder.

Ved selve Liseleje f.eks. er der en mole. På hver side af molen er der en
lille bugt. Her er det næsten altid sådan, at når man står med snuden ud mod
vandet, så er der dybt umiddelbart til venstre for molen ud mod hundested.
Bare 5 meter ude står en voksen i vand til halsen. I bugten til højre ud mod
Tisvilde er der til gengæld lavt et godt stykke ud. Det er også her fiskerne
trækker deres både op og et mylder af unger står ude i brændingen og mærker
suset.

Et andet lavvandet område er ned langs Roskilde fjord. Hvordan
vandkvaliteten er ved jeg dog ikke. Jeg har ikke badet der siden ca. 1975.

Endelig kunne man jo tjekke området omkring Lynæs - Sølager. Her kan man
evt. finde læ, når der er buler på bassinet ude ved nordkysten.

Mvh. ED