Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Omlægning af lån?
Fra : Simon Demuth

Dato : 17-06-03 10:27

Hej i gruppen
Jeg er den heldige ejer af en ejerlejlighed hvor i jeg skylder ca 350.000.
Jeg har et 7% obligationslån, men overvejer om det kan betale sig at omlægge
til 5% i stedet. Jeg regner med at sælge om ca 3-4 år og har ikke problemer
med at klarer den nuværende termin, så det er ikke kun for at få mere luft i
økonomien, men også fordi jeg gerne vil stå med et godt udgangspunkt når jeg
skal sælge og invisterer i noget andet. Jeg har fået fortalt at der ikke er
den store fordel i 5% frem for 7% det kommer an på om man vil have flest
mulig penge i hånden nå man sælger ved at beholde mit 7% eller om man vil
sparer her og nu og få lidt mindre ud ved salg. Holder denne forenklede
påstand vand eller hva´. Jeg vil da være meget taknemmelig for lidt respons.
På forhånd tak.

Fra : Britt Malka

Dato : 17-06-03 15:10

On Tue, 17 Jun 2003 11:27:23 +0200, "Simon Demuth"
<sdemuth@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>mulig penge i hånden nå man sælger ved at beholde mit 7% eller om man vil
>sparer her og nu og få lidt mindre ud ved salg.

Det skulle jeg mene, den gjorde, men her er du nødt til at se
forskellen i kurs i de to typer lån.

Typisk er kursen lavere for et 5 % pantebrev (eller er det
obligation?), for klart nok vil investorerne hellere betale for at få
en højere rente end en lavere.

Hvis du alligevel vil sælge om nogle år, skal du også tage højde for
tabet til stempel og andre omkostninger, som du ikke kan trække fra i
skat.

Jeg gætter på, at du står dig bedst ved at beholde dit 7 %'s lån, men
har kreditforeningen ikke en simulator, hvor du kan prøve af, hvad
forskellen bliver?

Britt Malka

Tilmeld dig gratis Tips & Tricks, og vind Stone's SummaSummarum - www.malka.it/tips/tilmeld.html