Lys og planter
Fra : Fly Christensen

Dato : 17-06-03 09:35

I forlængelse af mit spærgsmål med nitrat har jeg nogle spørgsmål
omkring lys og planter affødt af den diskussion.

Jeg har èn plante som vokser som en sindsyg. Det ligner mellemting
mellem persille og dild. Desværre har jeg ikke lige nævnet på den. Det
er den enste planter der virkelig ser ud til at vokse. Resten af
planterne holder bare skansen. Det vil sige, de vokser ikke, men de går
helle ikke ud.
Jg har to sværdplanter, som hver har to lange stængler, som er helt
afgnavede. Det var vist nok engang store blade. Der er kommet ny små
blade, men de forbliver små.
Mit lys består af to rør, som var med i sættet. Jeg mener at der var
nogle SunGlo og så et andet Glo. Kan det betale sig at skifte
plante-røret til at andet, for muligvis at forbedre plantevæksten?
Lyset et tændt 10-12 timer.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 17-06-03 13:48

> Jeg har èn plante som vokser som en sindsyg. Det ligner mellemting
> mellem persille og dild. Desværre har jeg ikke lige nævnet på den.

Jeg tror også vi har den, men jeg kan ikke lige huske navnet. Prøv at lede
www.tropica.dk, der kan du sikkert finde den..

> Jg har to sværdplanter, som hver har to lange stængler, som er helt
> afgnavede. Det var vist nok engang store blade. Der er kommet ny små
> blade, men de forbliver små.

Sådan var det også i vores akvarie i lang tid. Det er dybt (60cm), og det
var som om det først rigtigt var etableret efter 1 1/2 år, til trods for at
vi havde lagt bundlagsgødning.

Hvor stort er dit akvarie og hvor lang tid har du haft det?

> [...]
> nogle SunGlo og så et andet Glo. Kan det betale sig at skifte
> plante-røret til at andet, for muligvis at forbedre plantevæksten?

Tiden er helt rimelig. Det er sikkert en god ide at skifte rør; vi er glade
for Philipps Aquarelle. Skift et ad gangen (start f.eks. med Sun-Glo) med et
par ugers mellemrum.

mvh

Martin

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-06-03 14:29

On Tue, 17 Jun 2003 14:48:25 +0200, "Martin Sorensen[2840]"
<santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote:

>Jeg tror også vi har den, men jeg kan ikke lige huske navnet. Prøv at lede
>på www.tropica.dk, der kan du sikkert finde den..

Kigger.

> [...]
>vi havde lagt bundlagsgødning.
>
>Hvor stort er dit akvarie og hvor lang tid har du haft det?

4x4x10 dm; siden november.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : - Emo

Dato : 17-06-03 14:12

> Jeg har èn plante som vokser som en sindsyg. Det ligner mellemting
> mellem persille og dild. Desværre har jeg ikke lige nævnet på den.

Brøndkarse?? *

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-06-03 14:26

On 17 Jun 2003 06:12:14 -0700, Gordow@ofir.dk (- Emo) wrote:

>Brøndkarse?? *

For fannan da! Nu ska jeg til at gøre min monitor ren!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Dan Mortensen

Dato : 17-06-03 15:09

> Jeg har èn plante som vokser som en sindsyg. Det ligner mellemting
> mellem persille og dild.

Kunne være

http://www.tropica.com/productcard.asp?id=051

/DM

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-06-03 07:46

On Tue, 17 Jun 2003 16:09:29 +0200, "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk>
wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
>
>Kunne være
>
>http://www.tropica.com/productcard.asp?id=051

Det er den her:

http://www.tropica.com/productcard.asp?id=021

Vokser som en sindssyg.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 18-06-03 08:28

> Det er den her:
>
> http://www.tropica.com/productcard.asp?id=021
>
> Vokser som en sindssyg.

Jep, det er også den vi har.Som Tropica skrive er den ikke ret krævende,
opfører sig som ukrudt.

Vi har på fornemmelsen at den har hjulpet med at stabilisere vores akvarie.

Men skift nu den Sun-Glo med et planterør, det vil nok hjælpe de andre
planter.

mvh

Martin

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-06-03 10:28

Martin Sorensen[2840] wrote:
> [...]

"Hornblad".

> Jep, det er også den vi har.Som Tropica skrive er den ikke ret krævende,
> opfører sig som ukrudt.
>
> Vi har på fornemmelsen at den har hjulpet med at stabilisere vores akvarie.

Det er nok ikke helt umuligt; en kraftig plantevækst er sjældent noget
skidt.

> Men skift nu den Sun-Glo med et planterør, det vil nok hjælpe de andre
> planter.

SunGlo er ikke så tosset endda til planter; det giver nemlig meget lys i
et passende spekter. Tropica fremhæver SunGlo som værende godt til planter.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 19-06-03 08:20

> Det er nok ikke helt umuligt; en kraftig plantevækst er sjældent noget
> skidt.

Den skulle vist endda afgive et stof som hæmmer alger.

Det sjove var, at efter et par uger med den begyndte de andre arter at vokse
bedre.

> SunGlo er ikke så tosset endda til planter; det giver nemlig meget lys i
> et passende spekter. Tropica fremhæver SunGlo som værende godt til
planter.

Så skal det nok passe - det var min hukommelse som snød mig.

/Martin

Fra : Fly Christensen

Dato : 20-06-03 09:50

[snip]

Hvor? Det kan jeg ikke finde.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-06-03 19:06

Fly Christensen wrote:
> On Wed, 18 Jun 2003 11:28:15 +0200, "Steen Suder, privat"
> <sfs_news@suder.dk> wrote:
>
> [snip]

> Hvor? Det kan jeg ikke finde.

I en lille grøn pamflet man kan få hvis man skulle være så heldig at få
lov til at komme på besøg hos dem eller hos sin velassorterede
plante-dealer.