Afvikle program som anden bruger
Fra : Jimmy

Dato : 16-06-03 22:13

Hej

Jeg forsøger at få gsmlib afviklet fra rc.local som sin egen bruger på RH
9.0 textmode.

Jeg har oprettet en bruger som hedder gsmlib uden en shell.
Jeg har ændret rettigheder fra de fem biblioteker, som gsmlib ligger i, fra
root/root til gsmlib/gsmlib.

Når jeg starter gsmlib igen, dog logget ind som root, starter den op som
root.

Vil den starte som gsmlib, hvis jeg genstarter (hvilket jeg helst vil
undgå)?
Eller er der noget andet jeg skal gøre?

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Farre

Dato : 16-06-03 22:20

On Mon, 16 Jun 2003 23:13:29 +0200
"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote:

> Vil den starte som gsmlib, hvis jeg genstarter (hvilket jeg helst vil
> undgå)?
> Eller er der noget andet jeg skal gøre?

Prøv med:

su gsmlib -c exefil

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-06-03 22:18

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> [...]
> root.
>

> Vil den starte som gsmlib, hvis jeg genstarter (hvilket jeg helst vil

su -c <kommando> <brugernavn>

/Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : Jimmy

Dato : 16-06-03 22:25

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> su -c <kommando> <brugernavn>

Hvad betyder "-c <kommando>" ?
Er det noget der skal gøres een gang og derefter starter den op som gsmlib
hver gang jeg genstarter?

Tak for de hurtige svar til begge.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 16-06-03 22:33

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Hvad betyder "-c <kommando>" ?
> Er det noget der skal gøres een gang og derefter starter den op som gsmlib
> hver gang jeg genstarter?

Jeg er med - jeg skal ændre linien i rc.local til "su gsmlib -c gsmsmd +
parametre".

Desværre får jeg Permission denied når den vil åbne ttyS0:

[root@GSM bin]# bash: /root/.bashrc: Permission denied
gsmsmsd[ERROR]: opening device '/dev/ttyS0' (errno: 13/Permission denied)

[1]+ Exit 1 su gsmlib -c gsmsmsd

[root@GSM bin]# ll /dev/ttyS0
crw-rw---- 1 root uucp 4, 64 Jun 16 23:10 /dev/ttyS0

Jeg har tilføjer gsmlib til gruppen uucp, men det har ikke hjulpet.

Synes jeg har mange problemer med de grupper og rettigheder.

mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 16-06-03 22:38

> [...]
> crw-rw---- 1 root uucp 4, 64 Jun 16 23:10 /dev/ttyS0
>
> Jeg har tilføjer gsmlib til gruppen uucp, men det har ikke hjulpet.

Ja og så alligevel, da jeg havde tastet : i stedet for , i gruppen.

ps aux
root 18339 0.3 0.2 1956 908 pts/0 S 23:34 0:00 su gsmlib -c
gsmsmsd
gsmlib 18340 0.6 0.3 2636 1220 pts/0 S 23:34 0:00 gsmsmsd

1) Ser ovenstående korrekt ud?

2) Og hvorfor får jeg stadig en Permission Denied:

[root@GSM bin]# bash: /root/.bashrc: Permission denied

Håber ovenstående er nok til at se problemet.
Loggen siger ingenting.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 16-06-03 23:06

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> su -c <kommando> <brugernavn>

Jamen er det ikke kun midlertidigt?

-----
To execute command with the temporary environment and permissions of user
bin, enter:

su - -c command bin args
-----

Jeg skal jo have det gjort permanent.

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-06-03 23:12

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Jamen er det ikke kun midlertidigt?

Midertidigt? Hvornår skulle su opgive root-rettigheder?

> -----
> To execute command with the temporary environment and permissions of user
> [...]

Temporary skal nok forstås således, at i de programmer, der udføres af
su, kører med den angivne brugers indstillinger og rettigheder. Ellers
kan jeg ikke lige få det til at give mening (men jeg har selvfølgelig
også glemt at lave kaffe).

Læg mærke til den ekstra streg ift. mit forslag - den kan måske hjælpe
dig af med dine .bashrc-problemer.

/Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson

Fra : Jimmy

Dato : 16-06-03 23:23

> Læg mærke til den ekstra streg ift. mit forslag - den kan måske hjælpe
> dig af med dine .bashrc-problemer.

Hmm ikke helt:

[root@GSM html]# su gsmlib - -c "gsmsmsd -d /dev/ttyS0 -b 9600 --spool
/gsm/sms/sms_out_01 -f --store SM \--action "perl
/gsm/scripts/perl/sms_incoming.pl 1"" &
[1] 18874
[root@GSM html]# bash: /root/.bashrc: Permission denied

Det er måske pga. de ekstra double quotes?

Om ikke andet starter gsmlib op, men kort efter quitter den...

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-06-03 23:28

> [...]
> [1] 18874
> [root@GSM html]# bash: /root/.bashrc: Permission denied
>
> Det er måske pga. de ekstra double quotes?

Prøv:

su gsmlib - -c "gsmsmsd -d /dev/ttyS0 -b 9600 --spool /gsm/sms/sms_out_01 -f --store SM \--action 'perl > /gsm/scripts/perl/sms_incoming.pl 1'" &

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Jimmy

Dato : 17-06-03 09:44

> [...]

Nå, men jeg er gået væk fra su og går over til at afvikle programmet fra
gsmlib's cron.

På den måde kan jeg samtidig checke om det kører, og hvis ikke, starte det.

Tak for hjælpen.

mvh
Jimmy