Skade sikre andehuse?
Fra : J.Rohmann

Dato : 16-06-03 21:11

Hej er der en der ligger inde med opskriften på et sådan Andehus? jeg har
mange Vildænder i min sø, men der kommer aldrig ællinger? så har jeg hørt at
Skovskader ryder Andereder hvis de kan komme til det.
MVH
Jens

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 16-06-03 22:35

J.Rohmann <rohmann@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eee246b$0$13166$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hej er der en der ligger inde med opskriften på et sådan Andehus?

Hej selv. Tror desværre næsten du kan opgive et skadesikkert andehus. Jeg
har en del fjerkræ og har oplevet at skaderne gik ind i hønsehuset og
fiskede æggene ud af skufferne i mine forsvindingsreder!! Desuden tager de
en del kyllinger, et år havde jeg den ene dag 54 kyllinger, et par dage
efter ikke een. Løsningen var større klapper på rederne ( de duer ikke til
at ruge i - æggene forsvinder ned i en HELT lukket skuffe). Desuden skyder
jeg de gamle skader - det giver bare flere unge skader på reviret, men de er
ikke så erfarne eller modige at de hitter æggene. Desuden har jeg fjernet en
del bevoksning, det gør dem tydeligvis mindre modige. Hjemme hos os kalder
vi de satans dyr " flyvende rotter", jeg har stort set opgivet at lave
kyllinger uden maskine, småfuglene i haven er forresten også nærmest
udryddet de seneste år. Og glem også alt om at opsætte snore mm. over
dammen, skaderne ænser dem ikke, men ænderne brækker halsen når de flyver på
dem.
MVH Niels

Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 17-06-03 16:52

On Mon, 16 Jun 2003 23:34:42 +0200,
=?iso-8859-1?Q?Niels_Damsgaard-S=F8rensen?= <nds@svigermor.tdcadsl.dk>
wrote:

<snip>
>Desuden skyder
>jeg de gamle skader - det giver bare flere unge skader på reviret, men de er
>ikke så erfarne eller modige at de hitter æggene.

Til akkurat slike tilfeller mener jeg, helt subjektivt selvsagt, at
det burde tillates med regulert bruk av gift (alfakloralose, en
sovemedisin) for å fjerne skadedyrene. Noen få egg med alfakloralose
liggende i et litt bedre synlig rede enn resten, ville føre til at
skadefuglene tok disse eggene først, og sovnet inn en liten tid
senere.

Altså - en 100% selektiv måte å fjerne de skadegjørende fuglene på.

Fra : Martin

Dato : 18-06-03 12:33

Vi har stort held med at lave et stort lavt udhæng på taget så rovvildtet
ikke kan lande på selve platformen og derefter hoppe ind i huset.