2-årig på forsædet
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 18:42

Jeg skal køre langt (overvejende motorvej) med en to-årig i bilen.

Overvejer at få airbaggen slået fra, så hun kan komme om på forsædet og
sidde ved siden af mig.... i stedet for at sidde (alene) på bagsædet, hvor
det desuden er forbundet med fare at hjælpe hende med drikkeflasken, sutten
etc. hvis der er behov for det.

Er det noget, der taler alvorligt imod at gøre det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 19:30

Glemte lige.... hun skal selvfølgelig sidde i sin autostol!

Fra : Charlotte

Dato : 16-06-03 20:29

On 16/06/03 19:42, in article 3eee019c$0$15345$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote:

> [...]
> etc. hvis der er behov for det.
>
> Er det noget, der taler alvorligt imod at gøre det?

Hej Lisbeth.

Husk endelig at slå airbag´en fra - så er det sikrest, at hun sidder på
forsædet når I skal langt - uanset gode fortsæt mv. ender det helt sikkert
med at du lige skal hjælpe hende / række hende noget imens I kører, og det
er farligt!
Så hav en god tøsetur

Mvh.
Charlotte

Fra : Søren Mors

Dato : 16-06-03 20:43

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> det desuden er forbundet med fare at hjælpe hende med drikkeflasken, sutten

Hvis du ender med at lade hende sidde på bagsædet, og du bruger en
fremadrettet autostol, så tag nakkestøtten af passagersædet, det giver
hende et meget bedre udsyn.

Søren Mors

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-06-03 10:59

Søren Mors wrote:

> Hvis du ender med at lade hende sidde på bagsædet, og du bruger en
> fremadrettet autostol, så tag nakkestøtten af passagersædet, det giver
> hende et meget bedre udsyn.

.... og/eller placer autostolen i midtersædet.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Tine Andersen

Dato : 19-06-03 11:42

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ... og/eller placer autostolen i midtersædet.

Kun hvis der er tre-punkts-seler i midten. Hvis man kører i mutters 10 år
gamle, røde fiat uno, er der kun hoftesele, og det holder ikke godt nok.

Tine

p.s. Ungerne er flyttet ind i de nye værelser, Kristian

Fra : KH

Dato : 17-06-03 08:11

Jeg ser intet problem idet, sålænge du gør som du selv skriver. Dvs.
autostol (en selvfølge), få slået airbaggen fra (fjern evt. sikringen). Det
er da også bedre at kunne se lidt til den lille samt, tale, pludre, give sut
osv.

God tur.

Klaus

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-06-03 17:16

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det noget, der taler alvorligt imod at gøre det?

Kan selv svare *G*

Bilforhandleren oplyser, at de IKKE kan slå airbaggen fra.

Tøsen får derfor lov at sidde, hvor hun plejer at sidde - på bagsædet bag
passagersædet.
Jeg piller nakkestøtten af (så må hun dog undvære øjenkontakt med Minnie
Mouse, der sidder som betræk på nakkestøtten). Jeg lægger desuden
passagersædet lidt ned - så kan hun nemt kigge ud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-06-03 09:02

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan selv svare *G*
>
> Bilforhandleren oplyser, at de IKKE kan slå airbaggen fra.

*IKKE* ?

Der må sgu' da være en ledning et sted, man kan klippe over! Det var
hvad de gjorde, da jeg bad dem demontere passagerairbaggen i Corsaen.
Det er naturligvis en noget mere bøvlet operation, også når den skal
slås til igen, men at det slet ikke skulle kunne lade sig gøre har jeg
svært ved at tro på.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Kisser

Dato : 09-08-03 23:09

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> Det er naturligvis en noget mere bøvlet operation, også når den skal
> slås til igen, men at det slet ikke skulle kunne lade sig gøre har jeg

Problemet er ikke, om de KAN (det er meget nemt), men om de VIL. Nogen
skal nemlig påtage sig ansvaret for, at bl.a. funktionen af de øvrige
airbags ikke påvirkes. Det er en forsikringssag og hvis bilproducenten
eller importøren ikke tager ansvaret, så vil svaret fra forhandleren
højst sandsynligt blive et nej. Men "at man ikke kan" lyder selvfølgelig
bedre, når svaret skal overbringes kunden.

Og de mærker, som siger OK til at udkoble passagerairbaggen (de
indsætter en modstand istedet - svarende til airbaggens belastning)
kræver normalt, at kunden underskriver diverse papirer om, at det er
efter eget ønske, at denne er blevet udkoblet ... - igen en forsikringssag.

Iøvrigt findes der på visse bilmodeller muligheden for, at chaufføren
selv kan udkoble denne passagerairbag med en nøgle. Hvis I har denne
mulighed, så check lige holdningen til dette hos jeres
forsikringsselskab - f.eks. vil man i Sverige ikke acceptere børn på
forsædet med mindre bil-producenten/-importøren har fået udkoblet
airbaggen permanent!

Endeligt er der tilsyneladende en del danskere, som ikke ved, at deres
barn skal være over 140cm før de bør placeres på et forsæde MED airbag
.... - af hensyn til barnets eget sikkerhed!

mvh
   Kisser