Seriel ATA
Fra : Jim Pedersen

Dato : 16-06-03 17:16

Hej - er der nogle som kan hjælpe mig?

Jeg skal snart ha' købt ny PC - og er kommet

der til at det skal være Seriel ATA diske, jeg vil

bruge. Den ene disk skal bruges til systemdisk, og

skal ikke være på mere end 36 GB, og den anden

til at lager data på. Men jeg er lidt i tvivl om hvilket

mærke der er det mest seriøse valg. Det jeg køre med

nu er Western Digital Caviar, og jeg har ikke haft

problemer med denne disk, men jeg har hørt at Western

Digital ikke er så godt mere - kan det være rigtigt ????

Western Digital er lige udkommet med en Seriel ATA

disk med 10000RPM på 36.7 GB, og der vil sidst på

året komme en af samme - bare med 146 GB, ville det ikke

være en god ide at vente på den, så jeg kan få det hele fra

Western Digital ??? og med 10000RPM - og som er næsten

lige så hurtig som SCSI i stedet for de 7200RPM

Jeg har også hørt at jeg skal holde mig fra Western Digital

og i stedet for - købe Seagate eller Maxtor - men de har ikke lavet

en Seriel ATA disk med 10000RPM.

Er der nogle der kan komme med et seriøst forslag til - hvad

jeg skal købe.

På forhånd mange TAK! for hjælpen.

Med venlig hilsen

Jim Pedersen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 16-06-03 18:19

Jim Pedersen wrote:
> [...]
>
> Jeg skal snart ha' købt ny PC - og er kommet
> der til at det skal være Seriel ATA diske, jeg vil
> bruge. Den ene disk skal bruges til systemdisk, og

Hvorfor ikke?

har selv Seagate på 40 og 120GB systemdiske er 120GB opdelt i 4 partitioner.
40GB er til backup

> [...]
> Western Digital ??? og med 10000RPM - og som er næsten
> lige så hurtig som SCSI i stedet for de 7200RPM

RPM er ikke alt, men det er en imponerende søgetid den Raptor har,
men den koster jo også 4-5 gange så meget pr. GB som andre diske.

> Jeg har også hørt at jeg skal holde mig fra Western Digital
> og i stedet for - købe Seagate eller Maxtor - men de har ikke lavet
> en Seriel ATA disk med 10000RPM.

Det er ikke RPM alene som er vigtig, men søgetiden.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-06-03 01:50

Hil...

Hvorfor SATA diske ?

Det kan kun betale sig såfremt dit bundkort direkte understøtter SATA i
sydbroen, og mig bekendt er der ingen bundkort der gør det - endnu !
SATA kører i teorien 150 MB/sek., men da SATA pt. kører på PCI-bussen er
hastigheden "kun" 133 MB/sek., som for øvrigt skal deles med de øvrige
enheder der benytter PCI.

Mit råd: Køb en alm. ATA disk f.eks. Maxtor DiamondMax Plus 9 Fluid med 8 MB
buffer.

Læs i øvrigt den glimrende artikel "Dobbelt op" i Privat Computer nr. 6/2003

Med venlig hilsen

Claus Larsen, Hvidovre
c.l@cool.dk

Fra : Jim Pedersen

Dato : 17-06-03 16:28

Hej Claus Larsen

Du skriver:

Det er ikke helt rigtigt - både det nye bundkort fra Intel & ASUS P4C800
Deluxe, med Chipset Intel® i875P
Understøter Seriel ATA 100 % fuldt ud på sydbroen.

Forsat du skriver:

Det er helt korekt

Med venlig hilsen

Jim Pedersen, Odense