Hyperthreading
Fra : Tivas Laursen

Dato : 16-06-03 16:46

Hej NG.

Jeg skal have ny computer og så kunne jeg godt tænke mig en af de nye P4'ere
med 800mhz fbs og Hyperthreading...
Problemer er at der på intels hjemmeside står at det ikke kan betale sig at
kører andet en windows sp da der ikke er andre styresystemer der har
ordenlig support for HT.

Hvordan ser det ud i linux. Jeg har prøvet at søge lidt på google men der
kommer der næsten kun artikler der omhandler xeon processoren.

det kunne være lækkert hvis der var ordenlig support i linux... jeg gider
bruge xp =)

Venlig Hilsen

Tivas
tivas@laukaz.dk

Fra : Hans

Dato : 16-06-03 16:56

"Tivas Laursen" <tivas@laukaz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer der næsten kun artikler der omhandler xeon processoren.
>
> det kunne være lækkert hvis der var ordenlig support i linux... jeg gider

Det tror jeg roligt du kan gå ud fra der er:
http://www.geek.com/news/geeknews/2001dec/bch20011210009227.htm

/ Hans

Fra : Tivas Laursen

Dato : 16-06-03 17:13

hej

> Det tror jeg roligt du kan gå ud fra der er:
> http://www.geek.com/news/geeknews/2001dec/bch20011210009227.htm

har jeg så forstået det rigtigt når jeg siger at der er god support i
linux??

Hilsen Tivas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-06-03 17:16

In article <3eedeca9$0$5139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Tivas Laursen wrote:
> har jeg så forstået det rigtigt når jeg siger at der er god support i
> linux??

Ja. Forvent dog ikke alverden af Intels HT. Omkring 20-30%.

Thomas, Vanløse

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 16-06-03 18:04

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Ja. Forvent dog ikke alverden af Intels HT. Omkring 20-30%.

Er der nogen der har check på hvordan man slår det til? Svj forstår
skulle HT vise sig ved at der kommer 2 virtuelle CPUer pr fysisk CPU,
men på vores dual Xeon vises der ikke 4 processorer i /proc/cpuinfo.
Er 2.4.18-27.8.0smp for gammel en kerne eller har jeg bare misforstået
noget?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Morten Guldager

Dato : 16-06-03 18:03

Mon, 16 Jun 2003 at 17:04 GMT Peter Dalgaard BSA wrote

> [...]
> men på vores dual Xeon vises der ikke 4 processorer i /proc/cpuinfo.
> Er 2.4.18-27.8.0smp for gammel en kerne eller har jeg bare misforstået

Tja, jeg har en mysql-server med 2 stk 2.4GHz Xeon CPU'er som kører
2.4.18-27.7.xsmp. (en redhat kerne)

Den har 4 CPU'er synlige i top og i /proc/cpuinfo. En af den ser sådan
her ud:

processor : 3
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 15
model : 2
model name : Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.40GHz
stepping : 7
cpu MHz : 2388.211
cache size : 512 KB
Physical processor ID : 3
Number of siblings : 2
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 2
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmovr
pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm
bogomips : 4767.06

Maskinen, en Compaq DL380-G3, er mildest talt brutalt hurtig....

/Morten

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 16-06-03 18:59

Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> writes:

> [...]
> her ud:
> Maskinen, en Compaq DL380-G3, er mildest talt brutalt hurtig....

Hmm. Denne her Dell ting har (i dmesg), også efter opgradering til 2.4.20

Intel machine check reporting enabled on CPU#1.
CPU: After generic, caps: bfebfbff 00000000 00000000 00000000
CPU: Common caps: bfebfbff 00000000 00000000 00000000
CPU1: Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.80GHz stepping 07
Total of 2 processors activated (11141.12 BogoMIPS).
WARNING: No sibling found for CPU 0.
WARNING: No sibling found for CPU 1.

Det er selvfølgelig stadig en rimelig kvik maskine, men alligevel...

Fra : Tivas Laursen

Dato : 16-06-03 19:04

Hov lige en anden ting

Intel skriver at det helt 100% virker under redhat og suse... men det virker
da også under Debian ikke. Jeg har nemlig ikke så meget lyst til at kører
redhat...

Hilsen Tivas

Fra : Thor Dreier

Dato : 17-06-03 02:02

Tivas Laursen wrote:
> Intel skriver at det helt 100% virker under redhat og suse... men det virker
> da også under Debian ikke. Jeg har nemlig ikke så meget lyst til at kører
> redhat...

Det virker fint i Debian. Det eneste du skal sørge for er at aktivere HT
i bios'en og have en SMP kerne.

Thor Dreier
2650 Hvidovre

Fra : Kent Friis

Dato : 16-06-03 19:57

Den 16 Jun 2003 19:59:05 +0200 skrev Peter Dalgaard BSA:

> [...]
>CPU1: Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.80GHz stepping 07
>Total of 2 processors activated (11141.12 BogoMIPS).

Der er noget med at HT kan disables i BIOS, og forskellige leverandører
har forsklelig standardindstilling. SVJH skulle HPaq netop have modsat
indstilling i forhold til Dell.

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-06-03 06:38

Tivas Laursen wrote:
> [...]
>
> Hvordan ser det ud i linux. Jeg har prøvet at søge lidt på google men der
> kommer der næsten kun artikler der omhandler xeon processoren.

Jeg ved ikke, hvor stor forskel der er på Xeon HT og P4 HT.

Der er lidt om HT og Linux hos IBM:

http://www-106.ibm.com/developerworks/linux/library/l-htl/

Op til 51% speedup, vel at mærke med en 2.5.x kerne. 2.4.x
giver ikke så meget.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08