Hvordan skal jeg forholde mig...vedr. indb~
Fra : Lg

Dato : 16-06-03 12:43

Hej Gruppe,

Er der en eller flere som kan svare mig på følgende.... og E.v.t, hvad jeg
kan blive hængt op på rent.. juridisk.. hvis skaden sker..

Jeg har en virksomhed, hvor jeg gentagende gange har haft indbrud (5) inden
for kort tid. Der er installeret alarm, og betaler i dyre domme for dette,
tyvene er ret ligeglade med denne og har tømt det de skal.. inden vagt
selskabet kommer frem, der går som regel ½-1 time. før de ankommer.. hvad
jeg er ret utilfreds med.. nu er mit forsikringsselskab også ved at være
træt af mig, og truer mig med at smide mig ud....

Jeg har nu gjort det i forsøg på at holde disse tumper væk... lånt en
vagthund som bliver sat af om natten.. ( den bider)
Skrevet på døre og vinduer... "indbrud på eget ansvar" løs gående hunde der
ikke ønsker at blive vækket i deres søvn.. De Bider" Jeg er ikke i tvivl om
den farer i flæsket på en evt. indbruds tyv... Men kan jeg drages til ansvar
for de skader hunden påfører en person som laver indbrud i min ejendom..

Lars.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-06-03 13:06

"Lg" <Gardsoe@adslhome.dk> writes:

> [...]
> for de skader hunden påfører en person som laver indbrud i min ejendom..

Du kan evt. søge i Google Groups. Jeg ved at spørgsmålet har været
oppe i dk.videnskab.jura før. Hvis du ikke finder noget, så prøv at
spørg i dk.videnskab.jura. Men så vidt jeg husker, så kan du drages
til ansvar.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Berit Nielsen

Dato : 16-06-03 17:35

Hejsa.
Jeg kan ikke svare dig på dit konkrete spørgsmål.
Men for et par år siden bed min ene rottweiler en person,
der forsøgte at trænge ind i mit hus, uden tilladelse.
Min hund rendte efter personen og kom tilbage ret blodig,
dog uden nogen som helst skader.
Jeg kontaktede umiddelbart efter politiet,
og meddelte dem at jeg gik ud fra at min hund havde bidt en person,
som havde forsøgt at trænge ind i mit hus.
Jeg fortalte hvordan det var foregået,
og at jeg ikke havde kunnet finde personen i området.
Manden henvendte sig senere på skadestuen,
og blev anmeldt for forsøg på indtrængen på privat grund.
Jeg fik en bøde på 400.- kr fordi min hund havde bidt.
Det var alt.
Og de 400.- betaler jeg gerne igen, hvis samme situation skulle opstå.
Og jeg er sikker på at 400.- også er billigt for dig.
Det vigtigste er at du alle steder skilter med at du har en vagthund gående
løs.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.familiehunde.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-06-03 18:51

"Lg" <Gardsoe@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ansvar
> for de skader hunden påfører en person som laver indbrud i min ejendom..

Hej Lars

Det kan sådan set besvares ganske kort. Din hund må ikke bide. Man vil så
forsvare sig med, at han må ikke bryde ind hos dig, men det retfærdiggør
ikke, at din hund bider ham. Men set fra en helt anden vinkel, så er man jo
godt dum, hvis man hopper ind til en hund der bider af et godt hjerte. Så
det vil være helt fint, at lade denne absolut ikke menneskevenlige hund gå
der i et stykke tid. Så kan du sikkert skifte den med en larmende, men
ellers bortset fra dette, menneskeglad hund. Selvfølgelig må den gerne ligne
den bidske. Hvis der mangler noget understregning, så lidt laser og
pjalter. I øvrigt, efter hvad jeg kan forstå, så efter 5 indbrud, så vil
jeg da foreslå, en af disse kufferter, som de bruger på nogle skoler. Der
sidder en bevægelsesføler i, og en mobil telefon, som så ringer dig op, hvis
føleren aktiveres. Den er noget billigere end et vagtselskab, som skal have
en mindre formue, hver gang de rykker ud, og det endda for det meste til
fejlalarmer. Den anden har ingen fejl, hvis den placeres rigtigt, og man
kan sætte flere op efter behov, samt flytte den rundt, således det kun er
dig, der ved hvor alarmerne er.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-03 09:03

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> escribió

> [...]
Man vil så
> forsvare sig med, at han må ikke bryde ind hos dig, men det

Er det et juridisk faktum eller en personlig holdning?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-06-03 17:05

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@ya.com> skrev i en meddelelse
> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> escribió

> Man vil så
> retfærdiggør
>
> Er det et juridisk faktum eller en personlig holdning?

Hej Lars

Det er som Trine skriver, et bidfast faktum. Hvis du har lyst til at vide
paragraffen, så slår du den bare op. Det er præcist lige så let for dig,
som det er for mig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-06-03 09:33

> [...]

at vide
> paragraffen, så slår du den bare op. Det er præcist lige så let

ok, jeg troede bare at når man nu kommer med en så "bidfast faktum"
ville man kende til den lov der omtaler dette, (hvordan ved du ellers
at det er et faktum?).

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-06-03 09:58

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@ya.com> wrote in message
[klip]
> ok, jeg troede bare at når man nu kommer med en så "bidfast faktum"
> ville man kende til den lov der omtaler dette, (hvordan ved du ellers
> at det er et faktum?).

Jeg vil også gerne melde mig under fanerne, for jeg vil også gerne se den
bestemmelse.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : J S L

Dato : 19-06-03 16:31

> "Lars Hoffmann" wrote in message
>
> Jeg vil også gerne melde mig under fanerne, for jeg vil også gerne se den
> bestemmelse.

Hej!

Kender ikke lige den specifikke §, men det er et faktum at der tidligere er
faldet en dom imod en hundeejer, hvis hund skambed en indbrudstyv.
Hundeejeren nægtede klart sagen men blev idømt en bøde for som der vist stod
i dommen "at have brugt sin hund som et våben, mod evt. indtrængere".

Min egen klare holdning er: Bider min hund en indbrudstyv, som så senere får
varige meen..... "evt kommer af dage"......håber ikke det sker. Ja så er det
helt fint med mig..

Mvh Jaime

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-06-03 16:41

"J S L" <J S L@privat.dk> wrote in message
[klip]

> Kender ikke lige den specifikke §

Det er nu ellers den, vi eftersøger

> men det er et faktum at der tidligere er faldet en dom

Er der mon en reference til den dom?

> imod en hundeejer, hvis hund skambed en indbrudstyv.

Hvad var sagens omstændigheder?

Var hundeejeren hjemme?

Var der advaret om, at der var en hund, der ville bide?

> [...]
får
> varige meen..... "evt kommer af dage"......håber ikke det sker. Ja så er

Altså sagt med andre ord. Det er helt fint med dig, at indbrud straffes med
dødsstraf?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : J S L

Dato : 19-06-03 21:27

"Karina og Christian" skrev i en meddelelse

> Er der mon en reference til den dom?

Det er der sikkert! Ved ikke hvor evt!

> Hvad var sagens omstændigheder?

Tyven påstod at hunden havde angrebet ham!

> Var hundeejeren hjemme?

Nej!

> Var der advaret om, at der var en hund, der ville bide?

Det ved jeg ikke!

> Altså sagt med andre ord. Det er helt fint med dig, at indbrud straffes
med
> dødsstraf?

Det var ikke det jeg skrev. Min holdning er den, at hvis en tyv bliver bidt,
er det hans problem. Hvis en biltyv kører galt, og slår sig ihjel, så er det
bare ærgeligt for ham......" føler med familien, det er klart" Har da ondt
af den far hvis søn, der blev skudt i Tilst, Århus. MEN hvis man belsutter
at være på den forkerte side af loven og vælger at gøre noget der kan bringe
andre i fare. Så må man være klar til at tage konsekvensen. Så hvis en tyv
bliver bidt halvt ihjel af en rottweiler, måske fordi han har slået el.
sparket den. Så er det fint med mig.

Mvh Jaime

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-06-03 09:29

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@ya.com> writes:

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> escribió

> Man vil så
> retfærdiggør
>
> Er det et juridisk faktum eller en personlig holdning?

Det er et juridisk fact.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-03 09:41

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> escribió