Et par råd omkring allergi og medicin
Fra : Jan Richardy

Dato : 16-06-03 12:33

Hej gruppe

Lige et godt råd:
Jeg er en smule allergisk overfor græspollen og ville prøve Benaday-pillerne
(de er jo hurtigere end pollen ), men da jeg så prisen kom jeg dog lidt i
tvivl. 47 kroner for 7 stk tabletter. *gulp*

Apotekeren fortalte mig så, at copyfarm har et produkt, som indeholder det
samme virksomme stof (Cetirizin), men som kun koster 51 kroner for 60(!)
tabletter. Produktet hedder "Cetirizin Copyfarm".

Copyfarms kopimedicin virker fint på mig og sløver ikke, så det er da værd
at overveje, da de kun koster rundt regnet 1/10 af Benadays (Pfizer som
producerer dem?).

(Jaja, jeg er godt klar over det moralske aspekt i at købe kopimedicin, men
der skal jo også mad på bordet).

Og så måske lige et råd mere:
Tidligere var jeg MEGET allergisk overfor græspollen og blev nødt til at
bruge receptmedicin (proppet med binyrebark-hormon). Men efter en omgang
akupunktur har jeg næsten ikke symptomer på allergien mere og kan nøjes med
håndkøbspiller når det står slemt til med pollen i luften. ))

---

Jan Richardy

Online portfolio & CV
http://www.richardy.dk

Fra : Thomas Kratz

Dato : 16-06-03 20:47

"Jan Richardy" <usenet@richardy.dk> skrev i

> [...]
> at overveje, da de kun koster rundt regnet 1/10 af Benadays (Pfizer som

Ja, det synes jeg du skal overveje, da der ingen forskel er på produkterne.

> (Jaja, jeg er godt klar over det moralske aspekt i at købe kopimedicin,
men
> der skal jo også mad på bordet).

Og nu kommer det sjove: Benaday er også et kopipræparat! Pfizer prøver godt
nok at få det til at lyde som et original produkt. Og stratigien med at
sælge produktet voldsomt dyrt (så kan de overdrevne reklameomkostninger også
blive dækket) har tilsyneladende virket, da mange tænker, til den pris må
det være et originalt lægemiddel, der tit bliver betragtet som værende bedre
end kopierne. Men Benaday er som sagt ikke "mindre kopi" end Cetirizin
Copyfarm. Originallægemidlet derimod hedder Zyrtec. Der er rigtigt mange
forskellige lægemidler indeholdende cetirizin, og der er bestemt ingen grund
til andet end at vælge det billigste af dem (pas på, for dette kan væriere
fra måned til måned!), da kopipræparaterne generelt virker absolut lige så
godt som det originale.

Med venlig hilsen
Thomas Kratz