/ Forside / Teknologi / Udvikling / PHP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
PHP
#NavnPoint
rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249
refi 1185
10  Interkril.. 1146
GD og tiff?
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 16-06-03 09:53

Hejsa

Kan GD ikke læse tiff billeder?

Jeg ved der er licensproblemmer med at skrive gif, er der også det med tiff?
Men det er nu lige meget, jeg vil bare læse dem og ikke skrive dem.

mvh Frank



 
 
Kim Emax (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Kim Emax


Dato : 16-06-03 11:18

Frank K. Jensen wrote:

> Jeg ved der er licensproblemmer med at skrive gif, er der også det
> med tiff? Men det er nu lige meget, jeg vil bare læse dem og ikke
> skrive dem.

Hvad er det du ønsker at læse?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør
http://www.emax.dk - http://www.ayianapa.dk
Køb din vin online på http://www.gmvin.dk,
Danmarks måske mest avancerede VinWebShop



Frank K. Jensen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 16-06-03 13:59

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse
news:rPgHa.22288$Jp3.928166@news010.worldonline.dk...
> Frank K. Jensen wrote:
>
> > Jeg ved der er licensproblemmer med at skrive gif, er der også det
> > med tiff? Men det er nu lige meget, jeg vil bare læse dem og ikke
> > skrive dem.
>
> Hvad er det du ønsker at læse?

Jeg har lavet et galleri i php. Selv om jeg for det meste bruger jpeg, så
vil jeg gerne kunne uploade billeder i andre formatter inkl. tiff, og så
kunne vise et lille (jpeg) billede af tiff'en inden folk skal til at
downlaode den store tiff. Jeg gør det nu med store jpeg'er.

mvh Frank



Kim Emax (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Kim Emax


Dato : 16-06-03 11:19

Frank K. Jensen wrote:

> Kan GD ikke læse tiff billeder?

og nej. http://dk2.php.net/image

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør
http://www.emax.dk - http://www.ayianapa.dk
Køb din vin online på http://www.gmvin.dk,
Danmarks måske mest avancerede VinWebShop



Jens Tønnesen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 16-06-03 11:13

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Kan GD ikke læse tiff billeder?

Nej.

Kast et blik på ImageMagick i stedet.

>Jeg ved der er licensproblemmer med at skrive gif, er der også det med tiff?

Det er ikke af licensmæssige grunde, at GD ikke kan læse tiff. Der er
snarere tale om, at tiff-formatet ikke har nogen praktisk anvendelse
på nettet.

Iøvrigt er GIF-patentet ved at være en saga blot:
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=14285

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Lars Dybdahl (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Lars Dybdahl


Dato : 16-06-03 11:31

Jens Tønnesen wrote:
> Det er ikke af licensmæssige grunde, at GD ikke kan læse tiff. Der er
> snarere tale om, at tiff-formatet ikke har nogen praktisk anvendelse
> på nettet.

Øh - der er masser af fotoapparater, der kan gemme i tiff format, når man
vælger at tage ukomprimerede billeder.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Johan Holst Nielsen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 16-06-03 11:48



Lars Dybdahl wrote:
> Jens Tønnesen wrote:
>
>>Det er ikke af licensmæssige grunde, at GD ikke kan læse tiff. Der er
>>snarere tale om, at tiff-formatet ikke har nogen praktisk anvendelse
>>på nettet.
>
> Øh - der er masser af fotoapparater, der kan gemme i tiff format, når man
> vælger at tage ukomprimerede billeder.

Jah, men på nettet er TIFF formatet er særligt godt?
Hvornår du har sidst set
<img src="images/mitbilled.tiff" border="0" alt="" /> ??

GD's funktioner er primært tilegnet webben (uden dette dog kan helt
"bevises").

Desuden ser jeg heller intet problem i man skal ind og køre en convert i
ImageMagick ?

mvh
Johan


Kim Emax (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Kim Emax


Dato : 16-06-03 11:52

Johan Holst Nielsen wrote:

> Jah, men på nettet er TIFF formatet er særligt godt?

Ja, _meget_ bedre opløsning end gif og Jpeg, men som Jens skriver, det er
ikke praktisk på nettet da det fylder 10-20 gange så meget som et jpeg
billede

> Hvornår du har sidst set
> <img src="images/mitbilled.tiff" border="0" alt="" /> ??

Det er teknisk muligt at lave...mange fotografer bruger det... brugermæssigt
er det usmart, med mindre man decideret går efter det perfekte
billede(teknisk set)

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør
http://www.emax.dk - http://www.ayianapa.dk
Køb din vin online på http://www.gmvin.dk,
Danmarks måske mest avancerede VinWebShop



Morten Winkler Jørge~ (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Winkler Jørge~


Dato : 16-06-03 14:17

>> Jah, men på nettet er TIFF formatet er særligt godt?
>
> Ja, _meget_ bedre opløsning end gif og Jpeg,
Undskyld mig men, det er ikke helt korrekt. Opløsningen har intet med
komprimeringsmetoden at gøre, men du har ret i at da TIFF er ukomprimeret i
modsætning til gif og jpeg er det uden tab og det ser derfor "bedre ud".

Men det er nu altså ikke på grund af opløsningen men på grund af
komprimeringsmetoden. Normale brugere uden specielle krav vil som oftest
være godt tilfreds med jpeg og dens tab mens profesionelle mennesker tit
ikke kan tillade sig at ødelægge billedet.

Så jeg er enig i hvad du mener men måtte lige kne**e en flue ang. hvilke
begreber der gør tiff attraktivt for nogen.

Venlig hilsen
Morten

Lars Dybdahl (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Lars Dybdahl


Dato : 16-06-03 16:40

Johan Holst Nielsen wrote:
> Jah, men på nettet er TIFF formatet er særligt godt?

Næ.

> Hvornår du har sidst set
> <img src="images/mitbilled.tiff" border="0" alt="" /> ??

Cirka for fem minutter siden... i mit web-baserede billedkartotek, hvor
thumbnails or andre previews er i jpg, men originalen er i tiff

> Desuden ser jeg heller intet problem i man skal ind og køre en convert i
> ImageMagick ?

Det gør jeg også i http://cat-photo.sf.net/

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Jens Tønnesen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 16-06-03 21:30

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>> Hvornår du har sidst set
>> <img src="images/mitbilled.tiff" border="0" alt="" /> ??

>Cirka for fem minutter siden... i mit web-baserede billedkartotek, hvor
>thumbnails or andre previews er i jpg, men originalen er i tiff

Hvis 'thumbnails or andre previews er i jpg', hvordan kan det så være
at har '<img src="images/mitbilled.tiff" border="0" alt="" />' på din
side?

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Lars Dybdahl (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Lars Dybdahl


Dato : 16-06-03 21:46

Jens Tønnesen wrote:
> Hvis 'thumbnails or andre previews er i jpg', hvordan kan det så være
> at har '<img src="images/mitbilled.tiff" border="0" alt="" />' på din
> side?

Fordi man kan vælge at se originalen.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Jens Tønnesen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 16-06-03 12:04

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Jens Tønnesen wrote:

>> Det er ikke af licensmæssige grunde, at GD ikke kan læse tiff. Der er
>> snarere tale om, at tiff-formatet ikke har nogen praktisk anvendelse
>> på nettet.

>Øh - der er masser af fotoapparater, der kan gemme i tiff format, når man
>vælger at tage ukomprimerede billeder.

De gemmer normalt i et RAW-format, der i nogle tilfælde får TIF som
extension, men som rent formatmæssigt ikke har noget med TIF-formatet
at gøre.

Men bemærk sidste del af min sætning 'praktisk anvendelse på nettet'.
TIF-formatet bruges jo ikke på hjemmesider (det er det færreste
browsere, der overhovedet kan vise billeder gemt i TIF-format), da de
er alt for store. Og GD-funktionerne i PHP er jo netop lavet til at
behandle billeder til netbrug.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Frank K. Jensen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 16-06-03 14:01

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
news:bckc4h.1a4.1@fotobase.dk...
> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
>
> >Kan GD ikke læse tiff billeder?
>
> Nej.
>
> Kast et blik på ImageMagick i stedet.

Jamen det var for at jeg (og andre) kunne undgå at skulle til at instalere
det.

> >Jeg ved der er licensproblemmer med at skrive gif, er der også det med
tiff?
>
> Det er ikke af licensmæssige grunde, at GD ikke kan læse tiff. Der er
> snarere tale om, at tiff-formatet ikke har nogen praktisk anvendelse
> på nettet.

Jo, til udvæksling af billeder bland bla. fotografer.

> Iøvrigt er GIF-patentet ved at være en saga blot:
> http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=14285



mvh Frank



Jens Tønnesen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 16-06-03 15:06

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>> Det er ikke af licensmæssige grunde, at GD ikke kan læse tiff. Der er
>> snarere tale om, at tiff-formatet ikke har nogen praktisk anvendelse
>> på nettet.

>Jo, til udvæksling af billeder bland bla. fotografer.

Du kan også sagtens udveksle TIF-billeder over nettet, det blander
GD-library sig jo ikke i.

Når jeg ovenfo skriver 'praktisk anvendelse', så tænker jeg på
_visning_ af billeder på f.eks. en hjemmeside. Og her er TIF i mine
øjne ikke et synderligt praktisk format.

Nu kan jeg så forstå af tråden her (og i en anden gruppe), at du har
været i gang med at lave et galleri, hvor man kan uploade
TIF-billeder, som så skal præsenteres på webbet. Så forstår jeg bedre
dit problem.

Hvis TIF-billedet er gemt med en EXIF-header og dertil tilhørende
EXIF-thumbnail, så skulle du kunne bruge funktionen exif_thumbnail(),
men det kræver PHP 4.2x på serveren.

At generere thumbnails (eller blot JPG-billeder) på baggrund af
TIF-billeder kan dog godt være en ressourcekrævende proces for
webserveren, så jeg vil i ihvertfald anbefale dig at du laver en eller
anden for cache til opbevaring af allerede genererede thumbnails.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Rasmus Christian Kaa~ (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Christian Kaa~


Dato : 16-06-03 15:16

> At generere thumbnails (eller blot JPG-billeder) på baggrund af
> TIF-billeder kan dog godt være en ressourcekrævende proces for
> webserveren, så jeg vil i ihvertfald anbefale dig at du laver en eller
> anden for cache til opbevaring af allerede genererede thumbnails.


Det er vel at foretrække ligemeget hvilket kildeformat billederne har.



Frank K. Jensen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 16-06-03 15:46


"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
news:bckpr4.19k.1@fotobase.dk...
> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
>
> >> Det er ikke af licensmæssige grunde, at GD ikke kan læse tiff. Der er
> >> snarere tale om, at tiff-formatet ikke har nogen praktisk anvendelse
> >> på nettet.
>
> >Jo, til udvæksling af billeder bland bla. fotografer.
>
> Du kan også sagtens udveksle TIF-billeder over nettet, det blander
> GD-library sig jo ikke i.

Nej, men som jeg skriver, ville det være rart at kunne se dem inden man
downloader dem.

> Nu kan jeg så forstå af tråden her (og i en anden gruppe), at du har
> været i gang med at lave et galleri, hvor man kan uploade
> TIF-billeder, som så skal præsenteres på webbet. Så forstår jeg bedre
> dit problem.
>
> Hvis TIF-billedet er gemt med en EXIF-header og dertil tilhørende
> EXIF-thumbnail, så skulle du kunne bruge funktionen exif_thumbnail(),
> men det kræver PHP 4.2x på serveren.

Jeps

> At generere thumbnails (eller blot JPG-billeder) på baggrund af
> TIF-billeder kan dog godt være en ressourcekrævende proces for
> webserveren, så jeg vil i ihvertfald anbefale dig at du laver en eller
> anden for cache til opbevaring af allerede genererede thumbnails.

Jeg gemmer thumbnails, men ikke enkeltvisninger af nedskalerede billeder, og
det kører fint nok, lige nu med jpeg.

mvh Frank



Jens Tønnesen (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 16-06-03 21:29

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>> At generere thumbnails (eller blot JPG-billeder) på baggrund af
>> TIF-billeder kan dog godt være en ressourcekrævende proces for
>> webserveren, så jeg vil i ihvertfald anbefale dig at du laver en eller
>> anden for cache til opbevaring af allerede genererede thumbnails.

>Jeg gemmer thumbnails, men ikke enkeltvisninger af nedskalerede billeder, og
>det kører fint nok, lige nu med jpeg.

Hvis det er din egen private server nede under skrivebordet, så er det
heller ikke noget problem, men det er ikke sikkert, at du bliver så
populær, hvis det sker på et webhotel.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Frank K. Jensen (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 17-06-03 10:03


"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
news:bclg85.19k.1@fotobase.dk...
> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
>
> >> At generere thumbnails (eller blot JPG-billeder) på baggrund af
> >> TIF-billeder kan dog godt være en ressourcekrævende proces for
> >> webserveren, så jeg vil i ihvertfald anbefale dig at du laver en eller
> >> anden for cache til opbevaring af allerede genererede thumbnails.
>
> >Jeg gemmer thumbnails, men ikke enkeltvisninger af nedskalerede billeder,
og
> >det kører fint nok, lige nu med jpeg.
>
> Hvis det er din egen private server nede under skrivebordet, så er det
> heller ikke noget problem, men det er ikke sikkert, at du bliver så
> populær, hvis det sker på et webhotel.

Det er et webhotel Men der er nok alligevel ikke ret mange, der er
interesseret i mine billeder

mvh Frank




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste